vissza a főoldalra

 

 

 2011.02.18. 

Az alma nem harap vissza?

„– Mi lesz az ebéd? – Mi lenne, hát az, amit adnak.” Az efféle diskurzusok magától értetődőnek tekinthetők a diákmenzára igyekvők, az üzemi étkezdében tolongók vagy éppen az egykor volt sorkatonaság éhesei között. De vajon hányunknak tűnt fel az, hogy az elmúlt évtizedekben mintha erőteljesen kitágult és szélesebb érvényűvé minősült volna a fentebbi párbeszéd, amely már messze nem csak a menzára vonatkoztatható, de szinte mindenre, ami életünkben előfordul. Sőt már saját vágyainkra is.

A Népszabadság portrét közöl Amerika egyik élő ikonjáról, Steve Jobsról, a kaliforniai Szilikon-völgy nagyfőnökéről, a világ vezető technológiai cégének, az Apple-nek első emberéről, akit amúgy mindenki csak Mr. Apple-ként emleget. Meglepve olvasom, hogy az USA talán legsikeresebb emberének apja valójában szíriai volt, de adoptálta őt egy Jobs nevű amerikai. (A jelek szerint mindenki jól járt ezzel az örökbe fogadással.) Viszont nem is meglepve, de egyenesen megdöbbenve olvasom Mr. Apple válaszát a kérdésre, amely azt firtatta, hogy a legutóbb piacra dobott – amúgy óriási üzleti sikert hozó – iPod termékükre miért nem rendelt a cég előzetes piac-felmérést, amely minden új termék tömeggyártásának beindulását rendesen meg szokta előzni. Mr. Apple válasza nyilván már régen készen volt erre a várható kérdésre: „Nem a fogyasztó dolga, hogy megmondja, mit akar.”

Hát, nézhetem jobbról és nézhetem balról, de ez bizony már nem az a klasszikus kapitalizmus, ahol a piaci kereslet határozta meg a kínálatot, sőt a lehetséges kínálatok kemény konkurenciáját is megteremtette. Marx és hűséges fegyverhordozója, Engels, azt hiszem még csak egy lábjegyzetet sem tudnának hozzáfűzni Mr. Apple nyilatkozatához. Új világ ez, egészen új. És csak ennyi az, amit biztosan tudni lehet róla, mert azt, hogy hová vezet, ma még megsaccolni is lehetetlen. Szegény Molnár Tamás professzor jut az eszembe, akit szinte eszelősként kezelt a filozófiai szakma, mivel több évtizeddel ezelőtt már rámutatott, hogy a világ politikai szellemisége egy új baloldali irányt célzott meg: amíg korábban a baloldal egy az eszményi emberi élethez méltó, azt jól szolgáló társadalmat akart teremteni („kommunizmus”), ma az eszményi társadalmat jól szolgáló ember megteremtése a cél („liberalizmus”). Ennek az embernek pedig meg kell mondani, rá kell vezetni őt, hogy mi jó neki, hogy ő valójában mire is vágyik, mire nem. Ebben a pedagógiai folyamatban Mr. Apple és cége élen járnak.

Ha most valaki azt gondolja, hogy innentől kezdve a reklámok világának moralitását, károsságát, erőszakosságát kezdem el szapulni, téved. Erre ugyan minden okom és jogom meglenne, de tapasztalataim szerint a klasszikus reklám ideje éppen úgy lejárt, mint a klasszikus kapitalizmusé. Egy új autót, egy eddig nem volt ételízesítőt, a hatékony aranyér-kenőcsöt vagy a már megismert mosogatószer egy vadonatúj illatváltozatát intenzív fény és zenei hatások, valamint negédesen mosolygó hölgyek között megvételre ajánló rövid klippek, igazán már senkire sem hatnak. Ha azokon állna, megfeneklene a kereskedelem. Állítom, hogy Mr. Apple magabiztossága sem a reklámfilmek várható hatásán alapul, mert azok csak olyan hab a tortán. A mai tudatmanipuláció ennél ezerszer sunyibb és észrevétlenebb, mert látszólag nem is reklám az, ami valójában semmi más, csak reklám. Egy ügyesen lepaparazzózott fotó, ahol a körülrajongott celeb kilép a kocsijából, amely – minő véletlenek vannak! – éppen az a bizonyos új márka, amit amúgy hirdetnek is, nagyobb hírverés annak a kocsinak, mint az „autós szakíró” tízperces nyöszörgése a márka előnyeiről. Szó nincs autóreklámról, csak a celebről van szó. Látszólag. (Ha esetleg kitudódik, hogy valójában ez nem is az ő kocsija, csak némi készpénzmagért cserébe megkérték, hogy üljön bele, majd szálljon ki nagy vihogással, hogy le lehessen fotózni, azzal már senki sem fog törődni: a celeb puszta látványa sokkoló és mindent überol.)

Életünk egyre inkább a virtualitás szféráiban zajlik, ami azt jelenti, hogy mi magunk egyre kevésbé érintkezünk a valósággal, mert – hála tévének, internetnek, rádiónak, mobilnak miegyébnek – mások látnak, mások hallanak, mások értelmeznek és értékelnek helyettünk, velünk csak közlik a végeredményt, amivel mi úgy 99 százalékban egyet is értünk. Miért ne értenénk egyet, hiszen akitől származik a konzekvencia, úgyis jobban tudja, mint mi, továbbá véleménye pontosan egybe is vág a miénkkel. Mintha méretre készült volna. Mintha a saját titkos vágyainknak adna hangot. Hát lehet egy ilyen kihívást nem komolyan venni? Mert „neked jár” és nekem is jár az a dolog, amit éppen nem reklámoznak ugyan, de felejthetetlenül a fejünkbe kalapáltak.

Ma még föl nem mérhető, minden kulturális, gazdasági és rendőri erőn túltevő hatású, manipulációs nagyhatalom lett a média: csak az van, amiről ő beszél, semmi sincs, amiről ő nem tud. Mindemellett az ártatlanság netovábbjának látszik, semmi okunk, tartsunk tőle, hiszen csak információ. A rendőr az kardlapoz, a katona lő, a terrorista robbant, de mit is csinál a média? Ó, semmit, csupán ártatlanul, önzetlenül és részrehajlás nélkül tájékoztat mindenről, például arról is, hogy a celeb milyen kocsiból szállt ki. Mr. Apple nyilván kemény dollár tízmilliókat öl bele abba, hogy szerény személyéről, és dicső termékeiről – pl. az „okos telefonról” – tudjanak a nyomtatott, sugárzott vagy chipes médiumok. Ez ugyanis azt jelenti, hogy beszél róla a világ, amiről pedig beszél a világ, az fogy is veszettül.

A jelek szerint a világot nagymértékben befolyásoló – mindig láthatatlan, de mindenütt jelenlévő, ezúttal EU-köntösbe öltözött – politikai erő el fogja érni, hogy a magyar kormány enyhítsen a média ámokfutását korlátozó új törvényein. Vagyis a kívánatos mértékben nem tudjuk majd letörni sem a liberális sajtó túlhatalmát, sem a vele egyet jelentő tudati manipuláció mesterkedéseit. Megint az lesz az ebéd, amit adnak?

Nézem a Steve Jobsról íródott cikket, és hirtelen szemembe ötlik az Apple világbirodalom félre nem érthető jelképe, egy nagy stilizált alma, amelynek jobb oldalából kiharaptak egy nagyot. Az alma nyilván a világot jelenti, a piacot, az élet és a lehetőségek összességét, a kiharapott rész pedig az Apple-érdekeltségek által már elfogyasztott, megemésztett, asszimilált részt. Nagy harapás lehetett, jó fogakra és jó étvágyra utal.

De mi lesz a Szilikon-völggyel, ha egyszer az alma visszaharap?

 

Szőcs Zoltán