2011.02.25.
Vásárhelyi Bessenyei-díjasok
A Hódmezővásárhelyi
Városi Fúvószenekar és Zoltán Péter klarinétművész kapta
az idén a Hódmezővásárhely önkormányzata által alapított
Bessenyei Ferenc Művészeti Díjat. Az elismerést B. Élthes
Eszter, a hódmezővásárhelyi születésű, 2004-ben elhunyt színész
özvegye és Lázár János polgármester adták át az alföldi városban
az önkormányzat díszközgyűlésén a magyar kultúra napján.
A kétszeres Kossuth-díjas érdemes és kiváló művészről, Hódmezővásárhely
díszpolgáráról el-nevezett elismerést, amit 2008-ban – a MIÉP
akkori közgyűlési képviselőinek javaslatára – alapítottak,
a város közgyűlése minden évben olyan – az amatőr és
hivatásos színjátszás, a népdal és magyar nóta, a néptánc
vagy a vers- és prózamondás területén kiemelkedő teljesítményt
nyújtó – művésznek ítéli oda, aki Hódmezővásárhelyen
él, a városhoz kötődik vagy onnan elszármazott, előadásaival
pedig rendszeresen bemutatkozik a településen. Az elismeréssel
a város pecsétjével ellátott oklevél és a Bessenyei Ferenc
portréját ábrázoló plakett mellett 500 ezer forintos pénzdíj
is jár. A polgármester a díszközgyűlésen elmondta, idén a
Bessenyei-díjat kiterjesztik a város határain túlra, hogy az
elismerés példa és szimbólum legyen az egész Kárpát-medencei
magyar kultúra számára.
Vágó János karnagy, a
Hódmezővásárhelyi Városi Fúvószenekar művészeti vezetője,
a Péczely Attila Alapfokú Művészetoktatási intézmény
igazgatója 1964-ben született
Hódmezővásárhelyen. 1985-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
Szegedi Tanárképző Tagozatán szerzett kürttanári diplomát.
Mesterei Kerekes Pál és Király István voltak. 1985-től
1988-ig a Kiskunmajsai Állami Zeneiskola rézfúvóstanára. 1988
és 1994 között a vésztői Sinka István Művelődési Központ
és Zeneiskola igazgatója. 1994-től a vásárhelyi zeneiskola
tanára, 2003-tól vezetője, s 1995-től a fúvószenekar vezetője.
2005-ben megkapta a Hódmezővásárhely Közszolgálatáért érdemérmet.
– Kedves karnagy úr! Bár a Bessenyei-díjat
nem ön kapta személy szerint, hanem a Városi Fúvószenekar, de
mint az együttes vezetőjének, képviselőjének, gratulálunk
hozzá!
– Nagyon szépen köszönöm! Ezzel a díjjal óriási erkölcsi
elismerést kaptunk, ami nagyon fontos a számunkra, és lendületet
ad a folytatáshoz.
– Először is tisztázzunk valamit. Hódmezővásárhely
Megyei Jogú Város Közgyűlés 28/2008. (05.30.) rendelete a
„Bessenyei Ferenc Művészeti Díj” alapításáról szól. A
függelékben megnevezik a bíráló bizottság tagjait, s az ön
nevét is olvastam köztük. Gondolom, nem az történt, hogy az
ön által vezetett zenekart javasolta kitüntetésre.
– Természetesen nem erről van szó. A városi fúvószenekart
nem most terjesztették föl először erre a kitüntetésre, de mégis
most érkezett el az a pillanat, amikor úgy döntöttek, hogy mi
kapjuk meg ezt a kitüntetést. A rendelet szerint a város polgárai
ajánlhatnak neveket, s mi azt elbíráljuk, s a közgyűlés elé
terjesztjük. A közgyűlésnek viszont nem kötelező elfogadni
javaslatainkat. Jómagam viszont nem vettem részt azon a szavazáson,
amikor a bizottság döntött a minket, tehát a zenekart érintő
kitüntetésről.
– Jól tudom, hogy az első évben csak egy
díjazott volt, Kónya Krisztina operaénekesnő?
– Igen, 2009-ben csak őt javasoltuk, majd a következő
években már két személynek, illetve csoportnak adta át ezt a
kitüntetést a közgyűlés. Ebben az esetben a díjjal járó összeg
változatlan.
– Mi az oka annak, hogy prózai műfajban
jeleskedő művész még nem volt a kitüntetettek közt?
– Bizonyára az, hogy eddig még nem érkezett komoly
javaslat színészre, vagy versmondóra.
– Beszéljünk a fúvószenekarról. Hódmezővásárhelyen
hagyománya van a fúvószenekari muzsikának?
– Jelentős, komoly hagyományról beszélhetünk. Az első
együttes az 1950-es években alakult. Ez nem jelenti azt, hogy a
II. világháború előtt ne működtek volna különböző fúvószenekarok
a városban. Így leventékből, vagy cserkészekből verbuvált
együttesekről beszélhetünk. A mai zenekar jogelődje 1958-ban
alakult Kerekes Pál vezetésével, és a zeneiskola tartotta
fenn. 1976-ban átalakult, akkor már nem csak a zeneiskola növendékei,
tanárai voltak az együttes tagjai, hanem olyanok is, akik a városban
éltek, de jól játszanak fúvós hangszereken. Természetesen a
fúvószenekarokban nem csak fúvós, hanem ütőhangszerek is
megszólalnak. Az a jó, s a repertoár miatt is, ha nem csak
dobok, cintányérok, hanem xilofonok, csörgők, trambulinok is
gazdagítanák a hangzásvilágot.. Jó lenne ezekből is minél több,
csak éppen sokszor helyhiánnyal küszködünk. A jelenlegi városi
fúvószenekart tehát 1978-ban toborozta Kerekes Pál a
zeneiskola akkori és korábbi tanítványaiból, valamint volt
katonazenészekből. Később Krupiczer Ferenc és idősebb Hegedűs
Endre lettek az együttes karnagyai, és 1995-ben engem ért az a
megtiszteltetés, hogy az együttes élén állhatok.
– Ha azt mondom, hogy fúvószenekar, akkor
városi rendezvényekre gondolhatunk, vagy pedig egy derűs nyári
napra, amikor a nép sétál a téren, s egy pavilonban játszanak
könnyebb melódiákat a zenészek. Ennél többről van szó?
– Sokkal többről, bár zenekarunkra is jellemzők az előbb
felsoroltak. Az természetes, hogy részt veszünk a városban
zajló hivatalos ünnepségeken, koszorúzásokon és a díszközgyűléseken
is. Kiállításmegnyitókon is fellépnénk, de a gond, hogy nem
férünk el, így aztán marad a kislétszámú kamaramuzsikálás.
Az újévi koncertek nagy kihívást és élményt jelentenek,
ekkor zenélünk a legnépesebb publikum, hat-hétszáz ember előtt
a Fekete Sasban. Ennek a koncertnek már több mint 10 éves
hagyománya van. És az aktuális repertoáron lemérhető a fejlődés:
legutóbb már olyan műveket szólaltattunk meg, amelyekkel először
nem mertünk próbálkozni. Kezdetben Strauss- átiratok voltak
inkább az újévi műsoron, de nemrég Mozart Varázsfuvolájának
nyitányát szólaltattuk meg. Máskor pedig a profi zongoristát,
a szintén vásárhelyi Hegedűs Endrét kísérve eljátszhattuk
George Gershwin Kék rapszódiáját.
– Egy ilyen zenekar főleg a városhoz kötött?
Vagy testvérvárosok meghívják önöket?
– Nem csak Hódmezővásárhelyen lépünk föl, hanem több
országos fesztiválon, s ahogy említette, külföldi testvérvárosok
rendezvényein is. Rendszeresen fellépünk az abonyi fúvószenekari
találkozón, az ottani zenekar vezetője, karmestere a Vásárhelyről
elszármazott kürtös, ifj. Csáki Kálmán. Nem csak mi megyünk
el fesztiválokra, hanem a városban is rendeztünk fúvószenekari-,
vagy mazsorett-találkozót. Többször megfordultunk – a testvérvárosi
kapcsolatoknak köszönhetően – Harlemmermeer-ben, Ulmban és
Hechingenben, valamint Zentán, Torontálvásárhelyen, Pancsován.
A közelmúltban a külföldi meghívások száma csökkent, de
remélem, hogy idővel újra reprezentálhatjuk külföldön a
magyar és azon belül a vásárhelyi zenekultúrát. Ez azért is
fontos, mert mára a fúvószenekarok a reneszánszukat élik,
remek együttesek léteznek országos és világviszonylatban,
olyanok, melyek bármikor felveszik nagyobb szimfonikus
zenekarokkal a versenyt.
– Mindehhez viszont nem elegendő a tudás,
hanem anyagi forrás is szükséges. Az egyenruha, a kották, a
jogdíjak mind pénzbe kerülnek.
– Ahogy mondja, sok kicsi sokra megy. A zenekar fenntartója
a Petőfi Sándor Művelődési Központ, de kapunk közvetlen
anyagi segítséget az önkormányzattól, valamint a kultúrát,
a zenét szerető helyi mecénásokra, és pályázati forrásokra
is támaszkodhatunk. Évente jelentős összegeket fordítunk
hangszervásárlásra és javításra, utazásra, kottákra. A költségek
fedezésére hoztuk létre 1996-ban a Hódmezővásárhely Fúvószenei
Kultúrájáért Alapítványt, mely a zenekar működését
hivatott segíteni. Az alapítvány megalakulása óta eredményesen
munkálkodik a megfogalmazott célok megvalósításán. Ez a tevékenység
azért is lehet sikeres, mert a kuratórium és a zenekar tagjai
mindannyian magukénak érzik az alapítványt ugyanúgy, mint a fúvószenekart.
– A jogdíjak igen jelentősek lehetnek. Létezik
a környezetükben olyan jó hangszerelő, aki önök számára átírna
egy-egy darabot?
– Sajnos nem, ezért aztán maradunk a kották vásárlásánál,
azok másolásánál és a jogdíjaknál. Viszont egyre több
zeneszerző ír újabb fúvószenekari műveket, átiratokat, és
egyre több zenei kiadó foglakozik fúvószenekari kották
megjelentetésével. Lassan azt mondhatjuk, hogy a fúvószenekarok
azt játszanak, amit szeretnének, mert majd minden mű kapható fúvószenekari
hangszerelésben, csak éppen pénz kell azok beszerzéséhez.
– Tudatosult mára a vásárhelyiekben az,
hogy „van egy fúvószenekarunk”?
– Remélem, hogy igen. Ezt mutatja, hogy a már említett
újévi koncertünk egyre népszerűbb a város lakói körében,
s az is, hogy felterjesztettek minket a Bessenyei-díjra. Mi pedig
igyekszünk az elvárásoknak megfelelni, nem ülünk a babérokon,
hanem arra törekszünk, hogy minél szélesebb legyen a repertoárunk.
Nagyon örülünk, ha elhívnak minket külföldre, vagy az ország
más tájaira, de továbbra is az a legfontosabb, hogy a vásárhelyieknek
sok örömet szerezzünk zenénkkel. Fő célunk a fúvószene –
és általában az igényes populáris muzsika – eljuttatása a
vidéki emberekhez, akiknek a kultúra iránti igénye a távolságok
miatt nehezen kielégíthető.
– Hány fős a zenekaruk?
– Jelenleg 60 főből áll az együttesünk, s életkor
tekintetében van 11 éves, de 84 éves tagunk is. Fellépéstől
függően például minden vasárnap 10-től 12 óráig próbálunk.
Szeretnénk a fiataloknak lehetőséget adni arra, hogy azután is
kapcsolatban maradhassanak a zenével, miután zeneiskolai tanulmányaikat
abbahagyják. Nem csak ún. komoly zenét játszunk, ezért
repertoárunkban találhatók magyar, német és amerikai indulók,
közkedvelt és ismert klasszikus művek átiratai, illetve könnyűzenei
darabok, filmzenék, egyvelegek. Jelenleg Fesztivál Fokozatú Fúvószenekar
minősítéssel rendelkezünk, és legfontosabb feladatunknak
tartjuk minősítésünk megújítását, hiszen egy-egy meghívásnál
sokszor nézik, hogy milyen besorolású zenekar érkezik.
– Önöket amatőrnek, vagy félprofinak
lehet mondani?
– Bár több művésztanár is tagja a zenekarnak, de
sokan nem hivatásosként játszanak nálunk, így amatőr együttes
vagyunk. Ezt mi nem szégyelljük, és a rendezvényeken a lehető
legjobb módon próbálunk szerepelni.
– CD-je jelent meg már a zenekarnak?
– Még nem, bár ez is igen aktuális lenne, hiszen az elmúlt
tíz év alatt több mint száz művet adtunk elő. Közreműködőként
pedig részt vett a Városi Vegyeskar, a Fandante Kamarakórus, táncoltak
a Lutor Gyula Színpadi és Szalontánc Egyesület, a Calypso Táncegyesület,
valamint a Promenád Tánc-sport Egyesület tagjai is.
– Hódmezővásárhelyen más művészeti ágban
működő csoportokkal közösen lépnek fel, így is biztosítva
azt, hogy azok is hallhassanak fúvószenét, akik más műfajt
szeretnek jobban. Milyen művészeti ágakról van szó?
– Mint már említettem, kiállítás-megnyitókon az egész
zenekar nem tud fellépni, de néptáncegyütteseket,
mazsorett-csoportokat szívesen kísérünk. Nagyon népszerűek
ezek a rendezvények, s örülök neki, hogy a város vezetése támogatja
ezeket, hiszen fontosnak tartjuk a polgárok igényes szórakoztatását.
– Ha már a térzenéknél tartunk, régi
filmeken azokat katonazenészek szolgáltatták. Milyen az együttműködésük
a helyőrség katonazenekarával?
– Nagyon jó, gyümölcsöző, többször voltak közös
rendezvényeink, így a március 15-ei ünnepségeken is.
Zenekarunk minden évben részt vesz a Honvédelmi Minisztérium,
a Hódmezővásárhelyi Helyőrség és városunk önkormányzata
által közösen rendezett Dél-alföldi Katonazenekari Fesztiválon.
Ebben az évben pedig fellépünk Abonyban, Orosházán és Békésen
is.
– Mi volt az első hangszere?
– A furulya, s majd később jött a kürt. Kiváló
mesterek egyengették zenei utamat mind a zeneiskolában, mind a főiskolán.
– Nagyon szép dolog a tanítás, az
iskolaigazgatás, de engedjen meg egy provokatív kérdést: sosem
szeretett volna egy nagy klasszikus zenekarban játszani? Mondjuk
egy Wagner-operában kürtölni?
– Hazugság lenne, ha erre nemmel válaszolnék. Főiskolás
koromban többször voltam ún. kisegítője szimfonikus
zenekaroknak, és egyszer az Operaházban is játszottam.
– Melyik darabban?
– A nyírbátori zenei tábor egyik résztvevője voltam,
és az ottani záróhangverseny annyira jól sikerült, hogy meghívást
kaptunk az Operaházba, ahol előadhattuk Beethoven IX. szimfóniáját.
– Az ön által vezetett iskola pedagógia
programjának mottóját egy német zenei óriástól, Wagnertől
vették. „Csak az erős ember érti meg a szeretetet, csak a
szeretet érti meg a szépséget, csak a szépség teremt művészetet”.
Itt viszont felvetődik egy kérdés: kinek mi a szép? S a melódianélküli
modern zenék művészetet teremtenek-e?
–Erre most nem lehet elfogultság nélkül válaszolni.
Zenetörténeti tény, hogy Bach zenéjétől is idegenkedtek régebben
az emberek, mára viszont klasszikussá nőtte ki magát. Úgy
gondoljuk, hogy nekünk, a művészeti iskola tanárainak törekedni
kell olyan tulajdonságok fejlesztésére, mint egymás megbecsülése,
tisztelete, az együttérzés, az egymás iránti türelem. A megbízhatóság,
a becsületesség és a pontosság azok a pozitív emberi
tulajdonságok, amelyek elengedhetetlenek a harmonikus személyiség
kialakításához.
– Mit kell tudni a névadóról, Péczely
Attiláról?
– Orvos volt, ezen kívül népzenekutató is. Kodály
Zoltánnal 1923-ban került kapcsolatba. 1929-ben költözött
családjával együtt Hódmezővásárhelyre. Itt orvosként
dolgozott, s közben folytatta népzenegyűjtő, ismeretterjesztő,
zenei életet szervező tevékenységét. 1948-ban indoklás nélkül
elbocsátották állásából. 1949-től a szegedi Móra Ferenc Múzeum,
1952-től pedig a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum néprajzosa.
Számos gyűjtése, tanulmánya, cikke jelent meg különböző
kiadványokban.
– A Péczely Attila Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, amint a neve is mutatja, nem csupán zeneiskola. Mit
lehet itt még tanulni?
– Nem csak zeneiskola, de az adta az alapot. Nálunk lehet
képző- és iparművészetet, színjátszást, néptáncot és társastáncot
is tanulni. Ki kell emelni, hogy jelentős küldetést teljesít
minden zenepedagógus, amikor a zenét megismerteti a
kicsinyekkel, s a zenei nevelésen keresztül szinte észrevétlenül
mutat utat az emberi lét teljesebb, szebb, gazdagabb megéléséhez.
– Mennyire nehéz egy tanulóban kialakítani
az önművelés igényét?
– Ez nagyban függ a növendéktől és a pedagógustól
is. Mi azt szeretnénk, ha mondjuk egy kürtverseny előadására
készülünk, akkor a növendékünk nézzen utána annak, hogy a
zenetörténetben ennek milyen hagyományai vannak.
– Az órák délutánonként vannak?
–
Igen, ahogy egy zeneiskolában is szokás, a közismereti órák
után jönnek hozzánk a fiatalok, a korhatár pedig 22 év.
Tudjuk, hogy a személyiség fejlesztéséhez a művészetek világa
egyedülálló lehetőséget kínál és a művészeti oktatásnak
és nevelésnek egészen különös szerepe van már a kisiskolás
korban is. Célunk, hogy az értékek közvetítésével kialakítsuk
tanulóinkban az értékek tiszteletét, megbecsülését, s
alkalmassá tegyük őket a kultúra befogadására. Reméljük,
hogy ezt a feladatot minél jobban és teljesebben tudjuk elvégezni
a jövőben.
Zoltán
Péter klarinétművész
1973-ban Hódmezővásárhelyen született, s alapfokú
zenei tanulmányait is itt kezdete, majd Szegeden folytatta. Az érettségit
követően a
Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola Szegedi Konzervatóriumának
hallgatója lett klarinét és szolfézs szakon, mesterei Maczák
János és Török János voltak. Az 1996-os diplomaszerzés után
Mindszenten és szülővárosában kezdett tanítani. Tanári
hivatása mellett 2007 szeptemberétől a Szegedi Szimfonikus
Zenekar első klarinétosa. Művészi tevékenységét számos
nagy sikerű koncert tette emlékezetessé, s kamarapartnerével,
Borsos Annamáriával rendszeres résztvevője a hódmezővásárhelyi
kulturális eseményeknek. Repertoárjában megtalálható a zenei
műfajok széles skálája, a klasszikus daraboktól a könnyed
dalla-mokig. Zoltán Péter számos elismerésben részesült már.
1993-ban második lett a Weiner Leó-emlékversenyen,
művészeti
díjat nyert zenetanár kollégáival az 1998-as kaposvári Országos
Kamarazenei Versenyen, s 2008-ban megkapta a Hódmezővásárhely
Közszolgálatáért érdemérmet.
– Zoltán Pétert váratlanul érte a
Bessenyei-díj?
– Arra, hogy ezt a díjat idén kapom meg, nem számítottam.
Amikor 2008-ban meghallottam, hogy Bessenyei-díjat alapítottak,
akkor viszont gondoltam rá, milyen jó is lenne, ha egyszer én
is a díjazottak között lehetnék.
– Az eddigi díjazottak közül néhány név:
Kónya Krisztina operaénekesnő, Hegedűs Endre zongoraművész,
s a Kankalin Néptáncegyüttes.
A város támogatja a fiatal, ambiciózus művészeket?
– Támogatja, és ez a folyamat nem a közelmúltban kezdődött.
Fontosnak tartom, hogy akár a Vásárhelyen élők, akár az
onnan elszármazottak példát mutassanak a művészetekkel
foglalkozó fiataloknak. Azoknak a gyermekeknek, akik mostanra
tanulmányi szempontból egyre jobban leterheltebbek. Olyan elvárásokat
támasztanak a fiatalok felé, amelyekkel mi 10-20 évvel ezelőtt
nem találkozhattunk. Így aztán sokan fáradtan, kimerülve jönnek
a művészeti különórákra. Nyugati országokban, így az
USA-ban is azt nézik, hogy főleg alkalmazható tudást adjanak
át a fiataloknak. Természetesen ezzel nem azt akarom mondani,
hogy alapvető ismeretek nem szükségesek a különböző tárgyakból,
de figyelni kell arra, hogy olyan tudást adjunk át, mely más
helyzetekben is felhasználható, nem csupán abban a
kontextusban, tehát az iskolában, melyben az elsajátítás történt.
– Elég csupán ez a tudás ahhoz, hogy
valaki érvényesülhessen?
–
Természetesen nem, még nagyon sok mindennek együtt kell lenni
ahhoz. Amit kiemelnék, az a magabiztosság. Ez sajnos jelenleg
nem jellemző a magyarokra. Nem tudjuk a megszerzett tudást –
elnézést a profán kifejezésért – eladni. Pedig lényeges
lenne elhitetni, nem csak a külvilággal, hanem saját magammal
is, hogy értékes vagyok, és bizonyos értékeket képviselek.
Mi sokszor pesszimisták vagyunk, s magunkban inkább a hibát
keressük, nem azt, ami jó. Ez egy óriási hiányosságunk.
Ennek egyik oka lehet, hogy 40-50 éven keresztül el voltunk zárva
a külvilágtól, nem tudtunk csak rövid időre, vagy csak
protekciókkal külföldre kiutazni. Így távol voltunk attól a
világtól, ahol az érvényesülésnek megvoltak a kritériumai.
Nem tudom, hogy a most felnövekvő nemzedék miként áll ehhez a
kérdéshez, de jó volna, ha változtatni tudnánk ezen.
– Sok világhírű művésszel lépett már
föl pályafutása alatt. Tudtommal kedvelik Hódmezővásárhelyen.
A fővárosi vízfejűség és a média miatt viszont ez kevés az
országos hírnévhez.
– Ahhoz valóban kevés. Most saját magamnak mondok
ellen, mert azok táborába tartozom, akik nem szeretnek túlságosan
maguknak bizonyos dolgokat megszerezni és nem a karrierépítés
számukra a legfontosabb. Nem szoktam kilincselni, de azokat a
lehetőségeket, amikkel megajándékoz a sors, örömmel és
szeretettel elfogadom és kihasználom. Tény és való, hogy vidéken
más művészként élni, mint a fővárosban. Ezért is támogatandó
az a hozzáállás, amit Hódmezővásárhely a művészeknek nyújt.
Azaz felkarolja a művészeket és fellépési, vagy kiállítási
lehetőséget biztosít nekik helyben és a határon túl is. Itt
kell megemlíteni a testvérvárosi kapcsolatokat. Ez azt mutatja,
hogy a város nemcsak kinevel művészeket, de nem hagyja őket
magukra. Elsősorban zenekarban játszom, így művészeti tevékenységem
ott teljesedik ki. Szeretem ezt a „kétlakiságot”, nem csak
zenekari, hanem szólóművészként is szívesen lépek dobogóra.
Ez két külön világ. Amikor egyedül lépek színpadra, az
nagyobb kiteljesedést nyújt számomra, a zenekari munka pedig
egy olyan világot biztosít, amit szólistakarrier során nem élhetnék
át. Egy jóval összetettebb hangzásvilágot nyújt a zenekari
munka, s képletesen szólva olyan színek jelennek meg a levegőben,
olyan hangzás vesz körül, amit a szólófellépések nem biztosítanak.
– Lehet-e sikeres szólista, aki nem sajátított
el zenekari rutint?
– Igen, sőt a legnagyobb szólisták többnyire
alkalmatlanok együttesben játszani. Azért, mert olyan egyéniségek,
amiket nem tudnak másokkal egy sorba állítani. Képtelenek egy
külső irányítás alá rendelni magukat. Azáltal válnak igazán
elsőrangú szólistává, hogy olyasmit nyújtanak, amire mások
képtelenek. Nem vagyok benne biztos ezért, hogy ez az egyéniség
összeegyeztethető a zenekari játékkal. Voltak már arra kísérletek,
hogy neves európai szólistákból verbuváljanak zenekart, de
ezek az együttesek tiszavirág-életűek voltak. Egy-egy
koncertre alakultak, és kuriózumszámba mentek. Ahhoz, hogy
valaki zenekari művész legyen, a munka során bizonyos önmegvalósítási
vágyakat fel kell adnia.
– Jól tudom, hogy szülei hatására
kezdett el zenét tanulni?
– Édesanyám hegedűtanár volt, és évtizedeken keresztül
a zeneiskola vonóstanszakának vezetője. Így predesztinálva
voltam arra, hogy a zenével megismerkedjek. Édesanyám ágán többen
voltak amatőr zenészek és kórustagok. Így a családban hagyománya
volt a zenehallgatásnak és zenélésnek. Édesapám is nagyon
kedvelte a zenét, bár nem játszott hangszeren. Otthon mindig szólt
valami zene. Édesanyám képviselte a klasszikus, édesapám
pedig a könnyedebb stílust. Az akkori slágereket hallgatta.
Nagyon szerettem gyermekként szüleim lemezgyűjteménye közt
titokban keresgélni, s a mai napig abból építkezem, amit
ezeken a lemezeken hallgattam.
– Ön miért választott fúvós hangszert,
s miért pont a klarinétot?
– Már hároméves koromban zenei óvodába jártam, ezután
jártam zeneiskolába.
Hamar „megfertőződtem”, régóta ismerem a vásárhelyi
zeneiskola falait. Igaz, édesanyám hegedűn játszott, de
tudjuk, hogy vonós hangszereken viszonylag nehéz elindulni.
Zenei berkekben mondják: a legnehezebb két hangszer a hegedű és
az oboa. Ezért dönthettek úgy szüleim, hogy inkább fúvóshangszeren
tanuljak. A fúvósok rövid időn belül –két-három év alatt
– látványosabb teljesítményre képesek. Zongora fel sem vetődött,
mert egy panellakásban igen nehezen tudtuk volna megoldani a
gyakorlást. Kisgyerekként két éven át furulyán tanultam játszani
Szalay György tanár úrnál, aki régebben a Szegedi Szimfonikus
Zenekar fagottosa volt. Gyuri bácsi azt szerette volna, ha nála
maradok, sőt fagott-nádat is adott nekem, hogy azon próbáljak
játszani. Édesapám – aki kedvelte a dixielandet – viszont
azt szerette volna, ha egy népszerűbb hangszert tanuljak, s
legyen az a klarinét. Szüleim vitatkoztak, hiszen édesanyám az
oboa hangjáért rajongott. Végül a klarinét győzött, mert ez
egy olyan hangszer, ami szinte minden zenei ágban megtalálható.
A klasszikusban, a könnyűműfajban, a népzenében, sőt a cigányzenében
is. Így indult el pályafutásom.
– Középiskolás korában a szegedi Tömörkény
Gimnáziumban járt. Én úgy tudtam eddig, hogy ott „csak” képzőművészeti
szak létezik.
– Akkoriban a megyében ez az iskola volt az a középiskola,
ahol képzőművészeti és zenei oktatás is folyt. Az általános
képzést a Tömörkény falai közt kaptuk, a zeneit pedig a
mostani konzervatórium épületében a Tisza Lajos körúton.
– 1996-ban diplomázott, de már 1990-ben ön
lett az Európa Ifjúságizenekar első klarinétosa. Tehát ez még
középiskolás korában történt?
– Szegednek sokrétű testvérvárosi kapcsolatai vannak.
Ennek során lehetőség volt arra, hogy pályázhattunk a
zenekarba. Kimondottan 18 év alatti, még nem kiforrott, profi
muzsikusok számára hozták létre az együttest. Szegedről
akkor hárman kerültünk be: egy csellista, egy fuvolista és jómagam.
Németországban volt egy felkészülési időszak, majd Hollandiában
is adtunk koncerteket. Ez tehát egy egyszeri alkalom volt, de
mindenképpen lehetőséget biztosított arra, hogy megismerjük a
külföldi muzsikusokat, a nyugati zenei képzés hatékonyságát.
– Kitüntetéssel végezte el a főiskolát,
ezután máris Vásárhelyre ment tanítani, vagy az ausztriai ifjúsági
zenekarba került?
– A diplomaszerzésem évében rögtön szeptembertől
elkezdtem tanítani. Már főiskolás koromban hallottam a nagy
európai ifjúsági zenekarokról. Először a Jeunesses Musicales
Világzenekarba adtam be a jelentkezésemet. Ehhez kazettákat
kellett készíteni, két alkalommal pályáztam, s így póttagként
vettek föl. Amikor megtudtam, hogy létezik a Gustav Mahler Ifjúsági
Zenekar, akkor oda is jelentkeztem, mert ahhoz próbajáték
kellett, s nem felvételeket készíteni. Az utóbbi az akkor még
kezdetleges stúdióviszonyok miatt nem is volt nekem való. 1996
szeptemberében kezdtem el tanítani, s még azon az őszön volt
próbajáték a Zeneakadémián, egy nemzetközi zsűri részvételével.
Jó véleményt kaptam a próbajáték során, s néhány hét múlva
közölték velem, hogy a vezető karmester szeretne élőben is
meghallgatni, s ezért Salzburgban még egyszer próbajátékot
kellett tennem. Így 1997-ben választottak be abba a zenekarba,
ami nem állandó tagokkal dolgozik, hanem minden évben próbajátékot
kell játszani. S nekem abban a szerencsében volt részem, hogy két
évadot tölthettem el ebben a zenekarban. Az együttes tavaszi és
nyári turnéra próbál. A felkészülési időszak alatt betanító
karmesterrel dolgozik a zenekar, majd a főpróbák már azzal a
karmesterrel zajlanak, aki a hangversenyeket dirigálja. Felléptünk
már a bécsi Musikverein-ban, a londoni Royal Albert Hall-ban,
Salzburgban, Zürichben, Luzernben, Prágában, Párizsban. Ez számomra
hatalmas megtiszteltetés és öröm volt, s emlékszem, amikor
Londonban Pierre Boulez vezényletével koncerteztünk, s a végén
5000 ember tapsorkánját hallhattuk.
– 2007 óta a Szegedi Szimfonikus Zenekar
első klarinétosa. Közben tanít és a fúvószenekar tagja is.
Nem sok ez egy kicsit?
– Nem könnyű ezeket az elfoglaltságokat összeegyeztetni,
sőt 2008 végéig egy másik művészeti iskolában is tanítottam.
Akkor döntöttem el, hogy mennyi munkát vagyok képes egyidőben
színvonalasan teljesíteni. Jelenleg is szigorú időbeosztás
mellett élek, s a zenekarral is egyre több a munkánk. Nem csak
hangversenyeken lépünk föl, hanem a színház zenés produkcióiban
is. Vásárhelyen lakom, és nemegyszer történik, hogy reggel
bemegyek Szegedre próbálni, délután visszajövök tanítani,
és este Szegeden játszom. Ezért már annak is örülök, ha egy
szabad délután kínálkozik a hétvégén, az már-már ünnepnap
a család számára. Azért örülök neki, hogy vannak ilyen
lehetőségeim, mert sok művész él munka nélkül.
– Felesége óvodapedagógus. Mennyire tartják
fontosnak a kicsinyek művészeti nevelését? Nem lesz mindenkiből
híres zenész, de a zenének van nevelő hatása, akár a
sportnak.
– Ez így van, és tizennégy év pedagógiai tapasztalata
mondatja azt velem –ami elsőre furán hangozhat – , nem az a
legfontosabb feladata egy zenetanárnak, hogy zenészeket képezzen.
Ennél lényegesebb, hogy zenét szerető gyerekeket, s majdan zenét
kedvelő felnőtteket neveljen ki. Növendékeim nem csak a zenéért
járnak vissza hozzánk, hanem azért a törődésért is, amit a
zeneoktatáson keresztül kapnak. Ezért fontos a pedagógiai
munka során felmérni azt, hogy egy gyerek mire képes, mit várhatunk
el tőle. Oktalanul magasabbra tett mércével ellenkező hatást
válthatunk ki. Ha állandóan olyan elvárásokat támasztunk eléjük,
amelyeket nem tudnak teljesíteni, akkor ne csodálkozzunk, hogy
feladják, s abbahagyják a zenetanulást.
– Hallottam, hogy Japánban sikeresebben
alkalmazzák a Kodály-módszert, mint nálunk. Olyat is hallani,
hogy a szolfézs kötelező tanulása már kis korban sok
gyerekkel megutáltatja a zenét.
– Nem is a Kodály-módszerrel van a probléma. Az oktatás
során többféle képességű gyerekkel találkozunk. Örülünk
annak, ha egy-egy kivételes tehetségű gyermekkel foglalkozunk.
Hiszen a pedagógusoknak is szükségük van a sikerre. Ha csak a
szerényebb képességű gyermekekkel foglalkozunk, akkor az
minket is visszaépít az elvárásokkal kapcsolatban. De azt is
fontosnak tartom, hogy a szerényebb képességű gyermekkel is
olyan kontaktust tudjunk kialakítani, aminek az alapja a bizalom.
Medveczky
Attila
|