2011.12.23.
Németh Zsolt: Mi a „Durayzmus”?
Németh Zsolt külügyi
államtitkár méltatta Duray Miklóst abból az alkalomból, hogy
az idén őt tüntették ki a Polgári Magyarország Díjával. Németh
felvázolta, hogy mi a különbség a magyar érdekek "Bugárista"
és "Duraysta" módon való képviselete között. A következőkben
az államtitkár beszédét teljes terjedelemben közöljük:
Mi a „Durayzmus”? Ezt a kérdést fel kell tennünk,
mert kétségtelenül forgalomban van egy ilyen fogalom. Szlovák
és főként Híd-közeli (Híd alatti) szlovákiai magyar portálok
levelező fórumain még ma is közvetlenül használják a „Durayzmus”
vagy „Duraysta” kifejezést. De a szlovák és a nyelvében
magyar zsurnalizmus, sőt a politikusok és politológusok egy része
is a Duray nevet alapvetően Duray Miklós személyén túlmutatóan,
politikai tartalommal – elutasítandó, kissé „ciki”
tartalommal – tehát tulajdonképpen „Durayzmusként”
alkalmazza. Ezekben a körökben maga a név is, meg a „Duraysta”
vagy „Durayzmus” kifejezés is egy olyan feltételezés összefüggésében
értelmeződik amely szerint minden, ami jó a magyaroknak (s különösen
a szlovákiai magyaroknak), az szükségszerűen ellentétes a bár
már megboldogult, mégis megkérdőjelezhetetlen szentségűnek
tartott csehszlovák állameszmével. Azaz, úgy mond, „szlovákellenes”.
S látva (lehetőség
szerint tudatosan mélyítve is) a szlovákiai magyar politikai élet
belső törésvonalait, azt a teóriát építik fel erre a feltételezésre,
hogy a felfogásuk szerint eleve szlovákellenes magyar érdekkört
kétféleképpen lehet képviselni. Lehet egyrészt – a
csehszlovák állameszme nézőszögéből értékelve – kulturáltan,
szalonképesen, toleránsan s főként kompromisszumra készen:
azaz, ahogy nevezik, Bugárista módon. És lehet – ismét a
csehszlovák állameszme nézőszögéből mérve – kulturálatlanul,
szűklátókörűen, szalonképtelenül, durván s főként
rugalmatlanul: ezt értik az alatt, hogy a Duraysta módon.
Utasítsuk-e el
magyar részről a Durayzmus fogalmát? Mondjuk-e azt, hogy nincs
ilyen? Miközben Duray Miklós személyisége nyilvánvalóan
kijelöl egy markáns tézist a szlovákiai a magyar, sőt a
teljes közép-európai közéletben. Tehát, ha elismerjük, hogy
van valami olyan jelenség, amit Durayzmusnak hívnak akkor, ha mégis
bajunk van a „Durayzmus” kifejezéssel, csak a hozzá társított
tartalommal lehet gond.
Azzal pedig az a
gond, hogy annak az embernek, akiről a kifejezés a hangalakját
kapta, Duray Miklósnak az életműve kifejezetten annak a feltételezésnek
és annak a belőle levont következtetésnek a tagadása,
amelyekre a Durayzmus fogalmát egyes véleményformálók felépítették.
Tehát annak a
feltételezésnek a tagadása, hogy ami a magyaroknak jó, az a
szlovák államiságnak szükségszerűen rossz, és annak a következtetésnek
a tagadása, hogy tehát ami a magyaroknak jó, az szlovákellenes.
Duray Miklós életműve ugyanis arra alapul, hogy a magyar kérdés
minden érdekelt fél számára elfogadhatóan megoldható lett
volna a csehszlovákiai, de ugyanígy megoldható lenne a szlovákiai
demokrácia keretében. Mi több, a szlovákiai demokráciának
feltétele is a magyar kérdés megnyugtató rendezése, hiszen a
lakosság mintegy 10%-a magyar. A szlovákok csak akkor lesznek tényleg
szabad nemzet és Szlovákia csak akkor lesz tényleg szabad ország,
ha a magyar nemzet Szlovákiában élő része is szabad lesz. Ezért
a magyar és a szlovák emberek érdeke, más néven a magyar és
a szlovák nemzeti érdek – az igazi magyar nemzeti érdek és
az igazi szlovák nemzeti érdek – nemcsak nem ellentétes egymással,
hanem egymást feltételezi: csak egyszerre érvényesülhet. (A
„Durayzmus” szlovák definiálói pl. szeretik mellőzni azt,
hogy Duray Miklós hányszor állt ki a szlovák nemzet identitása
és Szlovákia független államisága mellett, amikor ez még kérdés
volt. Úgy, ahogy Esterházy János esetében is hajlamosak
ugyanezt elfelejteni.)
Duray Miklós életműve
arra a feltételezésre épül, hogy a magyar kérdés a
demokratikus szlovák államiság keretében megoldható lenne, de
ez önmagában véve még nem Durayzmus. Nem kell hozzá Duray
Miklósnak lenni: mindenki, aki elgondolkodik a magyar-szlovák
kapcsolatrendszeren, előbb-utóbb eljut idáig.
Ennyit a „Durayzmus” ó-csehszlovák tartalmáról. Ássunk
mélyebbre!
Hogy a Durayzmus
igazi tartalmát illusztráljam, vissza kell utalnom egy mókára
abból a politikai rendszerből, amelynek magyarországi gulyásváltozatában
nekem, csehszlovákiai embertelen arcú változatában Duray Miklósnak
volt szerencséje fiatalnak lenni. A kérdés úgy hangzott, hogy
mi a „létező szocializmusban” a túlélés aranyszabálya?
Az, hogy ne gondolkozz. De ha mégis gondolkozol, ne mondd ki. De
ha mégis kimondod, ne írd le. De ha mégis leírod, ne terjeszd.
De ha mégis terjeszted – ne csodálkozz!
Duray Miklós még
abban a rendszerben bejárta ennek a viccnek az összes állomását,
és mindegyikben nemet mondott az aranyszabály útmutatására.
Gondolkozott, kimondta, leírta, terjesztette, szervezte, és meg
is tapasztalta, hogy mi volt az, amin nem kellett csodálkozni
ennek a láncolatnak a végén: lejáratás, ellehetetlenítés, tömlöc,
fizikai bántalmazás... De ez sem kényszerítette be őt az
aranyszabály uralma alá. Utána is gondolkodott, utána is
mondta, utána is írta, utána is terjesztette, és újra és újra
megkapta az aranyszabály be nem tartásának az árát.
És az sem törte
meg ebben, amikor kiderült, hogy a szlovákiai magyarság számára
a bársonyos forradalom után sem változott a képlet. Csak a tömlöc
maradt el a láncolat végéről, de a lejáratás, az
ellehetetlenítés, a „radikálissá”, „szélsőségessé”,
közellenséggé kikiáltás nem.
Duray Miklós
azonban továbbra is a geológus precizitásával és egzaktságával
szemlélte a magyar-szlovák viszony felszínét és különböző
mélységben húzódó mélyrétegeit, és arra jutott, hogy nincs
igazi demokrácia, amíg a szlovák közvéleménnyel elhitetik,
hogy ami a magyaroknak jó, az nekik szükségszerűen rossz: például
az autonómia. És a társnemzeti státus. És a nyelvi jogi
egyenlőség. És a magyar többségű közigazgatási körzet.
Duray ezt kimondta, leírta, terjesztette, párttá szervezte –
és vállalta a következményeit. Vállalta, hogy egy egész nép
szemében első számú közellenséggé nyilvánítsák. Őt, aki
ennek a népnek, ennek az államnak minden polgára szabadságáért
küzdött és küzd.
Ez a „Durayzmus”.
Az igazság kérlelhetetlen
vállalása: kimondása, leírása, képviselete. A nemzetek egymás
alá vagy fölé rendelésének a kérlelhetetlen elutasítása.
Lényegében annak
kimondásáról és kérlelhetetlenül következetes képviseletéről
van szó, hogy a magyar-szlovák viszony – a szlovákiai magyar
kérdést terhelő problémák miatt – demokráciadeficittel küzd.
Amíg a szlovákiai magyarok nyelvhasználatukban, nemzeti önbecsülésükben,
közösségi igényeik érvényesítésében és emberi méltóságuk
megbecsültségében nem ugyanannyira szabadok, mint a szlovák többség,
addig demokráciadeficit forog fenn.
De nemcsak Szlovákiáról
van szó.
Egyszer – a
2004. decemberi népszavazási kampány idején – valaki úgy
találta bemutatni a tévében Duray Miklóst, mint „kisebbségi
politikust”. Ez ellen ő tiltakozott. Erre azt mondták, hogy jó,
„magyar kisebbségi politikus”. Ő erre ismét nemet mondott.
Erre már a riporter kissé idegesen kérdezett vissza, hogy hát
akkor mégis micsoda? Magyar politikus – válaszolta Duray.
Egész pályája
során életművének a teljes magyarság szolgálatát
tekintette, azzal, hogy neki elsősorban ennek a közösségnek a
szlovákiai részén jutott szolgálat. Elsősorban, de nem kizárólag.
Mert azt is jól tudta, mert sok keserű élmény árán kellett
megtapasztalnia, hogy a közösség egyik része csakis akkor
lehet sikeres, ha a közösség egésze az. És hogy a közösség
egésze sikeres-e, az oroszlánrészben a közösség központján,
az anyaországon múlik.
Híres Kossuth téri
mondása – „Viktor, a Felvidék Veled van” – lényegében
a külhoni nemzetrészeknek az anyaországon belül vívott
szabadságharcát testesítette meg. Annak vált szállóigéjévé,
ami a választójogi törvény kapcsán ma is napirenden van, hogy
az elcsatolt területeken élő magyarságnak a sorsát közvetlenül
befolyásolja az, ami az anyaországban történik, s ezért a
demokrácia alapszabálya („semmit rólunk nélkülünk”)
szerint a határ túloldalán élőknek beleszólás jár az
anyaország dolgaiba.
Éppen
visszarendeződött Magyarországon a kommunizmus örökségére
épülő hatalom. Működésbe is lépett az aranyszabály: ha
kimondod, kellően nagy nyilvánosság előtt (a Kossuth téri másfél
millió meglehetősen nagy nyilvánosság volt), akkor ne csodálkozz…
Beindult a gépezet az anyaországban, beindult a gépezet a
cseh-szlovák nyilvánosságban, annak cseh, szlovák és magyar
nyelvű részében egyaránt.
Voltak, akik
nehezen tudták elviselni, hogy a Durayzmus – a szó igazi értelmében:
az igazság kérlelhetetlen kimondása és képviselete –
Magyarországra is vonatkozik.
És ez napjaink
Magyarországának is figyelmeztetés.
Számolni kell
azzal, hogy Duray Miklós – József Attila nyomában – „nem
fogja be pörös száját”, ha úgy érzi, hogy feltétlen
mondandója van számunkra. És számolni kell azzal, hogy ez nem
mindig lesz kellemes. Mert ő többnyire akkor szokta úgy érezni,
hogy feltétlen mondandója van, amikor mondandója legkevésbé
sem kellemes annak, akinek szól. Legkevésbé sem kellemes, de
feltétlenül szükséges.
Ha demokraták
vagyunk, akkor szembe kell ezzel néznünk. Sőt meg kell köszönnünk.
Mert mindig a közös ügyünkről lesz szó.
Előfordulhat,
hogy vitába szállunk, mert más-más élethelyzetből nézve
lehet eltérő értékelésünk. Egy dolog azonban nem fordulhat
elő: az, hogy elvitassuk Duray Miklós jogát arra, hogy szóljon,
figyelmeztessen, vagy akár ránk morduljon. Mert amikor
Magyarország kormányaként és kormányzati többségeként döntéseket
hozunk, akkor annak a nemzetnek a sorsáról és annak a nemzetnek
a nevében döntünk, amely szolgálatának ő egész életét
szentelte. És amelynek „belügyeibe” ezért nemcsak joga,
hanem – joggal érzi így – kötelessége is
„beavatkozni”.
Azért gyűltünk
ma össze, hogy megköszönjük Duray Miklósnak, feleségének,
Zsuzsának, barátainak, harcostársainak a „Durayzmust”.
Isten tartson meg,
Miklós! Erőben, egészségben,
lelki békében!
(Forrás:
felvidek.ma)
|