2011.02.18.
Gyógyszer helyett hatóanyag?
A
Magyar Koalíció Pártja (MKP) üdvözli a szlovák kormánynak
azt a lépését, mellyel kötelezővé teszi a pályakezdők számára
a nyugdíjbiztosítás második pillérébe való belépést,
illetve esetlegesen az abból való kilépést is lehetővé
teszi. Erről, a munka törvénykönyvének változásairól és
arról, hogy az orvos a jövőben hatóanyagot ír föl Szlovákiában
orvosság helyett Neszméri Tündét , az MKP szociális, családpolitikai
és egészségügyi alelnökét kérdeztem.
–Mi is ez a második pillér, és miért jó, ha a pályakezdőknek
kötelező oda belépni?
–A második és a
harmadik pillért a Dzurinda-kormány idején, még akkor, mikor
az MKP is hatalmon volt, képviselőink javaslatai nyomán és egy
mexikói minta alapján dolgozták ki. Mindez azt jelenti, hogy
nem csupán állami nyugdíjbiztosítási intézmény rendszer létezik,
hanem lehetővé teszik az ún. második pillérbe való belepést.
A fizetésnek 18%-a járulékként kerül a nyugdíjbiztosításba,
s ennek egy részét mindenki egy magánszámlán saját részére
gyűjtheti. A harmadik pillér pedig azt jelenti, hogy mindezen összegen
túl biztosított saját maga befizethet takarékoskodásból, ez
tehát önkéntes, kiegészítő nyugdíjbiztosítás. Az utóbbi
összeg eddig leírható volt az adóalapból, de ezt a
Radicova-kabinet megszüntette. Ez semmiképpen sem pozitív vonás.
A II. pillér régebben kötelező volt a pályakezdő
fiataloknak, amennyiben az illető nem talált magának biztosítót,
amivel szerződést kötött volna, akkor a szociális biztosító
valahová besorolta. Ezt a rendszert a Fico-kormány idején szüntették
meg. A mostani kormány pedig újra kötelezővé teszi szeptember
1-jei határidővel, ha ezt a köztársasági elnök is aláírja.
A fiataloknak tehát kötelező belépni a II. pillérbe, és három
hónapos próbaidő után dönthet úgy, hogy kilép a rendszerből.
–Bizonyára hallotta, hogy Magyarországon az államiba tértek
vissza tömegével az emberek és otthagyták a magánnyugdíj pénztárakat.
Szlovákiában nagyobb a bizalom a magánpénztárak iránt?
–Nagyobb a bizalom,
aminek az egyik oka az lehet, ahogy a nyugdíjakat szeretné módosítani
a kormány. Ha valaki magasabb jövedelemmel rendelkezik, több járulékot
fizet be a nyugdíjpénztárba, de az államtól ugyanannyi
munkaidőre mégsem kap majd nagyobb nyugdíjat, mint az, aki
kevesebbet keres. A második pillérben viszont a biztosított önmagának
spórol. Eldöntheti, hogy a befizetett pénzt egyösszegben, vagy
havonta szeretné kivenni, s az is lehet, hogy a megmaradt vagyont
az utódok öröklik. Azért is jó a második pillérű rendszer,
mert föl kell fogni az polgároknak, hogy saját magukról kell
gondoskodniuk, hiszen az állam nem bírja már önmaga megoldani
a szociális kérdéseket. Ezután akár a magánvállalkozók sem
a minimumot fizetik be, mert azt látják: a második. pillérrel
valóban saját jövőjükről gondoskodnak. Azt sem szabad
elfelejteni, hogy a második pillérben a biztosítók egy minimálisan
garantált hozamot ígérnek, ami szerződésbe is foglalnak.
–Az MKP üdvözli a kormány azon intézkedését, hogy a
korkedvezményes nyugdíjban levő munkavállalóknak nem engedélyezi
a fizetés mellett a nyugdíjellátást is. Gondolom ezek az
emberek azért vállalnak munkát, mert nem tudnak megélni a
nyugdíjukból. Ezek után ők nem a feketegazdaságot erősítik?
–Nem hiszem. A
korkedvezményes nyugdíjat a Dzurinda-kormány azért vezette be,
mert az idős emberek egy-két évvel a nyugdíjkorhatár előtt
nagyon nehezen találtak munkát, hiszen a munkaadók zöme hosszútávra
keres dolgozót. Amikor megengedik azt, hogy valaki korkedvezményes
nyugdíjat kapjon a munka mellett, az valamilyen szinten
diszkrimináció a fiatalokkal szemben. Ezért jogos az, hogy ha
valaki rendes munkaszerződés mellett korkedvezményes nyugdíjat
kap, az utóbbiról mondjon le addig, amíg dolgozik. Ezzel ő is
jobban járhat; a későbbiekben magasabb nyugdíjban részesül.
A mostani kormány a rendszert kihasználók ellen hozta meg ezt a
döntését. Egyébként létezik olyan szerződéses viszony,
amikor csak egy bizonyos munkára kötnek szerződést. Ebben az
esetben az illető nem esne el a korkedvezményes nyugellátástól,
hiszen a nyugdíjalapba sem fizet be összeget.
–Nem értenek
egyet a munkaviszony megszűnését követő eddigi táppénz-jogosultsági
védelmi idő hét napra való csökkenésével. Tehát, akiket
elbocsátanak, azok egy hétig lehetnek még táppénzen, aztán
fizethetnek maguk az ellátásért?
–Nem, ez a védelmi
időszak azt jelenti, hogy ha valakinek megszűnik a
munkaviszonya, a munkaadó köteles elintézni egy bürokratikus
rendszerben az illető táppénzhez jutását. A munkaadó tehát
köteles igazolni az illető munkával töltött óráit, és azt
is, hogy mennyi a keresete, amiből kiszámolják a táppénzt. A
táppénz összege jelenleg az egy napra számított jövedelemnek
az 55 %-a. A miniszter azért volt a változtatás mellett, hogy
bezárjon egy kiskaput az élelmesebbek előtt, akik kihasználták
a táppénzt még egy hónappal a munkájuk megszűnése után is.
Ezzel az intézkedéssel
viszont azokat büntetik, akik ténylegesen rászorulnának az
orvosi és szociális ellátásra, mert munka nélkül maradtak,
azok a volt munkavállalók viszont, akik a rendszert kihasználták,
a továbbiakban is élni fognak ezzel a lehetőséggel. Tehát ez
az intézkedés szociálisan hátrányosan érinti azokat, akiknek
bizonytalan a munkalehetőségük és ténylegesen beteggé válnak..
–Maradjunk az egészségügynél. Az állam a saját
biztosítottjai után az országos átlagbér eddigi 4,78 százaléka
helyett januártól csak 4,32 százalék egészség-biztosítási
járulékot fizet. Ezt mivel magyarázta a kormány és mindennek
milyen hatásai lesznek?
–A kormány ezt a
gazdasági válság hatásaival és a takarékossággal indokolja,
ami azért veszélyes, mert az ún. általános egészségbiztosító
állami intézmény. De most kevesebbet
fizet be a saját biztosítójába is az álam. Ez az intézmény
milliárdos adósságokat halmozott föl az évek során, főleg
azért, mert az állam a saját biztosítottjai után sok esetben
késve fizetett. Most még ezt az összeget csökkentik is. Az állam
saját biztosítottjai pedig a nyugdíjasok, a szülési szabadságon
lévők, a gyermekek és azok az egyetemista fiatalok, akik 26. életévüket
nem töltötték be. Tudjuk, hogy koruknál fogva főleg a nyugdíjasok
használják ki az egészségügyi ellátást.
–Elképzelhető, hogy ezzel az intézkedéssel nőnek a várólisták
is?
–Ez valószínűsíthető.
Az egészségügyben így is hosszú várólisták alakultak ki,
aminek következtében majd egy-egy beavatkozásra még hosszabb
ideig kell várni, és a munkavállaló tartósan munkaképtelenné
válhat így. A sok esetben 1-1.5 éves várólisták tovább nőnek.
–Engedjen meg egy kitérőt.
A múlt héten beszéltem Farkas Iván alelnök úrral a déli
országrész gazdasági helyzetéről. Az egészségüggyel
kapcsolatban is el lehet mondani, hogy délen rosszabb az intézményi
helyzet, mint északon?
–Igen, s azért is,
mert a déli régióban élők egészségügyi állapota is
rosszabb. Ennek több oka is lehet. Tudjuk, hogy a betegségeknek
nem csupán testi, de lelki okai is lehetnek. Délen magasabb a
munkanélküliség, rosszabb a szociális helyzet, ezért is
lehet, hogy több betegség gyakrabban fordul elő, mint északon.
Délen sokan élnek mezőgazdasági munkából, aminek egyik következménye
például a térd-porckorong sérv kialakulása. Egy ilyen műtétre
viszont két évet is várni kell. Ha addig egy-egy beteg még
munkaképtelenné is válik, az a régiót még jobban hátrányos
helyzetbe hozza.
- A Szlovák Köztársaság egészségügyi minisztere újból
felvetette a hatóanyagok előírásának lehetőségét gyógyszer
helyett. A javaslat ellen tiltakoznak az orvosok. Igor Minarovics,
a Szlovák Gyógyszerészek Szövetségének alelnöke viszont úgy
véli, hogy a jelenlegi rendszerben a páciens az orvos által felírt
gyógyszerre van utalva. Az új rendszer alapján viszont a páciens
a gyógyszerésszel konzultálva választhatná ki a saját orvosságát.
Feltételezhető, hogy ezáltal a terápia is hatásosabb lesz-
mondja Minarivics. Mi erről a véleménye?
– Ivan Uhliarik
miniszter úr anno egy gyógyszergyártó cégnél dolgozott, ebből
eredeztethető az, hogy ő elsősorban a gyógyszerészeknek és a
gyógyszergyártóknak akar kedvezni. Abban az esetben amikor
hatóanyagot ír föl az orvos és a patikus javasolja majd
a gyógyszert, akkor engedhet a gyógyszergyártók lobbijának.
Olyan gyógyszert javasol majd, amivel több haszonra tehet szert.
Ez az anyagi probléma. A másik egészségügyi, hiszen a patikus
nem tudhatja azt, hogy az adott beteg milyen egyéb gyógyszereket
szed. Az illető el is felejtheti azt közölni a patikussal. Néhány
mellékanyag súlyosbíthatja a beteg állapotát. Ha csak arról
van szó, hogy a két gyógyszer „kiüti” egymást, s a betegség
nem gyógyul az is hátrány. Ekkor az állam is rosszabbul jár,
mert amíg valaki meg nem gyógyul, addig táppénzre jogosult.
Viszont vannak olyan gyógyszerek, melyeknek egyidejű beszedése
halált is okozhat. Egy-egy betegnél súlyos komplikációk léphetnek
föl, ha nem megfelelő gyógyszert kapnak. Ráadásul az alacsony
keresetű emberek az olcsóbb gyógyszert választják majd.
–Nem voltam még felvidéki gyógyszertárban, nem tudom,
hogy mekkora sorok szoktak kígyózni, de ha Magyarországon
valaki öt percnél többet beszélget a gyógyszerésszel, azt a
többi vevő nem igazán kultiválja. Gondolom ezután hosszabb
lesz a várakozási idő.
–Szlovákiában
viszonylag sok a gyógyszertár, de ez nem jelenti azt, hogy
esetenként nem kell akár fél órát is várni a gyógyszer kiváltásához.
Tény, hogyha majd a gyógyszerésznek kell egy –egy orvosságot
ajánlani, akkor előfordulhat, hogy fél órán át diskurál a
vevővel egy adott gyógyszerről. Újabb kiszolgálóablakot a
legtöbb gyógyszertárban
már nem tudnak elhelyezni és több gyógyszerész sem áll majd
alkalmazásban, hiszen a biztosítók a gyógyszertáraknak is késve
fizetnek. Tehát az ön által felvetett problémával számolni
kell, de ez mégsem annyira súlyos, mint az, hogy két gyógyszer
együttes szedése káros lehet az egészségünkre.
–Olvasom a
Felvidek.ma honlapon, hogy Szlovákiában az orvosok Csehországba
való költözésétől tartanak, hiszen a cseh orvosok jelentős
része anyagi okok miatt a külföldi munkavállalást
fontolgatja.
–A
két nyelv hasonlósága miatt választhatják a szlovákiai
orvosok Csehországot. Sok szlovákiai orvos Csehországba végezte
egyetemi tanulmányait. Csehországban az orvosok az alacsony bérek
miatt tüntettek, holott háromszor annyit keresnek, mint szlovákiai,
vagy magyarországi kollegáik. Ausztriába, ahol orvoshiány van,
már eddig is sok orvos ment ki tőlünk és Csehországból is.
Ezután viszont joggal feltételezhető az, hogy a jobb kereset
miatt a szlovák orvosok Csehországban dolgoznak majd. Főleg a
határmenti településeken élő orvosok használhatják ezt ki,
hiszen úgy tudnak munkát vállalni, hogy a lakhelyükről könnyedén
beutazhatnak. Azért is problematikus az egészségügyi dolgozók
külföldi munkavállalása, mivel jóval
kevesebb az egészségügyi alkalmazott, mint amennyire szükségünk
lenne.
–Következő témánk a munkatörvénykönyv módosítása.
Ezt is tárgyalja a kormány?
–Így van, s a
szakszervetekkel és a munkaadókkal is tárgyalnak, hogy közös
álláspontra jussanak. Az MKP a szakszervezeti célokkal nem
mindig ért egyet, erre egy példa: azt szeretnék, hogy csökkentsék
a munkaidőt napi 7,5
órába. Abban a gazdasági helyzetben, amiben most élünk, ezzel
a céllal nem tudunk egyetérteni. Azt viszont nem tudjuk
elfogadni, hogy megszüntetik a végkielégítés, illetve a
felmondási idő intézményét. Ez az állam kasszájára ráadásul
plussz terhet is róna. A felmondási idő alatt a dolgozó rendes
fizetést kap, s közben munkahelyet keres. Ha valaki egyik napról
a másikra elbocsátható, akkor után ki kell fizetni a szociális
segélyt. Ez az intézkedés ráadásul semmivel sem motiválja a
munkaadókat új munkahelyek teremtésére, azaz nem válik tőle
rugalmasabbá a munkaerőpiac.
Medveczky Attila
|