2011.01.07.
Hol a
spiritualitás a művészetben?
Az F- (figuratív)
csoport tagjait külön-külön bemutattam lapunkban a nyár
folyamán. Karácsony előtt egy kerekasztal-beszélgetésre hívtuk
össze a művészcsoport tagjait és a Havi Magyar Fórum olvasói
előtt is jól ismert Legéndy Péter művészettörténészt
Balatonalmádiba, Filep Sándor festőművész műtermébe.
(Sajnos a téli zord idő okozta útviszonyok nem tették lehetővé,
hogy a csoport szobrászművésze, Párkányi Raab Péter részt
vegyen a beszélgetésen. ) Megkértem őket arra, beszéljenek a
magyarországi képző- és azon belül a figuratív művészet
helyzetéről.
–2009 nyarán
az F-csoport tagjai Erdélyben rendeztek egy vándorkiállítást.
A kolozsvári tárlat megnyitója mintegy négyszáz látogatót
vonzott. Ez hatalmas szám, ha belegondolunk abba, hogy egy modern
képzőművészeti kiállításra mennyien kíváncsiak. Ez számomra
azt mutatja, hogy nagyon sokan érdeklődnek a figuratív művészet
iránt. Arról viszont, hogy ilyen jellegű kiállítások is
sikeresek, nem számol be a hazai szaksajtó. Vajon miért?
Filep Sándor festőművész : A művészettörténet
nem ismer olyan korszakot, amikor teljesen letűnt volna a
figuralitás. A F-csoport tagja több évtizede művelik a figuratív
művészetet, éppen ezért furcsállják, amikor néhányan újfiguralitás
címen kiállításokat rendeznek, s velük foglalkozik a szaksajtó,
míg minket tendenciózusan elhallgat. Annak ellenére, hogy Erdélyben
valóban – ez engem is meglepett – egy sikeres kiállítás-sorozatot
rendeztek műveinkből, itthon pedig csak két híradás számolt
be erről az eseményről, de igencsak röviden, hiányosan. Azt
pedig fontosnak tartom megjegyezni, hogy Kolozsváron –s ezt az
egyik helyi kritikus mondta– húsz éve nem volt ilyen sikeres
kiállítás, amit az is bizonyít, hogy arra kértek minket,
maradjon náluk legalább fél évig a kivitt anyag.
–Az új figurativitás azt jelenti, hogy néhányan észrevették:
a közönség már nem vevő a túlzott absztrahálásra, s ezért
váltottak?
Filep Sándor.: Ez csak az érem egyik oldala, és
nem is ez jelenti a problémát, hanem az, hogy az újfiguratív művek
egyszerűen nem festmények. Legtöbbször olyan nyomatokról van
szó, amiket befestenek valamilyen színnel. Ez minden, csak nem művészet.
Kádár
Tibor festőművész: A vezető szaklapok képzőművészetnek
csak azt tekintik, ami az elmúlt 20-30 évben uralkodó tendencia
Magyarországon. Azt a képzőművészetet favorizálják, ami nem
magyar, hanem importált. Nem egyedi, hanem egyenruhásított. Svédországtól
Szicíliáig ugyanolyan stílusú művekkel találkozhatunk a galériákban.
Ugyanazok a képek, ugyanazok a szobrok, ugyanazon technikával láthatók
készülnek szerte Európában. Divat szerint változik a képzőművészet
és szaklapjaink csak azokat méltatják, akik hajlandóak részt
venni az éppen egyedül üdvözítőnek kikiáltott trendben.
Ritkán jó festők, szobrászok is beállnak a sorba, de legtöbbjük
a kozmopolita halmazba illeszkedik be. Annak a figuratív képzőművészetnek,
amit mi több kiállításon mutatunk be, azért nincs idehaza
sikere, mert vannak bizonyos meghatározó egyéniségek a művészeti
írók körében, akik nem tulajdonítanak jelentőséget a figurális
művészetnek. A kiállítások zsűritagjai pedig – tisztelet a
csekély kivételnek – pedig nem fogadják el a figuratív művészetet.
Amikor egy ilyen zsűritagot ennek okáról faggattam, nem tudott
rá érdemben válaszolni. Csoportunk egyik tagját, Horváth
Lajost pedig egy zsűri-ítélet kinevezte szocreál festőnek. (Arra
kérem a kedves olvasót, hogy vessen egy pillantást a vele júniusban
készült interjúra, amit megtalál a www.fuggetlenseg.hu honlap
monitor rovatában és döntse el: a 2004-ben készült Hegedűs,
vagy a Ló c. festménye vajon a szocreál kategóriába tartozik?
M.A.) És egy
ilyen ostoba vélemény miatt nem zsűrizték be Lajost egy olyan
kiállításra, ahol ott lett volna a helye.
–Ma ki dönti el azt, hogy ki a nagy festő?
Kádár Tibor.: A galériások és a műítészek. Tíz-tizenöt
évvel ezelőtt azt hangoztattam Budapesten szakmai körökben,
hogy Gustav Klimt nagy festő. Finoman szólva kinevettek. Szintén
művészek előtt jelentettem ki azt, hogy Munkácsyt nagyon
jelentős festőnek tartom. Ezt az MTV-nek is lenyilatkoztam. Az
interjút leadták, de a Munkácsyról mondott véleményem kivágták.
A riporter a filmezés után meg is kérdezte tőlem: komolyan
gondoltam azt, amit mondtam? Azóta eltelt néhány év, újra
divatba jött Munkácsy, s most azok, akik eddig ócsárolták,
most az egekbe emelik művészetét. Azt sajnálom, hogy mindez
divat és nem egy eszme, egy filozófia mentén történik. Divat
lett azt hangoztatni: hozzuk vissza a figurativitást. Nem szeretném,
ha ebből divat lenne, mert figurativitás volt, van és lesz is.
Az más kérdés, hogy többen olyan helyzetben vannak, akik eldöntik:
mi is a művészet, és a nyáj, a konzumemberek, hozzájuk
igazodnak. Pedig a képzőművészetben nagyon fontos a mesterségbeli
tudás és az oktatás. Ha egy zongorista melléüt, azt még egy
botfülű is észreveszi, de ha egy festő követ el szakmai hibát,
azt alig veszik észre. De, ha én látom, és ki merem jelenteni:
„a király meztelen”, azt, hogy pl. Picasso és Miro némely képe
szálhámosság, akkor őrültnek néznek.
Ughy
István festőművész: A legnagyobb gondot abban látom, hogy
a figurativitás intézmények nélkül nem erősödhet meg. Régebben
az egyház rendelt a festőktől. Egyik álmom, hogy az egyház
legyen megint a mecénásunk, ha már az állam képtelen erre a
feladatra. Több jeles festőt is dolgoztathatna egy székesegyház.
A gyönyörű, hatalmas fehér falak szinte kérik magukra aggatni
a százféle kézből megfestett stációt. Álmodozónak
tartanak. De jó lenne, ha ez az álom megvalósulna. Ha az egyház
újra megerősödne, nagyon sok figuratív festő lenne. Olyanok,
akik „non-ok” voltak, hanyatt-homlok rohannának a figuratív
felé. De! Ezt a műfajt nem könnyű művelni, tehetség és
szakmai tudás is szükséges hozzá. Ekkor létrejönne a természetes
szelekció, amikor előnybe kerülnek a jó festők. Akkor a művészet
visszanyerné régi fényét, és új El Grecók születnének.
Most a múzeumok mutogatják a hajdan nyomorban tengődő figuratív
festők munkáit. Azért is kéne megerősödnie az egyháznak,
mert mi festők, képzőművészek a spiritualitás emberei
vagyunk. Az anyagiság mankója, mint látszat, csak addig kell
nekünk, amíg szellemiségünk éhségét ki nem elégítettük.
Mi tanítani is akarunk, mert úgy tartjuk: sok millió éven
keresztül az emberi alak megőrizte teremtője formáját. A
szellemvilág habitusa ma is ott tükröződik habitusán. Átjárásunk
van a szellem világába, s onnan visszatérünk. Ez természetesen
egy szellemi út. Úgy vallom: a szellem határozza meg az
anyagot. És ezért akarjuk bemutatni az anyagba zárt életet.
Ezt pedig csak figuratív módon lehet.
Legéndy
Péter művészettörténész: Közérthetően csak úgy lehet
bemutatni, figuratív módon. A figurativitás pedig persze nem
jelent automatikusan realizmust, csak azt jelenti, hogy
felismerhető a műalkotás formavilága. A mai világ nem az
ellen van, hogy figurát jelenítsünk meg, hanem azt nem akarja,
hogy az alakkal valami lényeges mondanivalója legyen a művésznek.
A mechanikusan másolható figuralistást, az üres jelenséget
kedvelik, de azt már nem, ha valami lelki mozzanat, éthosz
jelenik meg.
–Fülöp Erzsébet festőművész azt mondta: attól,
hogy egy kép nem figurális, még lehet szép. A színek harmóniája
is sokat üzenhet. Mi erről a véleményük?
Kádár Tibor :Természetesen, lehet szép, de kérdés,
mit üzen a kép? A szépség mögött viszont sokszor ott a
nihil, az üresség.
Ughy István: Tény, hogyha intuíció nélkül nyúlok
a szellem alakította anyaghoz, azaz ha a nihilt formázom meg, ösztönös
megérzés, felismerés, mélybe látás nélkül, azzal semmit
nem fogok üzenni az embereknek, mert a káoszból nem értenek.
Így a nonfigratívot megnézik, de nem látják. Az alaktalansággal,
mint tényezővel dolgozó képzőművészek két csoportra
oszthatók. Az első kicsiny csoport a tehetségeseké, a nagyobb
a csaló, romboló, haszonleső sarlatánoké. A kis csoport
tagjai még ajtót tudnak nyitni a transzcendenciára.
Filep Sándor: Két nappal ezelőtt hallottam: pályázatot
írtak ki fiatal művészek számára, hogy számítógépes
produktumokat hozzanak létre. Azt mellékesen közölték: nem
baj, ha valaki valamit kézzel is rajzol, vagy fest. Ebben az a döbbenetes,
hogy a számítógép segítségével készített dolgok ebben a
felhívásban egyenrangúak a kézzel festettekkel. Egy
komputerrel készített lenyomat viszont soha nem tükrözhet
valamilyen eszmét. A számítógép bizonnyal fontos és lényeges
a rajzfilmiparban, de ahhoz, hogy valaki festő legyen, ismerni
kell a szakma minden fortélyát.
Kádár Tibor:
A számítógép egy eszköz, ezt kell tudomásul venni. Kereshetjük
az érdekest, de az még nem elég. Hol az igaz? Hol a szép? Ha
valaki a számítógépet úgy használja, mint a képzőművész
az ecsetet, akkor nagy dolgokat is véghez vihet.
Ughy István: Ne fogadjuk el azt, hogy a képzőművészet
csak a technika bravúrja. A technika élettelen, de néha érdemes
világot épít. Dekorativitása megtévesztő lehet.
Horváth
Lajos festőművész : Folytatva az alapgondolatot, tegyük föl
a kérdést, hogy a 21. század elején beszélhetünk-e egyáltalán
művészetről. Ha igen, akkor milyen keretek között. Gyakran
találkozom ezekkel a gondolatokkal: „fejezd ki önmagad”,
„virágozzék minden virág”, „minden érték, amit ember
hoz létre.” Ellenvetésem: ha minden érték, amit ember alkot,
akkor semmi sem az, hiszen nincsenek viszonyítási pontjaink.
Amikor a figuratív csoport szerveződött, akkor egy olyan
alapgondolatot fogalmaztunk meg: merjünk visszanyúlni a hagyományokhoz.
Merjünk évszázadokat ugrani az időben, merjük vállalni a
barokk, a reneszánsz, a németalföldi festészet örökségét.
Ez a magatartásforma aztán nem tűr semmilyen mellébeszélést,
szélhámosságot, de igényli az elmélyült, sokrétű mesterségbeli
tudást. Ma egy olyan helyzet állt elő, amikor felvetődik a kérdés:
beszélhetünk-e emberről etikai értelemben? Láttam a közelmúltban
elég sok olyan figuratív képet, mely nem szólítja meg az
embert. Mintha a művész csak azt akarná megmutatni, hogy milyen
bravúrosan bánik az anyaggal. Tehát nem arról van szó, hogy a
művész a saját léthelyzetét szeretné megfogalmazni egy műben,
ahhoz a léthelyzethez viszonyítva, amiben él. Századokat
visszalépve, ezeket láthatom elődeink festményeiben. Erre egy
példa: Munkácsy műveit figyelve plasztikusan kimutatható, mi
foglalkoztatta a művészt, s hogyan fogalmazta meg viszonyát a
hazai léthelyzethez. Ez Tornyaynál, Kondornál és Csontvárynál
is megfigyelhető. És csak az ilyen típusú műveknek van
szellemiségük. Csak akkor tudnak megszólítani a művek, ha az
alkotónak nem csupán esztétikai problémái vannak. Ha nem csak
arra keresik a választ, formailag miként lehet egy alak-problémát
megoldani, hanem a nézővel közölni is akarnak valamit. Csak
akkor jöhet létre a párbeszéd mű és a néző között, ha
eszmét hordoz magában az alkotás. Azt is megfigyeltem, a
befogadásra nem készítjük föl a nézőt. Gondoljunk arra,
milyen alacsony színvonalon áll művészeti oktatásunk. A képzőművészet
olyan sajátos helyzetbe került, hogy a piac uralja. Az állam a
galériák gondjaira bízta a képzőművészt, hogy ne neki
kelljen róla gondoskodni. Így válik árúvá a műalkotás.
Kádár Tibor: És itt kell megemlíteni a reklám kérdését.
Ha az jó és erős, jön is a vevő. Jól reklámozzák a nagybányai
művészeket, és a galériák az ő alkotásukat árulják.
Csontvárynak viszont nincs ára. Ha pl. a Louvre-ban lenne egy
Csontváry-mű, akkor máris változna az árszínvonal. Szörnyű,
hogy ma a piac és a pénz diktál, és lipótvárosi galériások
határozzák meg a művészet helyzetét, pénzbeli értékét. Németországban
egy kiállításom után azt mondta egy kritikus nekem: „megcsinállak,
mert jó vagy.” Ennek akkori ára egy napilapban 10 ezer, egy
szaklapban 50 ezer márka volt. Nos, nekem erre ennyi pénzem nem
volt. Vannak, akik „magukat csinálják meg”, ilyen a Nemzeti
Színház jelenlegi igazgatója, akit sokan nagy festőnek
tartanak. Azért „nagy festő”, mert drágán adja a képeit.
És a ma az ár határozza meg az értéket.
Filep Sándor.: Ha már az anyagiakról van szó: jó
pénzért egy jó nevű művészeti író bárkiről szépeket tud
írni. Azt is ki kell emelni: van, amikor több száz év múlva jön
rá a világ arra, hogy egy zseni élt egy adott és olyan korban,
amikor a társadalom őt semmibe vette. Erre számtalan példát
lehet mondani. Régebben rendelésre készültek a művek. Akkor történt
nagy változás, amikor a művészek maguktól kezdtek el
dolgozni. Megváltozott az alkotás jelentősége, mikor Duchamp
kimondta: minden lehet művészet. De ettől kezdve a művészetnek,
mint szónak, semmilyen értelme nincs. Ha valaki Duchamp levelezéseiből
tudjuk:, hogy ő nevetett a legjobban azokon, akik elhitték az ő
zagyvaságait.
Ughy István :Említettük a szélhámosságot. Azt:
sokan eladják magukat. Ezt tették igen jó festők is, mint
Matisse, aki 1910-ben megalkotta a táncoló figurákat. A régi
csendéletei viszont csodálatosak.
–Beszéljünk a kortársról, mint jelzőről. Mintha
ezt a túlzottan absztrahálók kisajátították ki volna
maguknak. Sőt, ha az itt ülők valamelyikére azt mondom, kortárs,
a konzervatív ízlésű olvasók azt hiszik, értelmezhetetlen művet
alkot az illető.
Legéndy Péter :Az itt ülők mind kortárs művészek,
hiszen most, a jelenben alkotnak. Nem szabad a szavak értelmét
megváltoztatni, kisajátítani. A kortárs jelző nem jelent minősítést.
Tehát nem minden kortárs posztmodern.
Kádár Tibor: Újabb jelzőhöz és izmushoz érkeztünk,
méghozzá egy olyanhoz, ami egy importált dolog. Közép-Kelet-Európának
ez idegen is. Kondor Bélában benne volt az egész közép-kelet-európai
kifejezés. Ő egy olyan alkotó, aki hihetetlen nagy szintézisre
volt képes saját korában. Miért volt nagy festő? Mert a korát
tökéletesen kifejezte, sokkal jobban, mint azok a világon
elismert nagy alkotók, akiknek művei csupán egy piaci trendnek
felelnek meg. Picasso is nagyon sokáig csak a pénzben
gondolkodott.
Horváth Lajos: Kondor Béla valóban korának kortárs
művésze volt. Megfogalmazta azt a léthelyzetet, amiben létezett,
mégpedig úgy, hogy közben támadások kereszttüzében volt. A
’70-es években a Népszabadságban nagy vita folyt Kondor körül.
Sokan durván támadták őt, azok akik kizárólagosan csak
formai kérdésekben közelítették meg műveit. Felvetették:
Kondor döntse el már végre, hogy festő, vagy grafikus. Ha a művészetről
beszélünk, akkor meg kéne fogalmazni: része-e és ha igen,
akkor milyen szinten a kultúránknak. Amennyiben a kortárs művész
tökéletesen kifejezi, visszaadja a korát, akkor részévé válik
egy nemzet kultúrájának. Éppen ezért erre az adott nemzet intézményeinek
is oda kéne figyelni, mert a kollektív tudatot csak a jó művészet
– legyen irodalom, zene, festészet, szobrászat – képes közvetíteni.
Ha mindez nem történik meg, akkor teljesen felesleges a művészetről
beszélni.
–Létezik-e még magyar, nemzeti művészet?
Kádár Tibor: Beszélgettem egy pesti galériással,
s mondtam neki, hogy Bartókot szeretnék festeni, és ha lehet a
kalotaszegi architektúrából kiindulva. Erre azt felelte:
hagyjon nekem békét Bartókkal!
–Holott Bartókot korában sem tartották annyira
nemzetinek, konzervatívnak.
Kádár Tibor: Bartók nemzeti volt, és nem
nemzetieskedő. Zeneszerzőnk túllépett a nemzetin, nemzetközileg
elfogadottá vált, s ezzel a magyarság szimbóluma lett. Ebben látom
igazi nagyságát. Visszatérve a lényegre: azok a vezető
galeristák, akik a piacot irányítják, még attól a szótól
is irtóznak, hogy nemzeti.
–Csak a piacot, vagy magát a képzőművészetet is irányítják?
Kádár Tibor: A képzőművészetet nem tudják,
mert mindig lesznek olyan művészek, akik nem a piacból élnek,
és mégis alkotnak.
Ughy István: Alkotnak, de intézmény nélkül, mert
a globalizmus urainak az a célja, hogy a társadalom minél butább
legyen. Ezért sok intézménynél vezetőváltásra lenne szükség,
s akkor széles körben ismert lenne a nemzeti művészet.
Legéndy Péter: A 19-20 századi nemzeti romantikát,
a nagybányaiak nemzeti liberális festészete követte, majd jött
a magyar avantgárdé. Természetesen nem lehet úgy alkotni, mint
száz évvel ezelőtt, de alig alkot olyan képzőművész, aki
nemzeti karakterjegyeket tudatosan építene be művészetébe. Az
ok: nincs olyan mecénás, aki ezt várja el. A nemzeti művészetnek
nem kedvez ez az atlanti mentalitás. De nem csak a nemzetinek,
hanem a filozofikusnak sem. Az egyéniségnek gondolatai vannak, s
ha az eljut az emberek tömegéhez, veszélyes lehet azok számára,
akik az uniformizálásban érdekeltek.
–Viszont elég
sok szobor készül manapság történelmünk nagyjairól.
Legéndy Péter: Ezt nem vitatom – de tisztelet a
kivételnek – de ezeket a műveket 19. századi, vagy még korábbi
stílusban alkotják.
Kádár Tibor: Visszatérve a nemzeti gondolathoz: a
gazdasági válság bebizonyította a globalizmus működésképtelenségét.
Fontos lenne ezért olyan műveket alkotni, melyek a 21. században
fejezik ki a nemzeti érzést. Ez létezik a zenében, és ezt az
utat kéne járni a képzőművészetben is. Nehéz, mert ,mint már
beszéltünk róla, soha nem volt még ennyire manipulált az
ember, mint jelenleg. „Teszkósították” a globalizmus hangadói
az emberek gondolkodását, így kiirtották a nemzettudatot.
– Lehet-e úgy valaki művész, hogy nem vesz tudomást
a társadalmi folyamatokról?
Ughy István: Nem lehet! A magyar népnek festem az
ő mozdulatát, pszichológiáját és olykor a kritikáját is.
De az üzenetem nem jut el a néphez, ha nincs kiállító-helyiségünk.
Horváth Lajos: Nem arról van szó, hogy nem
engednek minket kiállítani, hanem: a sajtó nem vesz tudomást rólunk.
Hiába rendeztünk kiállítást Veszprémben is, ha ezt
elhallgatták. Beszélgetésünk elején szó esett a kolozsvári
kiállításról, amiről röviden beszámolt az egyik közszolgálati
médium is. De miként: egyetlen egy kiállító művésznek nem
hangzott el a neve. Megaláztak ezzel bennünket. Az is abszurd,
hogy míg a kiállítóhelyeken belépőjegyeket kell fizetni a látogatónak,
abból a művész egy fillért sem kap. Annak örülhet, hogy
megmutathatta műveit. Kérdés: milyen lehetőségeink lesznek
arra a jövőben, hogy bemutatkozzunk. Az F-csoport festői általában
nagy méretű képeket alkotnak, s ezek bemutatásához pedig
nagyobb kiállítóterem szükséges.
Filep Sándor: A legszörnyűbb, hogy vannak, akik szó
szoros értelmében a semmiért fizetnek belépőjegyet. Volt egy
osztrák „művész”, akinek a találmánya az üres kiállítóterem.
Tolongtak az emberek, hogy bejussanak, és megnézhessék a
semmit. Mindezt azzal magyarázták, hogyha oda belépett valaki,
feljutott a művészet Parnasszusára.
Legéndy Péter: Az F-csoport tagjai – mint a névtelen
hősök – oly annyira benne élnek a nemzetben, hogy szinte
paradigmáját adja ez a társaság annak, ami a magyarsággal történik.
Ez tehát a modern nemzeti művészet.
–A kórismét felvázolták. Egy lehetséges gyógyírt
hallottunk rá: legyen olyan intézmény, ami önöket helyzetbe
hozza. Melyek a továbbiak?
Kádár Tibor: Szemléletváltás szükséges már óvódás
kortól kezdve, mert az elmúlt évtizedek okozta kárt az alapoktól
kell kijavítani. Ezen túlmenően nem a nemzetieskedőket, hanem
a nemzeti érzést megjelenítőket kell támogatni. Ha már az EU
tagjai vagyunk, akkor értessük meg annak vezetőivel, hogy
nemzeti sajátosságainkat nem adjuk föl.
– Létezik-e még a művészetben a szép, mint esztétikai
kategória? Vagy az a fontos, hogy valami érdekes legyen?
Kádár Tibor: Az érdekes lett a legfontosabb kategória.
Ha valaki nem talál ki valami újat, akkor ne is álmodjon róla,
hogy felkapott lesz a neve. A legtöbb művész azon gondolkozik:
mi az, amit eddig senki nem készített. Egy durva példát mondok
és finoman: fekáliagyártógép. Egyik oldalon beteszik az ételt,
a másikon kijön az ürülék. És azok, akik ezt kitalálták, művésznek
nevezik magukat. Sőt a fekália esztétizálása folyik! Közben
vannak alkotók, akik azt mondják: ezt nem! Még akkor is, ha nem
akarnak tudni rólunk és talán hiába tiltakozunk.
Filep Sándor:
Ma a művészetben még a semmi, az értéktelen is valamivé válik.
Szakmailag biztos vagyok a dolgomban, tudom, hogy jó úton
haladok, neves műgyűjtők is vásároltak tőlem, de minket,
akik valódi művészetben gondolkodnak, mégis elhallgatnak. Érdemtelen
így bánni így egy olyan társasággal, aki – tudom ez szerénytelenül
hangzik – vállalja önmagát, eredetét, kultúráját, és
azokat az értékeket, amelyeket – évszázadok alatt – a művészet
folyamata önmagából kitermelt.
Medveczky Attila
|