2011.02.18.
„Barát barátban él tovább”
(Michelangelo)
A maradandóságnak készítette
szobrait
Megrendülten
tudatjuk mindazokkal, akik szerették és tisztelték, hogy
SAMU
KATALIN
Hódmezővásárhely
Megyei Jogú Város
Pro
Urbe-díjas szobrászművésze
életének
76. évében elhunyt. Búcsúztatása 2011. február 18-án,
pénteken, 13 órakor lesz a hódmezővásárhelyi Szent
István Római Katolikus Templomban, evangélikus szertatás
szerint.
Kegyeletüket egy szál virággal szíveskedjenek leróni.
A
Derkovits-ösztöndíjas szobrászművészt Hódmezővásárhely
Megyei Jogú Város Önkormányzata saját halottjának
tekinti.
|
„Anyám
eltüzelte a kukoricacsutkákat, és én sirvafakadtam, hogy
azokat a szép vörös, sárga ökröket és teheneket a tűznek
adta. Mert én a csutkában is állatokat láttam. Nem a formájuk,
hanem a színűk, a színárnyalatuk melege hasonlított.” Samu
Katalint ez az élmény indította el a művészet felé. Egy
idegen anyagban meglátta a benne rejlő lényt, alakot. Bár ő
akkor még nem tudta, hogy mindez művészet, ahogy azt sem, hogy
a vásárhelyi fekete, agyagos földből remek korsók és szobrok
nőnek, s ő ennek a földnek lesz emberséget, magyarságot
hordozó szobrásza.
Samu
Katalin 1934-ben született Hódmezővásárhelyen. Még beszélni
is alig tudott, de már rajzolt, firkált homokba, papírra. Ajándéknak
nem babát, vagy édességet kért, hanem füzetet. Tanyán nőtt
föl a nagyszüleinél, s a gyermekkor élményei érződtek munkáin.
Országos tehetségkutató mozgalom keretében tizenhatéves korában
figyeltek föl rendkívüli adottságaira. Így került
Budapestre, ahol érettségi vizsgát tett – egy év alatt
megtanulta a gimnáziumi anyagot. Utána a Képzőművészeti Főiskolára
került, ahol egy évig Mikus-növendékként folytatta tanulmányait.
1952-ben viszont ármánykodás következtében, kulák származása
miatt a tanév befejezése előtt kizárták. 1952 őszén Borsos
Miklós felkarolta, növendékéül fogadta, és a díszítő
szobrász szakon szerzett diplomát 1958-ban a Magyar Iparművészeti
Főiskolán. Borsos Miklós mindig is segített növendékének.
Aki
már járt Ajkán, tudja, hogy a település legszebb része a Városliget.
Ezen a területen található a Csónakázó-tó. A tó szigetén
áll az író, Fekete István bronz mellszobra, Borsos Miklós
alkotása. A szobor körül láthatók az író állattörténeteinek
szereplői, közülük Kele, Csí, Hu, Bogáncs, Vuk, Vidra, Cini,
ezek Samu Katalin szobrai. Borsos mester jó barátja volt az írónak,
s ezért is kérték föl a szobor elkészítésre. Borsos pedig
az állatszobrokra hajdani tanítványát ajánlotta. A művésznő
több alkotása található óvodákban, iskolákban. Egy mackó a
tiszaszigeti óvodában, egy kuvasz egy pesti iskolában, és játszó
macik a kőszegi oviban. Mert bizony nagyon nem mindegy, hogy a
kisgyermekek az iskola udvarán szocreál szobrot, két egymásra
rakott kockát, Walt Diesney-figurát, vagy valódi művészetet látnak.
A főiskola elvégzése után Samu Katalin maradhatott
volna Pesten is, de nem akart. Hazajött Vásárhelyre, arra a
szerinte mágneses földre, ami mindig visszahúzza az embert. Miért
is maradt volna Pesten? „Vannak ott elegen. Én meg szeretek
itthon lenni, van itt modell elég, csikó, borjú, malac,
kecske”-nyilatkozta a művésznő 1961-ben. Azért szerette az
állatokat, mert szépek. Azért ábrázolt embereket is, ha muszáj
volt. Illetve, ha kedve tartotta. Akkor, ha úgy szép, ahogy ő
szerette. A mindszenti „Olvasó lány” valóban csodás, ahogy
a németországi Hoyersverdában álló, 11 évvel fiatalabb párja,
az „Olvasó fiú”. Sokan lekicsinylően gyermekszobrásznak,
állatszobrásznak nevezték. Azt is mondták neki, hogy zsákutcába
jut, ha ilyen szobrokat alkot. A divat változik a művészetben,
de létezik az örök szép. És aminek a művésznő szerint
„akár 30 év múlva is örülni tudnak a gyerekek, az csak szép
lehet.” Hiszen a gyereket még nem fertőzte meg annyira a
divat, nem arra mondja, hogy remek, amit a műítésztábor annak
ítél. Azt írják, mondják róla alkotótársai, akik ismerték,
hogy őszinte maradt, és nem vette föl az absztrakció allűrjeit,
amelyek oly sokakat, még tehetséges alkotókat is foglyul
ejtettek. Nála nem volt vagy-vagy, az igen igen volt, s nem nem.
Így vált teljes emberré, és igazi művészé, pedig életében
sok bántalmazás érte. Már gyerekkorában magától, ösztönösen
dolgozott, s mikor bevitte az iskolába a rajzait, akkor nem hitte
el a tanára, hogy ő készítette. Később pedig az volt vele a
baj, hogy figurális. Volt mestere, Borsos viszont azt írta neki:
„örülök, hogy őszinte maradt és nem vette föl az
absztrakció kényszerzubbonyát.”
Nem vette föl, hanem Medgyessy Ferenc szobrászati örökségéhez
kapcsolódva alkotta meg tömbszerű, összefogott formavilágú,
egyéni hangvételű kompozícióit: emberalakjait és állatszobrait.
Plasztikai értékrendjének mércéje pedig az egyiptomi és a görög
szobrászat volt. Művészetével a magyar szobrászat egyik jeles
alkotójává emelkedett. Sajnos művészete ideje korán félbeszakadt
betegsége következtében. Mindszentre adományozta szobrainak,
rajzainak és néprajzi gyűjteményének egy részét. Hódmezővásárhely
közgyűlésétől több kitüntetésben részesült, de azt már
nem élhette meg, pedig szerette volna, hogy életműve szülővárosában
legyen kiállítva. Most már a művésznő csak az állatformákat
kiadó felhők mögül láthat minket, de alkotásai velünk
maradnak, az azokból áradó derűvel, játékossággal és értékkel,
és ezzel művészeti szemlélete is köztünk él tovább.
M.A.
|