2011.12.23.
Pozsonyban felállva ünnepelték a
magyar nótát
Egy magyarországi színházban a magyar darabok legyenek többségben
B. Tóth Magda előadóművész, magyarnóta-énekes Pozsonyban
született. A családot kitelepítették, így Budapesten éltek
tovább. Zeneiskolában tanult énekelni, zongorázni és hegedülni,
majd magánórákat vett Szecsődy Irén operaénekesnőtől és Vörös
Sári nótaénekesnőtől. Filharmóniai, ORI-, majd OSZK-engedélyt
kapott. A Kereskedelmi Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók
Szakszervezete (KPVDSZ) operastúdiójának rendszeres fellépője
volt. 1982-től hivatalosan is magyarnóta-énekes. 1989-ben
nemzetközi előadóművészi versenyen aranykoszorút nyert.
1999-ben megkapta a Jákó Vera-díjat. 2011. november 27-én Életmű-díjat
kapott. Lemezei: Ha
szívedbe zárnál (nóta), Jaj
cicától az orchideákig (operettmelódiák Miklóssy Józseffel).
Művésznővel az Életmű-díj átadását követően
beszélgetünk. Szerkesztőségünk nevében gratulálok ehhez a
szép kitüntetéshez. Mit gondol, ez a díj kötelezi is?
–Nagy megtiszteltetés számomra ez a díj, köszönöm,
hogy gondoltak rám, engem jelöltek. Mindig is arra törekedtem,
hogy fellépéseim alkalmából a lehető legtöbbet hozzam ki
magamból. Nem a díjakért, a kitüntetésekért énekelek, hanem
a mindenkori közönségnek. Gondolom, ezek után jobban
odafigyelnek fellépéseimre a szakmabeliek, talán jobban
megkritizálnak, de abban biztos vagyok, hogy a közönség ugyanúgy
szeret a jövőben, mint eddig. A magyar nóta közönsége nem
sznobokból tevődik össze, hogy azt néznék, ki, milyen díjat
kapott. Én pedig megpróbálok a jövőben is ugyanúgy teljesíteni
a színpadon, mint ideáig.
Meglepte a kitüntetés?
–Igen, hiszen nem is gondoltam erre. Előttem olyan nagy művészek
kaptak Életmű-díjat, mint Gaál Gabriella, Madarász Kati,
Talabér Erzsébet, Hollay Bertalan, Szentendrei Klári, Máté
Ottília. Nem gondoltam, hogy idén én kerülök sorra, hiszen
vannak még rajtam kívül nagyon jó énekesek, így Csala Judit
vagy Gránát Zsuzsa. Ezért is nagyon megörültem, amikor a
Magyarnóta Szerzők és Énekesek Országos Egyesületének elnöke,
Nógrádi Tóth István közölte, hogy 2011-ben én kapom meg az
Életmű-díjat.
Ami nem jelenti azt, hogy valami véget ért, hanem
elismerése egy pályaszakasznak. A Jákó Vera-díjról sokan nem
tudják, hogy igen jelentős kitüntetés, hiszen Gobbi Hilda,
Solti Károly, Kovács Apollónia is megkapta.
–Sőt, Ráthonyi Róbert is kapott ilyen díjat. Gobbi
Hilda nem énekelt, hanem amikor Ábrahám Dezső rendezte a nagy
nótás előadásokat, akkor a művésznő verseket mondott. Abban
az időben sikerült a színházakba is bevinni a magyar nótát.
Ábrahám Dezső estjein még Agárdy Gábor is szavalt. 1999-ben
abban a megtiszteltetésben részesültem, hogy Agárdy művész
úrral együtt vehettem át a Park Színpadon a Jákó Vera-díjat.
Jól látom, hogy ezeknek a díjaknak ma nincs kellő hírértéke?
S ez amiatt van, mert a magyar nóta presztízse igen alacsony?
–Ez a díj egy szakmai, és nem állami elismerés, ez
az egyik oka annak, hogy nem harsogja a média. A másik ok pedig
az, amit említett. Ma nem tartják fontosnak az ilyen kitüntetéseket.
Azt hirdetik, hogy a magyar nóta dzsentri csökevény. De miért
is az? A kultúránk egyik gyöngyszeme olyan, mint a magyar
operett. Amikor 1982-ben elkezdtem nótát énekelni, még
elismerték ezt a műfajt nem csak társadalmilag, hanem a médiában
is. Naponta lehetett hallani a rádióban a Jó
ebédhez szól a nóta című műsort. Ezt az idősek boldogan
hallgatták. Most is van ilyen műsor, de olyan adón, amit nagyon
kevesen tudnak fogni. Bizony, rengeteg aláírást gyűjtöttünk
azért, hogy újra teret és műsoridőt kapjon a nóta a rádióban,
de törekvéseink nem jártak sikerrel.
Azt mondja, hogy az idősek boldogan hallgatták a nótaműsort.
Ki lehet emelni azt, hogy ez egy generációs műfaj?
–Nem ilyen egyszerű a képlet. A mostani időseket úgy
nevelték, hogy vasárnapokként összeült a család és beszélgettek,
nótáztak. A mindennapok kultúrájának természetes része volt
tehát a magyar nóta, főleg a vidéki embereknél. Az esküvőkön
pedig cigányzene szólt és nem angolszász melódia. Aztán a következő
generációkat tudatosan elfordították mindentől, ami népi.
Nem csak a nótától, hanem a népdaloktól, népszínművektől.
Az iskolásoknak ciki népdalokat énekelni. Ha valaki viszont nem
ismer egy műfajt, nem is szeretheti. Mi tehát nem azt mondjuk,
hogy igenis szeresse meg mindenki a magyar nótát, hanem azt;
ismerjék meg. Bálványozzuk a külföldi zenét – ami természetesen
lehet jó is –, de úgy, hogy nem is érdekel bennünket a
hazai. Sajnos, a civilizációs vívmányok kiszorították a népi
kultúrát, és nincs is nagy akarat arra, hogy becsülete helyreálljon.
Az is probléma, hogy az iskolákban nem elegendő számban
tartanak énekórát, és így még idő sincs a népdalok megtanítására.
Az alap a népdal, Bartók és Kodály feldolgozásai.
Már említettük néhai kolléganője, Gaál Gabriella
nevét. Igaz, hogy a magyar nótának Gaál Gabriella az volt,
mint ami Edith Piaf a francia sanzonnak?
–Ezt csak megerősíteni tudom. Nagyon sokszor léptem föl
vele egy színpadon, nótaklubjában is többször találkoztunk
egymással. Ő a nóták történetének legfőbb ismerője, egy
élő lexikon volt, nem véletlenül vezetett rádióműsorokat.
Nagy veszteségünk, hogy már nincs közöttünk. Ő kiment a színpadra
a maga egyszerűségében, elénekelte a nótát, de úgy, hogy
aki hallotta, mind megeredtek a könnyei.
Ma sokan éppen a magyar drámát, a magyar nótát, a
magyar népdalt támadják. Azt nézik, hogy miként ócsárolhatják.
–Ez egy beteges álláspont; miért kell lenézni a
sajátunkat? Minden nemzetnek megvan a maga kultúrájában az,
ami nálunk a nóta. Ez az USÁ-ban a country, a franciáknál a
sanzon, az oroszoknál a románc, az olaszoknál a nápolyi dal.
Ezért sem értem, hogy miért kell a magyar nótát ennyire
elnyomni. A Nóta Tv-ben
és a Muzsika Tv-ben
adnak magyar nótákat, de ezek nem közszolgálati adók. Közös
ismerősünk, Budai Beatrix például a Nóta
Tv műsorvezetője.
Vannak közös produkcióik?
–December 2-án Beával léptünk föl Pozsonyban, a rádió
dísztermében, tehát csodálatos környezetben rendeztek egy nótaelőadást.
A 100 tagú Cigányzenekar
kamaraegyüttese kísért bennünket, a hatás nem maradt el, a
pozsonyi közönség felállva ünnepelte a magyar nótát. Ott
nem szégyen fiataloknak sem tapsolni egy ilyen est után. Sőt, a
nézők között nem csak magyarok, hanem szlovákok is ültek. Ők
is tapsoltak. A hazai urbánus kultúrkörhöz tartozók közben gúnyolnak
bennünket és lenéznek. Ez az, ami elkeserítő. Ami viszont
bizakodásra ad okot, hogy bárhova megyünk fellépni, teltházakkal
fogadnak.
Talán éppen ezért támadják a műfajt. Hiába akarják
megölni, nem sikerül nekik.
–Így van. Kecskemét az egyik bölcsője a magyar nótának,
s ott mindig telt házzal fogadnak bennünket, akár Szegeden vagy
Debrecenben. A nagyközönség igényli ezt a műfajt és nem csak
az idősek, hanem családok jönnek el, a nagypapákat elkísérik
az unokák. A fiatalok is ellátogatnak hozzánk. Meghallják a
magyar nótát, és megdöbbennek: ez ilyen szép? Hogyhogy ezt
eddig nem ismertük?
A műkedvelők vacsoráért is képesek énekelni
Elképzelhető, hogy néhány dilettáns emberkét hallva
ábrándulnak ki sokan a magyar nótából?
–Arra ne várjon tőlem választ, hogy konkrétan mennyi
ember fordul el emiatt a műfajtól. De bizonyára nem kevesen
vannak, akik egy műkedvelő előadásától a „falra másznak”,
és azt mondják, ha ez a magyar nóta, akkor nem kérek belőle.
Ma sokan azt hiszik, hogy magyar nótát színpadon, közönség
előtt vagy kamerák előtt énekelni mennyire könnyű. Akik ezt
gondolják, nem sejtik, hogy ennek a műfajnak is megvannak a sajátosságai.
Nem elég csak a hangokat elénekelni, élni is kell a színpadon.
A műkedvelők még egy kétfogásos vacsoráért is képesek énekelni,
s míg azok, akik éveken keresztül tanultak, hátrébb
szorulnak. Amikor mi vizsgáztunk, még zeneelméletet is tudni
kellett. Ma pedig bemegy valahová az illető, és azért fizet,
hogy énekelhessen. Nem is kell működési engedély. Az én első
engedélyem a Filharmóniától volt; opera-és hangversenyénekes
lehettem. Ezt követte az ORI-engedély operettre és magyar nótára,
és amikor elkezdtem vendéglátózni, akkor az OSZK-tól is engedélyt
kellett kérni. Akkor jártam különórákra Vörös Sárikához,
akitől nagyon sokat tanultam. Mesteremnek és az egyik legjobb
magyarnóta-énekesnek tekintem. Másik nagy mesterem Szecsődy Irén operaénekesnő volt. A Pillangókisasszony,
Micaela és Liu szerepét remekül éneklő művésznő hangképző
tanárom is volt. Ma bárki művésznek nevezheti magát, és a
legtöbb esetben nem az dönt, ki tud minőségi produkciót,
hanem, hogy ki olcsóbb. Tőlem az ilyen magatartás távol áll,
hiszen Szecsődy Iréntől pont a zene iránti alázatot tanultam
meg. Másként nem is lehet hitelesen énekelni, csak alázattal.
És mindegy, hogy nótát, vagy egy Puccini-operát énekelünk?
–Az alapmegközelítésnek azonosnak kell lenni. Ez
pedig a műfaj iránti alázat. Nem közelíthetjük meg a nótát
úgy, hogy na, ezt mindenki el tudja énekelni. Lehet, hogy
vonakodva hiszi el, de a magyar nótát nagyon nehéz énekelni.
Amikor az opera műfajáról áttértem magyar nótára, elmentem
Vörös Sárihoz, s énekeltem neki néhány nótát. A végén Sári
azt kérdezte tőlem: melyik operából énekelsz? Azt hittem, elsüllyedek
a szégyenemben. Sári megtanított arra, hogy milyen a nóta formája,
ahogy arra is: itt szívből kell énekelni. A következő volt a
módszere: először elolvastuk a szöveget és a saját
szavainkkal elmondtuk, mit érzünk át a leírtakból. Nem elég
csak énekelni, elő is kell adni a nótát. Olyan sok gyönyörű
hangú fiatal énekest hallok, de mégsem képesek hatni rám,
mert nincs bennük „élet”. Nem egyéniségek.
–És milyen szépen énekelték a magyar nótát. Ne
feledkezzünk meg Kalmár
Magdáról sem; egy tanárnőhöz jártunk, ő aztán az
Operaház énekkarába került, én meg szólista karrierről álmodoztam
tovább.
Szüleim ragaszkodtak a magyar állampolgársághoz, ezért
kitelepítettek minket
Művésznőnek nem sablonos az élettörténete. Ha csak
azt vesszük alapul, hogy Pozsonyban született.
–Édesapám Pozsonypüspökiben született, ott is
lakott, édesanyám pedig pesterzsébeti volt. Apám özvegyemberként
meglátogatta barátja családját. Nagyon megtetszett neki a barátja
sógornője. Nem vesztegették sokat az időt, három hét múlva
megkérte leendő édesanyám kezét. Később, 1931-ben
Pozsonyban vettek házat, amelyben édesapám üzletet nyitott és
ott éltünk egy ideig. Aztán a Dunaszerdahelyi járásban fekvő
Lőgérpatonyba költöztünk, én akkor kétéves voltam. Mivel
szüleim ragaszkodtak a magyar állampolgársághoz, ki lettünk
telepítve. Így kerültünk Budapestre, tulajdonképpen én már
ott kezdtem általános iskolába járni. Nagyon kicsi voltam,
amikor elhagytuk a Felvidéket, de mégis, mikor átlépem a határt,
mindig megszólal bennem egy belső hang; itt éltek elődeim. Úgy
érzem, oda is hazamegyek. Ez egy olyan érzés, amit lehetetlen
szavakkal megfelelően visszaadni.
A családban lehetett arról beszélni, hogy honnan származnak?
–Hogyne, ez nem volt nálunk tabutéma, ahogy a kitelepítés
sem. Mi ezt nem szégyelltük. Szégyellje magát az, aki minket
kitelepített!
Úgy olvastam, hogy szülei remek amatőr muzsikusok
voltak.
Végre lesz egy színház Budapesten, aminek tiszta
profilja lesz
Úgy hiszik, az vonzza a nézőt.
–Nem azt mondom, hogy nincs erre igény, de egy
magyarországi színházban a magyar darabok legyenek többségben.
Ezzel miért is lenne gond? Nem pártpolitikus vagyok, hanem énekesnő,
aki egyszerűen nem érti azt, hogy miért háborodnak fel egyesek
azon, hogy lesz egy színház, ahol magyar drámákat játszanak.
Ez talán olyan nagy bűn? Végre lesz egy színház Budapesten,
aminek tiszta profilja lesz: magyar szerzők darabjait mutatják
be. A pesti színházakban szinte mindenhol zenés darab megy vagy
valami polgárpukkasztó alkotás. A Nemzeti Színházban azelőtt
mentek a világirodalom remekei is, de Katona, Madách és Vörösmarty
műveit olyan tisztán, annyira hitelesen adták elő, ahogy azt
egy igazi nemzeti teátrumtól elvárja a magyar ember. Örülnék,
ha az Új Színház szellemi műhelye lehetne az igényes magyar
előadóművészetnek. Örülök, hogy Nógrádi Tóth István, a
Magyarnóta Szerzők és Énekesek Országos Egyesületének elnöke
is támogatja ezt az elképzelést.
Az egyik színházi portálon ezután beindultak a rosszmájúsággal
kevert ostoba bejegyzések. Az egyik „IQ-bajnok” például Győzikét
nótaénekesként tüntette föl.
–Legalább meg tudnák különböztetni a műfajokat,
ha már kritizálnak. Azon gúnyolódnak, hogy itt csak magyar nóta
menne, pedig csak felvetődött a havi egyszeri matiné ötlete.
Ezek a bírálók jól tudják, mekkora a közönsége a magyar nótának,
és félnek, mi lesz akkor, ha ők ott maradnak a magyar prózai
előadásokon is. Megjegyzem, hogy Ábrahám Dezső nagyon sok színházban
rendezett magyarnóta estet, mindegyik teltházas volt. Megtelt még
az Erkel Színház is! Sőt, a Kongresszusi Központban egy nap két
előadást is tartottak, s minden jegy elkelt. Ábrahám Dezső
meg is alapította a Jákó Vera Magyar Nóta Színházat és a
Pesti Vigadóban színvonalas produkciókat hoztak létre. Nem
amatőröket léptettek föl, hanem profi énekeseket.
Jó-jó, de abban sincs igazuk a magyar nóta támadóinak,
hogy a fiatalokat nem fogja meg ez a műfaj?
–Mert nem ismerik a fiatalok a nóták világát, s ha
mégis, akkor nem mernek kérkedni vele. Egyszer elhívtak egy újpesti
presszóba énekelni; nótadélutánt tartani. Beléptem, s láttam
a sok fiatalt. Felvetődött bennem, hogy mit is énekeljek nekik.
Előbb csárdásokat adtam elő, és bizony bátortalanul, de
elkezdték velem énekelni a dalokat. Ezután még ők kértek meg
engem arra, hogy énekeljek nekik lírai számokat. A fiatalságot
meg lehet fogni, csak éppen fórumot kell teremteni hozzá. Hála
Istennek, remek fiatal magyarnóta-énekesekről tudunk, így
Budai Beatrixről, aki társaival együtt példát mutat, hogy
igenis érdemes ezt a műfajt ápolni.
Országos magasugró bajnok lettem
Ahhoz, hogy valaki a színpadon jól teljesítsen, remek
állóképesség szükséges. Igaz, hogy fiatalon sportoló
szeretetett volna lenni?
–Az is voltam. Azért jártam gimnáziumban, mert azt
követően színésznő –kislányként szerepeltem a János
vitézben is –, vagy tornatanár szerettem volna lenni. Eléggé
izgága gyerek voltam, még az sem tudott lekötni, hogy a
zeneiskolában az ének és a zongora mellett hegedülni is
tanultam. Ezért édesapám úgy döntött, hogy járjak tornászni.
Az Ikarus Sporttelepre vitt ki tanárnőm atletizálni, majd kiderült,
hogy jó magasugró vagyok. Annyira, hogy serdülő korcsoportban
országos magasugró bajnok lettem. Sosem felejtem el, amikor a Népstadionban
fölálltam a legmagasabb dobogóra. Édesapám halála után
viszont el kellett mennem dolgozni, de mégis folytattam a tornát
és az éneket. Röplabdáztam, sőt a Nehézipari Minisztérium
bajnokcsapatában játszottam. Mindez jó edzést jelentett, mert
bizonyára elsőre furának tűnik, az éneklés is fizikai munka.
Mondják, a tartásomon is látszik, hogy sportoltam.
Operaénekes szeretett volna lenni. Szoprán hangfajban?
Aidától a magyar nótáig
Mondjuk Traviata?
Medveczky Attila
|