2011.02.11.
Egy legendás karakterszínész
Szilágyi István
színművész 1937-ben született Gyomán. 1961-ben végzett a
Színház- és Filmművészeti Főiskolán, még abban az évben
az egri Gárdonyi Géza Színházhoz szerződött. 1968-tól
1973-ig az Irodalmi Színpad, 1973 és 1975 között a Vidám Színpad
tagja volt. 1975-ben a Pécsi Nemzeti Színházban, 1976-78-ig a Vígszínházban
játszott. A Mafilm társulatához 1979-ben került. Főleg
karakterszerepeket alakít. Az 1959-ben készült Gyalog a
mennyországba című filmben állt először kamera elé. Országosan
ismertté Lópici Gáspár figurájának megformálása tette a
Keménykalap és krumpliorr című tévéfilmsorozatban. 1995 óta
a Győri Nemzeti Színház tagja.
Fontosabb színházi
szerepei: Krehl csendőralezredes (Molnár Ferenc: Olympia), Főinkvizítor
(Schiller: Don Carlos), Tiborc (Katona: Bánk bán), Mitch
(Williams: A vágy villamosa), Nicomaco (Machiavelli: Clízia, szépleány),
Bubnov (Gorgkij: Éjjeli menedékhely), Dr. Zirrzurr, Zordonbordon
(Lázár Ervin: Gyere haza Mikkamakka!), Nagyapó (Giulio
Scarnacci - Renzo Tarabusi: Kaviár és lencse), Fráter
(Machiavelli: Mandragóra), Mr. Winemiller (Williams: Nyár és füst),
Lőrinc barát (Shakespeare: Rómeó és Júlia), Tyelegin
(Csehov: Ványa bácsi), Selsdon (Michael Frayn: Függöny fel!),
Bűvész (Bulkakov: Moliere, avagy álszentek összeesküvése),
Erdész (Dobozi-Korognai: A tizedes meg a többiek), Öreg úr
(Ionesco: Rinocérosz).
Több mint 80 játékfilmben
szerepelt, így a Fapados szerelemben, a Kakuk Marciban, a Szép
magyar komédiában, a Kísértet Lublónban, a 80 huszárban, a
Holnap lesz fácánban, az Égig érő fűben, az István, a királyban,
az Új földesúrban. Több mint 40 tévéfilmben (Tenkes kapitánya,
A fekete város, Rózsa Sándor, Rab ember fiai, Indul a bakterház,
A névtelen vár, Julianus barát, A falu jegyzője, A Sipsirica)
–köztük sorozatokban is – láthattuk felejthetetlen alakítását.
Díjai, elismerései:
Aase-díj (2002), Gobbi Hilda-díj (2003), A 40. Magyar
Filmszemle Életműdíja (2009), Gyomaendrőd díszpolgára
(2009).
–A Győri Nemzeti Színházban februárban bemutatásra
kerülő Hamletben játssza az Első sírásót.
– Valóban egy humoros, népies,
bölcselő alakról van szó. Az öngyilkosoknak régebben nem
lehetett sírja keresztény temetőkben. Ezt itt az Első sírásó
úgy oldja föl: „ha a víz jön őhozzá, s úgy nyeli el,
akkor nem maga fojtotta belé magát”. „Ki az, aki tartósabb
munkát csinál, mint akár a kőmíves, akár az ács, vagy a hajóépítő?”-
hangzik a kérdés, amire a felelet, hogy a sírásó. Viszont, ha
ez így van, akkor Yorick –akit a darab ideje szerint 23 éve
hantoltunk el – koponyája nem került volna a felszínre.
–Játszott már a Hamletben?
–Most játszom először ebben a darabban. Még a főiskolán
Pártos Géza, osztályfőnököm mondta, hogy engem három szerep
„talál meg” a jövőben: a Tiborc, a Lőrinc barát és az
Első sírásó. A Tiborccal kapcsolatban van egy kellemetlen élményem.
Ritkán szokott a színpadon „rövid zárlatom” lenni, mikor
elfelejtem a szöveget. De a pesti Játékszínben, a Bánk bán
alatt ez történt. Odalépek a súgóhoz, de nem segített. Aztán
hirtelen egy sor kihagyással elkezdtem a „panaszomat” mondani
Bánknak. Közben az is eszembe jutott, mit hagytam ki. Lőrinc
barátot pedig már Győrben játszottam néhány évvel ezelőtt.
–Mit gondol, mennyire örökérvényűek Shakespeare
mondatai?
–Ahogyan a nagy klasszikus görög szerzőknél, ha
mindezt lélektanilag vizsgáljuk. Ma nincsenek királyok, de őket
behelyettesíthetjük a hatalmon lévőkkel. Mind Shakespeare,
mind az ógörög tragédiaszerzők olyan alapigazságokat
mondanak ki, melyek átnyúlnak a történelmi korokon.
–A Hamletet majd a nagyszínpadon játsszák.
Ma, amikor a zenés művek árasztják el a színházakat,
mennyire van igény a veretes klasszikus prózára?
–Klasszikus prózai művet nagyon ritkán adunk elő bérletszünetes
előadásként. Tehát bérletes darabok ezek. A vígjátékok
jobban vonzzák a publikumot. Ilyen pl. A tizedes meg a többiek,
ami mindig telt házzal megy.
–Ha néhány
mondattal kéne jellemezni a győri színházat, hogyan tenné?
–Majdnem
mindenki igényét ki szeretnénk elégíteni. Nekem személy
szerint semmilyen problémám nincs a színházzal, bár volt itt
olyan igazgatóváltás, amiről a sajtó is cikkezett, mely
felbolygatta a társulatot. Emlékezhetnek rá, hogy Korcsmáros
György leváltása milyen reakciókat váltott ki. Amikor egyértelművé
vált, hogy őt biztosan leváltják, azt mondta, hogy úgy végezzük
a munkánkat, ahogy eddig.
–A Békés megyei Gyomáról vezetett az útja több állomáson
át Győrbe. Milyen indíttatásra határozta el azt, hogy színész
lesz?
–Egy ismert szólással élve: meglátni és
megszeretni egy pillanat műve volt. Pár évvel idősebb gyerekek
a Ludas Matyiból adtak elő részleteket az akkori kaszinóban,
ami a mi utcánkban volt. Előadás után, hazafele haton-heten
mentünk mi gyerekek, s hallgattam azok élménybeszámolóját,
akik már voltak igazi színházban Békéscsabán vagy Szolnokon.
S akkor kiderült számomra, hogy vannak, akiknek ez a munkájuk,
a színészet, s ezt csinálják egész életükben. Ott azon
nyomban elterveztem, hogy a színészek között a helyem. A színházhoz
vezető utat kell megtalálnom.
–Ami elég nehéz lehetett, hiszen az általános
iskola után önt nem vették föl egyetlen egy középiskolába
sem.
–Először tanítóképzőbe, másodjára pedig gimnáziumba
jelentkeztem Békéscsabára. Oda kétszer is írtam ajánlott
levelet. Még választ sem kaptam sehonnan. Nem tudom ennek
pontosan az okát. Az egyik az lehetett, hogy nagyapámat kuláknak
minősítették, pedig jóval kevesebb vagyona volt, mint azoknak,
akik 1945 után szedték meg magukat. A kommunista rendszer éllovasai
gazdagabb voltak nálunk.
–Valahol azt olvastam, hogy nagyapja is bíztatta, hogy
ön színész legyen.
– Annyiban bíztatott, hogy amikor a nagyszüleimnek elmeséltem,
hogy színész szeretnék lenni, akkor nagyapám lelkesedett. „Jól
gondolod, komédiás legyél!” Nagyanyámnak viszont nem
tetszett az ötlet. Úgy gondolta, hogy ezek a színészek csepürágók,
komolytalan emberek. Apám már nem élt akkor. Anyám csak annyit
jegyzett meg, hogy „kisfiam, amit elkezdesz, amellett tarts
ki”.
–Nehéz volt elszakadni Gyomától?
–Nem, mert érdekelt a fővárosi élet, és a színház.
Tudomást szereztem arról, hogy a Ganz tanműhelyéből ipari
tanulókat toboroznak Gyomán. Így lettem géplakatos inas
Pesten, s az Üllői úton lévő kollégiumban laktam. Két évvel
fölöttem járt Dégi Pista, a későbbi híres színész. Ő kovácstanuló
volt. A tanműhely kultúrtermében alakult egy színjátszó kör
Eke László volt színész, a minisztérium és a főiskola összekötője
vezetésével. Ekkor tudtam meg, hogy létezik egyáltalán Színművészeti
Főiskola.
–Tudta hasznosítani azt, amit az ipari iskolában
tanult?
–Ha kell, akkor igen. Nem feledtettem el az ott
tanultakat. Tehát nem bántam meg azt a két évet.
–Azt is hallottam öntől, hogy még színi tanulmányai
előtt versenyszerűen lovagolt és zsoké is volt.
–Ez így nem igaz. Miután elvégeztem Pesten az iskolát,
az I. számú autójavítóba kerültem, mint karosszérialakatos,
de másfél hónap után hazamentem Gyomára. Anyámnak alá
kellett volna írnia azt, hogy ha velem valami baleset történik
egy lóversenyen, akkor nem vállalják értem a felelősséget.
Tehát a szülőé lett volna a felelősség. Így nem lettem zsoké,
bár elég jól megtanultam lovagolni, mert négy hónapig
dolgoztam egy versenyistállóban Gyoma és Dévaványa közt egy
állami gazdaság területén. Ez kint volt a puszta közepén. Az
udvaron keresztül vezetett a nagy pusztai út. Emlékszem: a főnöknek
volt egy hatalmas fülű tacskója. Akkora fülei voltak, hogy
rohanás közben többször rájuk is lépett.
–Tehát elvégezte az ipari iskolát, majd jelentkezett
a főiskolára. Közben gondolom le kellett érettségiznie.
–Az 1956-os forradalom után néhány évfolyamnál
eltekintettek a Színművészetin a felvételinél az érettségitől.
Így aztán máris arccal a színház felé kezdtem a tanulmányaimat.
–Hányadik próbálkozásra vették föl?
–Negyedikre, de csak egyszer fölvételiztem. A kétéves
ipari tanulói képzés után rögtön jelentkeztem is a főiskolára,
de akkor még elutasítottak, mert fiatal voltam. A következő évben
késve küldtem a kérvényt, utána való évben sokára kaptam
az értesítést. Így nem tudtam felkészülni. Negyedszerre
tudtam felvételit tenni. Simon Zsuzsa felvételiztető tanárom
azt mondta, hogy ilyet még nem csináltak a főiskola történetében,
de engem most se föl nem vesz, se el nem ejt. Megengedi, hogy még
egyszer jöjjek első felvételit tenni. Azt javasolja, hogy én
csak humoros versekkel készüljek, mert csak humoros szerepeket játszhatok.
Erre azt mondtam: „sosem lehet tudni”.
–Tehát visszajött, elmondta a humoros verseket, és fölvették.
–Így van, s Pártos
Géza lett az osztályfőnököm. Sztankay Istvánnal, Tímár Évával,
Tóth Miklóssal jártam egy osztályba. Az utóbbi Tóth Máté
Miklós néven lett író, s jelenleg Debrecenben él. Néhány
darabját játszották is.
–A diploma után miért pont Egerbe került?
–Ezt nem tudom megmondani, nem az én választásom
volt ez, hanem az egri színházhoz helyeztek. Kötelező volt vidéken
kezdeni, ez alól csak Törőcsik Mari és Bodrogi Gyula kapott fölmentést.
Mert addigra már elkészült a Körhinta c. film, és akkor férje,
Bodrogi Gyula már Pesten volt színész.
–Az egri színház igazgatója látta magát a vizsgaelőadáson?
–Lehetséges, hogy a vizsgaelőadáson ott volt a
direktor, de szerződtetésem előtt nem hiszem, hogy találkoztunk
volna.
–Horváth Jenővel?
–Ő a főrendező volt, míg Szőllősi Gyula volt az
igazgató, aki előtte az akkori tanácsnál dolgozott, majd
odahelyezték a színházhoz. A művészeti részhez ezért Horváth
Jenő értett, aki jó rendező, remek színészpedagógus volt. A
fiatalok mindjárt ő köré gyűltek. Akit ő tehetségtelennek
tartott, azt nagyon megvetette. Ha látta, hogy egy produkció már
nem lehet jobb, akkor ebbe beletörődött, s nem foglalkozott
vele többet a próbákon.
–1966-ban úgy döntött, hogy kimegy Párizsba. Ez
sikerült is önnek, másfél évet töltött a francia fővárosban.
Akkoriban nem lehetett könnyű kijutni Nyugatra.
–Így visszanézve, nem is tudom, hogyan adhatták meg. Többször
arra gondoltam, kimegyek nyaralni Párizsba. De ezt az ötletet
gyorsan elvetettem. Aztán elhatároztam, kimegyek egy évre. Ezt
elmondtam ez egri színházigazgatónak, aki közölte: „nincs
ellene semmi kifogásom, csak játssza el az évadban a
szerepeit.” A színház büféjében odajött hozzám egy úr,
aki megkérdezte tőlem: „ön az, aki ki szeretne menni Párizsba?”
Kiderült, hogy a színház belügyi összekötője volt az illető.
Közöltem vele: nyelvet szeretnék tanulni, és más világot látni,
mint nálunk van. Beadtam a kérvényt és fura mód azonnal engedélyt
kaptam. Nem is hittem el, hogy valóban kiengedtek, csak mikor már
magam mögött hagytam az országhatárt.
–De kihez
ment ki?
–Egyszer, amikor Pesten jártam, összefutottam a Színművészeti
előtt Pártos Géza volt osztályfőnökömmel. Nagyon megörültünk
egymásnak, és beültünk egy presszóba beszélgetni. Rákérdezett,
hogy a következő szezonban hol leszek. Mondom, Párizsban. Csodálkozott,
és nagy merészségnek tartotta az elhatározást, de felajánlotta
a segítségét. Nagyon jó ismerőse volt Szentpál Olga táncpedagógusnak
és Rabinovszky Máriusz művészettörténésznek, akiknek a fia
Rabinovszky Máté harmadéves rendezőhallgatóként az ’56-os
forradalom után Párizsban kötött ki, miután diákbizottsági
tevékenységéért azt tanácsolták neki, hogy jobban teszi, ha
elmegy az országból, ha kedves az élete. Máté filmrendezést
tanult Párizsban, és a francia tévénél volt vágó. Hozzá
kaptam úgy ajánlólevelet, hogy Szentpál Olga néni írt Máténak,
hogy segítsen nekem, ha muszáj, az első időszakban. Találkoztam
is Mátéval, így ő lett az első időszakban a támaszom. Kint
pedig az volt az első munkám, hogy Máténál könyvespolcokat
gyártottam. Tehát ez is mutatja, hogy nem volt hiábavaló az,
amit a Ganznál tanultam.
–Kiutazása előtt tanult franciául?
–Tanultam, s azt is hittem, hogy tudok. Csak, amikor kiérkeztem,
akkor jöttem rá, hogy az nem elégséges. Ezért beiratkoztam az
idegeneknek létesített nyelviskolába, az alliance francaise-be.
Az első két hét alatt úgy éreztem magam, mintha egy álomban
lebegnék Párizs utcái fölött.
–Színházban, filmen szerepelt kint?
–Rabinovszky Máté első produkciójában, ahol első
asszisztensként dolgozott, egy zenés vígjátékban, kísérleti
színes tévéadásban volt egy nyúlfarknyi szerepem. A produkciónak,
így lefordítva Gombfoci volt a címe. Ha kint maradtam volna,
akkor bizonyára több szerepem is lett volna.
–Nem is gondolt arra, hogy kint marad?
–Arra, hogy örökre kint maradjak, nem. Viszont felvetődött
bennem, hogy még egy évig Párizsban éljek. Először egy évre
kaptam engedélyt, majd kértem egy hosszabbítást, így lett belőle
másfél éves kinttartózkodás. További hosszabbítást már
nem kaptam, bizonyára azért, mert összevitatkoztam a konzullal.
Azt mondtam neki, hogy régebben, amikor egy segéd fölszabadult,
akkor el kellett mennie világot látni egy ajánlólevéllel. S
most egy művészettel foglalkozó ember nem döntheti el azt,
hogy mire is van szüksége.
–A magyarországi színészkollegák nem csodálkoztak
azon, hogy Szilágyi István fogja magát és kimegy Párizsba?
–Azon is csodálkoztak, de jobban meglepődtek, mikor
visszajöttem. Bolondnak tartottak. Erre azt feleltem: én
kimentem és hazajöttem, de nem azért, mert ott nem volt jó.
Megnéztem, megéltem Párizst, ahogy elterveztem.
–A Tenkes kapitányát még a párizsi út előtt
forgatták? Ebben Pityik őrmestert játszotta.
–Igen, ha jól emlékszem, 1963-ban forgattuk. A forgatókönyvben
nem volt neve a labanc katonának, később a könyvben lett Örsi
István által ez a figura Pityik őrmester.
–Beceneve: Szilágyi Pityi. Ezt a nevet még Sztankay
aggasztotta önre.
–Básti Lajos tanárom, egy órán, mikor én mentem először
színpadra, megkérdezte tőlem: „Na, mit tudsz, Pityi?"
Sztankay István sokat tett azért, hogy a Pityi örökre rám
ragadjon, mert folyamatosan játszott a névvel: „Pityikepityikepityike…"
– addig ismételgette, míg mindenki megjegyezte a főiskolán,
majd a pályán. Ezt nem bántam meg, mert Szilágyi Istvánból több
van, de Pityiből csak egy.
–A tévéfilmek a színészt „beviszi” a néző lakásába.
Ezután felismerték önt az utcán? Nem akarták bántani a negatív
szerep miatt?
–Felismertek az utcán, s nagyobb inzultus nem is ért.
Egerben egy sarki házban laktam, s mikor jöttem ki a kapun,
kavicsokat dobtak felém a gyerekek, s közben kiáltottak felém:
őrmester! Tehát ők voltak a kurucok. Nem haragudtam rájuk, de
odakiáltotta: „ha dobáltok, a következő részben nem játszom.”
–Az igazi ismertséget a Kemény kalap és krumpliorr Lópici
Gáspára hozta. A filmet Bácskai Lauró István rendezte.
–Bácskai Lauró István remekül bánt úgy a gyerek-,
mint a felnőtt színészekkel;játékosan dolgozott. A rendező félt
attól, hogy a gyerekek a Lópici név hallatán másra asszociálnak
majd, és meg akarta változtatni a nevet. Azt mondtam neki, ez
annyira aranyos név, hogy benne kell maradnia.
–Ebben a filmben a három-négy mondatos szerepeket is
profi, felnőtt színészek játszották. Milyen volt gyerekekkel
játszani?
–Nagyon fegyelmezettek voltak a gyerekek, s mindig teljesítették
az egy forgatási napra kiírt tervet. A szöveget is jól
megtanulták. Ezek a filmek ma is nézhetők. Az Indul a bakterházban
én voltam a piócás ember. Ezt a filmet sokan többször is megnézték.
Egyszer egy fiatalember azt mondta: ha százszor nem látta, akkor
egyszer sem.
–Pedig a ’70-es, ’80-as években készültek. Mi a
titok nyitja?
–A jó színészek, a jó rendező és a jó forgatókönyv.
–Nem bánja, hogy ma alig forgatnak tévéfilmeket?
–Dehogynem!
–Ezért vállalt egy nagyon rövid szerepet Goda
Krisztina Csak sex és más semmi filmvígjátékában?
–Ez Krisztina első filmje volt. S olyan két mondatom
volt, amire emlékeznek a nézők. Érdemes volt elvállalnom. Nem
vagyok olyan, aki nem becsüli meg a kis szerepeket. Amikor Schell
Judit a ház előtt az utcán énekel, és a lakók kinéznek az
ablakon, akkor egy mondatot mondok, hogy „nekem tetszik!”
Ennyi volt, és ez után a kétszavas szerep után Goda Krisztina
jelezte nekem, hogy fogunk még találkozni, és valóban, a
harmadik filmjében, a Kaméleonban is játszottam, egy kórházban
fekvő nagypapát. A Kaméleon egy remekül sikerült film.
–Gyerekként kíváncsi volt : milyen a színház? Sosem bánta
meg, hogy akkor ennyire kíváncsi természetű volt?
- Amikor nehezen megy a fejembe a szöveg, akkor majdhogynem
megbánom. Tizenhat éve játszom Győrben, s úgy érzem, itthon
vagyok és a közönség is kedvel, amit jól példáz az, hogy
mikor egyszer A tizedes meg a többiekben színpadra léptem,
olyan nyílt színi taps fogadott, mint egy nagyoperett szereplőjét.
Medveczky Attila
|