2011.12.23.
Karácsonyi megkísértésünk
Ez a kicsi
gyermek, aki most édesanyja tejét issza, a mindeneket tápláló,
teremtő Isten, hogy ez, aki most pólyákba van kötözve, a
mindenség erőit tartja össze, hogy ez a kicsi újszülött, aki
belépett az időbe, az Örökkévaló, aki jászolban fekszik, a
mindenen túl levő Végtelen, aki most sír a hideg miatt, ő
vigasztal meg mindeneket, hogy ez a csöppnyi ember: végtelen fönségű
Isten.
Ez a megfontolás
a karácsony lényege, és mindaz az elhatározás, ami ebből következik.
Egy ilyen ünnep,
mint ez az utolsó adventi vasárnap, amelynek délutánján már
közeleg a szenteste, mely a szent Éjszakába torkollik és hétfőn
karácsony ragyogására ébredünk valljuk be igénybe vesz bennünket.
Főleg akkor, ha a szentmisékben felhangzó szentírási részleteken
elmélkedünk: vagyis életünket szembesítjük a felfoghatatlan
misztériummal: az Ige testté lőn, és miköztünk lakozék.
A misztérium hosszas és minket alakító szemlélésétől
ösztönösen (és öntudatlanul) menekülünk egyéb teendőkbe,
becsapva magunkat, hogy nincs időnk arra, aki az örökkévalóságból
belépett a mi időnkbe, hogy velünk legyen (Emmánuel lesz az ő
neve, ami azt jelenti: Velünk az Isten).
Ez a karácsonyi kísértés, mert arról van szó: ne arra
figyeljünk, aki érettünk emberré lett, hanem valami másra.
Egyébként ez minden bűn közös gyökere: elfordítjuk arcunkat
Istentől.
A kísértés (Isten ne adja, a bukás), mint mindig, három
szinten kerülget bennünket.
A testi szinten: a takarításban, a bevásárlásban, a
betlehemi jászol felállításában és a pásztorjáték betanításában
stb. Fárasszuk ki magunkat úgy, hogy egy épkézláb gondolatunk
se legyen, és az evangéliumokon való elmélkedésre ne maradjon
időnk. Van ennek durvább formája is, amely inkább a hitetlen
világot sújtja: evés-ivás és tobzódás, vagyis karácsonyi
szilveszterezés és farsangolás, ahogy minden ünnep lassan nem
egyéb, mint szilveszterezés és farsangolás.
Szakítanunk kell időt Jézusra. Elmélkedésre az evangéliumokról.
Ez a szakítani ige erőszakosságot fejez ki. Erről van szó. Az
ószövetségi ember így kiáltott: Bárcsak szétszakítanád az
egeket! És Isten szétszakította értünk az egeket, és leszállt.
A második kísértés pszichológiai. Karácsonyi érzelmek
kellenek szinte minden áron, még karácsony igazsága nélkül
is. Talmi csillogás, akármilyen zenével, mert karácsony a
szeretet ünnepe. Nem igaz! Nyisd ki a misekönyvet! Nézzed húsz
évszázad összes karácsonyának liturgiáját, hol találod címként:
a szeretet ünnepe. Ehelyett: Urunk születése, a mi Urunk Jézus
Krisztus test szerinti születése. Jól esne neked, ha a születésnapodra
összegyűlt rokonság a szeretetet úgy általában ünnepelné,
és senki észre se venne téged? Az ilyen ünneplés melyik
szeretet ünnepe lenne? Az összegyűltek önszeretetéé, mely
alapvetően egyetlen nagy szeretetlenség a megszületett iránt.
Persze a karácsonyi kísértések és elbukások alapvetően egész
évi kísértések és elbukások szimbólumai. Van olyan keresztény
hívő, aki azt mondja: hagyjuk a dogmákat (igazságokat), olyan
mindegy, hogy ki hogyan érti Jézus Krisztus ontológiai (létbeli)
valóságát: csak a szeretet számít. Ez annak a Krisztusnak
arcul köpése, és be nem fogadása, (övéi őt be nem fogadták),
aki egyszer így szólt: Én vagyok az Igazság, meg azt is
mondotta: Az igazság megszabadít (szabaddá tesz) titeket. Ha Jézus
Krisztus nem valóságos Isten és valóságos ember: ha nem az,
akiről a karácsonyi délelőtti ünnepi szentmisében énekelt János-prológus
és a niceai-konstantinápolyi zsinat mondja, hogy Kezdetben volt
az Ige. Az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő volt
kezdetben Istennél. Minden őáltala lett és nélküle semmi sem
lett, mai lett. Benne élet volt, és ez az élet volt az emberek
világossága és (ez) az Ige testté lőn, és miköztünk lakozék.
Mi láttuk az ő dicsőségét, mely az Atya Egyszülöttjének
dicsőség, ha Jézus Krisztus nem ez, akkor engem ő nem érdekel.
Sőt! Mivé tette magát és mi lett annak a következménye: húsz
évszázad alatt negyvenmillió keresztény vértanú? Így
istenemberségében lett a szeretet kinyilatkoztatója, és a
Szentlélek közlésével az igazi szeretet megadója és garantálója.
Karácsony csak ebben az értelemben a szeretet ünnepe.
Mindebből következik, hogy ez az ünnep (mivel egy igazság,
egy tény, egy valóság) elsősorban az értelmünkhöz szól és
az akaratunkhoz.
A harmadik és
legsúlyosabb kísértés, értelmi természetű, és abban áll,
hogy ne gondoljunk bele értelmünk minden erejével ebbe az üdvözítő
titokba.
Karácsony első nagy ünneplői, például Nagy Szent Leó
pápa figyelmeztet: fontold meg, ó keresztény lélek! Vagyis
gondolj bele. Értelmed minden erejével ereszkedj bele a fönséges
és édességes, félelmetes és szívet melengető ténybe, hogy
ez a kicsi gyermek, aki most édesanyja tejét issza, a mindeneket
tápláló, teremtő Isten, hogy ez, aki most pólyákba van kötözve,
a mindenség erőit tartja össze, hogy ez a kicsi újszülött,
aki belépett az időbe, az Örökkévaló, aki jászolban
fekszik, a mindenen túl levő Végtelen, aki most sír a hideg
miatt, ő vigasztal meg mindeneket, hogy ez a csöppnyi ember: végtelen
fönségű Isten.
Ez a megfontolás a karácsony lényege és mindaz az elhatározás,
ami ebből következik. A szent liturgia, vagyis a karácsonyi
szentmisék tényleges szövegei (a valódi bevonulási és áldozási
énekek, amelyek, amelyek az Éneklő Egyház című könyvben
vannak) és a szent zsolozsma himnuszai nem állnak meg a felületnél,
hanem a misztériumok örvénylésébe vetnek bele. Az első
vecsernye első himnusza mielőtt Krisztus földi születését ünnepelné,
előbb azt ünnepli, amiből ez a földi születés forrásozhat:
örök születését az Atyától, mielőtt a világ lett: ünnepli
szent keresztjén kiontott vérét, melynek áldott hullámai
megmostak bennünket és Isten gyermekévé tettek.
Legyen időnk e nagy téli csöndességben órákon át
szemlélni hittől megvilágosodott emberi értelmünkkel a meg
nem határozható, de minket egyre jobban meghatározó titkot: Jézus
Krisztust, aki valóságos Isten és valóságos ember: istenségében
egylényegű az Atyával, emberségében egylényegű velünk.
Csak ebben a velünk egylényegűvé vált Istenben lehet úgy
megbízni, hogy haláltusánk verejtékezésében sem esünk kétségbe,
hanem, mint Szent István, az első vértanú, nyitva látván az
eget, felkiálthatunk bizalommal: Uram Jézus, vedd magadhoz
lelkemet!
Barsi Balázs OFM
(forrás:
katolikus.hu)
|