2011.02.18.
Elisabeth Vera Rathenböck: Jéggyermek
(Kultea – Kiss Manyi Társulat)
Az
osztrák szerzőnő 1966-ban született Linzben. Gyermekkönyveket,
valamint művészeti tanulmányokat is ír. Idáig 12 színművet
alkotott, amiket gyakran tűznek műsorukra a színházak. Az
Eiskind, azaz a Jéggyermek című monodrámáját 2007-ben írta,
és egy évre rá mutatták be Linzben, de játszották Kölnben
és Bécsben is. Magyarországi premierje most január 22-én volt
a Kiss Manyi Társulatnak otthont adó Magyar Kereskedelmi és
Vendéglátóipari Múzeum színháztermében, azaz a Kulteában.
Az előadás létrejöttét az Osztrák Kulturális Intézet is támogatta.
A Jéggyermeket Schubert Éva fordította le, akit 80. születésnapja
alkalmából köszöntöttek az előadás után. A Jéggyermek
napjaink két, egymásból kiinduló betegségét, az anorexiát:
az étvágy teljes elvesztését és a bulímiát: az evési
rohamok utáni önhánytatást járja körbe. Maga az orvostudomány
is csak jó negyven esztendővel ezelőtt diagnosztizálta, és írta
le ezeknek a táplálkozászavarból eredő betegségeknek a tünetegyüttesét.
Általában fiatal nők, leggyakrabban a tinik esnek áldozatául.
A nagyvilág az 1990-es évek elején szerzett tudomást arról,
hogy léteznek ilyesfajta nyavalyák. A leghíresebb bulímiás
Diana walesi hercegnő volt, aki miután meggyógyult, nyíltan
beszélt azokról a testi-lelki kínokról, gyötrelmekről,
amiket ez a kórság okozott neki. Vallomása óta bulvárlapok
sokasága számol be, és közöl ijesztő fotókat anorexiás
vagy bulímiás színésznőkről, topmodellekről, celebekről.
A Jéggyermek főhőse
a középkorú zeneművész Kathrin, aki kamaszként előbb az
anorexiától, majd a bulímiától szenvedett. Édesapja vele
szemben támasztott túlméretezett igényei, követelései váltották
ki a bajt. Már ez az apai követelőzés is éppen eléggé
megviselte, de minderre még rátett egy lapáttal barátnője,
Judit, aki állandóan csúfolta, hogy kövér. Kathrin először
csak keveset evett, majd jóformán semmit. Majd átesett a ló túlsó
felére, tömte magába az ételt, amitől hányással
megszabadult meg. Az anyjára sem számíthatott, akiben szemernyi
részvét nem ébred lánya iránt, nem hallotta meg, - mert nem
akarta meghallani - segélykiáltásait. Kathrin fokozatosan
elvesztette maga fölött a kontrollt, a körülötte lévőkre
gyanakodott, senkiben nem bízott meg. Hiába ért el sikereket,
ezek nem bírták megnyugtatni, nem tudott jó és rossz között
különbséget tenni, mindenben és mindenkiben ellenséget
szimatolt. Megkeseredett, önmagával perlekedő, nehezen
elviselhető öregasszony lett belőle,aki önmaga számára is
csak teher.
A Jéggyermek végeredményben
egy monológ, amit két színésznő ad elő. A zsenge korú lányt,
a betegségbe menekülő kamaszt Kakasy Dóra, a meglett, félresiklott
életű zongoraművészt Pálos Zsuzsa személyesíti meg. A
fiatal és az idős Kathrin megformálása bizony parádés
szerepet jelent mindkettejüknek, és élni tudnak ezzel a lehetőséggel.
Hálásabb szerep a középiskolás és egyetemista lány színrevitele,
mert több árnyalatnak a bemutatását teszi lehetővé, ezáltal
a színészmesterség szélesebb eszköztárának a felvonultatására
nyílik mód. Összetett jellemábrázoló képességgel
rendelkezve lehet végigvonulni azon a fájdalmakkal teli úton,
amin ez a jobb sorsra érdemes, szánni való karakter jár.
Kakasy Dóra kiváló színésznő, a nyafogástól kezdve a
’majd én megmutatom’ dacán át a belső bizonytalanságig
kifogástalanul jeleníti meg Kathrint. Sokkal egysíkúbb szerep
a már összeroppant, a világ hívságaitól távol levő
Kathrinnak az életre keltése. Ez a kiégett nő, majdhogynem
emberi roncs csak emlékezni tud, mozgása lelassult, egyik fotelból
ül át a másikba. Az előadás elején összegörnyedve fekszik
a zongora alatt, onnan kikecmeregve kezd bele sztorijának elmesélésébe.
Pálos Zsuzsa fémesen csillogó, mélyzengésű hangja és
sallangmentes színészi játéka mégis ezerszínűvé varázsolja
ezt a befelé forduló alakot.
Szitás Barbara
rendezése a két ellenpont között megtett sok-sok évre, az eközben
végbemenő szomorú leépülésre alapozza a produkciót. A nyüzsgő,
tettvágytól égő Kathrinra, a tespedő, az életből kifelé jövő
asszonyra, és az eközben megtett lelki visszafejlődésre teszi
a hangsúlyt. Szitás Bernadett jelzésértékű díszletei és
feszes, testre simuló ruhából meg bő lebernyegből álló
jelmezei mind ezt a koncepciót erősítik. Elisabeth Vera Rathenböck
az irodalom, a dráma nyelvére fordítja le az aneroxia és bulímia
kiváltó okait, kialakulását, lefolyását, és azt a mérhetetlen
pusztítást, amit külön-külön és együtt fizikailag és
pszichésen okoznak annak a szerencsétlennek, akit hatalmukba kerítenek.
Nemcsak művészileg ábrázolja hitelesen főhősének, ennek az
érzékeny lánynak, asszonynak lépésről lépésre bekövetkező
szétesését, életének tönkremenetelét, hanem orvosi szakkönyvbe
illő pontossággal is.
Dr. Petővári
Ágnes
|