vissza a főoldalra

 

 

 2011.02.11. 

II. Érdi Művésztelep

Kiállítás az érdi Szepes Gyula Művelődési Központban

Egy jól vezetett művésztelep nem csupán az összetoborozott – meghívott – művészek közötti együttgondolkodást segíti, hanem versenyhelyzetet is teremt. Ám ennek az „összeütközésnek”, mert karakter találkozik karakterrel, nem kis hozadéka van. Egy határozottan megmunkált egyedi arc – irányzattól, kifejezésmódtól függetlenül – úgy is képviselheti az egészet, hogy mer a többitől különbözni. Avval, hogy értéket állít szembe értékkel, a legtöbbet teszi: akarva-akaratlanul kitágítja azt a kört, amelyben – a művészetben nincs demokrácia – egyedül csak az esztétikailag mérhető teljesítmény számít.

A nemzedékek közötti „harc” így rögtön más színezetet kap. A legfiatalabb is – esetünkben a nagyon tehetséges Hudák Mariann és az egyre izgalmasabbá váló Csetneki József – műveivel fölnőhet a legidősebbhez, nevezetesen az érdi X Art csoport doyenjéhez, Eőry Emilhez. S a középnemzedék tagjai (Sz. Varga Ágnes Kabó, Wrobel Péter) sem maradnak munkáikat ösztönző társ nélkül, hiszen a náluk alig idősebbek (Aknay János, Puha Ferenc, Kéri Mihály, Győrffy Sándor) a modern művészetért vívott csatáikban már ugyancsak letették a névjegyüket.

S a II. Érdi Művésztelep azért is szerencsés – a múlt év nyarán készült munkák ezt fölöttébb bizonyítják –, mert több irányból merített. Tagjai között a szentendrei Vajda Lajos Stúdió (Aknay, Sz. Varga) éppúgy képviselve van, mint a szigetszentmiklósi Patak Csoport (Puha, Kéri, Wrobel, Csetneki), a helyi X. Artról (Eőry, Karsch Manfred) nem is beszélve.  Hogy egyik-másik művész több társaság munkájában is részt vesz, az fölfedező kedvükön túl szertesugározni akaró erejüket is jelzi. 

Aknay János föltétlen ilyen összekötő kapocs, hiszen avantgárd konstruktivitása nemcsak a helyi – szentendrei – hagyományra, motívumvilágra épül (Vajda, Barcsay), de bizonyos megszenvedett magánmítosz ugyancsak talpköve (innen angyalainak életessége). Szerkezetes, statikájukban szinte robbanó festményei – Emlék I.-II. – akkor is elevenek, ha a kontúrokat kitöltő szín harmonizál a háttérrel, és akkor is, ha a kékkel erezett fekete és a foltosan szürke-fehér kontrasztja révén jelenik meg az én-teremtő nyugodtság „feszített” rendje. Egészen különleges, jóllehet nem előzmény nélküli, vallomásos Festőangyala. A Szentendre-ikon – Vajda Lajos-i nyak tartja a fejet/fejeket – a bensőt fölkavarva egészen mélyre ás, s ez az önazonosító gyónás adja a kép auráját.

A figuralitás  napjainkban nem új jelenség, a mostani tárlaton szinte nincs is jelen, annál több viszont a jobbára konstruktív létélményt – persze más-más hangsúllyal és kifejezésmóddal – közvetítő mű. Amelyeknek letisztult ikonszerűsége (Eőry), festőileg jól kimunkált, csaknem érzéki faktúrája (Sz. Varga, Győrffy, Kéri) és emlékezőn is drámai absztraktja (Karsch) irányzatokat, gondolkodás- és kifejező-módokat jelöl. Itt-ott a Biblia szimbólumvilága is megjelenik, lásd Eőry Emil görög tau-keresztben fejjel lefelé lógatott korpuszát (Mártírium), illetve Sz. Varga Ágnes Kabó pasztelljének a puhára borzolt papíron valóságos térélményt nyújtó mértani-lélektani alakzatait (Labirintus).  Eőry boldogságra fölkent bábújával – szobrainak anyagszerűsége itt szakralizálódott – remekel (Aranykor, Diagonális egyensúly), és Sz. Varga is „fénykalapot” kapó, sugárzó fekete négyzeteivel legjobb önmagát adja (őrzők).

Érdemes megfigyelni, hogy a nonfiguratív ábrázolásmódon belüli konstruktív (vagy abból kiinduló) szerkezet szín- és formahatásában, faktúrájának kitárulkozásában miként válik karakteres kifejezőerővé. Győrffy vásznainak szigorú mértaniságát valaminő organikus (kert?) élmény (Távolodó) és nem kis festői erőről tanúskodó felületi gazdagság oldja. Általuk az Osztott terek, a Közelítés és a Tűzföld – hihetetlen ecsetmunkával – a tárgyiasult világ lírai-lélektani mezejévé alakul. Kéri akril-vásznainak a felületei ugyancsak gyönyörűek; s avval, hogy a művész nonfiguratív, szinte monokróm hatású térhálózatába az izzó ecsetrajz (festőiség!) „kazettáit” is belopja, megteremti – paradox – a szociografikus líraiságot (Földközelben). A felületi villódzás (Aszimmetria) nála is a festőiség mint érzelmi én-kép megjelenítője.

A jel, a jelszerűség – enigmatikus voltában is (Wrobel Péter), szimbólummal telítve is (Puha Ferenc), sőt őstörténeti vonatkozásában is (Karsch Manfred) – olyan tág értelmezési mezőt kínál, hogy ember legyen a talpán, aki – a festmények tükrözte látványszépsége túl – teljességgel meg tudja fejteni egy-egy mű üzenetét, rá tud világítani a festői gondolkodás mikéntjére.

Wrobel jelimádata, minimal art-ja– félelmeket elűző fénnyel – az éjszakát emeli, sötét zománccsillogással, bizonyos égi tartomány tükrözőjévé (Éjszakai napsütés I.-II.). A  vertikális tengely szinte szekvenciaszerűen sorjázza, ki-kilengve, jeleit-motívumait – egyik táblától sem annyira távoli a zenei építkezés –, mintha a talány megvilágosodása egyben valaminő tisztulási folyamat elindítója volna. Karsch olaj-vásznain – drámai absztrakt-képek, halovány konstruktivista előzménnyel – a folt alatti folt bensőt mozgató lélek-magyarázat (Táj). Hihetetlennek tetszik, hogy a német-magyar művész az ősi magyar rovásírást is diszkréten érzelmi erővé téve (Nyomok), mily érdeklődéssel fordul egy számára is fontos – vallomás értékű – toposz felé.

A rovásírás betűkészletéből építkezik Csetneki „Magam” című konstruktivista-érzelmi kompozíciója, s fél-figurális absztraktja – a Második ablak megcsavart teste akárha angyalt rejtene – az alakuló képvilág dinamikájáról ad hírt. A „Magam” – hiedelemvilágánál, jelszerűségénél fogva – egy kissé rokona Puha nagy hatású olaj-farosttábláinak. Csakhogy ez utóbbiak, nem minden előzmény nélkül, impulzívabbak, kitekintőbbek. A motívumrészecskékké tördelt figuralitás egyszerre történelmi, viselkedéstörténeti példatár. Élő nemeseket, fő embereket formáz, pompájában mégis a Fennvalót juttattja eszünkbe (Király, Királynő).

Hudák Mariann kivételes tehetség. Exkluzív rácsszerkezete (Elveszett kapcsolatok keresése I.) érzelmi tabló, míg több rétegű textilképe (Feketedoboz II.) invenciózus rejtezés. Avval, hogy megdolgoztatta képzeletét, egyúttal ki is tört a doboz-létből.

 

Szakolczay Lajos