2011.01.07.
Nyolc és félmilliárd után!
Manapság lehet,
hogy eltörpül az MMKA adósság állományának híre sok- sok
kiboruló csontváz mellett. Csend honol körülötte. Nem kérdezi
senki: hogy is volt, kik csinálták, miért csinálták?
Az biztos, ez így
nem folytatható, változás kell itt éspedig nem is kicsi. Húsz
évvel ezelőtt kialakult az alapítvány ötlete, ami a rendszerváltás
előtti idők főcenzorának, Kőhalmi Ferencnek és a MAFILM művészeti
alapszervezet párttitkárának gyermeke. Az akkor már stúdió-
vezetőként is tevékenykedő párttitkár, Simó Sándor meggyőzte
a többi Stúdióvezetőt, hogy továbbiakban ez a működés
biztosítja továbbélésüket. Akkor még nem tudták, hogyan számolják
fel őket és porladnak el lassan ezek az alkotó műhelyek. Csupán
egy-egy szavazójuk és szavazatuk kellett a fontos döntésekhez.
Mára kialakult a Hunnia stúdió érdekkörébe tartozó személyekből
álló, de sok szervezetet képviselő kör, ami a demokrácia látszatát
keltve döntéshozójává vált a rendszernek. Így egy szoclib kör
kezébe került a játékfilmgyártás. A dokumentumfilmektől
pedig szép lassan elvonták a támogatást.
Sára Sándor és
társai érzékelték a folyamat megindulásakor, hogy valami
ellensúlyt kell kialakítani és ezért létrehozták még az
Antall-kormány alatt a Magyar Történelmi Film Alapítványt,
hogy azoknak is jusson levegő, akik a nemzetről, a kultúráról
és a filmről másképp gondolkodnak, mint a Kőhalmi vezette
kuratórium. Hiller miniszter úr rendelkezésére az MMKA alá
rendelték az MTFA-t, melynek 150 milliós költségvetését az
MMKA-nak kellene átutalni, de két éve egy fillérhez sem jut a
szervezet, mellyel ellehetetlenítették a működését. Az csak
pikáns érdekessége az ügynek, hogy az MTFA-nak soha nem volt
tartozása, sőt jó gazdálkodással megtakarítást ért el és
a számvevőszék sem talált kivetni- valót működésében.
Az MMKA működését
ezzel szemben sokszor és joggal kifogásolták.
Máig gyakorlat az
MMKA-nál, hogy a törvényt megszegve, kijátszva alapítóknak
ad támogatást.
De nézzünk a számok
mögé. 2007-hez viszonyítva csökkent a nézőszám, bár nőtt
a bemutatott filmek száma. Csökkent a vetítési helyek száma
és csökkent a jegyárbevétel is.
Átlagosan az elkészült
játékfilmek és dokumentumfilmek 44%-át vetítik a televíziók,
döntően a Duna Tv, de csak felét főműsoridőben. Kereskedelmi
televízió szinte csak éjfél után vetít magyar filmet. Ez alól
az a pár vígjáték a kivétel, amiben a televíziók is
tulajdonosok. Láthatjuk, hogy az elkészült filmek 50-60%-a csak
egyéni forgalmazásban talál nézőt, ki tudja mennyit. Ez azt
jelenti, hogy évi 5 milliárd forintért eltartott filmes szakma
teljesítménye nem jut el a felnőtt lakosság 10%-ához, ami egy
nézőre vetítve 50 millió állami támogatást jelent.
Ide jutottunk.
Gondolom, ezt nem
lehet hatékony működésnek nevezni, azt sem lehet állítani,
hogy az MMKA-t irányító szellemi kör által támogatott filmek
iránt nagy lenne az érdeklődés.
Ezek olvashatok ki
a számokból, de valódiak-e a számok vagy azzal is fenntartással
kell viseltetni, hiszen hazug volt minden az eltelt időben.
Amikor az elmúlt
időszakot meghatározó 8 milliárdról gondolkodunk, az okot
egyszerűen gazdasági problémaként látjuk, miközben a
folyamatok körül egy erkölcsi és ideológiai probléma áll.
Eljutottunk odáig, hogy vannak forgalmazásra került filmek,
amelyekről nem beszélünk, a statisztikában nem szerepeltetjük,
címét le nem írjuk. Velem is megtörtént, hogy mozis barátom
felhívott, ha vetíti a filmem, többé nem kapja meg első héten
az amerikai filmet, ezért ne haragudjak, de nem veszi műsorra a
filmet. 2007-ben a filmszemle alkalmával az is megtörtént, hogy
olyan filmeket válogatott be az előzsűri a versenybe, ami még
el sem készült, egészében nem láthatta, ugyanakkor kizárt kész
filmeket.
Ez csak a jéghegy
csúcsa, e mögött még csak ideológiai gyűlölet van, itt nem
érződik a pénz szaga. A döntések mögött már pénz van. Ott
már érezhető, hogy a filmes szakma sem különb a többinél és
fel-fel sejlik a döntések mögött a korrupció. A sok elsőfilmes
megjelenése mögött a kezdő rendezők ismereteinek hiányosságát
„könnyű kihasználni” elv van. Ők örülnek, hogy filmet
csinálnak és nem kérdezik, hogy hol a pénz. Egyre több az új
produceri cég, fiatal kezdő producerrel, nekik könnyű ajánlatot
tenni, „itt egy kft majd segít elszámolni nektek” Itt már a
pénz beszél, de megfogni, bizonyítani szinte lehetetlen. Az elmúlt
nyolc év alatt többek között nem kapott támogatást András
Ferenc, Dér András, Káel Csaba, Koltay Gábor, Sára Sándor,
hogy csak pár nevet említsek a nem támogatott alkotók közül.
Nem támogatták befejezését Dömölky János Bibó filmjének
éppúgy, mint a Kovács Lajos főszereplésével forgatott Tüskevárnak.
Nem érte el a magyar film minőségét vagy a közönség feltételezett
igényét Gyurkovics Tibor Macskagyökér című forgatókönyve,
Kodolányi János Boldog Margitjából írt forgatókönyv éppúgy,
mint Wass Albert Antikrisztus és a pásztorok című regénye
sem. Sorolhatnám a meg nem valósult könyvek listáját, a sok kísérletező
nevet, de nézzük most a működést más szempontok szerint. Hány
ifjúsági történet, mese, gyerekfilm született? Hány film készült
a magyar irodalom kiemelkedő alkotásaiból? Hány történelmünket
vagy a kommunizmus bűneit bemutató alkotás kapott támogatást?
Az MMKA születése pillanatában nem a változás, hanem a
hatalom átmentését szolgálta. Mára egy erkölcsileg és
bizonyos szempontból szakmailag szétesett szervezet lett, amit
fenntartani nem szabad.
A filmet mint kultúrahordozót
felszámolni, az oda juttatott pénzeket fölöslegesnek tekinteni
azonban nem lehet. A XXI. században sajnos az olvasás szeretetét
felváltotta a filmnézés mámora. Ezért a magyar kultúra
fenntartásához legalább 50-60 fikciós filmet és 100-200
dokumentum- és kultúrfilmet kellene gyártani. A televízióknak
pedig egy két sorozatot is gondozni kellene. Ekkor érhetnénk el
azt a szintet, hogy ismertek legyenek színészeink, hogy irodalmi
értékeink mindenkihez eljussanak. Ennek segítségével lehet történelmünket
közel hozni és mindenkivel megértetni. Valódi hősöket
alkotni, olyan példaképeket teremteni, akik nélkül egészséges
társadalom nem fejlődhet.
A film nem tiszta,
hanem részben alkalmazott művészet, ezért irányított pályáztatásra
is szükség van, meghatározott összeget kell fordítani ifjúsági-
és gyermek, valamint történelmi filmekre és irodalmi adaptációkra.
A szakma döntési kompetenciája nem lehet 50%-nál nagyobb.
Szigorítani kell a játékfilmhez jutás feltételeit is. Nem járható
az az út, miszerint a filmművészeti egyetem hallgatója
automatikusan hozzájut a lehetőséghez, míg a Pázmány-on végzettek
számára külön küzdelem személyük befogadtatása a szakmába.
Fel kell számolni
azt a megosztottságot, amit a technikai fejlődés már felszámolt.
Nincs tv-rendező és filmrendező, fikciós mozgóképrendező
van, aki országunk gazdasági adottsága miatt digitális technikával
forgat és tudja, hogy fő megjelenése a televízió, a dvd és
csak a hab a tortán a mozi és az esetleges filmátírás a
fesztiválokra.
A szakmának is el
kell dönteni, kinek akarja készíteni moziját: a nézőknek
vagy magának.
Át kell szabni a
kabátot. Nem, ez nem jó kifejezés, ebből az eddig is összevissza
szabdalt zakóból már semmi jó nem születhet! Tehát új kabátot
kell szabni, egy tisztességeset, ahol az emberek pénzét olyan
filmekre költjük, amiket az emberek szerethetnek. Biztató, hogy
2007-ben nézőszám szerint a legsikeresebb dokumentumfilm Koltay
Gábor Horthy filmje volt.
Puszt Tibor
|