2011.02.04.
Medveczky Ádám kitüntetéséhez
Január 20-án a
Magyar Rádió épületében Jónás István, az intézmény vezérigazgatója
adta át a Lajtha László-díjakat. Idén az egyik kitüntetett
Medveczky Ádám karmester, az Operaház örökös tagja, Liszt-díjas,
érdemes művész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense
volt. A másik díjazott Ménes Aranka, a Rádió zenei szerkesztője.
– Kedves karnagy úr, szerkesztőségünk nevében gratulálunk a díjhoz!
– Köszönöm szépen! A Lajtha-hagyaték gondozója, dr.
Lajtha Ildikó, a komponista unokahúga terjesztett föl a díjra,
amiért hálás vagyok. Méhes Aranka kiváló rádiós zenei
szerkesztő, régi kollégám, nagyon örülök az ő sikerének
is.
– Zenei szerkesztők közül többen is kaptak már Lajtha-díjat, közöttük
Vass M. Kati, aki szintén kitűnő szakember. A Lajtha László
Alapítvány már létrejötte óta, 1983-tól igyekezett kitüntetni
a magyar zenei élet azon képviselőit, akik hozzájárultak az
életmű propagálásához. Ehhez csalatkozott 1995-ben az a
Lajtha-díj, amelyet a Magyar Rádió és a Lajtha László Alapítvány
közösen hozott létre a zeneszerző, zenetudós és népzenekutató
emlékére. A díjakat a Magyar Kultúra Napjához kötődően adják
át. Az első díjazott, posztumusz, Ferencsik János karmester
volt.
– Ferencsik János és Lajtha László neve elválaszthatatlan
egymástól. Ferencsik Lajtha-növendék volt a Nemzeti Zenedében
nála tanult. Lajtha ennek az intézménynek 1947-től az igazgatója
is volt. Ez az intézmény most a Semmelweis utcai konzervatórium
helye. Ferencsik nagyon sok Lajtha-művet vezényelt, még láttam
a mestert, ahogy szűkszavúan adta az instrukciókat.
– Tanár úr, úgy tudom, Lajthát egyik rendszer sem kedvelte igazán.
Mi ennek az oka?
– Lajtha László az a tipikus eset, amikor nem lehet
valaki próféta a saját országában. Ő sokkal nagyobb elismerést
kapott külföldön, különösen Franciaországban, mint itthon a
múlt század első felében. Kint tanult, és egy igazi franciás,
könnyed, latinos műveltségre tett szert. Ez érződik is több
művében. A 19. század egyik híres komponistájánál, egy párizsi
zeneszerzőcsoport tagjánál, Vincent d’Indynél tanult. Lajtha
sokáig élt Párizsban, több megrendelést kapott onnan, későbbi
műveit is a Le Duc nevű kiadóhoz ajánlotta, ők ápolták
azokat. Igazgatója volt Magyarországon a Nemzeti Zenedének, sőt,
1945-46 után a Rádiónak volt a zeneigazgatója. Utána megint
sokat járt külföldön. Egy londoni útról visszatérve
hirtelen megfosztották állásaitól, mert nyugatos. Nem mondták,
hogy osztályellenség, de mivel a Nyugattal volt kapcsolatban a művészete,
és nem a szocialista -realista irányzattal, megszüntették az
állását, és valóban nehézségei voltak, noha, meg kell, hogy
mondjam, 1951-ben Kossuth-díjat kapott, de hozzátették, hogy
kizárólag a népzenei kutatásai miatt. A népzenekutatása
rendkívül jelentős, noha teljesen másfelé gyűjtött, mint
Kodályék. Nem erdélyi, nem a felvidéki és nem alföldi gyűjtései
voltak, hanem Sopron-környékiek; főleg egyházi népének
jellegű dolgokat gyűjtött. Ezért a munkásságáért kapott
Kossuth-díjat. A forradalom és szabadságharc leverését követően
készült el Lajtha László VII. „Forradalom” szimfóniája,
melynek eredeti címe „Mártírok siratója” volt. A címet később
baráti tanácsra „ősz”-re változtatta. A zárótétel kódájában
– harang és rézfúvósok hangján – szólal meg a Himnusz
dallamának az első sora. A „magyar” szóra eső résznél a
dallamot az egész zenekar hangereje tapossa el. Emiatt a szerzőt
többször becitálták kihallgatásra a rendőrségre. A mű első
hivatalos bemutatója 1990. október 23-án volt az Operaházban.
– Összesen mennyi Lajtha-művet vezényelt?
– Sokat, így a IV. „Tavaszi” szimfóniát, a már említett
VII. „Forradalom” szimfóniát és az In Memoriam-ot.
– Milyennek látja a magyar népzene ápolását?
– Remek népzenét játszó zenekarok működnek hazánkban,
mint pl. a Csík János által vezetett együttes, és mások,
akik a Fonóban lépnek föl. Több együttes a határon túli
magyarság zenéjét ápolja különböző feldolgozásban. Tavaly
Erkel-év volt, idén Liszt-évforduló, jövőre pedig Kodály-év.
Remélem, erre az évfordulóra bemutatják a magyar népzenének
a kincsestárát, a Székelyfonót.
– Volt már olyan kultuszminiszterünk, aki a popzenére esküdött.
– Az egy szellemileg alultáplált ember kijelentése
volt, ez abszurdum. Az a baj, hogy ilyen nézeteknek köszönhetőek
azok a szellemi és emberi tragédiák, ami a legutóbb abban a szörnyű
diszkóban történt, ahol egyik kolléganőmnek a kislánya is életét
vesztette. Ha a diszkózene kap nagyobb médiahangsúlyt a népzene
helyett, ha a társadalmi értékek eltűnnek, akkor ilyen szörnyű
esetek következhetnek be.
– Tudtommal a beszélgetésünk előtt Wagner Mesterdalnokát próbálta.
Ebben a műben világosan megfogalmazza a nagy német operaszerző,
hogy mi is az, ami értékes.
– Igen, ahogy a mesterek megbecsülését is. Ezt a
darabot a ’80-as években vezényeltem először, még Petrovics
Emil igazgatósága idején. Egyből a legnehezebb Wag-ner-művet
osztották ki nekem.
– Milyen műveket vezényel még az Operában ebben az évadban?
– Kiváló balettzenéket, ami egyáltalán nem degradáló.
Így a Karamazov testvéreket, amiben Muszorgszkij- és Wagner-melódiák
lelhetők fel, azon kívül hátravan még Prokofjev Rómeó és Júliája,
ami nemcsak a múlt század egyik legnagyobb balettzenéje, hanem
a jelenkor egyik legnagyobb balettje. Ezt nem a koreográfus,
Seregi László felé mondom udvariasságból, hanem mert ez valóban
remekül megkomponált mű.
– Régóta ismerjük egymást, mégis hihetetlen, hogy Medveczky Ádám
az idén 70 éves.
– Igen, a nyáron töltöm be 70. életévemet, s véletlen
egybeesés, a következő évadban vezénylem a Don Giovannit, ami
a pályámon éppen a 70.opera lesz. Örülök a Don Giovanninak,
mert nagyon hiányzott, ahogy a másik „don” is, ami még kéne,
Verdi Don Carlosa.
– Tavaly ősszel az Újpest Színházban ismertette Verdi Rigolettóját,
s az Operaház művészei részleteket adtak elő a műből. Január
30-án, vasárnap, 17 órakor a Marczibányi téri Szabadidőközpontban
a Varázsfuvolát ismerteti majd.
– Ismertetem, és zongorán kísérem az Operaház magánénekeseit,
akik a Varázsfuvola zenei keresztmetszetét adják elő félig
szcenírozott változatban. Ez az opera Mozart szellemi végrendelete,
ahol nemcsak a zene, hanem a szellemiség is fontos, amit áraszt.
„Már lángol a napfény, az éj messze tűnt/ A nap messze űzi
a földről a bűnt!”-énekli Sarastro. Reméljük, eljön ez a
kor is.
Győri Béla
|