2011.02.18.
Magyar szellemű oktatást a vajdasági
magyaroknak
„Nyolc olyan általános
iskola működtetését venné át részben a Magyar Nemzeti Tanács
(MNT) a Délvidéken, amelyekben kizárólag magyar nyelven folyik
az oktatás. Emellett az MNT két magyar tehetséggondozó gimnáziumot
is segíteni akar, valamint három új kulturális magyar intézmény
létrehozásáról is döntött. A tervek szerint az új intézmények
mindegyikéhez legkésőbb az év végéig megteremtik a feltételeket”-
olvasom a vajma.info honlapon. Az iskolaüggyel és Magyar Nemzeti
Tanács január 31-ei ülésével kapcsolatban dr. Korhecz
Tamással, az MNT elnökével beszélgettünk.
–Tisztelt elnök úr! A sajtóhírek szerint részben
venné át az MNT nyolc iskola működtetését. Ez hány százalékot
jelent?
–Pontosítani szeretnék: mi arról döntöttünk, hogy
50%-ban vesszük át az alapító jogát nyolc általános iskolának
és kettő gimnáziumnak. Ezek azok az intézmények, melyekben
csak magyar nyelven folyik az oktatás. Az általános iskolák
alapítója jelenleg a szerbiai kormány, míg a gimnáziumoknak
Vajdaság Autonóm Tartomány Képviselőháza. Az intézmény
alapító jogainak 50%-os átvétele azt jelenti, hogy az igazgatásban
még nagyobb mértékben venne részt az MNT. Így intézményesen
kötődnének ezek az oktatási intézmények az országos önkormányzathoz.
A finanszírozás nem változna, ahogy eddig is, állami költségvetésből
történne. Az MNT, mint társalapító viszont olyan külön
fejlesztési programokat, külön támogatásokat nyújtana
ezeknek az intézményeknek, amelyen keresztül az ott folyó
oktatási-nevelési munka, s annak színvonala és magyar
szellemisége erősödhetne. A feles átvétel tehát nem jelenti
az iskola fenntartásához kötődő költségvetési támogatások
csökkentését. Mi pedig többlettámogatásokat szeretnénk nyújtani.
–Ön azt mondta, el kívánják elérni, hogy a magyar
oktatás ne csak magyar nyelvű legyen, hanem magyar szellemiségű
is.
–A vajdasági magyar
közoktatási intézmények az egységes szerbiai közoktatási
rendszer részét képezik.. Amióta a törvények lehetővé tették
a legitim magyar autonómiatestület létrehozását, mi a tavaly
októberben elfogadott oktatási stratégiánkban világos célokat
fogalmaztunk meg arra vonatkozólag, hogy milyen irányban szeretnénk
módosítani a magyar oktatás helyzetét. Ennek egyik fontos
pontja: a magyar oktatási intézmények ne csak nyelvükben
legyenek magyarok. Hanem minél nagyobb mértékben jelenjek meg
azok a tartalmak, amelyek alkalmasak a magyar önazonosság megerősítésére.
A nemzeti tartalmaknak is meg kéne erősödniük az iskolák
aktivitásai során. Ebben a tekintetben jelenleg egy tarka kép tárul
elénk, mert eddig mindez kizárólag
az iskola vezetőitől, tanáraitól függött. Mi ezt a
folyamatot ezért intézményesen erősíteni szeretnénk annak érdekében,
hogy az iskola, aminek primáris nemzetmegtartó ereje van, minél
inkább ezt a funkciót is ellássa, de sosem az oktatás színvonalának
a kárára.
–Mi a helyzet a szórványban, pl. Nagybecskerek környékén
élő magyar gyerekek magyar nyelvű oktatásával? Támogatni
tudják-e azokat a szülőket, akik magyar nyelvű iskolába íratják
be gyereküket?
–Oktatásfejlesztési stratégiánk első négy
prioritása között szerepel, hogy elsősorban a szórványban csökkentsük
azon magyar gyermekek számát, akik nem magyar nyelvű oktatásban
részesülnek. A jelenlegi helyzeten már a következő iskolaévtől
szeretnénk változtatni, azzal, hogy vonzóbbá és elérhetőbbé
tesszük a magyar nyelvű oktatást a szórványban élő magyarok
számára. Jelenleg, a számításaink szerint a szórványban a
magyar gyerekek fele szerb iskolába jár. Ez számunkra
elfogadhatatlan helyzet, s ezért két külön program foglalkozik
az oktatásfejlesztési stratégiánkban azzal, hogy jelentősen
csökkentsük azon magyar gyerekek számát, akik nem anyanyelven
tanulnak az iskolákban. Az egyik az iskolabuszprogram, amit ősztől
szeretnénk kiteljesíteni. Jelenleg két iskolabusz működik, s
azt szeretném, ha szeptembertől ez a szám megtöbbszöröződne
. Ezek felügyelet alatt ingyenesen és háztól az iskoláig szállítanák
a magyar elsősöket. Ezen kívül beiskoláztatási támogatást
is el szeretnénk indítani. Felkínálunk egy olyan iskolakezdési
támogatási csomagot a leendő elsősök számára, ami a
gyermekek magyar nyelvű osztályba íratására serkentheti a szülőket.
Továbbá széles körű tájékoztatási kampányt kívánunk
folytatni, így megszólítani minden olyan szülőt, aki idén
tavasszal dönt gyermeke beiskoláztatásáról. Ebben a kampányban
rámutatunk az anyagi kedvezményekre, s arra is: nem igaz, hogy a
szerb nyelven tanulás előnyös a magyar gyermek érvényesülése
szempontjából.
–Felvidéki magyar politikusokkal többször beszéltünk
arról, hogy magyar szülők abban a hitben íratják be szlovák
nyelvű iskolába a gyereküket, hogy a jövőben jobban ne érje
semmilyen hátrány.
–A szórványban nem csak azért választják a magyar
szülők a szerb iskolát, mert a magyar nyelvű távolabb van,
hanem az érvényesülés miatt is. Elmondanánk, szinte az összes
sikeres délvidéki magyar anyanyelvén tanult az általános
iskolában. Természetesen, hasznunkra válik, ha tudjuk a többség
nyelvét, de nem úgy, ha feladjuk saját identitásunkat, és
anyanyelvünket.
–Három új magyar kulturális intézményt hoznának létre
a kulturális autonómia gyakorlásához kapcsolódóan, a Vajdasági
Magyar Nemzeti Színházat, a Bánsági Magyar Színházat és a
Kortárs Magyar Képzőművészeti Lektorátust. A színházaknak
a határon túli magyarság körében erősebb az anyanyelvápoló
szerepük. Ezért is gondoltak erre?
–Így van. A délvidéki magyar közösség jelenleg
sem áll rosszul, ha a térségben működő hivatásos magyar társulatokat
figyeljük. A Vajdasági Magyar Nemzeti Színház nem lenne egy
teljesen előd nélküli intézmény, a Szabadkai Népszínház
alakulna át azzá. Nem csak átalakulna, hanem meg is újulna, erősödne.
A Bánsági Magyar Színház esetében pedig a jelenlegi amatőr
színjátszókra építkezve hoznánk létre egy hivatásos társulatot
a szórványban. Úgy hisszük, hogy a szórványban a tájoláson
kívül fontos egy intézmény alapítása is. Minden egyes intézménynek
közösségerősítő ereje van. Ezzel az alapítással szeretnénk
helyben tartani a kultúrához erősen kötődőket.
–A Magyar Nemzeti Tanács a 2011-es évben az első,
megalakulása óta pedig a hetedik rendes ülését tartotta január
31-én a szabadkai Magyar Ház tanácskozótermében. A gyűlésen
napirendre került magyar nemzeti közösség egyéni és kollektív
jogainak a védelméről szóló eljárások foganatosítása.
Legyen szíves erről szólni.
–A szerbiai jogrenden belül létezik egy kisebbségbarátnak
is mondható jogi környezet, de a gyakorlati jogérvényesítés
néha elég távol ál ettől az alkotmányos és törvényes
kerettől. Az MNT, mint a magyar közösség autonómiatestülete,
nem lehet passzív abban a kérdésben, hogyha ezeket a jogokat a
hatóságok megsértik, vagy figyelmen kívül hagyják. Ezért a
programunkkal összhangban, amellyel a Magyar Összefogás óriási
előnnyel nyerte meg a választásokat, szeretnénk ezt a jogvédelmet
közvetlenül is ellátni. Vitathatatlan, hogy az MNT a
leghivatottabb intézmény arra, hogy akár az alkotmánybíróságnál,
vagy az ombudsmannál beperelje azokat, akik a kollektív jogokat
megsértik. Amióta az új összetételű MNT megalakult, megpróbálunk
aktív jogvédelemmel is foglalkozni. Az egyéni jogok esetében
is felvállal az MNT közvetlen jogvédelmet, jogsegélyt és jogi
tanácsadást is.
Medveczky Attila
|