2011.02.11.
Andrzej Grajewski: A szovjet modell
A kommunista pártok,
amelyek az egységes társadalmi–politikai–gazdasági modell
megteremtésének igényével léptek fel, ellenségesen
viszonyultak a valláshoz. Ez a marxista–leninista dogmarendszer
vonatkozó szakaszaiból is kiderül, amelyek szerint a társadalom
teljes vallástalanítása a gyökeres társadalmi reformok
bevezetésének elengedhetetlen feltétele. Az egyház, illetve a
kelet-közép-európai országok kommunista hatalmai között éleződő
viszony fordulópontja az 1948-as esztendő volt. Addigra a
nemzetközi kommunista mozgalomban általánosan elfogadottá vált
a szocializmus építésének alapját jelentő, kiéleződő osztályharc
tézise, továbbá a belső ellenséggel folytatandó, fokozódó
harc szükségessége. Ez egyben azt is megszabta, hogy a
kommunistáknak szakítaniuk kellett a különböző független
politikai nézetek iránt megnyilvánuló tolerancia addigi
gyakorlatával, továbbá el kellett kezdeniük kiépíteni a párt
korlátlan uralmának rendszerét a társadalmi és gazdasági élet
területén, nemkülönben az úgynevezett szocialista tábor népeinek
lelkében. A kommunistáknak már csak egyetlenegy, „végső
harcot” kellett megvívniuk: nem másért, mint az általuk kormányzott
emberek lelkéért. A hadműveletet már 1947-ben előkészítették,
a kommunista pártok kilencedik nemzetközi küldöttgyűlésén,
az Üvegpalotában, szeptember 22. és 27. között. Nyilvánosan
ott hangzott el először a világ két, egymással
szembehelyezkedő táborra osztásának tézise.
Ugyancsak ott
jelentették be a Tájékoztatási Hivatal – vagyis a Kominform
– létrehozatalát, amelynek feladata volt a tapasztalatcsere és
a különböző kommunista pártszervezetek tevékenységének összehangolása,
a bolsevik párt irányítása alatt. A tanácskozás során
Andrej Zsdanov – aki a Bolsevikok Kommunista Egységpártjának
Központi Bizottságán belül a Politikai Bizottság tagja volt
– előadást tartott az ideológiai harc fokozásának szükségszerűségéről.
A legfőbb tennivalóként azt jelölte meg, hogy a keleti tömb
valamennyi országában fel kell számolni a katolikus egyházat.
A szovjetben
szerzett tapasztalataira támaszkodva, Zsdanov a következő
forgatókönyvet javasolta az egyház elleni háborúhoz:
mindenekelőtt meg kell semmisíteni a hierarchia felső részét,
vagyis a püspökök tömeges letartóztatásával kell indítani;
a letartóztatások következő hullámának a papság kiemelkedő
tagjait is el kell nyelnie, majd következik a világi aktivisták
bebörtönzése. Ezzel egyidejűleg a hatalomnak el kell kezdenie
különböző csoportok szervezését papokból és világi hívekből,
akik készenlétben állnak, hogy a politikai tényezőknek
megfelelően, tevékenyen támogassák a hatalmat a hierarchia
ellen kitűzött céljainak megvalósításában.
Zsdanov tudatosan
támaszkodott a bolsevikok által a húszas években alkalmazott
eljárásra. Akkor a pravoszláv egyház elleni harcukban a
politikai rendőrség, a GPU által beszervezett lelkészek
csoportjait használták fel, amelyeket az Élő Egyház
mozgalomba tömörítettek. Az Élő Egyház csoportjainak tevékenysége
számos püspök letartóztatását eredményezte. Egyiküket,
Vjenyamin pétervári metropolitát az Élő Egyházzal szembeni
ellenszegüléséért 1922-ben agyonlőtték. Tyihon pátriárka
letartóztatását követően az Élő Egyház lelkészei teljesen
átvették a moszkvai patriarkátus irányítását. S bár a
hatalom később püspököket és metropolitákat is bebocsátott
az irányító testületbe, mégis szüntelenül ott lebegett fölöttük
a fenyegetés, hogy szembeszegülésük esetén lágerbe küldik
őket, helyüket pedig azonnal elfoglalja néhány engedelmes, a párthoz
lojális lelkipásztor. Az Élő Egyház mozgalom tehát kétségtelenül
közvetlen elődje volt a hazafias papok mozgalmának, amelyet a
negyvenes évek folyamán a hatalom vezetői oly erőszakosan próbáltak
terjeszteni a szocialista országokban. Zsdanov programbeszéde
mindamellett további utasításokat is tartalmazott, amelyek az
oktatásügy átszervezésére, illetve az ifjúság nevelésére
vonatkoztak.
Az ateizmusnak
kettős szerepet kellett betöltenie: ideológiai kötőanyagként
biztosította az összes, Kelet-Európában működő kommunista párt
egységét, ugyanakkor a népek rabigába hajtásának eszközéül
is szolgált, szembehelyezkedve a meglévő hagyományokkal és
nemzeti sajátosságokkal. Ily módon a párt diktálta ateizmus
az egész kommunista világban egy új vallás méltóságára
emelkedett, miközben mások leigázásának, illetve a saját káderek
egyesítésének módszerét is jelentette. Ez volt a
legkifinomultabb fegyver, amellyel Kelet-Európa új urai meg
akarták szelídíteni az általuk irányított társadalom lelkét.
E feltételek mellett a vallás ellen folytatott harcnak politikai
jelentősége volt; arcul csapását jelentette minden olyan értéknek,
amely számtalan nemzedéken keresztül lelki és nemzeti alapját
képezte a lengyel, cseh, szlovák, magyar, horvát, szlovén,
bolgár, román vagy éppen német kultúrának. Jóllehet e népek
mindegyike más-más mértékben azonosult a vallási értékekkel,
mégis elmondhatjuk, hogy ezek az értékek mindenütt a társadalom
kétségbevonhatatlan erkölcsi kereteit és magatartási normáját
alkották.
A vallás ellen
folytatott háborúban emberek százezrei pusztultak el, akiket a
jövendő keresztény nemzedékek vértanúkként fognak
tisztelni. Elegendő arra emlékeztetnünk, hogy Oroszországban
csaknem a teljes pravoszláv egyházi vezetést meggyilkolták.
Vagy emlékezzünk az Oroszországban vértanúságot szenvedett
katolikus papokra; a világi hívek ezreire, akik megtorlás áldozatai
lettek, amiért megpróbálták megakadályozni a templomok
fosztogatását; a hitoktatásért vagy titkos istentiszteleten
való részvételért lágerekbe hurcolt vértanúkra. A kommunistáknak
a megtorlások ellenére sem sikerült felszámolniuk a kereszténységet.
Viszont az is igaz, hogy az ateista tanrendszer, illetve a még
gyakorlatiasabb materializmus komolyan megtépázta Kelet-Európa
társadalmainak erkölcseit és hagyományait. Felnőtt több
olyan nemzedék, amely soha nem hallott a vallásról, sem Istenről;
neveltetéséből pedig minden olyan szálat kitéptek, amely
kedvező színben mutathatná be az egyház szerepét e társadalmakban.
Azok körében, akik a legkeservesebb időkben is megőrizték a
hitet, újjászületés vette kezdetét. Ugyanis pusztán azzal,
hogy hűségesek maradtak, nyílt hitvallást tettek a totalitárius
hatalommal szemben, és egyben szikla alapot nyújtottak az önkényuralommal
birkózó társadalom számára. Még ha nem is leplezték le
nyilvánosan a rezsimet, akkor is az ellenállás magjainak
bizonyultak. Hiszen ilyen volt a rendszer belső logikája:
mindent ellenőrizni kívánt, de éppen ezáltal az ellenszegülés
csíráit kristályosította ki.
A csapások,
amelyek a negyvenes és ötvenes évek során az európai
szocialista országokban a katolikus egyházra zúdultak,
szervezetének számos létfontosságú részét lerombolták, de
a vallást nem tudták kiszakítani a népek tudatából.
Sikertelenül zárult a vállalkozás, hogy ateista szövetséget
alkossanak a keresztény Európa szívében. Az egyházellenes lépések
túlnyomó részének aktuálpolitikai kampányjelle-ge volt, az
éppen időszerű igények szerint történtek; céljuk az ellenzékkel
folytatott harc volt, vagy kísérlet a nemzeti tudat felszámolására.
E lépések mindazonáltal erősen hatottak az egyház és az állam
viszonyát meghatározó modell alakulására Kelet-Közép-Európa
szocialista országaiban. E modell totalitárius volt: a világi
hatalom azon törekvése határozta meg, hogy korlátlan ellenőrzést
terjesszen ki a helyi egyházak életére, beleértve az ateista
világnézet rákényszerítését az egész társadalomra,
valamint az ellenállás megtorlását. A vallásügyi politika
megvalósításában fontos szerep jutott a különleges szolgálatoknak,
amelyek titkos megfigyelés alá vonták a lelkipásztorokat és a
híveket, továbbá „pártfogásukba vették” a papság körében
állami utasításra létrehozott szervezeteket. E különleges
szolgálatok szerepe egészen a kommunista rendszer felbomlásáig
meghatározó volt, annak ellenére, hogy 1956 után a kommunista
vezetők megpróbálták korlátozni a biztonsági szolgálatok
befolyását a közéletre.
A magyar
forradalom sikertelen kísérlete jelentősen hatott a Szovjetunióban,
illetve az egész szocialista táborban elkezdődött átalakulásra.
E hatások kedvezőtlenek voltak. A budapesti utcai harcok rémképe
még sokáig ott tornyosult a rendszer gyökeres átépítésének
szándéka előtt. Az a szerep is felmérhetetlen jelentőségű,
amelyet a kiszabadított Mindszenty József hercegprímás három
napon keresztül magára vállalt, s akinek nem kis része volt a
fővárosban folyó utcai harcok elcsitulásában. 1956-ot követően
a propaganda közönséges imperialista ellenforradalmárként tüntette
fel, a későbbi években pedig határozottsága és meg nem alkuvása
miatt a keleti blokk leggyakrabban támadott egyházi vezetői közé
tartozott. Az esély, amely 1956-ban felvillant, többek között
Nyikita Hruscsov döntései következtében veszett kárba.
Paradox módon Hruscsov, miközben feldúlta a sztalini rendszert,
egyidejűleg felújította annak kevésbé hatékony társadalmi
szeletét – vagyis a vallásellenes kampányt. 1959 és 1964 között
a Szovjetunióban bezárták a világháború idején még nyitva
hagyott templomok többségét, a pravoszláv és katolikus egyház
papságát pedig újabb tömeges letartóztatások tizedelték
meg. Ebben a helyzetben aligha lehetett bármiféle kedvező változásra
számítani a keleti tömb többi országában. A kommunista vezetők
bizonyára mindannyian ismerték Hruscsov kijelentését,
miszerint a hetvenes évek végéig az egész Szovjetunióban
felszámolják a vallási életet.
Kelet-Európa országainak
társadalmi életében új mozzanatot jelentettek a hetvenes években
létrejött emberi jogvédő szervezetek, amelyek később a
demokratikus ellenzék alapját adták. Az ilyen körökben
megfogalmazott alapelvek a vallásszabadságra is vonatkoztak. A
politikai ellenzék képviselői – akik mindaddig különféle
ortodox marxista szerepkörökben tűntek fel – párbeszédet
kezdeményeztek a katolikus lelki irányultságú emberekkel.
Ezzel egy időben, azokban az országokban, ahol a hatalom kirívóan
korlátozta a hívő emberek jogait, vagyis Csehszlovákiában,
Romániában, Magyarországon, számtalan kisebb, nem hivatalos
vallási közösség alakult, általában egy-egy titkosan
szentelt püspök személye körül. Idővel szervezett formába tömörülve,
más szóval föld alatti egyháznak is nevezve, természetes társakra,
gyakran pedig szövetségesekre is találtak a politikai ellenzék
köreiben. Megfigyelhető volt e folyamat például a csehszlovákiai
Charta ’77 esetében. A hetvenes évek folyamán Kelet-Közép-Európában
a politikai légkör távol állt a kommunista pártokon belüli
éles ideológiai csatározástól. A pártvezetések köreiben
befejeződött a hatalomért folytatott harc, és az ideológiai
tisztogatás is lezajlott már. A fontos emberek hosszú időre összeállított
névsora lehetővé tette a különféle előnyökből való merítgetést,
és a teljes pártapparátus gyors meggazdagodását.
Elkövetkezett a
kommunista elit nagymértékű „élvhajhászata”, amely
kedvezett a megfeszített vallásellenes ideológiai harc enyhülésének.
Tapintatos jólét köszöntött be, és ebből számos egyéb társadalmi
csoport is kivette a részét. Az egyház tehát egy új kihívással
nézett szembe, amelyet Európa nyugati részén már jól
ismertek, s amelynek kereteit nem a marxista–leninista ideológiára
alapozott ateizmus határozta meg, de a gyakorlatias, a fogyasztói
társadalom és a hedonizmus párlataként megjelenő ateizmus. A
gyakorlatias materializmus megszilárdulásából következő nehézségek
legalább olyan komoly fenyegetésnek bizonyultak Kelet-Közép-Európa
népeinek vallási életére, mint a sztalinista és posztsztálinista
rendszer korábbi megtorlásai. A veszélyt csak fokozta, hogy az
egyház lelkipásztori munkájának lehetőségei rendkívül korlátozottak
voltak, igaz, közvetlen létét semmi sem fenyegette.
Egyház és állam
viszonyában ezáltal két, egymástól világosan elkülöníthető
modell rajzolódott ki. Az egyik, amely még az ötvenes években
alakult ki, és a nyolcvanas évekig úgyszólván változatlan
formában fennmaradt, Csehszlovákiában, Romániában és Bulgáriában
uralkodott. Fő jellemzői voltak az egyházi vezetés felszámolására
irányuló törekvések, a Szentszékkel való kapcsolattartás
korlátozása, a papság minden lelkipásztori kezdeményezésének
szoros felügyelete, illetve a világi hívek bármiféle
szervezett tevékenységének teljes tilalma. E helyzetben erősödött
meg a titokban felszentelt papok és püspökök körül gyülekező,
nem hivatalos lelkiségi mozgalmak hálózata. Az egyház és állam
viszonyát meghatározó másik modellt, amelynek különböző változatai
Magyarországon, Jugoszláviában és a Német Demokratikus Köztársaságban
voltak érvényben, az egyházzal szembeni nagyobb tolerancia
jellemezte. Ezen országokban a hatalom beleegyezett az egyház
szervezetének és püspökeinek létébe, és nem avatkozott a
Vatikánnal fenntartott kapcsolatokba. Ezzel szemben számtalan
nehézséget támasztott a szervezett hitoktatás ellehetetlenítésére,
hogy végképp megszüntesse a fiatalabb nemzedék vallásos nevelését,
és az egyház társadalmi tevékenységét sem engedélyezte. Kivételes
helyzetben volt a lengyel egyház, amely Stefan Wyszynski bíboros,
Lengyelország prímása vezetésével – és a társadalom nagy
tömegeinek támogatásával – sikeresen meg tudta védeni (már
amennyire a „létező szocializmus” feltételei ezt engedték)
a vallásszabadság szélesnek mondható kereteit.
Karol Wojtyla bíboros
pápává választását az összes szocialista ország
katolikusai annak reményével fogadták, hogy az a pap, aki olyan
jól ismeri a létező szocializmust, képes lesz sikeresen elkormányozni
a szabadság mezejére az egyházat a keleti tömbben. II. János
Pál pápasága első percétől hangsúlyozta, hogy a szocialista
országokban élő helyi egyházak számíthatnak a támogatására.
A kedvező változásokhoz mégis hosszú, gyakran meddő tárgyalásokon
keresztül vezetett az út. E változások irányában hallatlanul
lényeges tényezőnek bizonyult az a következetesség, amellyel
II. János Pál a vallásszabadságról beszélt – és az emberi
jogokról mint minden egyéb szabadság és reform alapjáról. A
pápa a hitükért üldözést szenvedettek iránti szolidaritását
is számtalanszor kinyilvánította. Törekedett új püspököket
kinevezni, de csakis azzal a feltétellel, hogy a jelölt az egyház
szemében hiteles személy legyen.
Ennek köszönhetően nem volt arra példa, hogy olyan papot
szenteltek volna püspökké, aki a kommunista hatalom által
ellenőrzött mozgalmak bármelyikéhez tartozott. A Szentszék az
ellen is fellépett, hogy a papságot ismételten megpróbálták
beszervezni különféle politikai szervezetekbe.
Az egyház köré
szerveződött független közösségek a hetvenes években
kezdtek határozottan új formákat ölteni. Ez természetes
folyamat volt. A szervezett egyházat olyan tér vette körül,
amely mentes volt az állam mindenütt jelenvalóságától. Felnőtté
vált egy olyan ifjú nemzedék, amely az úgynevezett létező
szocializmust már kellően érett fejjel tapasztalta meg ahhoz,
hogy ne legyen illúziója a hatalom birtokosainak valódi céljait
illetően. E fiatalság, helyét keresve az életben, rátalált a
kereszténységre, nem ritkán kitagadtatva ezért a szülői házból.
A kereszténységhez történő visszatérés nem kizárólag világnézeti
vagy erkölcsi választásnak minősült, de a kelet-európai
viszo-nyok mellett politikai döntésnek is. Emiatt a vallási
csoportok önkéntelenül összetűzésbe kerültek az állammal.
E folyamat különösen is szembetűnő volt Csehországban és
Szlovákiában, ahol a titkosan folytatott hitoktatásnak, az
engedély nélküli lelkipásztori működésnek, illetve az egyre
népesebb zarándoklatoknak a nyolcvanas években mind világosabb
politikai üzenetük volt.
1980 augusztusa új
korszakot nyitott Lengyelország világháború utáni történetében.
Évekkel később bebizonyosodott, hogy azok az események Európa
történetében is fontos fordulópontot jelentettek. A sztrájkhullám,
amely előkészítette a kommunista rendszeren belüli első független
társadalmi mozgalom, a Szolidaritás születését, egyben a
teljes addigi társadalmi élet átértékelődését is magával
hozta. A vallási értékek, amelyeket a kommunista rendszerben
csak a régi társadalmi–közgazdasági képződmények továbbélésének
tekintettek, és elkerülhetetlen megsemmisítésre ítéltek, a végbemenő
krízis pillanataiban nem csupán az emberi cselekvés fontos
mozgatórugói lettek, de egyben a mély erkölcsi tartalék
megismételhetetlen vonásait is kölcsönözték a történéseknek.
A Lengyelországban bevezetett hadiállapot nem tudta feltartóztatni
ezeknek az eszméknek a térnyerését – sem lengyel földön,
sem az ország határain túl.
A nyolcvanas évek
során Kelet- Közép-Európa országaiban változatlanul érvényben
voltak a sztalini időkben kidolgozott alapelvek, amelyek nagymértékben
korlátozták a vallási közösségek függetlenségét. Továbbra
is mindenütt fennállt, hogy a katolikusoknak nem volt joguk saját
társadalmi szervezeteket alapítani, nem adhattak ki katolikus
sajtótermékeket, és ráadásul a társadalmi–politikai életben
is hátrányos megkülönböztetés sújtotta őket. A kelet–közép–európai
országokban egybehangzóan bejelentett, gyökeresnek ígért belső
változások azonban arra a reményre jogosítottak, hogy a vallásos
emberek gondjait is orvosolni fogják. Hiszen nem lehetséges úgy
megreformálni a társadalmat, hogy közben megtagadják tőlük a
jogot hitük szabad megvallására. Az azt megelőző évek
tapasztalatai egyébként is azt mutatták, hogy a szocialista
országokban minden reformtörekvés növelte az egyház szabad
mozgásterét. A fennálló helyzetben a hívők természetes szövetségesei
voltak mindazoknak, akik demokratikus változásokat kívántak.
Ám a feszült pillanatokban, amikor az érzelmek oly gyakran túlcsaptak
az értelem határain, az egyház tanítása a feltétel nélküli
megbocsátásról, az ellenség szeretetéről és az irgalmasságról
képes volt csillapítani a megrázkódtatásokat, semlegesíteni
a kibékíthetetlen ellentéteket. Ilyen légkörben mentek végbe
a „bársonyos forradalmak”, amelyeknek kezdetét a Lengyelországban
1989 telétől folytatott kerekasztal-tárgyalások jelentették,
s amelyek egész Kelet-Közép-Európában a kommunista rezsimek
bukásával zárultak.
A totalitárius
rendszerek békés megdöntésének tüneménye még sok-sok évig
lenyűgözi majd a történészeket, akik megkísérelnek választ
találni a kérdésre: miként volt lehetséges, hogy Európa
keleti részén úgyszólván harc nélkül összeomlott egy
totalitárius birodalom. Igen, egy egész birodalom, amelynek határait
óriási hadsereg őrizte, belső vidékeit pedig a biztonsági
szolgálatok ravaszul működő apparátusa. Az önkényuralom
veresége különböző társadalmi, politikai és gazdasági feszültségeket
okozott, ám ugyanolyan mély szellemi válságot is. Íme, a szemünk
láttára befejeződött az évezred egyik leghoszszabb vallásháborúja,
egy háború, amelyet az 1917 októberében lezajlott forradalom
után a marxista ateizmus minden létező vallási közösség,
kiváltképpen a kereszténység ellen folytatott. A bolsevikok
oroszországi, majd Kelet–Európa valamennyi országában bekövetkezett
győzelmének következménye ugyanis nem csupán a társadalmi és
politikai rendszer teljes átépítése volt, de a régi világ
maradványának minősített vallás felszámolása is. A polgári
forradalmak a kereszt árnyékában születtek – előbb
Lengyelországban, majd Kelet-Németországban, Csehszlovákiában,
Litvániában, Ukrajnában és Romániában. 1990-ben még Moszkvában
is megtörtént, ráadásul a legnagyobb becsben tartott
kommunista ünnepen, május elsején, hogy a felvonulók menete
„Krisztus feltámadt!” kiáltással átgázolt a Vörös téren
felállított kordonon, egy hatalmas keresztet cipelve, amelyet
Lenin mauzóleuma előtt felállítottak. E színpadias hitvallás
az istenkeresés drámáját jelképezte egy olyan országban,
ahol annak idején elrendelték az ő végleges halálát. A
kereszténység nélkül nem lett volna lehetséges békés győzelmet
aratni Kelet-Európa kommunista diktatúrái fölött. A
forradalom földindulása nem harcba sűrűsödve, az erőszak, a
bosszú és a gyűlölet jegyében zajlott le, hanem minden jóakaratú
ember közös erőfeszítésével, az egység és a testvériség
perceiben.
A kommunista
hatalom az erőszakra épült. Ezért, hogy a titkosrendőrség
szerepe mindenütt olyan jelentős volt, kiváltságai pedig
hallatlanul sokfélék, többek között: a köz- és a magánélet
minden területének titkos megfigyelése, a provokáció bármely
formájának korlátozás nélküli alkalmazása, az ügynökhálózat
tevékenysége. A kommunista titkosrendőrség tevékenységének
alapját az ügynökök jelentették. Átvették a bevált, az
orosz államvédelmi hatóság, az NKVD által kidolgozott régi módszert,
amelylyel minden társadalmi csoportba és szellemi műhelybe be
tudtak hatolni, és 1945 után egész Kelet-Európában általánosan
alkalmazták. Ily módon létrejött a világtörténelem
legkiterjedtebb titkosszolgálati ügynökhálózata, amely összességében
egymillió beszervezett munkatársat foglalkoztatott. Az ügynököket
különböző kategóriákba sorolták, attól függően, hogy
milyen tevékenységre kívánták őket felhasználni. E rendszer
kiépítéséhez Lengyelország is hozzájárult. A kommunizmus
bukása azt a feladatot állította az érintett társadalmak elé,
hogy készítsenek számvetést a diktatúra éveiről. A múltról
folytatott vita a legteljesebb mértékben összefügg a jelenlegi
helyzetről folytatott eszmecserével. Ennek során nem kizárólag
az ítéletalkotás a cél, de a megfelelő alapelvek kidolgozása
is; az alapelveké, amelyek szabályozzák a társadalmi életet,
s egyben megteremtik egy demokratikus rendszer fundamentumát. E
vita a volt kommunista országok egyikét sem kerülte el.
E fájdalmas
folyamat nem kerülhette el az egyházat sem, amely minden más, a
létező kommunista rendszerben fennállt szervezethez hasonlóan
áldozata volt a különleges szolgálatok felügyeletének és
beszivárgásának. Ennek az alárendelődésnek egyik formáját
jelentette az ügynökhálózat, amelyet a titkosszolgálat épített
ki az egyházon belül, a világi hívek és a lelkipásztorok között
egyaránt. A múltról folytatott feltáró vita, hogy milyen is
volt az egyes részegyházak helyzete, csakis a teljes társadalomban
végzett összegzés eredménye lehet. Azokban az országokban,
ahol végrehajtották az átvilágítást és megnyitották a különleges
szolgálatok irattárait, az egyháznak is állást kellett
foglalnia e kérdéskörben. Ugyanakkor nem csupán az elsődleges
vizsgálatok indokolják a probléma tárgyalásának szükségességét.
A legkülönfélébb egyházakhoz tartozó, hatalmas számú
keresztény hősiességének köszönhető, hogy a kommunista
rendszer képtelen volt rákényszeríteni az emberiségre a maga
totális látomását a társadalmi életről. Ebben az összecsapásban
rengeteg hős és vértanú lépett elő, de azokból is akadt egy
kisebb csoport, akik nem maradtak hűségesek. A keresztény egyházakba
beépült kommunista titkosszolgálatok tevékenységének kérdése,
illetve az államnak a vallási élet felett gyakorolt ellenőrzése
megköveteli a vizsgálatot. Csakis akkor kaphatunk hiteles képet
arról, hogy milyen is volt az egyház azokban a baljós és összetett
időkben.
(Zsille Gábor
fordítása)
|