vissza a főoldalra

 

 

 2011.02.04. 

Michael John LaChiusa: Bernarda Alba
(Művészetek Palotája - Fesztivál Színház)

Federico García Lorca, a módos családból származó spanyol költő és drámaíró 1898-ban született Andalúziában, Fuentavaquerosban. Fiatalon is írt már színpadi műveket, legérettebb drámái azonban élete utolsó éveiben születtek. Ezekben a műveiben a spanyol nő helyzetét igen érzelmesen és szenvedélyesen ábrázolja. García Lorcát 1936-ban, a polgárháború kezdetén a falangisták kivégezték, holott a politika távol állt tőle. Halála előtt két héttel fejezte be a Bernarda Alba háza című alkotását, ami az egyéni boldogságot eltipró társadalmi kötöttségek és erőszak bírálatát foglalja magába. A Bernarda Alba háza életrajzi ihletésű mű, Askerosa városkájának főutcáján, Lorcáék szomszédságában lakott négy eladó lányával együtt Frascita Alba, az özvegyasszony. A lányok csak az ablaktáblák takarásában beszélgethettek udvarlóikkal. A jó kiállású legény, Romiljo Pepe megkérte a gazdag, de csúf első hajadonnak a kezét, holott a szép, de vagyontalan legkisebbet szerette. Ebből az alaptörténetből meríti Lorca a témáját.

Michael John LaChiusa olasz bevándorló ősök leszármazottjaként 1962-ben született New York Államban, Chautauquában. Ő az Amerikában „kitalált” musical műfajának megújítója. A musical legfőbb sajátossága, hogy mindig értéket képviselő irodalmi alkotás az alapja. Szép számmal akadnak ezres előadásszámot produkáló musicalek. A földgolyó bármely pontján imádja ezeket a közönség, mert kellemes, lágy zenére fülbemászó dallamokat énekelnek az előadók. A műfaj közkedveltsége miatt külön képzik a fiatalokat, mert a karakterek megformálása nem csupán sokoldalú színészi képességet igényel, hanem magas fokú ének- és tánctudást is. LaChiusának már több művét bemutatták, a Bernarda Albának 2006. április 6-án volt a premierje a Broadway-n, a Lincoln Centerben. Itt látta színházi életünk mindenese, a rendező, dramaturg Böhm György, és úgy érezte, el kell hoznia Magyarországra. A címszerepet ott, rögtön Csákányi Eszternek osztotta ki. A produkciót öt évvel később sikerült tető alá hozni, ez év január 20-án vitték színre a Művészetek Palotájában, a Fesztivál Színházban, és ezt követően még két este láthatták a nézők.

Michael John LaChiusa zenéje kitűnően érzékelteti a visszafojtott szenvedélyek fülledt légkörét a soklányos házban. Ez az összesen 20 szóló-, duett és kórusszámból összeálló muzsika nem andalítja el a publikumot, a nézőknek nem a könnyzacskóira, hanem az érzelmeire hat, inkább felzaklatja, felkavarja, mintsem megnyugtatja, elzsongítja őket. A zene motívumait a flamenco ritmusa, dallamkincse adja, de az amerikai jazz elemeit is magába foglalja. A Kemenesi Tünde által megálmodott, egyetlen kor divatjához sem köthető fekete ruhában tánccal és énekkel kezdi el az előadást hat nő. A Báthonyi György tervezte puritán, sodronyos ágyból, utcabútor jellegű székekből álló díszletek kiemelik ennek a háznak a laktanyajellegét, ahol csak egy parancsnok van, a vasakaratú anya. Bernarda férjét, Antoniót gyermekeinek apját temették el. Legidősebb lányának, a csúnya, Angustiasnak meglehetős hozománya van. A lányok alig várják, hogy ledobják magukról a testileg-lelkileg is nehéz ruhát, de megáll körülöttük a levegő, amikor anyjuk ellentmondást nem tűrő hangon kinyilatkoztatja, nyolc évig tartó gyász jön, addig még szellő sem fújhat be az utcáról. De a lányok élni és férjhez menni szeretnének, nem a házban savanyodni. Természetszerűen mindannyian ugyanabba a jókötésű Peppe el Romanóba szerelmesek, aki beteges nővérüket csak érdekből veszi el feleségül. Az anyai szigor elleni lázadás vezéralakja a legkisebb lány, a húszesztendős Adela. Ő mer szembefordulni ostoba testvérével, aki elhiszi, hogy Pepe a két szép szeméért és nem a vagyonáért szereti, ő tudja megfékezni másik nővérét, a féltékeny Martiriót, és ő képes - igaz, élete árán - legyőzni ereje teljében lévő zsarnok anyját.

A darab szereplőgárdáját nem egy társulatból válogatta ki a rendező. A Magyar, a Nemzeti, az Örkény az Operett Színházból érkezetek a színésznők. Mindannyian hollywoodi képességekről tesznek tanúbizonyságot, profi módon énekelnek, táncolnak. Bernarda kőkemény, mindenfajta női érzékenységet nélkülöző figuráját Csákányi Eszter a szerephez illő határozottsággal viszi fel a színre. Náray Erika Angustiasnak az érdekházasság tényét tudomásul nem vevő figuráját kelti életre. Kishúgát, a lázadó Adelát Radnay Csilla kedvesen és érzelemgazdagon jeleníti meg. A testileg-lelkileg sérült Martiriót Takács Nóra Diána a karakter megkövetelte gonoszsággal mintázza meg. Egri Márta elismerésre méltóan formálja meg a hol barátnőnek, hol cselédnek tekintett Ponciát. A férfi nélküliségbe beleőrülő, egyedüliként fehér menyasszonyi ruhát viselő Maria Josephát, Bernarda anyját Hámori Ildikó szuggesztíven alakítja. Michael John LaChiusa Bernarda Albája nem ígér és nyújt könnyed kikapcsolódást, hangzásvilága közelebb áll a komolyzenéhez, az operához, mint a populáris musicalhez. Mondandója pedig a mindenkori zsarnokság erőszakosságának természetrajzát mutatja fel.

 

Dr. Petővári Ágnes