2011.02.11.
Elszegényítik a magyarok által lakott
régiókat
A sajtóban
megjelent információk szerint a szlovák gazdasági minisztérium
nem támogatta meg a Királyhelmecen, Hetényben, Felsővízközben
és Nagytapolcsányban tervezett ipari parkok pályázatait, miközben
az első három település térségében kiemelten magas a munkanélküliség
aránya. Arról, hogy a munkahelyteremtő beruházások Szlovákia
mely részére jellemzők, illetve a munkanélküliség kezeléséről
és a vasúti szárnyvonalak megszüntetéséről Farkas
Ivánt, a Magyar Koalíció Pártja gazdasági és régiófejlesztési
alelnökét kérdeztük.
– Ön szerint a déli országrész tudatos elszegényítése zajlik?
– Tény és való, hogy az utóbbi húsz évben ilyen
tendenciák mutatkoznak, de azt, hogy ez tudatos-e, nem merem száz
százalékos biztonsággal kijelenteni. A tények viszont magukért
beszélnek. Hiszen látjuk azt, hogy 1990-től a munkahelyteremtő
nagyberuházások főleg Pozsonyban, a Vág mentén,
Nagyszombatban, Zsolnán, Nyitrán valósultak meg. Olyan térségekről
van szó, ahol nemzetstratégiai érdekek mentén akarják a jólétet,
a szociális biztonságot biztosítani. A kérdés: hogy miért
marad ki Dél-, illetve Kelet-Szlovákia? Ján Figel, közlekedési
miniszter nemrég a következőt nyilatkozta: „Reményekkel tölt
el bennünket, hogy 80 potenciális beruházóval tárgyalunk,
akik munkahelyeket hozhatnak létre. Csupán az utóbbi egy hét
leforgása alatt történt két bejelentés, mely szerint Máriatölgyesen
és Nyitrán kétezer munkahelyet hoznak létre a beruházók. Ha
korrektek leszünk, meg türelmesek és szorgalmasak, akkor az
idei év reményteljes lehet, alapvető fordulat állhat be Szlovákiában.
Szociális, gazdasági téren és a régiófejlesztésben egyaránt.
Hogy ne csupán a városokról szóljon ez, hanem az egész országról,
minden régióról.” Nem sokkal a bejelentés előtt jelent meg
egy tudósítás arról, melyek azok a régiók, ahol a
legmagasabb a munkanélküliségi ráta. Ezek: Rimaszombat, Nagyrőcse
és a Rozsnyói járás. A kelet-szlovákiai, így a Tőketerebesi
és a Nagymihályi járás is igen szegény. Jogos a kérdésünk:
ha a kormányprogramban vállalták a leszakadó térségek segítését
és fejlesztését, akkor vajon miért nem akarják ezt megvalósítani?
Így egy fals szándékról van szó.
– A munkanélküliség a bűnözés egyik kiváltó oka. Ez a
kapcsolat fellelhető délen is?
– Ilyen jellegű statisztikai adatokkal nem szolgálhatok,
de a kereskedelmi televíziók tudósításai szerint a legtöbb bűneset
a fővárosban és az elszegényedett keleti régióban történik.
– A munkanélküliség miatt mekkora a belső migráció? Elképzelhető,
hogy a déli országrészből egy magyar férfi a munkalehetőség
miatt északra költözik, ott aztán feleségül vesz egy szlovák
lányt, s akkor a gyerek anyanyelve már szlovák lesz. Tehát
olvasatomban burkolt asszimilációs szándékról is szó lehet.
– Ezt sem tudom alátámasztani statisztikai adatokkal.
Nyilván létezik ilyen migráció is, de beszélhetek másról
is: 2008-ig, amíg nem tapasztaltuk a válság tüneteit, addig az
Ipoly és a Duna-menti térségéből több mint 30 ezer polgártársunk
járt Magyarországra dolgozni. Az a fájdalmas számunkra, hogy
immár a sokadik kormányprogramban deklarálják azt, hogy a
gazdaságilag kettészakadt ország sebeit gyógyítani kéne.
Hiszen a legkomolyabb kihívás az Szlovákia számára, hogy
katasztrofálisan mélyek az egyes régiók közti különbségek,
ha az életszínvonalat és az ipari fejlettséget vesszük
alapul. A szavakat viszont nem követi tett.
– A jelenlegi kormánypártok programjaikban szóltak külön a déli,
leszakadó régió felzárkóztatásáról?
– Igen, beszélnek róla, de érdekes, hogy pont a
jelenlegi kormány programjában beszélnek erről a
legkevesebben. Még a Fico-kormányban is bővebben írtak erről
a célkitűzésről.
– Mit róla, hogy a Híd honatyái nem interpelláltak ebben a kérdésben?
– Figyelemmel kísérem a parlament munkáját, de azt látom:
a területfejlesztéssel kapcsolatban nem igazán jellemző, hogy
védenék a magyarság, illetve a déli és keleti országrészben
élők érdekeit.
– Bizonyára emlékszik rá, hogy Magyarországon az előző
MSZP-SZDSZ-es kormányok több vasúti szárnyvonalat szüntettek
meg. Ezzel rontották egyes vidékeken élők életkörülményeit.
Most ez következhet be Szlovákiában, s szintén a déli országrészben?
– Igen, de tudni kell, hogy még 1998 és 2002 közti kormányzati
ciklusban majdnem ugyanazt a tizenegy szárnyvonalat próbálták
megszüntetni. Akkor éppen az MKP kormányzati tényező volt, így
kérésünkre ettől eltekintettek, csak csökkentették a járatok
számát. Ma már a megszüntetés újra napirendre került. Mi
azt szeretnénk, hogy a leszakadó régiókat így ne taszítsák
még jobban kilátástalanságba. A megszüntetésre ítélt
tizenegy szárnyvonal közül tíz Dél- és Kelet-Szlovákiában
található, a Vág, a Duna és az Ipoly mentén, Nógrádban, Gömörben,
Tornában és az Ung-vidéken. Miért pont ezekben a térségekben
kell újra végrehajtani a leépítést, miért újra az ott élőket
kell ellehetetleníteni, életkörülményeiken rontani?
– Az államigazgatás a vasúti szárnyvonalakat 2013. január elsejével
átruházza a megyékre, tehát azok a megyei önkormányzatok hatáskörébe
kerülnek. Két évre ezeken a szárnyvonalakon megszűnik a személyforgalom?
– Egy korábbi kormányzati döntés értelmében kerülnek
át a szárnyvonalak megyei kezelésbe, de nem csak délen, hanem
az egész országban. Sőt még a fővonalak azon részéről is
szó van, melyeken nem zajlik frekventált forgalom. Tehát regionális
vasutak lesznek. A megyék már készülnek is a vasutak átvételére,
sőt korszerűsítésére is, éppen ezért döbbenetes az, hogy a
fennmaradó két évre az állami vasúttársaság meg akarja szüntetni
a szárnyvonalak egy részén a személyforgalmat. Akkor vajon
hogyan várják el azt, hogy 2013-ban egy megye átvegye az üzemeltetést?
– Az is elképzelhető, hogy az egyik megyében olcsóbb lesz a vasúti
közlekedés, mint a másikban?
– Természetesen. Ez ma is érvényes az autóbusz-közlekedésben.
A regionális autóbusz-közlekedés 2003-tól üzemel, s így a
nyolc szlovákiai megye eltérő stratégiával közelíti meg
ezen a téren a szociális megoldását. Így megyénként más a
viteldíjak magassága és a kedvezmények mértéke.
– A szárnyvonalak megszüntetésének híre miatt létbizonytalanságban
élnek a környék vasutasai?
– Nem csak a szárny-, de a fővonalak mentén dolgozó
vasutasok sem érezhetik magukat biztonságban, mert az is felvetődött,
hogy közel 4000 munkatárstól kíván megválni a vezetés. Ezt
ideiglenesen leállította a kormányfő azzal, hogy egy mélyreható
vizsgálat előzze meg mindezt, hiszen a szlovák vasúttársaság
Rt. formában működik, de teljes mértékben az állam tulajdonában
van. A legfrissebb hírek szerint a vasúti szárnyvonalak megszüntetésének
ügyében a Most-Híd politikusai alulról jövő kezdeményezésre
várnak. Érsek Árpád, a Közlekedési, Építésügyi és Régiófejlesztési
Minisztérium államtitkára leszögezte: „Amíg valaki nem tájékoztatja
őt az érintett vonalak valódi kihasználtságáról, addig nem
tud lépni. Azt várom, hogy az érintett polgármesterek tudassák
velem, miért nem akarják, hogy a vonalakat megszüntessék.“
Ezzel kapcsolatosan le kell szögeznünk, hogy a vasúti szárnyvonalak
fenntartói nem az érintett helyi önkormányzatok, hanem az állami
tulajdonban levő Szlovák Vasúttársaság, amely ráadásul az
említett minisztérium hatáskörébe tartozik. Az államtitkár
tehát ne alulról jövő kezdeményezésre várjon, hanem
cselekedjen. Különben is az alulról jövő kezdeményezés már
elindult. A Magyar Koalíció Pártja regionális tisztségviselői
és polgármesterei nem késlekedtek, az elmúlt hét folyamán
kezdemé-nyezték a tiltakozó aláírások begyűjtését azon
vasúti szárnyvonalak mentén, amelyek megszüntetése a közelmúltban
felmerült.
– A déli régió tehát elszegényedik, közben a régiófejlesztési
ügynökségeken dolgozók átlagosan 1500 eurós karácsonyi prémiumot
kaptak. Mire fel?
– Jogos a kérdés. 2010 novemberében a Szlovákia
rendelkezésére álló európai uniós források merítésének mértéke
10,5%-os volt, vagyis a 2007-2013 közötti programozási időszak
közel kétharmadának letelte után – a 7 éves programozási
időszak 4. évében– a 11,4 milliárd eurós keretből
novemberig csupán 1,23 milliárdot merítettek. Nem
dicsekedhetnek tehát az illetékesek. A régiókban tevékenykedő
régiófejlesztési ügynökségek, amelyek a leszakadó, hátrányos
régiók fejlesztésénél igen hasznos tevékenységet
folytatnak, a megszűnés határára kerültek. Tiltakozhatna a
mezőgazdasági miniszter, hogy a régiófejlesztési ügynökségeket,
amelyeket az időközben megszűnt régiófejlesztési és építésügyi
minisztériumtól örökölt, nem a minisztérium alapította.
Azonban tíz éve, amikor Harna István volt az MKP régiófejlesztési
minisztere, az ő kezdeményezésére jöttek azok létre, főleg
a hátrányos, leszakadó régiókban. Feladatuk pedig a régiókban
tevékenykedő pályázókkal, önkormányzatokkal, vállalkozókkal
történő együttműködés, hogy azok minőségi EU-s pályázatokat
tudjanak beterjeszteni. Többségük a minisztérium hálózatába
tartozott, innen kaptak szakmai tanácsokat, útmutatást,
metodikai segítséget. Ma a minisztérium hálózata életképtelen,
az ügynökségeknek nincs gazdája, ennek következtében és
forráshiány végett a megszűnés határára sodródtak. A régiófejlesztési
állami ügynökség alkalmazottainak bizonyítványa tehát ismételten
elégtelen. Ezért a Magyar Koalíció Pártja tiltakozik az
ellen, hogy a gazdasági válság idején, amikor elsőrendű a
takarékoskodás, az állami javak ésszerű felhasználása, az
állami alkalmazottak alacsony színvonalú, halvány teljesítményét
bőkezűen jutalmazzák.
Medveczky Attila
|