2011.02.25.
Dr. Boros Imre: Első a
nemzet érdeke
– Kedves miniszter úr, a Magyar Nemzeti
Bank elnökének a kormányhoz való viszonya aggodalomra ad okot.
Simor úr ténykedésének milyen következményei lehetnek az
ország népére nézve?
– Valóban itt az országról van szó. Már húsz- éves
tapasztalat ez, hogyha baloldalinak mondott kormányok vannak,
akkor az MNB vezetésének kitűnő a viszonya a kormánnyal, egy
húron pendülnek, s ez az egy húr azt jelenti, hogy a kormányzati
politika elsőbbséget ad a Magyarországra települt külföldi tőkének,
mert az a vakhite, hogy az ország fejlődésének ez az alfája
és omegája. Az ilyen kormány politikáját az MNB nagyszerűen
szolgálja, alapvetően inflatorikus politikával. Betartva a
Nemzeti Bank törvényben lévő második pontot, amely elő is írja,
hogy szolgálja ki a kormánypolitikát, ugyanakkor az első
pontot sorozatban húsz éve megszegve, tudniillik, hogy védje és
fenntartsa a nemzeti fizetőeszköz stabilitását. Egyébként,
ha olyan jegybankelnök kerül az ilyen ún. baloldali kormány útjába,
aki nem tetszik, rövid úton eltávolítják. Emlékszünk, ez történt
Bod Péter Ákossal, aki fejvesztve menekült Londonba annak idején.
A jobboldali kormányok alapvetően, – több- kevesebb sikerrel,
az Antall-kormány inkább kevesebb, az első Fidesz-kormány inkább
több, a mostani Orbán-kormány pedig kifejezetten – szinte
nemzeti gazdasági szabadságharc keretében–, de nemzetérdekű
gazdaságpolitikát akar folytatni, s emiatt éles összeütközésbe
kerül a jegybankkal. Ezt számszerűen le lehet mérni, hogy
hogyan működik. Simor meg elődei, mint pl. Surányi azt mondják,
a kamatemelésekkel ők mindig az infláció ellen védekeztek.
Fantasztikusan sikerült ez, 20 év alatt egyszer sem volt 3%
alatt az infláció, a legalacsonyabb 3,5% volt egyetlenegy évben,
általában 5% körüli volt 10-11 évig, 10% fölötti, 20% és
30% fölötti a további években.
Na
most nagyon érdekes volt ez a különbség, amit a Magyar Nemzeti
Bank és más jegybankok viselkedésében felfedezhettünk a
mostani válságnál. Mindenki lefelé vitte a kamatot, az MNB
pedig pánikszerűen felemelte 11,5%-ra. Kérdem én, azt hitték,
hogy ezzel az infláció lemegy? Dehogy. Azt remélték, hogy ezen
a szinten majd kap Magyarország újabb pénzt, pedig tudni
kellett volna, hogy nincs az a kamat, amire nekünk tulajdonképpen
akkor egy buznyákot is adnak 2008 késő őszén. Nyilvánvalóan
kilógott a ló lába, a jegybank politikája semmi mást nem
szolgált ki, mint hogy a külföldi befektetők, – akiktől már
nagyon függünk, mert az ország kitettsége 130%-os, azaz a GDP
130%-ának megfelelő forrás jön külföldről,– rendesen fel
legyenek táplálva bevételekkel.
És
most mondanám, ami a lényeges, mert engem ez mindig is zavart.
Megírtam egy cikket a Világgazdaságban 2008-ban, hogy a szlovákok
és a románok is 2, illetve 3%-kal kevesebbért finanszírozták
az államadósságukat, mert normális jegybanki politikát
folytattak, mert időnként a jegybanki kamat az infláció alá
ment és néha ment csak fölé kicsi százalékokkal, nálunk meg
mindig vastagon fölötte volt, de most van a nagy lebukás. Átvizsgáltuk
Európát. Először megnéztük az angolokat. Mégis nagyhagyományú
pénzügyi ország, a világ egyik központja ésatöbbi: fél százalék
két éve a kamatláb, az infláció jelenleg 3,7%. Megnéztük az
EU eurozónáját, 1% a kamatláb, az átlaginfláció 2% körül
van, megnéztük az azon belüli nagy országok helyzetét, ott is
1% a kamat, ott valamivel 2 alatt van, 1,80%, 1,90% közötti inflációk
között van Németországban, Franciaországban, Hollandiában.
Ezek az izmosabb csapatok. Megnéztük végül a Cseh Köztársaságot,
akik ugyanolyan nagyok, mint mi, kb., és az eurótól távol
vannak, mint Makó Jeruzsálemtől, nem is nagyon akarnak
belemenni, ott 0,75 %-os kamat mellett 2,35% az infláció. Kérem
szépen, akkor ezek itten mind tévednek természetesen, és
javasoljuk nekik, sürgősen iratkozzanak be gyorstalpaló
tanfolyamra, a Szabadság térre, hogy megtanulják, hogy hogyan
is kell monetáris politikát csinálni, vagy pedig a magyar monetáris
politika szorul erős felülvizsgálatra.
– Ez az MNB által követett hibás monetáris
politika hova vezetett?
– Ez csak és kizárólag, az indítórakéta, minden erre
épül rá. De a Nemzeti Bank nem vétlen abban sem, hogy itt
teljes egészében külföldi tulajdonú bankrendszer jött létre,
hiszen, amikor a bankkonszolidáció volt, a Nemzeti Bank tanácsára
történt az, hogy költségvetésen kívül oldották meg a
finanszírozást az Antall-kormány alatt, tehát nem vették be a
deficitbe és nem vették be a költségvetésbe azt az akkor 3
milliárd dollárt, amivel megfinanszírozták, a terheit meg
2013-ig nyögni lehet. A másik, hogy a Nemzeti Bank tanácsait,
útmutatásait és konkrét javaslatait követve adta kézbe a
bankokat a Horn-kormány, mert hát túlzás lenne azt mondani,
hogy eladta volna azokat a konszolidációs összeg töredékéért.
Az így megszerzett bankok azt csinálják, hogy a betéti oldalon
a hazai forrásokat a jegybanki alapkamat szinten gyűjtik be, általában.
Tessék megnézni, most 6% a jegybanki alapkamat, be lehet
kopogtatni a bankokba: mennyit lehet kapni 1-2-3 hónapos betétekért?
Ugyanakkor a kihelyezési oldalon még 30%-os THM-eket (teljes
hitelmegfelelési mutatókat) is látunk! Tehát a jegybank tevékenysége
tulajdonképpen az alapja a magyar gazdaság húszéves mélyrepülésének:
Beleértve a privatizációt is, mert a magas kamatok miatt lettek
akkoriban a korábbi állami vállalatok veszteségesek. Ezért
lehetett olcsón eladni őket, mert akkor még nem termeltek
nyereséget, s ezért épült ki itt egy kizárólag külföldi
kereskedelmi banki szektor és a jegybank a folyamatos
inflatorikus politikájával pedig a folyamatos pénzkiszivattyúzást
eredményezte, amit csak a külföldiek tudnak kikerülni, mert ők
devizában finanszírozzák magukat és devizában van az
exportbevételük, tehát náluk nincs árfolyamkockázat.
Szerencsétlen magyarok, akik utánuk mentek, magukra vették az
árfolyamkockázatot, az úgynevezett carry trade keretében,
elhitték, hogy nekik is áll majd az olcsó kamat. Igen, állt
egy darabig, aztán utána rájuk jött az árfolyamvész, és
most vállalkozások, háztartások dőlnek befele százával, ezrével.
A Nemzeti Bank a felelősség elől nem tud menekülni. Más
dolog, hogy nem beszél a közvélemény róla még ma sem. Sajnos
a szakmai közvélemény is, ha van ilyen egyáltalán, hallgat.
– Simornak fel kellene állnia, ha lenne
benne egy cseppnyi tisztesség?
– Ehelyett ő változatlanul állítja, hogy az a menő,
hogy kamatot emel, ez a 0,75 % is egy év alatt, ha átmegy az egész
rendszeren 300 milliárd forintnyi plusz kamatterhet jelent majd
az államkasszának, a magyar vállalkozóknak és a háztartásoknak.
Őket ez hidegen hagyja, mennek így szépen tovább. Ezért is
kapálóznak minden módon az ellen, hogy a Monetáris Tanács összetétele
megváltozzon, illetve a jelölési szabályok ellen, hogy a bank
elnökének legyen meg a stabil többsége. Őneki csak egy ember
kell tulajdonképpen a négyből, elegendő egy, mindig, mert, ha
4:3-ra leszavazzák a másik hármat, akkor oké. Ahhoz meg az szükséges,
hogy kettőt ő jelöljön. Ha egy még véletlenül valahogy észretérülne,
még mindig marad egy.
– A Monetáris Tanács négy tagját nem a
kormány nevezi ki ?
– Nem, nem így van hála Istennek. Most pillanatnyilag
kettőt az MNB elnöke javasol, kettőt a kormányfő, így
Simorral meglenne a 3+2, és akkor két balekot betenne a kormány,
akiket mindig leszavaznának. Ehelyett az van, hogy a négyet nem
a kormány, hanem a parlament választja. De könyörgöm, a
parlamentnek eddig a Nemzeti Bankkal kapcsolatban egy dolga volt,
megszavazni azokat a balhékat, amikre pénz kell, amit a Nemzeti
Bank összehozott. Ez volt eddig.
– Ezen a felálláson kell változtatni?
– Ezen a felálláson már most az a törvény változtatott,
amit behoztak, a Nemzeti Bank törvénye, mely szerint a négy
tagot a Gazdasági bizottság jelöli és a parlament plénuma választja
meg. Most a tavaszi ülésszak alkalmával, majd a hónap végén
valamikor.
– És Simorék mit szóltak ehhez?
– Simorék körbejajongták a világot, írtak az Európai
Központi Banknak, írtak a költségvetési bizottságnak, a
Matolcsynak, hogy jaj, Istenem, dől össze a világ. Na most az
Európai Központi Bank ezt speciel nem észrevételezte, Simor
magas fizetését sem, annyit mondott, hogy a jelenlegi helyzethez
majd arányosítani kell a felügyelőbizottság pénzét, az ugye
megtörtént, és ha már azt arányosították, akkor tulajdonképpen
a leendő Monetáris Tanács tagoknak is a pénzét arányosítani
kell, mert az nem járja, hogy az elnök, az elnökhelyettesek pénzét
levették, a felügyelőbizottságét megemelték és a Monetáris
Tanács tagokét javasolja, hogy arányosítsák, meg azt kifogásolta
ez a levél, hogy a kormány nem konzultált olyan lépésekben az
MNB-vel, amibe kellett volna, de az MNB előre kikotyogta a véleményét,
szétdobolta az egész világba. Ismert volt a véleménye. Akkor
még mit konzultáljon vele, ha olvashatta a New York Timesban és
a Washington Postban, meg a Financial Timesban és a The
Economistban a Simor véleményét a kormány, hogy mit gondol
bizonyos dolgokról, a költségvetésről, egyebekről, ezek után
minek a pusztán formális konzultáció? Akkor lenne szükség
erre, ha ezt szépen egymás között hivatali rendben le lehetne
rendezni, de ha ezt előre már a nyilvánosság elé tárták,
mit konzultáljon a kormány?
– Miniszter úr, ismertessük meg ezt a
Simor-féle véleményt a mostani költségvetésről, amit a
parlament jóváhagyott?
– A költségvetésről az a véleménye a Simornak, hogy
vannak benne nehézségek és csak rövid távra oldja meg a problémákat,
valamint inflációveszélytől jajong a Simor és az ellen védekezik
magas kamattal. De ki csinálja az inflációt? Az olajimport, a gázimport,
az áramimport, valamint a gabonapiaci machináció okozza, ami átmegy
az állattenyésztésen, ott van a húsárakon, a tejárakon,
mindenen. Ezekre milyen hatással van a magyar kamat? Semmilyen.
Nem azokat üti a kamattal, akik az inflációt csinálják, hanem
azokat, akik ettől szenvednek.
– Felháborító. Engedjen meg végezetül
egy kérdést: hallott arról, hogy állítólag Surányi úr
lenne a következő jegybankelnök?
– Írnak ilyet az újságok. Ehhez én nem vagyok hajlandó
kommentárt fűzni, mert az elmúlt évtizedben én ez ügyben
rengetegszer véleményt nyilvánítottam és azokhoz tartom magam
a mai napig. Mindenképp el lennék képedve. Ennyit tudok
mondani.
– Kit tudna elképzelni ebben a szituációban
MNB-elnöknek?
–Nem az a kérdés, hogy én kit tudok elképzelni, az a kérdés,
hogy milyen kvalitású személyekre van szüksége az országnak.
Akárki a jegybankelnök, egymaga nem tud nyarat csinálni, ő ezt
tudja, s ezért fél a Monetáris Tanácstól, amely testületnek
olyan kompozíciójúnak kell lennie ,hogy tökmindegy legyen, ki
az elnök. Na nem egészen, de majdnem. Az a lényeg, hogy mindebből
kijöjjön a nemzeti érdek és emellett harmonizálhat is egyben
az európai ügyekkel. Nekem ez a meggyőződésem.
Győri Béla
|