2011.02.25.
Somodi István: Szárszó – Modell vagy emlék?
Elhangzott
2011. február 6-án a Testnevelési Egyetemen
A Magyar gondolat – 100 éve született Püski Sándor című
konferencián
Tisztelt
Konferencia, emlékező Barátaink!
Mint
az egykori Szárszó még élő résztvevőinek egyike, a téma tárgyszerű
bemutatása előtt nem tudok ellenállni a kísértésnek, hogy
fel ne idézzem ifjúságunk ama tündérszép napjait, amikor Püski
Sándor szelíd elszántsága a Balaton partján „egybegyűjte
sok népeket”, hogy a huszonnegyedik órában megkíséreljék
kifürkészni az ország fenyegetett jövőjét és megállapítsák
népünk halaszthatatlan követeléseit.
Feledhetetlen
a szelíd dunántúli őszelő, a háborúba taszított kicsi ország
utolsó napsugaras nyara, amikor a határokhoz közelítő
rettenetes tűzfüggöny, a magyar élet iszonyú megtöretése előtt
utoljára, a hatszáz parasztember, munkásfiatal és értelmiségi
összegyűlt Balatonszárszón. Köröskörül vidám zsivajjal
zajlik a balatoni fürdőélet, és a gondtalan vendégek nemigen
törődnek vele, amikor a szegényes öltözetű résztvevők
csoportjai a kicsi Öreg állomáson lekászálódnak a vonatról,
majd toronyiránt elindulnak a fák között a Soli Deo Gloria Szövetség
hasonlóan szegényes telepe felé. Azután a puritán egyszerűségű
mezei amfiteátrum: A hatszáz magyar a máig meg nem valósult
Alkotmányozó Nemzetgyűlés korai előképeként együtt ül a téglákra
fektetett deszkapallókon és figyelemmel hallgatja apostolai szavát.
Jókedvű társalgás között, a terítő nélküli deszkaasztal
és a pléhtányér demokráciájában fogyasztjuk együtt egyszerű
ebédünket-vacsoránkat; a kubikos és diák testvériesen
megosztja egymással darab kenyerét-szalonnáját; az éjfélig
tartó beszélgetések után elaltat bennünket a betlehemi istállót
idéző fabarakk búzaillatú friss szalmája; idős írók és
ifjú olvasóik modoros távolságtartás nélkül beszélgetnek
vagy fürödnek együtt a Balaton simogató vizében; apró Püski-csemeték
édesanyjuk ölében tágra nyílt szemmel bámulják a vitatkozó
felnőtteket; lobogó esti tüzek mellett zeng a népdal, Sinka
István olvassa csillagfényű balladá-
it – és mindannyian egyek vagyunk evilági urunk, a
magyar nép szolgálatában.
A
felejthetetlen élmény és Szárszó mondanivalója immár
hatvannyolc év távolából veti fényét napjainkra, mint Püski
Sándor ma is élő hagyatéka. De végül is: Mi ez a hagyaték?
– teheti fel bárki az indokolt kérdést. Befejezett múlt, sőt
egyre inkább mítosz, legenda, vagy hasznosítható tapasztalat a
nemzet további életében is? Vagy még foghatóbban: válasz
mozgalmas korunk kérdéseire, instrukció, bátorítás a cselekvésre
– vagy halványuló történelmi mozzanat a „vak Hivatal, a süket
Megszokás koszorúi” számára? Egyáltalán: mi a maradandó
Szárszó történetében?
A
közvetlen válasz viszonylag egyszerű, bár napjainkban inkább
az emlék-dokumentumok kategóriájába tartozik már. Kezdjük
mindenesetre ezzel. Tálentum-értéke, az adott súlyos
helyzetben becsülnivaló politikai és morális értelme nyilvánvalóan
az ott elhangzottaknak volt elsősorban: azoknak az összegező
megállapításoknak és iránymutatásnak, amelyekkel Szárszó a
nagy változások előtt útravalóként látott el bennünket.
Mindez ma már históriai, irodalomtörténeti ismeretanyag,
tanulságos tájékoztatás a viszontagságos magyar élet egy
adott időszakáról.
De
az idők múlásával a nemzedékek egymást váltó sorának inkább
a konferencia bátorsága a jövőben is követhető példa, A
hagyaték el nem évülő érdeme, ahogy a kezdeményezést a kezébe
veszi. Mindaz, ami Szárszón történt, egy földrajzi és történelmi
helyzete folytán keresztre feszített, kiszolgáltatott országban
zajlott le, háborús kényszerhelyzetben, közel az önálló
nemzeti akaratnyilvánítás lehetetlenségének állapotához. Ez
a háború tenyérnyi országunk dimenzióit többszörösen
meghaladó országokat is tehetetlenségre kényszerített, így
nemzetközi mércével mérve is jelentős tény, hogy a magyar társadalom
Szárszó jóvoltából a megszállott földrész közepén, a totális
diktatúrák zenitjén fel tudott mutatni egy olyan nyilvános,
valójában politikai demonstrációt, amely hitet tett a rákényszerített
szövetségi rendszerben örökké szidalmazott demokrácia, a
szabad világ eszméi mellett, és síkraszállt a nemzeti függetlenségért.
Nem titkolta, hanem nyíltan kimondta a tilalmas óhajt: Béke,
szabad, demokratikus. Magyarország. Ez európai súlyú esemény
volt, a maga idejében ritka politikai bátorság, a diktatúra által
a továbbiakban elhallgatott történelmi tett.
Ez
a nyíltság vonatkozott a hazai viszonyok kritikájára is. Köntörfalazás
nélkül tárta fel, vitatta meg az állapotok korabeli
tarthatatlanságát, és tűzte napirendre a változások óhaját,
de nem az országnak szánt idegen minták, hanem a saját magyar
út igényeinek megfelelően.
A
sokat emlegetett „Szárszói hagyaték”, a „Szárszói
eszme” lényegét e tények világítják meg. Ha megkíséreljük
közérthetően megfogalmazni mibenlétét: Szárszó tanítása
az, hogy amikor az ország veszedelembe kerül, helyzete válságosra
fordul, és úgy tűnik, hogy a Hivatalos Magyarország nem tud,
vagy nem akar segíteni, akkor azok, akik felelősséget éreznek
a nemzet sorsáért, keressék meg a módját, hogy szót értsenek
egymással, és próbálják maguk megtalálni a kivezető utat.
Nem várva utasításra vagy engedélyre, állapítsák meg a
bajt, annak okát és orvosságát, és fogjanak össze a Haza
megteremtéséért. Ebben az értelemben az egyszervolt Szárszó
minden korokra érvényes modellé emelkedik, mint a nemzeti felelősség
mindenkor követhető példája.
Ennek
a példának félelmetes ereje van. Amikor az ország gyakran veszélyeztetett
állapotában közéleti formát ölt a felelősen gondolkozó
magyarok kritikai fellépése, az, mint a számon kérő nemzeti
lelkiismeret tölti el félelemmel azokat, akik a hatalom birtokában
a társadalom akaratának szabad megnyilvánulásától tartanak.
Ennek
első példája azonnal, a tanácskozást követően a konferencia
jegyzőkönyvének megjelenése volt. Nem törődve cenzúrával,
óvatoskodó aggodalmakkal, Püski Sándor útjára bocsátotta a
szerény fűzött kötetet. Mintha darázsfészekbe nyúlt volna:
a szélsőjobb felháborodott zsivaja kiáltott tüzet, hirdette
meg a „kommunizmus ante portas, sőt már a kapukon belül”
veszélyét. Holott csupán annyi történt, hogy a konferencia
magától értetődőnek tekintette a különféle álláspontok
nyilvánosságának demokratikus gyakorlatát; alkalmilag hangot
kapott talán egyetlen érdesebb baloldali felszólalás, de éppen
Németh László nemzetféltő próféciájának fogadtatása tükrözte
a résztvevők többségének véleményét.
A
pártdiktatúra korszaka következett; ez az elnémítás, a tiltás
évtizedekre terjedő szilenciuma volt. Szó sem lehetett a párt
politikájától eltérő közéleti vállalkozásokról. A
rendszer ránehezedett a szellemi életre; agyonnyomott minden
kezdeményezést, amely – még csak nem is cselekedni, csak –
vizsgálni merészelte a viszonyokat. Soha nagyobb szükség nem
volt arra, hogy a nemzet hangot adhasson ellenvéleményének az
országvesztő politikáról. Nyilvánvaló, hogy a rendszer nyílt
elutasításáról akkor nem lehetett szó, de később, a megtorlás
rémuralma után lassan magához tért az ország. Felismerte a létezés
apró lehetőségeit és jelentkezett kritikai igénye is. A
tapintatosan tabutémáknak nevezett érinthetetlen viszonylatok
mellett bőven volt terület, ahol az „ahogy lehet” konokságával
érhetett volna el kisebb-nagyobb előrehaladásokat a társadalom;
erősödött tehát a kívánság, hogy a határozottabb bíráló
hang is nyilvánosságot kaphasson.
Mióta
az első repedéseket észleltük az önkényuralom falán, évről-évre
tervünk volt egy új szárszói konferencia összehívása, amely
az erősödő nemzeti ellenzék első nyílt fóruma lehetett
volna. Közeledett 1983, Szárszó negyvenedik évfordulója.
Akkor már a Pozsgay Imre vezette Népfront szárnyai alatt sok
tisztességes szándék kapott menedéket, a többi között a szárszói
had maradéka is. Készültünk a jubileumra, számunkra magától
értetődően egy szárszói igényű konferenciával, amely az
emlékezés mellett napirendre tűzi az aktuális gondokat is.
Tudni
kell, hogy mi mindig a társadalom nyilvánossága előtt folyó
egyenes beszéd hívei voltunk, eltérően azoktól, akikről
kiderült azóta, hogy a hatalom jó előre megkonstruált átmentési
programjában a hivatalos tiltás látszatával, a tűrés ás a
burkolt támogatás biztonságát élvezték. Nekünk nehezebb
kenyér jutott.
Széleskörű
volt a várakozás, Püski Sándor is reménykedve készült rá
New Yorkban. A már egyre több bajjal küzdő hatalom felismerte
az újjáéledő Szárszó-modell veszélyeit. Egyre szűkebbre
fogta a keservesen kialkudott időt-lehetőséget, és egy durva
orvtámadással végkép elkaszálta terveinket. Ürügyet
keresett és talált:
Minthogy
Püski Sándor Amerikában kiadta Duray Miklósnak a szlovákiai
magyar sérelmeket feltáró „Kutyaszorítóját” és ezzel
megsértette a Magyar Népköztársaság külügyi és szövetségi
érdekeit, megtiltották hazautazását a tervezett tanácskozásra.
Galád sakkhúzás, ne keressük a kifejezést, politikai arcátlanság
volt, emberileg is mélyen megalázó: azzal az emberrel jártak
így el, aki sok akkori politikai szereplőnél tett többet és sötétebb
időkben hazájáért.
(Tudjuk,
olcsó mellékhaszonvétel gyanánt ez jó alkalom volt arra is,
hogy üssön egyet Csoóri Sándoron, aki a könyvhöz egyetértő
előszót írt.)
A
konferenciát elvetéltették. Pozsgay Imre határozottságán múlt,
hogy megmentette az évfordulót: az esedékes Alkotmány-ünnepet
Szárszóra helyezve és személyes közreműködést vállalva
segítségével végül is a régi Szárszót ünnepeltük meg.
Erre is emlékezve, ma is elismeréssel gondolunk emberi és
politikai bátorságára.
De
a súlyos incidens megmutatott mást is: azt, hogy él a szárszói
modell. József Attila vágya: „a dolgozó nép okos gyülekezete”
szabad tanácskozásának réme mindenkor aggodalommal tölti el a
hatalom birtokosait, bitorlóit.
Tanulságos
tekintetet vetni a történelmi konferencia utóéletének más összefüggéseire
is. Mert ha szárszói szellemű konferenciát nem is engedélyezett
a féltékeny hatalom, történelmi súlyát-tekintélyét szégyen
nélkül felhasználta saját céljaira.
A
diktatúra évtizedeken át akadályozta még a méltó megemlékezést
is, de nem fogta vissza párttörténészeit, hogy ne sajátítsák
ki magát a cselekedetet és annak dicsőségét. Püski Sándort
mint egzisztenciát megsemmisítették a koholt perek gyakorlata
szerint bíróság elé állították, bebörtönözték, ráadásul
azzal is megalázták, hogy éppen őt, a történelmi akció
szervezőjét nem engedték be saját országába, miközben Szárszót,
valódi történetét elhallgatva, a párt hősi harcainak
fegyvertényeként szerepeltették a pártpropagandában. Amiből
legfeljebb annyi igaz, hogy volt a résztvevők között egy-két
állítólagos párttag, ha akart szólni, akár szót is
kaphatott volna, de primitív történelemhamisítás, hogy a két
világháború között minden haladó megmozdulást a párt
szervezett vagy irányított.
Elgondolkodtató
a szárszói modell további sorsa is. Súlyát, időtálló voltát
maradandóan mutatja, hogy az ország állapotának szabad vizsgálatára
irányuló törekvés a diktatúrák elmúltával is kiváltja a
hivatalos vezetés gyanakvását, ha annak valamilyen tekintetben
takargatnivalója van.
Már
elmúlt a rendszerváltás eufórikus hangulata, felszálltak a
gondosan kevergetett ködök a közélet frontvonalai előtt,
amikor 1993-ban Szárszó ötvenedik évfordulója elérkezett.
Mindenki magától értetődőnek tartotta, hogy a fél évszázados
agyonhallgatás, tiltás, vetéltetés, kisajátítás után
szabadon emlékezhetünk és hagyományainkhoz híven tárgyalóasztalra
tehetjük az ország újra nyugtalanító állapotát. Nyilvánvaló
volt, hogy ez az állapot nem mutathatott ideális képet, de a
tervezőkben, sok becsületes közéleti szereplőben élt a
konstruktivitás erénye:
Most
is jó szándékkal keresni a már jól látható bajok forrását,
megállapítani diagnózisát és orvosságát.
Hogy
megfelelő. előkészítés után fogjunk a munkához, lelkes alföldi
barátaink segítségével 1993 februárjában széles körű
megbeszélést hirdettünk meg Kisújszállásra. Még semmiféle
országháborítás nem történt, főként semmilyen konspiráció
valakik ellen; szabályos, nyilvános napirenddel, mindenki által
meghallgathatóan, az elvi és szervezési kérdések megtárgyalása
volt a feladat.
Az
ismertetés e pontján különös fegyelmezettséggel kívánom előadni
a történteket, a „de mortuis...”, az azóta elköltözötteknek
járó kegyelettel, csak a tényeket sorolva. Sok tapasztalat
mutatta már, hogy a rendszerváltásnak nevezett, eléggé meghatározhatatlan
értelmű folyamat félresiklott; ennek leendő. konferenciai
vizsgálata elkerülhetetlen. Ezért vagy másért, a terv nem
nyerte el a megboldogult akkori miniszterelnök egyetértését.
Magához rendelte az egyik, akkor még pályája reményteljes
kezdetén álló televíziós vezetőt és interjút adott neki,
amelyben kifejtette véleményét – gyakorlati értelemben
elutasító ítéletét – a megrendezés ügyében. Az illendőség
minimuma volt, hogy a szalagot a konferencia kezdő aktusaként
levetítsék, és a résztvevők, mint a kormány kvázi üdvözletét
meghallgassák. A hosszú fejtegetés felborította a szigorúan
megszabott időrendet. Az egybegyűltek elhűlve hallgatták a
legfelsőbb nyilatkozatot. A formális üdvözlés és a múltra
vonatkozó udvariasságok után tudomásul kellett venniük, hogy
megvan az ország a hasonló külön vállalkozások nélkül is;
van itt megfelelő irányítás, amely végzi a dolgát, nincs szükség
új népfrontos tömörülésre. A történtek ellenére a
jubileumi konferencia 1993 augusztusában óriási érdeklődés közepette
mégis lezajlott, de a kitűzött cél, a rendszerváltás
helyreigazítására irányuló közös elhatározás a hasonló
és más akadályok miatt nem születhetett meg. A szárszói
modell, nyilván mert most is a dolgok elevenjébe vágott, újra
kiváltotta a hatalmon lévő érdekcsoportok elutasító magatartását.
Epilógus
Szárszó:
„Monumentum aere perennius”, maradandó példa a gondolkodó társadalom
számára. Korok múlnak, rendszerek váltogatják egymást;
minden közéleti kísérlet járhat sikerrel és bukhat el, de a
nemzeti felelősség hordozóinak minden helyzetben, napjainkban
és a jövőben is, a haza állapotának szüntelen kritikus vizsgálata
a kötelessége. Ehhez a magyar történelem gyakorta elsötétülő
korszakaiban Szárszó mindig a Biblia-beli világító tűzoszlop
marad.
|