2011.02.18.
Fonódó vita, fonódó villamos
Évek óta húzódik
az úgynevezett budai fonódó villamos projekt, melynek révén
Budán összefüggő villamoshálózat jönne létre. Demszky regnálása
idején a beruházás körüli vitát sokan az SZDSZ és a
fideszes II. kerületi vezetés csörtéjének gondolták. Ez a
vita a tavaly őszi helyhatósági választások után is folytatódott.
Tarlós István főpolgármester úr fontosnak és a budai közlekedés
szempontjából stratégiai jelentőségűnek tartja a fejlesztés
megvalósítását, ez szerepel is a Nemzet fővárosa c.
programban: „a hálózat fejlesztéseként számos további
villamosfejlesztést kell megvalósítani, például Budán a
17-es és 19-41-es villamosok összekötését, a 42-es villamos
Havanna-lakótelepre történő meghosszabbítását, az 1-es
villamos budai meghosszabbítását, Pesterzsébet villamosközlekedésének
fejlesztését stb.” A beruházásról és a vitáról dr.
György Istvánt, Budapest városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesét
kérdeztem.
–A főváros vezetésével tehát nem ért egyet Láng
Zsolt, a II.kerület polgármestere a fonódó villamos ügyében.
Láng úr szerint ez a beruházás egész Budára nézve kárt
okozna.
–Valóban ezt állítja polgármester úr, de
semmilyen konkrétummal nem támasztja alá ezt a kijelentését.
Az hogy Demszky és Hagyó elbaltázott ötlete lenne, egyfelől,
a budai fonódó nem a politikusok ötlete, hanem
abszolút szakmai alapokon álló beruházás, másfelől rólam
nem mondható hogy túl sok dicséretet kapott tőlem az előző
vezetés de azt állítani, hogy minden eleve elrendeltetve rossz
lett volna ami az elmúlt 4 vagy akár 20 évben történt, az egészen
egyszerűen nem lenne sem igazságos, sem igaz.
Azt értem, hogy a II. kerület viszonyában polgármester
úrnak vannak kételyei, de kijelentése azért is érdekes, mert
így azon érintett polgármesterek nevében is nyilatkozik, akik
viszont támogatják ezt a beruházást, gondolok a XI., a XII.,
I. és a III. kerület polgármestereire. Őket azzal vádolni,
hogy egy egész Buda számára kárt okozó beruházást támogatnak,
kissé merész állításnak tűnik. Én úgy ítéletem meg, hogy
a budai fonódó villamoshálózat a rendszerváltás utáni időszak
legnagyobb olyan kötött pályás fejlesztése lenne, ami lehetővé
tenné, hogy Észak-Budáról Dél-Budára átszállás nélkül
lehessen villamossal utazni. Ráadásul a projekt szerint egy
helyen két felé ágazó módon –a Moszkva tér, illetve a
Duna-part– irányában haladna a villamos. Ennek a beruházásnak
a megvalósulása, a mai európai uniós trendeket figyelembe véve,
összhangban áll a korszerű közösségi közlekedési gondolkodással,
hiszen ez egy olyan kötött pályás fejlesztés, amit az Unióban
mindenhol szorgalmaznak. Már felvetődtek a jövő közlekedésfejlesztési
tervei között, hogy Budapesten
a régebben megszüntetett villamospályákat több helyen
, pl. a Rákóczi úton vissza kellene állítani.
–Láng úrék
fő aggálya éppen az, hogy a Margit-híd előtt az úttesten áthaladó
sínpálya olyan torlódást idézne elő, ami rázúdítaná a
forgalmat a kerület több, ma még csöndesebb utcájára és környékére.
Erről mi a véleménye?
–A villamosnak a Margit - híd alatti átvezetése a
szimuláció és a modellszámítások szerint nem okoz további közlekedési
fennakadást. A jelenlegi közlekedési lámpák forgalommegállító
szerepe elég időt ad arra, hogy a villamosok áthaladjanak a
kereszteződésen. Az az érv tehát, hogy ha a Margit - híd
alatt közlekedési dugó alakulna ki, akkor a Rózsadombra nézve
nagyobb környezetterheléssel járna nem igaz, hogy a budai fonódó
villamos miatt következne be. Nem igaz, mert azok az autósok,
akik ma ott közlekednek, nem találkoznak majd nagyobb fennakadással,
mint jelenleg, mikor a Margit-híd felújítása folyik. S
megjegyzem, a szélső sáv jelenleg is lezárt, s ha pedig nem
lesz fonódó villamoshálózat, akkor sem kerül megnyitásra ez
a sáv az autós forgalom előtt mert ez esetben ez a sáv buszsáv
lesz. A környezetvédelmi szempontokat se felejtsük el, mert a
villamosberuházás megvalósításával a 86-os buszjárat megszűnne,
így a Fő utcán buszközlekedés általi környezetterhelése
jelentősen csökkenne.
–További
ellenérv: több tucat parkolóhely szűnne meg a kerületben.
–Ez a második kerületre valóban igaz, s erre mondtam
azt polgármester úrnak: nincs olyan közlekedési beruházás,
ami ne járna bizonyos fokú hátránnyal. A térségre eső első
és második kerületi parkolók száma összességében nem változik.
Egy ilyen beruházásnál Budapestre, mint település egészére
nézve gyakorolt hatásokat együtt kell vizsgálni. Nézzünk
erre egy országos példát: ha megépül egy autópálya, akkor jóval
nehezebb gyalogosan átjutni egyik szemközti településről a másikba.
Azt viszont senki sem vitathatja, és a baleseti statisztikák is
kimutatják, hogy emberéleteket ment meg egy autópálya. Az az
állítás, hogy a budai fonódó villamos miatt a második kerület
csak hátrányokat szenvedne egészen egyszerűen nem igaz. A második
kerületben lakok sem csak autóval közlekednek. A kötöttpályás
fejlesztés nagy előnye, hogy tömegközlekedési eszközzel rövidebb
idő alatt el lehet majd jutni Dél-Budáról Óbudára.
–Azt olvastam, hogy a főváros több kerülteti
javaslatot is támogatna akkor, ha a szerződést megkötnék a
felek. Így a 17-es villamos akadálymentes közlekedése egy
kapcsolódó uniós projektben a Fonódóhoz szükséges kerületi
hozzájárulások kiadása esetén megvalósulhat, illetve a
Kolosy téri autóbuszokra történő kulturált átszállási
kapcsolat kialakítása is megtörténne. A 17-es néhány megállójában
pedig az úttesten kell fellépniük jelenleg a szerelvényekre az
utasoknak. Ezt is orvosolnák, ha a II. kerület vezetése beadja
a derekát?
Az ön által felvetett dolgok többsége a projekthez
kapcsoltan megvalósulna. Egy kivétel: a 17-es villamosvonal felújítása
nem része az Unió által támogatott beruházásnak, de ez a
rekonstrukció is biztosan megtörténik a jövőben. Jelenleg a
budai fonódó beruházásról kell döntenünk. Amikor még másként
határozták meg a projekt értékhatárokat a budai fonódó
kiemelt szintű beruházásnak minősült ezért ez a
projekt már megjárta az Európai Bizottságot és ott nagy népszerűségnek
örvendett, támogatták, hogy megvalósuljon. Az összeghatárok
felemelésével a projekt támogatásáról való döntés ma
már nemzeti hatáskörben van, tehát ma már ehhez Brüsszelnek
nincs érdemi hozzászólása. Korábban, mikor még volt, ezt a
projektet dicsérő szavakkal illették az EB-ben, s megjegyezték,
hogy ehhez hasonló kötöttpályás fejlesztéseket várnak el
Budapest vezetésétől.
–Sokszor hangoztatott érv, hogy az uniós támogatást
elveszítheti a főváros, eddig legalább három határidőt
mondtak erre.
–Azok a viták, amik a határidőkkel függnek össze értelmetlenek.
Azt mondják, hogy félretájékoztattuk a II. kerület vezetését.
Ez nem igaz. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2010. december
31-ei határidőt jelölte meg, hogy a főváros vezetése megállapodjon
a kerületekkel. Tehát egy dokumentált határidőről volt szó,
amit később módosítottak. Azt mondani viszont, hogy ilyen határidő
nem is létezett, teljesen abszurd. Azt viszont nem tudom, hogy az
NFÜ hányszor hosszabbítja majd meg a határidőt.
–Konzultált ez ügyben velük?
–Igen, s elmondták, hogy azért jelölnek ki határidőket,
hogy azon belül szülessenek meg a szükséges döntések.
–A II. kerületiek szerint a rendelkezésre álló pályázati
keretek a közösségi közlekedés fejlesztésének céljára
2013-ig felhasználhatóak. Tehát van még idő.
–Az EU-s tervezési-költségvetési ciklus beruházás-lezárási
határideje 2013, hiszen 2015 végéig el kell számolni a felvett
összegekkel. Tudatosítani szeretném: egy olyan kész kb. 6
milliárd forintos projektről van szó, amit korábban az EB-ben,
majd nemzeti hatáskörben is jóváhagytak. Amint megkapjuk erre
az engedélyt, a projekt elkezdhető. Azt nem mondom, hogy más
projekt nem indítató el, mint pl. a 17-es villamos felújítása,
ami szükséges, de nem biztos, hogy EU-s pénzt lehet rá fordítani.
A budai fonódó projektje viszont
már kész stádiumban van, most lehet megvalósítani, de
ha nem tesszük meg, akkor lemondhatunk róla. Kár lenn érte.
–Tisztelt Főpolgármester-helyettes úr! Ha már a közlekedésnél
tartunk, engedje meg, hogy kérdezzem a metrókocsik ügyéről Az
Alstommal Kocsis István 2010 október 20-án bontotta fel a metrókocsik
legyártására és leszállítására vonatkozó szerződést,
miután a francia gyártó nem tudott végleges típusengedélyt
szerezni a 2-es vonalra szánt Metropolis szerelvényekre. Ezért
Franciaországban perelnek az Alstom illetékesei. Ez megdöbbentő;
ha már nem hazánk, akkor miért nem egy „semleges” ország
szerepel a szerződésben az illetékes bíróság székhelyeként?
–Jogos a kérdés, de az ügy ennél bonyolultabb. A szerződésben
magyar választott bíróságot neveznek meg, viszont egy EU-s
rendelkezés szerint a bankgarancia kérdést illetően a garanciát
nyújtó bank székhelye szerinti bíróságnak kell eljárni ha
vita van a felek közt.. Tehát az a bírósági eljárás, ami
Franciaországban zajlott, a bankgarancia ügyében döntött, mégpedig
úgy, hogy felfüggesztette az átutalást mindaddig, amíg a
felek közti jogvitát a választott bíróság el nem dönti,
vagy a felek érdemben nem állapodnak meg. Az viszont már igen
érdekes, hogy ezt a bankgaranciát korábban magyar székhelyű
bank nyújtotta, majd – általam nem ismert és indokolt okból
– 2008-tól átkerült már egy párizsi székhelyű bankba.
Indokolt megvizsgálni azt, ki a felelős azért, hogy ez megtörténhetett,
s ilyen helyzetbe került a BKV. Természetesen önmagában az,
hogy egy másik bíróság jár el, még nem biztos, hogy
elmarasztalható cselekménynek számít, de komoly kérdés:
volt-e értelmezhető indoka egy másik bank megnevezésének.
Minderre fel is hívtuk Tarlós István főpolgármester úr kérése
alapján az ügyet vizsgáló Budai Gyula kormánybiztos úr
figyelmét.
–Tárgyalnak még az Alstommal a metrókocsik
ügyében?
–Igen, s az lenne a jó, ha a felek a következő időszakban
ne a vitás kérdésekkel foglalkoznának, hanem közös nevezőre
jutnának, így a 2-es és a 4-es metróra leszállítandó kocsik
ügyében egy peren kívüli megállapodás születne. Egyetlen
feltételünk: a fővárosi önkormányzat csak olyan kocsikat tud
átvenni, melyek rendelkeznek a magyar hatóság által kiadott típusengedéllyel.
Ebben az ügyben kérlelhetetlenek vagyunk, ugyanakkor a hatósági
eljárásban a főváros semmilyen szerepet nem játszik, az
Alstom feladata tehát, hogy ezt a típusengedélyt megszerezze.
Medveczky
Attila
|