2011.02.18.
Csurka István: Magyar sors
Elhangzott 2011.
február 6-án A Magyar gondolat – 100
éve született Püski Sándor című konferencián
A magyar változások földtani térképén egy nagy törésvonal
húzódik végig, azok között, akik felismerték a változások
lényegét, és azok között, akik nem. Ez a szétválasztás
azonban pontosításra szorul, mert a sorsváltozásokat a háborúk,
a levert szabadságharcok olyan erővel és annyira kegyetlenül közölték,
hogy mindenki észrevette, sőt elszenvedte azokat. A kérdés inkább
az volt tehát, hogy elfogadta-e a kikényszerített változást
vagy szembeszállt-e vele, még ha tragikus pesszimizmussal és
reménytelenül is. A magyar társadalom1944–45-ben került
ilyen végzetesen kettéosztó változás elé, amikor a román
kiugrás következtében gyorsabban és feltartóztathatatlanul
került szovjet megszállás alá. A háborúvesztés már úgyszólván
befejezett tény volt, annak ellenére, hogy az országnak még
csak a keleti felét szállták meg a szovjet csapatok, de a
magyar sorskérdés nem is ez volt, hanem az, hogy mi lesz utána.
Elképzelhető-e, hogy a szovjet hatalom és a vele együtt
bevonuló 19-es kommunisták engedik megvalósítani a régóta
esedékes magyar változásokat, megengedik a magyar nemzeti-népi
kibontakozást, vagy a megmaradt ország ismét a hódoltság állapotába
kerül. Az új hatalom első perctől kezdve kétséget sem
hagyott afelől, hogy csak beilleszkedést és feltétlen szolgálatot,
ténylegesen hazaárulást fogad el. Érvényesülni csak idegen
parancs teljesítése esetén lehetett; megmaradni, becsülettel
élni, tenni, amint lehet és ahogy lehet, s lemondani az idegen
hatalom kínálta érvényesülésről, bujdosóként küzdeni
azonban újraválasztás, becsület és tisztesség dolga lett.
Az egyén döntését
azonban sok minden megzavarta. A régi rendszerrel elégedetlenek
elsősorban a földkérdés megoldatlansága, a paraszti szegénység
miatt voltak elégedetlenek, és most a földosztás lehetősége
megnyílt. Ez sok embert vakká és elnézővé tett. A nemzeti
tragédiában a megmaradás magyar és keresztyén útját kereső
igaz magyarok között, Püski Sándor a békési szélárnyékban
elgondolta a földosztás egy ésszerű, tisztességes, a parasztpárti
elképzeléseket tartalmazó változatát, szeretett volna önfeladás
nélkül, „ahogy lehet” módra szerepet vállalni a megújulásban,
bármennyire kétségesnek látta is annak sikerét, de a jövőjüket
a másik oldalon elhelyezkedő magyarok, az egzisztenciájukat a
szolgai beilleszkedéssel elképzelők megakadályozták. Püski Sándor
életműve, amelynek foglalata a „Könyves sors – magyar
sors” a huszadik század legszélesebb, egyetemesen magyar
kordokumentuma, a benne foglalt ezer regénnyel, levélben
kifejtett portréval, drámával és újrakezdéssel ennek a törésvonalnak
tudományos pontosságú leírása.
Ezúttal az
1944–45-ös Erdei Ferenc és Veres Péter kontra Püski Sándor
konfliktust, a belőle kirobbanó drámát kísérelem meg mai
szemmel, rácsodálkozással és természetesen a mai
viszonyainkban való eligazodás céljával bemutatni. Eljátszani
vele, mintha egy tragikomédia vázlatát készíteném.
Békés,
a Püski család fészke 1944. október hatodikán kerül szovjet
megszállás alá. Püski Sándor és Ilus előtte néhány nappal
már hazarohannak Budapestről, mert Püski Sándor attól tart,
hogy a húgát elfogja a menekülhetnék, az a szovjet hadsereget
megelőző, egyáltalán nem alaptalan pánik és útnak erednek
gyerekestől. Célja ezenkívül Püskinek az is, hogy majd, amint
lehet, felvegye a kapcsolatot Erdei Ferenccel és megindítsák az
előzetes megbeszélés alapján a Parasztpárt szervezését. Több
levelet ír Erdeinek, melyekre nem jön válasz. Később kiderült,
hogy a legfontosabbat megkapta.
Októberben, a
frontkörzetben, majd a front után vonuló megszálló hadsereg
áradásában nincs mozgásra lehetőség. Mindenki a házát és
a családját őrzi. A család szerencsés, mindenki megússza ép
bőrrel, bántatlanul. Miután valamelyest rendeződik a helyzet
és az egész Délalföld front mögötti területté válik, s
Budapestet lassan körülzárják, Püski mozogni kezd és
megindul megkeresni Erdei Ferencet. Ahogy megbeszélték, ahogy
megegyeztek. Mindezt Veres Péternek írt tájékoztató és részben
segítségét kérő levelében veti papírra. Segítséget persze
nem remél sokat, de a tájékoztatást kötelességének érzi. Végül
december közepén kezébe kerül a szegedi Délmagyarország egy
példánya, amelyben közlik, hogy Debrecenben megalakult a Magyar
Nemzeti Függetlenségi Front, s ennek tagjai között ott
szerepel Erdei Ferenc neve. Ebből aztán nem csak az válik világossá
Püski számára, hogy ebből őt kihagyták, hanem az is, hogy a
szovjetek által megszállt országrészben megkezdődött valami,
amit a megszállók engedélyeznek, támogatnak és amelyből
ennek ellenére talán lehet valami. Miközben az ország másik
fele még nincs megszállva, ott még magyarok, parancsot teljesítő
hős katonák – és nem csak nyilasok harcolnak, mint azt a később
megírt hamis történelem állította és állítja ma is – a
szovjet ellen, amely ideiglenes kormányt engedélyez a keleti
országrészben, s Budapest ostromnak néz elébe, mert körülzárása
befejeződött.
Kell-e nagyobb, végzetesebb
megosztottság? Kell-e képtelenebb helyzet egy nemzet életében?
A megszálló szovjet hadsereg a régi magyar rendszer minden állítását,
minden róla terjesztett hírét igazolja. A bolsevizmus alaptermészete,
eredete nyilvánvalóvá válik. Már nem hír és nem háborús
propaganda, hanem megszenvedett valóság, tény.
Békésen a Klein
testvérek, a volt bankigazgató és egy-két munkaszolgálatból
hazatért társa vezeti a Kommunista Pártot és igyekszik
terrorizálni a lakosságot. Elsőnek a rendőrséget veszik a kezükbe,
s támaszuk a proletár szellemű csőcselék. Velük nyíltan
csak Püski mer szembeszállni. Részt vesz a Magyar Nemzeti Függetlenségi
Front békési megalakulásán, kifejti, hogy pártja a magyar
szegényparasztság felemelkedését és földhöz jutását szolgálja,
a művelt, tájékozott, a többi nemzetrésszel egyenlő elbírálású
nemzetrészszé válását kívánja. Szerencsétlen véletlenek
folytán ismét nem kerül bele a Debrecenbe utazó küldöttségbe,
ezért Békést csak a szocdemek, a kommunisták és a kisgazdák
képviselik a Frontban. Végül aztán december végén mégiscsak
sikerül feljutnia Debrecenbe és találkoznia Erdeivel. Kiderül,
hogy Erdei bujkálása előle szándékos volt, mert Erdei őt már
jobboldalinak tartja. Elsősorban a második szárszói
konferencia, az ott elhangzott Németh László-előadás miatt.
Ezt mint belügyminiszter nyíltan el is mondja. A karrierje
szempontjából ez előnytelen számára. Lépéseit már a
kommunisták és a szociáldemokraták elvárásaihoz igazítja.
Azt mondja, hogy még Veres Péter ezekkel való elfogadtatása
sem akadálymentes, aki világéletében szocialista volt, mert
egy-két célzás bizony előfordult korábbi írásaiban a zsidó
nagytőke ártalmasságára. Még Illyéssel is vannak problémák.
Németh László, Kodolányi János, Sinka István, Féja Géza,
Szabédi László pedig most nem fér bele a Parasztpártba.
Mondja a belügyminiszter. Püski előtt világossá válik, hogy
Erdei már más ember. Mint baloldali kapott szót tőle Szárszón,
de most már nem baloldali gondolkodású népi, hanem nemzet-tel
szembeni, kommunista. Ez nincs kimondva a Veres Péternek írott
levélben, de nyilvánvaló. Püski Sándor szerényen megkérdezi
tőle, hogy teljesíti-e azt a szerződést, amit ő, a jobboldali
kiadó nyújtott neki. Másfél évig havi ötszáz pengő előleget
adott neki, amiért nem tett le az asztalra semmit. Erdei válasza:
becsületérzésem azt mondja, hogy teljesítsem, de politikai érdekem
azt követeli, hogy ne. A politikai érdekem a nyomósabb.
Erdei
már szinte cinikus, mert hatalmon van. A konfliktusból feltárul,
hogy Erdei várta a szovjet csapatokat, mert a szovjet megszállást
sem tartotta nagy árnak azért, hogy hatalomra kerüljön.
Ez a törésvonal.
S e mögött nem naivság, nem a szovjet rendszer fogyatékos
ismerete, hanem egyenesen bolsevista gátlástalanság rejtezik.
Lenin ugyanígy vélte, amikor megkötötte a Brest-Litovski békét
a németekkel és átengedte nekik az országa egy részét. A
hatalomra kerülés, minden ellenfél eltiprásával, összeesküvéssel,
vérfürdőkkel, árulással és hazugsággal minden árat megér.
S Erdei ráadásul még egy újabb fejleménnyel is szembekerül.
A Moszkvából hazatérő kommunisták mind az országot 133 napig
terror alatt tartó, bosszúszomjas zsidók. Bosszújuk elsősorban
a Püski-félék és a Püski által kiadott írók ellen irányul,
akik közül nem is egy megírta, hogy a német bevonulásig, a
semmiképpen nem igazolható zsidótörvények idején életszínvonaluk
magasabb volt, mint a szegényparasztságé. Németh László,
Kodolányi János, Veres Péter vagy Sinka István szembenállása
a németekkel, a megszállással, az egész Horthy-rendszerrel már
nem számít, ők már jobboldaliak, s lényegében a háborús bűnösök
közé soroltatnak, mert szellemi harcukban szembe találtak nézni
a zsidókérdéssel. A kialakuló új rendnek, amelynek belügyminisztere
Erdei, két arca van: egy szovjet arc, a háborús ellenség arca
és egy belső magyar arc, Kun Béla népbiztosainak arca. Erdei,
a hagymás makói parasztok ivadéka, a Futóhomok írója ezt is
vállalja. S itt már naivságot és jóindulatot nem lehet feltételezni.
Püski azt látja, akár ír erről Veres Péternek, akár nem –
csak a sorok közötti célzásokban ír –, hogy a felszabadulási
hangulat elömlik azokon, akik már pozícióban vannak, de nem ömlik
el a népen, amely még a földosztást is bizalmatlanul fogadja
egyes helyeken.
Ez a magyar törésvonal
mélyebb árka. Erdei hajlandó ezt az új szempontot, Rákosi,
Gerő és Révai új szempontját is kiszolgálni. Klein
bankigazgató megragadja és szolgálatába állítja Békésen a
rendőrséget, a Magyar Nemzeti Függetlenégi Front megteszi belügyminiszternek
Erdei Ferencet, a szociográfust, hogy rekessze ki a minőségi
szocializmus íróját, mint nem is annyira a szovjeteknek, hanem
a szovjetek új helytartónak útjában lévő magyar keresztyéneket.
Püski Sándor
levele Veres Péternek egy múlttal szembesítő ibseni dráma
anyaga. Tények, adatok, események halmaza. Minden mondata
realizmus, valóság, jó szándék és szeretet, de küzdelem is
és igazság is. A levél záró mondatait idézem:
Tudod nagyon jól,
hogy mindezt a szellem önmagáért való szolgálatán kívül azért
a politikai fejlődésért csináltam, amelynek most jött el az
ideje. S most én vonuljak vissza a pult mögé, közönséges
kereskedőnek, mondjak le a teljes magyar szellem szolgálatáról,
nézzem ölbe tett kézzel népem kínos vajúdását, most, a
„szabadság” idején, akkor, amikor minden léhűtő ágálhat,
minden vajákos kuruzsolhat? A Ferenccel való beszélgetésem után
rövid időre erőt vett rajtam a hosszú évek fáradtsága, de
mire e levelem végére értem, elszántsággá erősödött
bennem: bármi légyen is döntésetek, nem vonulok vissza. Ha
bennetek nincs elég bátorság a nyílt és igazságos élethez,
találok más – nyilván nehezebb – módot a folytatásra.
A nehézségekhez
már úgyis hozzászoktam,de Péter, tudod, hogy mennyire
tartottalak, s tudod, mennyire tartott nehéz sorsú, nem
megvetendő fiatalságunk, légy méltó magadhoz. Üdvözöl Sándor.
Veres Péter csak
1945. február 6-i keltezéssel válaszolt. Válasza még az Erdei
viselkedésénél és a Révaiék szolgálatába állásánál is
mélyebb bugyra a nemzeti öntudatvesztésnek. Veres Péter le
tudta írni a következő mondatokat: „Amit írtál, az nagyjában
helyes és jó, de a népünket fenyegető káosz és éhhalál
mellett kissé doktrinér ízűnek látszik.” Püski Sándor
mint doktrinér.(!)
Ez sajnos, akármilyen
nagyra tartjuk is Veres Pétert mint a „Számadás” enciklopédikus
látású íróját, mint a Gyepsor és a Paraszti Jövendő íróját,
egy hatalomba már beérkezett ember vakságának és szinte dölyfének
a megnyilvánulása. Egy freudi elszólás Veres Pétertől. S
egyben annak a magyar tragédiának a megmutatója, amely a
magyarságot a következő években és úgyszólván máig szétválasztotta
és ma is szétválasztja. Veres Péter ezzel a „doktrinér”-rel
elnézi Erdeinek, hogy becsületénél fontosabbnak tartja
politikai érdekét, és kirekeszti az idegenektől kapott
hatalomból azokat a küzdőtársakat, akik korábban a mozgalom
gerincét adták. Elfogadja, hogy van magyar, akinek azért kell
lakolnia, félreállnia, mert az új urak, az elvtársak nem
szeretik. Kiderül, hogy Rákosiék kész programmal érkeztek,
magyar- és népellenes, szovjet mázú,
a szovjet igényeket
maradéktalanul kiszolgáló, de sajátosan magyarellenes
bolsevik-zsidó programmal. Ez végbe is megy, mégpedig úgy,
hogy a legjobb villák, állások, a legtöbb potya- pénz a
Gergely Sándor-, Illés Béla-, Zsolt Béla-féléknek jusson. Ez
a program csak úgy valósulhatott meg, ha a magyar minőséget
kiszorítják.
A „doktrinérben”
sajnos az is benne van, hogy a nyilasok elleni küzdelem szinte másodlagos.
A régi államhatalom már elmenekült. Nemsokára összefogdossák
őket Nyugaton, egy Himler Márton nevű amerikai zsidó katona
fogja ezt foganatosítani. Hazahozzák őket, népbíróság elé
állítják és kivégzik. Erdeinek egy szava sem lesz hozzá. De
mégsem ők az igazi ellenfelei a kialakuló rendszernek, hanem az
a népi-nemzeti keresztyén értelmiség, az a szellem, amelynek a
könyveit oly nagy szorgalommal és odaadással adta ki a „Doktrinér”.
Ez a törésvonal. Amely szolgálatába képes állítani a jó
magyarokat – Veres Péter az volt – a másik magyar ellen.
Aztán eltelik
tizenegy év és annak az ifjúságnak egy következő nemzedéke,
amely korábban a szárszói Soli Deo Gloria táborban Püski
szervezésében Németh Lászlót hallgatta, most kimegy az utcára
és „ruszkik hazát” kiált. Veres Péter ott áll ennek az
ifjúságnak a lelkes tömege előtt a Bem-szobornál, már
elfelejtette a „doktrinért” és most, talán nem is gondol rá,
igyekszik jóvá tenni. Erdei pedig néhány nap múlva kint ül Tökölön
Maléter Pál mellett, amikor Szerov géppisztolyosai rájuk törnek.
Malétert 1958-ban kivégzik, Erdeit két hétre letartóztatják,
aztán állítólag Kádár közbenjárására kiengedik. Vagy
mert ő ugyanott áll, ahol akkor állt, amikor azt mondta Püskinek,
hogy a becsületérzése a
havi ötszáz pengő leszolgálását kívánná, de a
politikai érdeke a szakítást kívánja? Erdei később az Akadémia
főtitkára lesz, majd a Hazafias Népfronté. Ha Erdei politikai
érdeke akkor tisztán szovjet érdek lett volna és nem a Rákosi–Rosenfeld
és Gerő–Singer érdek uralta volna, akkor a Maléter sorsában
kellett volna osztoznia. Őt azonban szabadon engedték és később
részese lett a hatalomnak.
Ez a nagy törésvonal, amely a rendszerváltás éveiben és tulajdonképpen
máig meghatározza a Püski Sándor-féle „doktrinérek” sorsát.
Ez a könyves sors, magyar sors.
|