vissza a főoldalra

 

 

 2011.02.11. 

A nagy Kis és a kis Ungváry

Pánikot érzek a haladók köreiben, akik a maguk részéről joggal tapasztalják, hogy világuk kifordult sarkaiból: a legstabilabbnak  hirdetett axiómák is kezdik érvényüket veszteni. Tekintélyes haladóhoz persze méltatlan minden kapkodás, félelem, önféltés, ezért egyre nagyobb intenzitással aggódnak – értünk. Kis János higgadtabban, Ungváry Rudolf szenvedélyesebben fenyegeti meg a Népszabadságban a magyarság ama bizonyos kétharmadba tartozó részét, és tárja fel előtte a pusztulás ószövetségi képeit. A két kipróbált próféta egyben a menekülés lehetőségét is meglengeti: ha időben hátat fordítunk a Fidesznek, akkor van némi remény a túlélésre, na persze csak olyan hiteles, felkészült útmutatók tanácsait követve, mint ők.

Kettőjük közül Kis János a felkészültebb, bölcsebb értelmiségi, ezért ő képes egy egész kolumnát úgy teleírni, hogy közben valódi mondanivalójára csak célozgat, kerülgeti, mint macska a forró kását: a magyarságnak meg kell tagadnia kétharmados parlamenti többségét, önként és dalolva vissza kell állnia a bukott rendszer járszalagjára. Ungváry Rudolf felkészültsége hígabb, cikke rövidebb és szenvedélyesebb, azaz szókimondóbb. Ez nagy hiba egy haladótól, ahol alapkövetelmény: soha ne mondd ki azt, amire gondolsz!

Ungváry kifejezett nosztalgiát érez azon hősi idők légköre iránt, amikor még a haladók az ellenállás maszkját húzhatták orcájukra. Ez a szerepkör valamikor a XVIII. század közepén kezdődött a francia enciklopédistákkal, és ki is tartott e nagy ellenállási kultúra a legutóbbi időkig. Most viszont bajok vannak. Mert ellenállni lehetett XV. és XVI. Lajos ellen, lehetett a polgári világ, a klérus, a babonák, a reakciósok, az elhajlók, a széthú-zók, a mensevikek, a platformisták, a trockisták, a fasiszták, a nép ellenségei, a feketézők, a padlást nem túl alaposan kiseprő kulákok, de még az engedély nélkül disznót vágó, kolbászt töltő, sonkát füstölő, különösen veszélyes – akasztófára érett – összeesküvők ellen is. A haladás ezerarcú volt: mindig és mindenütt megtalálta a maga autentikus ellenállási formáját, hogy lecsaphasson, és általa a kívánt – a haladó – kerékvágásba állítsa az ország szekerét.

Száz és száz lehetősége adódott a hithű haladónak, hogy érvényesítse akaratát, hogy – mindig a nép nevében és a népért – megvédje a haladás vívmányait, lecsapva annak ellenségeire. Ó, de mi van most? „Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?” Az ország kétharmadát kellene helyre rakni a nép nevében. Ez enyhén szólva is cikis. Hogy egy nemzetet megvédjenek önmagától, felszabadítsanak önmaga fogságából, szinte rutinszerűen végzett feladat volt eddig, de most minden megváltozott, túl nyilvánvalóvá lett, hogy a haladás szent áldásainak csak egy nagyon szűk réteg lenne a kedvezményezettje, de az is a nemzet egészének, de legalábbis kétharmadának legteljesebb agymosásával, megfélemlítésével, presszionálásával lenne elérhető. A feketéző parasztot, az égi királyságot hirdető papot fel lehetett akasztani, Recskre lehetett küldeni, de Magyarország kétharmadát már nem. Ez még nekik, a haladás megszállottjainak is túl nagy falat lenne. Így aztán mit tud csinálni szegény Ungváry? Az ellenállás dicsérete címmel ír egy nosztalgikus cikket a régi szép, ellenállási idők emlékére, és némi történelmi áttekintés után kimondja – (ó, jaj, ezért őt is felakasztották volna még 50 évvel ezelőtt) –, hogy mivel a háborúk, Hitler, a zsidótörvények és Kádár mellett is mindig a társadalmi többség állt: valójában a többségi akarat nem jelent semmit, mert velük szemben mindig is a tisztánlátó ellenállók szűk csoportja képviselte az európai haladást. Ámen.

Hozzá hasonló szomorú, de szordínósabb húrokat penget Kis János is, aki arról szeretné meggyőzni olvasót, na meg persze saját magát, hogy az orbáni politika minősíthetetlen szélsőségeinek hatására, immár betelt a pohár, és „a demokratikus közvélemény kezd magához térni”. Nehezen értelmezhető ez a szen-

tencia, hacsak arra nem utal, hogy az SZDSZ főnix-madárként felreppen saját hamvaiból, és kezdi újjászervezni önmagát. Ha ez így lenne, akkor érteni vélném Kis mondatának érzelmi logikáját, de mert még ez sincs így, hát továbbra sem értem a politikait. Kis is, akárcsak Ungváry, elsősorban minkért, a magyar népért aggódik: mi lesz velünk az IMF jóindulata nélkül, magánnyugdíjpénztár nélkül, a jogállamiság nélkül, a haladó sajtószabadsága nélkül? Mi lesz itt, és meddig lehet majd tűrni az elnyomott országban? Mire számíthatunk abban a diktatúrában, ahol az állam „favorizálja a házasságon alapuló családot, az élettársi kapcsolaton alapuló családdal szemben”? (Inkább nem is gondolok bele.)

Mindkét hősünk érezteti, nem érzi magát biztonságban ekkora diktatúra közepette. Hiába ígérte meg nekik az áldott emlékű Dolores Ibarruri, hogy „No pasaránt!”, ezek áttörtek, és fene mód nagy erővel. Az izgágább Ungváry kerek-perec ki is jelenti, bátorítva ezzel a hezitálókat: „Azt is meg lehet érteni, aki nem akarja kibírni, ami még vár bennünket, és a szabad világba távozik. Ahogy meg lehetett érteni azokat, akik elmentek a zsidótörvények, később a kommunisták országából.” Érdemes odafigyelni a fogalmazás finomságaira: Magyarország – amely ebben nyilván különbözik más országoktól – alapvetően úgy írható le, mint a zsidótörvények és a kommunizmus országa. Ungváry szerint tehát mindkét fogalom hungarikum.

A két elemzés elolvasása után egyetlen hiányérzetem maradt: haladóink elfelejtették közölni velünk az eszményi destinációt – legalább lábjegyzetileg konkretizálhatták volna –, hogy merre van az a bizonyos szabad világ, ahová szükség esetén menekülni szándékoznak, és ahová haladó olvasóikat is letelepedni bátorítanak? Hol keressük őket a térképen, az Atlanti-óceán itteni vagy túlsó partján, ne adj Isten, valahol a Közel-Keleten, abban az apró, kis jogállamban, amelynek most éppen nem jut eszembe a neve?

 

Szőcs Zoltán