2011.02.04.
Marosmenti szobrok
Kis Jenő
Ferenc szobrászművész 1959-ben született Makón.
1974-78-ig a szegedi Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola
növendéke. 1981-tól Magyar Képzőművészeti Főiskola hallgatója.
Mestere: Borsos Miklós. Diplomája után egy év művészképzőt
végzett, s 1988 óta a szegedi Tömörkény István Képző- és
Iparművészeti Szakközépiskola tanára. 1985-től tagja a
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. 1991-ben és
1992-ben részt vett a Makói Művésztelep munkájában, 1993-ban
és ’94-ben pedig I. Nemzetközi Kőszobrász Szimpóziumon, Püspökladányban.
1997-ben a kézdivásárhelyi „Incitato” Nemzetközi Művésztelep
vendége volt.
Köztéri művei: Pulitzer (dombormű, 1987, Makó), Móra Ferenc
(bronz, portrészobor, 1990, Szeged), II. világháborús emlékmű
(mészkő, 1993, Makó), Erdélyi Vazul püspök (bronz dombormű,
1994, Makó), Dr. Tóth Aladár (bronz, gránit mellszobor, 1996,
Makó), Torzó (kőszobor, 1996, Püspökladány) Pulitzer József-szobor
(bronz mellszobor, 1997, Makó), Osztróvszky József (bronz
mellszobor, 1999, Szeged), „Halas fiú” díszkút (2000, Csanádalberti),
Szent István-szobor (bronz lovas-szobor, 2002, Makó, társszerző:
Győrfi Lajos), Napfürdőző (dombormű, 2002, Püspökladány),
Pulitzer (bronz dombormű, 2005, Makó), gróf Klebelsberg Kunó
(dombormű, 2005, Mártély), Diósszilágyi Sámuel Kórház emléktáblája
(2006, Makó), Fátyol Misi-szobor (bronz szoborkompozíció,
2009, Makó).
Több munkája
megtalálható hazai és külföldi köz- és magángyűjteményekben
(Németország, Anglia, Svájc, Dánia, USA, Románia).
Díjak, elismerések: Csongrád Megyei Tanács Művészeti Ösztöndíja
(1986), I. Makói Nemzetközi Művészeti Fesztivál díjazottja
(1993), Vásárhelyi Őszi Tárlat – Magyar Alkotóművészek
Egyesületének díja (1995), Vásárhelyi Őszi Tárlat – Művelődési
és Közokt. Minisztérium Díja (1997), „Az év művésztanára”
díj (Tömörkény István Gimn. és Művészeti Szakközépiskola,
Szeged, 2007).
–Az interjúra készülve magam is meglepődtem
azon, milyen gazdag Makó művészeti élete. Mit gondol, országosan
miért nem ismerik annyira mindezt?
–
Ennek egyik oka lehet, hogy Makó nemcsak Jeruzsálemtől, de
Budapesttől is messzi van, így a helyi művészeti életről a fővárosban
kevésbé szerezhetnek tudomást. Ma nincs óriási sajtóvisszhangja
egy makói művészeti eseménynek. Azt is hozzá kell tenni, hogy
az utóbbi tíz évben több szobor-állítás volt, s talán ez
az idő kevés ahhoz, hogy a város köztéri kincseit országos
szinten megismerjék.
–A makói művésztelepet
sem ismerik annyira, mint a más vidéki alkotótelep munkáját.
–Pedig eleinte híres fővárosi művészekkel indult el
ez a telep. 1974-ben Kokas Ignác festőművész, a Képzőművészeti
Főiskola tanára hozta el végzős növendékeit a művésztelepre,
Makóra. Régebben még Barcsay Jenőék is a makói művésztelepre
jártak.1976-ban alakult meg a később nemzetközileg is jelentős
szakmai elismerésben részesülő Makói Grafikai Művésztelep a
makói születésű, Kocsis Imre Munkácsy-díjas grafikusművész
vezetésével. 1996-ban, a szellemében és törekvéseiben is megújult
Grafikai Alkotótelep lépett ennek örökébe. Ezután főleg határon
túli, erdélyi résztvevőket hívtak a művésztelepre. 2007-ben
Makó Város Önkormányzata és Képviselő-testülete ujjászervezésében
jött létre a Natura, Marosmenti Művésztelep.
–Tudtommal Rudnay Gyula, festőművész is Makóhoz
köthető.
–Hogyne! Makón pont a romantikus lelkületű Rudnay Gyula
festőművész által az 1920-as években vezetett művésztelepének
szellemében fogalmazódott újjá 1971-ben a Marosmenti Művésztelep,
amely 1976-ig működött. Makó művészeti életéről nemrég
egy nagyon alapos tanulmánykötet jelent meg Tóth Ferenc tollából.
–Arról a Tóth Ferencről van szó, aki hajdan
múzeumigazgató volt, és tisztelői a „legmakaibb makai”-nak
nevezik?
–Így van. Ő írta a Makói képzőművészek - Képzőművészek
Makón c. könyvet. A kötet megismertet Makó képzőművészeivel,
festőkkel, grafikusokkal, szobrászokkal, restaurátorokkal. A város
művészeti életét félszáz makói és négyszáz művésztelepi
alkotó formázta, a kötet közülük mintegy ötven művészt
mutat be részletesen. Egy rövidebb történeti áttekintés után
a város művésztelepeinek életébe, történetébe nyerhetünk
bepillantást az Espersit János kezdeményezte Rudnay Gyula művészteleptől
a grafikai alkotótelepig.
–Önről is lehet olvasni a könyvben?
–Igen.
–Tehát, akit bővebben érdekel a helyi művészeti
élet és az ön pályája, annak ajánljuk ezt a kiadványt.
–A Makóról elszármazott, ott született, de később máshol
alkotó művészeket is megemlíti a könyv. Így azt a Munkácsy-díjas
grafikusművészt, Kótai Tamást, aki Makón majdnem egy napon született
velem, később pedig évfolyamtársam lett a főiskolán.
–Aki fővárosi, az eleve előnnyel indul ezen a pályán?
–Úgy érzem, hogy igen. Tudnék azért ellenpéldákat is
mondani. Győrfi Lajos szobrászművész pályáját kifejezetten
elősegítette az, hogy Püspökladányba költözött. Ezt el
lehet mondani a mátészalkai Bíró Lajosról is. Ezekben a térségekben
régebben nem élt sok szobrász, így ők most kellő számú
megrendelést kapnak. Csongrád-megyében, s azon belül Makón,
Szegeden és Hódmezővásárhelyen nagyon sok szobrász alkot, úgyhogy
itt kevesebb az egy adott személyre jutó munka. A fővárosi művészek
viszont kicsit közelebb állnak a tűzhöz, és sok mindenről
hamarabb értesülhetnek, így a pályázatok kiírásáról is,
mint a vidékiek. A sajtó is jobban népszerűsíti őket.
– Sosem gondolt arra, hogy a hírnév és a megélhetés
miatt Budapestre költözzön? Hiszen ön a főiskola elvégzése
után máris lement Szegedre tanítani.
– Erre sosem gondoltam, és a mai napig volt iskolámban
tanítok. Miután elvégeztem a Képzőművészeti Főiskolát –
ami ma már egyetemként működik – azonnal felhívott Szalay
Ferenc festőművész, a szegedi művészeti szakközépiskola
akkori igazgatója, hogy tanítsak hajdani alma materemben. Ezt
elvállaltam, mert egy remek tanári kar működött ott – ahogy
jelenleg is. Volt tanáraimmal jó barátságot is kötöttem. Szüleim
is Csongrád megyében éltek, és ezért eszembe sem jutott se a
hírnév, se a megélhetés miatt a fővárosban maradni. Döntésemet
nem bántam meg, nagyon jól érzem magam Makón és Szegeden.
–Legtöbb köztéri alkotása Csongrád megyében áll.
Makó és a megye önkormányzata támogatja-e a helyi művészeket?
Néhány vidéki művésztől hallottam, hogy a helyi önkormányzat
a pesti művészeket favorizálja.
–Szerencsére a mind a
megyei, mind a városi önkormányzat igyekszik helyzetbe hozni a
helyi alkotókat. De nekem is áll Makón egy olyan munkám, amit
országos pályázaton nyertem el, ez a 2009-ben avatott Fátyol
Misi –szobor. A szobor elkészítése a város lakóinak, elsősorban
az egykori zenésztársnak, Bozsogi Attilának az ötlete volt.
2008 tavaszán több mint hatszáz aláírás gyűlt össze Makón,
hogy szobrot állítsanak Fátyol Misi emlékére. Az önkormányzat
pedig már júniusban írt ki nyílt, jeligés, országos pályázatot
a Fátyol Mihály makói cigányprímás születésének 100. évfordulóján,
2009-ben felállítandó szobor tervezésére és megvalósítására.
Természetesen előnyöm volt a helyismeret és így jobban ki
tudtam bontani a legendás cigányprímás személyiségét. Természetesen
a többi pályázónak is meg volt rá a lehetősége, hogy
leutazzon Makóra, hogy minél több ismeretet gyűjtsön be akár
könyvtárakban Fátyol Misiről. A képzőművészetben az
egyenes megbízás egy szoborra nagyon ritka. A makói Szent István-szobor
pl. meghívásos pályázatra készült el. Tóth Béla, Győrfi
Lajos és jómagam pályáztam. Tóth Béla visszalépett, s
ketten maradtunk Lajossal. Ezt a jól sikerült munkát valóban
ketten készítettük Győrfi Lajossal.
–Móráról, Erdélyi Vazul püspökről,
Pulitzerről készített szobrokat. Utóbbiról még két domborművet
is. A gyakorlati munka elkezdése előtt alaposan tanulmányozza
életrajzaikat?
–Természetesen és a róluk szóló tanulmányukat, fotókat
is. Ahhoz, hogy egy jó portrét tudjak készíteni, minél jobban
meg kell ismernem az alany személyiségét. Ezután azokat a
tulajdonságokat próbálom visszaadni, melyek a legjobban
megfogtak az alanyból. Fátyol Misi kapcsán egy kiváló
fiatalkori fotót találtam, ami nagyon megtetszett nekem. A fotón
a bandájával együtt látható. Ezen a képen a cigányprímásból
egy igazi szakmai alázat sugárzott. Ezt a mozdulatot ábrázoltam
a szobron. Ebből aztán lett is egy kis galiba, mert Makón az időskori
cigányprímást ismerték. Fátyol Misi zenei tudását a
korabeli szakma is nagyra értékelte, országos ismertségnek örvendett.
Néhány évig külföldön is dolgozott, mielőtt végleg hazatért
szülővárosába. Számon kérték tőlem, miért nem a „szemüveges,
pocakos” Fátyol Misit láthatjuk bronzba öntve. Kiemelendő,
hogy ez az első egész alakos szobor, ami egy cigányprímást ábrázol.
A
190 centiméter
magas bronzszobrot alacsony, fagyálló mészkő posztamensre állították
a Korona Szálló épülete közvetlen közelébe, a szökőkút
mellé. A figura kezében hegedűjét tartja, vonóját pedig
leereszti, mint aki éppen befejezte a zenélést.
–Azt nem tudom, hogy milyen lett volna a
pocakos, de ez a fiatalos eléggé megnyerő és lendületet ad, jókedvet
sugároz. Bizonyára a szobor előtt elhaladók hangulatát is
befolyásolja az, hogy az milyen alakot ábrázol.
– Természetesen ez is lényeges
szempont, s szeretném, ha a szobor a makóiak mindennapjainak részévé
válna. A Korona Szállóban gyakran rendeznek esküvőket, Fátyol
Misi alakja a székkel akár kiváló fényképezési helyszín
lehet az ifjú pároknak. A szobor jó példával is szolgálhat,
hiszen Fátyol Misi hivatását hatalmas tudással és alázattal
végezte. Még a belga királynál is játszott, míg Pesten olyan
elit helyeken, mint az Arany Fácán. A téma azért adott, például
a makói világháborús emlékműnek nem az a célja, hogy az
emberek hangulatát befolyásolja, hanem az emlékeztetés, a
kegyelet.
–Pulitzerrről ön több alkotást is készített.
–Amikor az első megrendelést kaptam, 1987-ben, akkor jöttek
rá, hogy ő Makón született. Az ő személyében az fogott meg,
hogy nagyon szenvedélyes ember volt. Egyszer a vita hevében még
rá is lőtt partnerére. Mint fiatal pályakezdő, ezt a szenvedélyességet,
a lánglelkű ifjúságot akartam ábrázolni.
–De ön azért
senkit sem akart lelőni.
–Természetesen, s ez nem is tartozott Pulitzer érdemei
közé. Azután olyan sok megrendelést kaptam ebben a témában,
hogy talán ha álmomból felébresztenének, akkor is meg tudnám
mintázni Pulitzer portréját.
–Térjünk
rá pályájára: mi sodorta önt a képzőművészet felé?
–Főleg a rajz iránti
szeretetem, de a véletlen is nagy szerepet játszott. Az általános
iskola elvégzése után felvetődött a továbbtanulás kérdése.
Jelentkeztem a gépipari középiskolába is, de oda tanulmányi
eredményeim miatt nem vettek föl. Ezért a szegedi művészeti középiskolába
jelentkeztem. Az országban akkor csak három ilyen típusú intézmény
létezett, így elég sokan felvételiztek a szegedibe. Sikerült
bekerülnöm, s ahogy egyre jobban elmélyültem a képzőművészetben,
úgy vált a szobrászat a szenvedélyemé.
–Szegedre a szobrász szakra jelentkezett?
–Grafikára, mert akkor még nem voltam tisztában a négy
szakkal, s végül kerámia-szakon végeztem 1978-ban.
–De csak ’81-től tanult a képzőművészeti
főiskolán. Többször próbálkozott a felvételivel?
–Akkor Somogyi József volt a rektor, és abban az
időben senki sem került be elsőre a főiskolára, különösen
nem a szobrász-szakra. Somogyi úgy gondolta, hogy aki valóban képzőművész
szeretne lenni, többször is jelentkezik, s ez mutatja, hogy
komolyak a szándékai, él benne a vágy, a hivatástudat. Számomra
nagyon hasznos volt ez a két év, amíg készültem a felvételire,
mert –előtte a kerámia-szakon főleg korongoztunk - jobban
kitanulhattam a mintázást és követ is faragtam.
–Az említett két év alatt hol volt erre lehetősége?
–A középiskolában maradtam, ahol műhelyfőnök,
technikai dolgozó voltam. Előfordult, hogy 5-6 portrén is
dolgoztam modell után egy időben. Tanáraim pedig segítettek,
motiváltak, félig-meddig kollégának fogadtak el.
– Az 1970-es’80-as években milyen művészeti stílus
dívott?
– A Borsos –osztályban teljes stílusbeli szabadságban
alkothattunk. A nonfiguratív akkora már megjelent. Ezért nem
lehet kijelenti azt, hogy csak egy stílus uralkodott. A ’70-es
években még csak ritkán lehetett külföldre járni, így a
nyugati stílusokat a különböző lapokból ismerték meg a főiskolai
hallgatók. Emlékszem, hogy egy festő növendék egy ilyen külföldi
újságban megjelent képet próbált utánozni, annyira
megtetszett neki.
–Eddigi pályája során volt- e stílusváltás a művészetében?
–Bennem nem vetődött föl az, hogy huzamosabb ideig
nonfiguratív műveket alkossak. Egyszer előfordult a püspökladányi
nemzetközi kőszobrász szimpóziumon, hogy a település és
annak holland testvérvárosa közti kapcsolatot fogalmazzuk meg
plasztikában. Erre én két pályatervet nyújtottam be. Az egyik
figurális volt, II. Lajos királyunk özvegyét, Máriát ábrázolta,
aki Németalföld helytartója lett. A másik megfogalmazás egy
csavart oszlop, rajta a két város címerével. A nonfiguratív mód
távol áll tőlem, mert mindent el tudok mondani a figurális
alkotásokon keresztül.
–A főiskolán volt olyan álma, hogy valamelyik történelmi
személyiséget –Kossuthot, vagy Rákóczit - megformázza?
–Ilyenre nem gondoltam. Mindig találtam a környezetemben
olyan érdekes embert, aki modellem lehetett. Természetesen
nagyon örültem neki, amikor megnyertem a pályázatot a Szent
István-szoborra, teljes erőbedobással, szívesen nyúltam ehhez
a témához.
–Említette, hogy Borsos Miklós volt a mestere.
Visszatekintve: mit köszönhet neki?
–Azt a fantasztikus szellemiséget, amit magából árasztott
növendékei felé. Abban segített nekünk, hogy meg tudjuk
fogalmazni, mi egy jó szobor ismérve. Sokat anekdotázott, s
ezekből nagyon sok mindent leszűrhetett az, aki alaposan
odafigyelt. Azt akarta velünk éreztetni, hogy a mesterségbeli
tudáson kívül mitől válhat valaki jó művésszé. Nem könnyű
ezt továbbadni, mert mi a középiskolába mesterséget tanítunk,
hiszen a művésszé válás nem tanítható. Borsos további érdeme,hogy
nem akarta saját stílusát ránk erőltetni, hanem megpróbált
személyre szabottan segíteni.
–Az ő
pedagógiai módszerét alkalmazza, tovább adja a szegedi Tömörkény
István Művészeti Szakközépiskolában?
–Próbálom, s remélem sikerrel. Szobrász-szakon tanítok
rajzot és mintázást, a grafikusoknak az előbbit is. Azt tudom,
hogy diákjaim többsége bekerül – ha nem is azonnal – főiskolákra,
egyetemekre.
–Tehát főiskola után tanítani ment, s jött a
Pulizter-megrendelés.
–Amire majdnem nemet kellett mondanom, mert a diplomám
után behívtak katonának. A bevonulás előtti estén öntöttem
ki gipszbe a munkát. Még az avatóra is alig engedtek el. Az
avatással kapcsolatban egy érdekes történetet mesélnék el az
olvasóknak. Pálfy József, a Magyar Újságírók Szövetségének
elnöke hosszan beszélt Pulizterről, s mikor lerántotta a
leplet a domborműről, hosszan gondolkozott, s azt mondta: Kis János
alkotását láthatják. Ezután a tanácselnök elkezdte a beszédét,
s mondta: helyesbítek, mert a művészt nem Kis Jánosnak, hanem
Józsefnek hívják. Sajnos mindez jellemző a szoboravatásokra,
sőt legtöbbször nem is mondják be, kinek a művét leplezik
le.
–Önt nem zavarja azt, hogy az emberek többsége azt még
tán tudja, kit ábrázol egy szobor, de azt már nem, ki az alkotó?
–Azért is alakult ki mindez, mert a szobrászok többsége
nem írja rá a szobor talapzatára a nevét. Régebben ezt én
sem tartottam fontosnak, de rájöttem, hogy ez szükséges, mert
engem is zavar, ha odamegyek egy szoborhoz, s nem jelzik, kinek az
alkotása. A régi szobroknál pedig legtöbbször csak a bronzöntő
neve látható.
–Csak rendelésre dolgozik?
–Nem, mert fontosnak tartom, hogy saját ötleteim alapján
dolgozzak. Azok az igán magasztos pillanatok egy képzőművész
életében, amikor sem a határidő, sem a megrendelő óhaja nem
befolyásolja a munkájában. Természetesen sokszor találkozhat
a megrendelő és a művész elképzelése, erre egy példa a már
említett Fátyol Misi-szobor.
–Amikor saját ötleteit mintázza, akkor elviszi a
plasztikákat kiállításra, ahol meg is lehet vásárolni
azokat?
–Igen, bár nem sűrűn vannak önálló kiállításaim.
De nem késtem el, ha arra gondolok, hogy Rodin már túl járt az
50. életévén, mikor első kiállítását rendezte. Újabb munkáimat
be szoktam adni csoportos kiállításokra, így a vásárhelyi őszi
tárlatra, vagy a szegedi szobrászegyesület kér föl arra, hogy
adjam be munkáimat, s azokat elviszik külföldre is. Legutóbb a
szegedi Dóm téren rendeztek kiállítást a kortárs portrékból,
s ott is be tudtam mutatni kedvenc anyagomból, a kőből készült
munkáimat.
–Mennyire összetartók Szegeden a képzőművészek?
–A Tömörkényben nagyon sok képzőművész tanít, s
egy olyan fantasztikus közösséget hoztunk létre, mely összetartó
és segítő is. Erre rá is vagyunk kényszerülve, hogy mint
kollegák jobban odafigyeljünk egymásra, feszültségmentesen
tudjunk tanítani. Hasonló a stílusunk, tehát figurális, és
generációs különbségek sincsenek. Bizonyára ezek is hozzájárulnak
ahhoz, hogy egy jó közösséget alkossunk. Mindez egy fővárosi
művésznek jobban feltűnik, hiszen mi ebben a közegben élünk.
A budapesti képzőművészek izoláltabban élnek, voltak
olyanok, akik inkább Szegedre mentek alkotni, pont a helyi összetartozás
miatt. Szalay Ferenc úgy fogalmazott régen: azt szeretném, hogy
a művészek ide szívesen jöjjenek tanítani. Elérte, amit
akart. Természetesen a tanítás eléggé időigényes, heti három
napot vesz el az időmből, de bízom benne, hogy megéri.
–Mi a tapasztalata, mi inspirálja a gyerekeket arra,
hogy szobrászatot tanuljanak? Tudja-e ebből miként lehet megélni?
–Minket sem a középiskolában,
sőt még a főiskolán sem igazán érdekelt az, hogy a művészetből
meg tudunk-e élni. A célom az volt, hogy minél többet és jó
módszerrel sajátítsak el a mesterségbeli tudásból. A mai középiskolai
generációt –főleg negyedikes, ötödikes korban -
már ebben az anyagias világban jobban foglalkoztatja az,
mennyit kereshet majd művészként. A mi diákjainkat viszont még
főleg az inspirálja minél tökéletesebb portrét tudjon készíteni.
Jelenleg a főiskolán a restaurátori szakra azért nehéz
bejutni, mert ez a legkeresettebb, ebből lehet a legjobban megélni.
Régebben viszont a szobrász-szakra volt nagyon nehéz bekerülni.
–Ha anno nem hívták volna önt tanítani,
akkor a megélhetése is nehezebb lett volna?
–Valószínűleg, mert a tanítás egy havi biztos
keresetet jelent. A főiskolán egyik tanárunk megkérdezte tőlünk,
ki mit szeretne csinálni a diploma után. Mindenki nagy tervekkel
jött elő, egyedül én mondtam, hogy tanítani megyek. Évfolyamtársaim
most viszont vagy tanítanak, vagy azt szeretnék művelni, pont a
megélhetési problémák miatt. Kevesebb a megrendelés, és így
mindenkinek szükséges a havi fix kereset. Én nem
panaszkodhatom, mert mind alkotói, mint tanítói készségemet
megfelelő szinten ki tudom élni.
Medveczky
Attila
|