2011.01.07.
A fogyasztói minőségtudatosság megerősítéséért
A mostani 30 százalékról
2011 végéig 50 százalékra kívánják növelni az Agrármarketing
Centrum magyar fogyasztók körében a Kiváló Magyar Élelmiszer
védjegy ismertségét, amely már több mint 500 magyar terméken
szerepel. Arról, hogy milyen eszközzel növelnék a hazai termékek
fogyasztását, dr. Simon Pétert,
az Agrármarketing Centrum igazgatóját kérdeztem.
– Tisztelt igazgató úr! A december 7-ei díjkiosztó gálán kilenc
cég 43 terméke kapta meg a jogot a védjegy viselésére. Milyen
kritériumoknak kell ahhoz megfelelni egy terméknek, hogy
megkapja ezt a kitüntetést?
– A fő követelmény:
a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet csak azok a magyar termékek
kaphatják meg, amelyek ellenőrzötten legalább egy kategóriával
kiemelkednek a hasonló áruk közül.
– Azt olvasom, hogy 50%-ra szeretnék növelni a védjegy ismertségét.
Készítettek egy felmérést, hogy mennyien ismerik a fogyasztók
közül ezt a védjegyet?
– 2008-ban
zajlott egy nagyszabású élelmiszer-áruházas akciónk, mely
keretében a Kiváló Magyar Élelmiszer védjeggyel rendelkező
termékeket népszerűsítettük. Azt követte egy felmérés arra
vonatkozólag, mennyire ismertek ezek a termékek. A kapott 30%-os
eredmény kevés, mert úgy gondolom, hogy egy ilyen kampány után
többnek kell lennie, de ha a PR-s reklámköltés büdzséjéhez
viszonyítjuk, akkor jónak számít. Mi ezen az eredményen természetesen
változtatni szeretnénk, mert a közösségi védjegyeknek csak
akkor van haszna és értelme, ha egyrészről a fogyasztó tudja,
hogy garantált minőséget kap, ellenőrzött körülmények közt
és az átlagosnál jobb terméket vásárolhat. A gyártónak
akkor van haszna ebből, ha védjegyes termékével könnyebben
jut be a kereskedelmi csatornákba, a kereskedőknek pedig az az
érdeke, ha tudja: a védjegyes termékek kelendők. Mindennek az
első állomása az, hogy az ismertséget növelni kell. Igaz, jövő
évi költségvetésünk még nem ismert, de az idei évhez
viszonyítva többet költünk majd a védjegyes programra. A
bevezetőben említett 500-as szám egy mérföldkőnek tekinthető,
és ezért is szeretnénk a gyártóinknak többletszolgáltatást
nyújtani, hogy megérje nekik pályázni és jelentkezni a védjegyhasználati
jog megszerzésére. Honlapunk új arculattal jelenik meg, igényes
fényképekkel is bemutatjuk a termékeket, ezzel is segítjük
azok piacra jutását.
– A kiváló magyar élelmiszer védjegy tehát a kiválóságot
igazolja. Jómagam viszont azt látom, hogy az elmúlt évek
elszegényítő politikája miatt sokan nem a kiválót, hanem az
olcsót keresik. Hogyan lehet növelni a magyar termékhez fűződő
lojalitást?
– Az elmúlt tíz
évben egy rendkívül negatív folyamat játszódott le, amiben a
piac három szereplője, a gyártók, a kereskedők és a vásárlók
is, belekényszerítették egymást egy olyan spirálba, aminek a
lényege: egyedül az ár számít. Ez pedig egy jelentős romlást
idézett elő az élelmiszerek területén. Szemléletváltásra
van szükség, hiszen a szerb vásárlóknak sincs több pénzük,
mint a magyaroknak, de déli szomszédunknál a fogyasztó nem
csak az árra figyel. Tudjuk: elég sok élelmiszer kerül a szemétbe
Magyarországon, s ezért is rá kell szoktatni arra az embereket,
inkább kevesebbet, de jobb minőségű terméket vásároljanak.
– A felmérések viszont azt mutatják, a vásárlók keresik a magyar
terméket.
– A közvélemény-kutatások
jellemzője, hogy a megkérdezett az elvárt választ kívánja
adni. Így azt mondják: fontos, hogy magyar terméket vegyenek.
Viszont, a kiskereskedelmi forgalom nem igazolja ezt a magatartást.
Azt is nehéz tisztázni: egy áru mikor, milyen feldolgozási állapottól
tekinthető magyarnak. Egy nemrég megjelent kutatásban azt írták:
a polcokon lévő tálcás húsok 80%-a magyar, de kiderült: a hús
nagy része külföldi, csak éppen hazánkban csomagolták. A
felmérés készítői pedig magyar termékként sorolták be az
adatkészítés során.
– Önök pontosan meghatározzák azt, mi a magyar termék?
– A Vidékfejleszési
Minisztérium hamarosan kiadja a magyar termék rendeletet. Ebben
pontosan meghatározzák, mely termékeket lehet magyarnak
nevezni.
– A már említett szemléletváltás azért is szükséges, mert
vannak, akik lenézik azt, ami magyar.
– A külföldi
élelmiszerek jelenléte az EU-s csatlakozásunkat követően nőtt
meg számottevően. A vámhatárok lebontásával a verseny fokozódott
és a külföldről beérkező élelmiszerek részaránya
emelkedett. Azt, hogy nem jó a magyar alapanyag és a hazai
termelő nem stabil beszállító, a legszembetűnőbben a vendéglátóipari
szereplők körében vetődik föl. Mi éppen ezért rendeztünk már
számos olyan üzletember-találkozót, aminek az volt a célja, tárgyaljanak
egymással a csúcsgasztronómia képviselői és a kiváló
magyar élelmiszer gyártói. A gyártók arra panaszkodtak, hogy
alkalmazkodnának az igényekhez, de hiányzik a pontos megrendelési
állomány. A vendéglátóipari szereplők pedig azt mondják: a
gyártók nem pontos beszállítók és a minőséget sem tartják.
Ezeket a nézeteltéréseket próbál-juk tisztázni a felek között.
Az őszi rendezvényünk ebben annyira sikeres volt, hogy rögtön
utána néhány szerződés megköttetett.
– Elég gyakran élelmiszerbotrányokról lehet olvasni. Egy példa:
egyik élelmiszer-áruházban a külföldi sajtot magyar
trappistaként kínálják. Ez ellen milyen eszközzel lehet fellépni?
Elegendő a másodlagos élelmiszervizsgálat?
– Nem az AMC
asztalára tartoznak az import és hamisított élelmiszerek.
Mindig lesznek élelmiszerhamisítók, de éppen ezért vezette be
a vidékfejlesztési miniszter a másodlagos élelmiszervizsgálatot,
mert a dupla vizsgálat dupla biztonságot jelent. Ki kell szűrni
a hamisítványokat és a silány minőségű termékeket a piacról.
A címkézés kérdése megint más kérdés. Az a sajt jellegű készítmény,
ami növényi zsiradékból áll, nem káros az egészségre, de
sajtnak nem nevezhető. Az Élelmiszerkönyv módosítása éppen
ezt az ellentmondást fogja orvosolni. Az AMC-hez egyébként több
termékpálya tartozik, s azokat különböző programokkal próbáljuk
segíteni. Ebben az évben pl. egy több állomásból álló
tejfogyasztást népszerűsítő kampányt tartottunk.
– December első hétvégéjén rendezték a XI. Magyarországi
Bormarketing Konferenciát. Ezen a rendezvényen ön beszámolt a
2011-re tervezett operatív programokról, az elmúlt év eredményeiről.
Itt csupán a bormarketingről volt szó?
– Bormarketingre
a borok forgalomba hozatali járulékának 60 %-át költhetjük.
Az utóbbi időkben számos konfliktusról olvashattak ezen a téren,
a rendszer szinte működésképtelen volt, a számos szereplő és
érdekcsoport között nem jött létre szakmai konszenzus. Így a
források felhasználása nem volt hatékony. Ezért az ősz
folyamán egy miniszteri rendelet született az eredményesebb
forrásfelhasználás érdekében. Egy új bizottságot neveztek
ki a bormarketingre vonatkozó javaslatok megtételére, a titkársági
feladatokat pedig megkapta az AMC. Korábban ezeket a feladatokat
külsős cégek végezték nem elegendő hatásfokkal. A
bormarketing tehát elkülönítetten kezelt költségvetési tétel,
nagyságrendileg 1 milliárd forintot tudunk erre felhasználni a
már említett járulékból, s ebből kell a magyar borfogyasztást
népszerűsítő programokat lebonyolítani. Ismerjük az ágazat
válságát; a termőterület összezuhant az elmúlt években,
alacsony kategóriás külföldi bor áramlik be az országba, a
felső kategóriás borok pedig túlárazottak. Idén a mostoha időjárás
bizonyos borvidékeken pedig 80%-os terméskiesést okozott. Mi a
saját eszközeinkkel próbáljuk ezeket a folyamatokat fékezni,
s ha lehet, megfordítani. Jövőre is lesznek, folytatódnak a
nagy kampányok, így a Magyar bor mindenkor- és a fröccs-kampány.
Pályázati ablakokat is nyitunk, így nem minden programot mi
fogunk technikailag lebonyolítani. Az első kampányelemek valószínűleg
a farsangi időszakban jelennek meg mind a közterületeken, mind
pedig az elektronikus sajtóban.
Medveczky Attila
(Az interjú 2010.
decemberében készült.)
|