2011.01.14.
Bajban a dokumentumfilmes
szakma
2010.
április végén lépett hivatalba a Magyar Mozgókép Közalapítvány
(MMKA) új kuratóriuma, amely többek között azt tervezte, hogy
nagyobb lehetőséghez juttatja a méltatlanul háttérbe szorított
filmes műfajokat, így a dokumentumfilmet is. A teljes magyar
dokufilmes szakma korábban évente egy átlagos játékfilm büdzséjének
megfelelő összegen osztozott, ám 2010-ben nem fikciós filmekre
a közalapítvány egy fillért sem tudott adni. Az ok prózai, a
közalapítvány adóssága jelenleg több mint ötmilliárd, a
kuratóriumi elkötelezettség 2,5 milliárd forint. „Köszönhetjük”
az előző vezetésnek. A magyar dokumentumfilmes szakma helyzetéről
Sára Sándor Kossuth-díjas
rendezőt, operatőrt kérdeztem.
– Arról van szó, hogy eddig volt pénz az
MMKA-nál, de abból keveset kaptak a dokumentumfilm műfajra,
most változott a szemlélet, viszont kimerültek az anyagi források?
– Eddig kaptunk pénzt az MMKA-tól, de annak összege közel
sem volt elegendő, így más forrásokból is táplálkoztunk. Az
az adósságteher, ami kétségtelenül nyomja az MMKA-t, azt a játékfilmesek
hozták össze, de a büntetés, a szankcionálás a
dokumentumfilmeseket is sújtja. Hiszen az új kuratórium mozgásterét
csökkentette az is, hogy gazdasági kényszerből a Nemzeti Erőforrás
Minisztérium másfél milliárdot zárolt a közalapítvány költségvetéséből,
így hivatalba lépése óta egyetlen pályázatot sem tudott
meghirdetni. Az MMKA kapott egy kevés pénzt erre az évre is, de
azt még nem tudom, hogy mire fordítják.
– Nem csak a dokumentumfilmesek, hanem pl. a
rajzfilmesek, így Mikulás Ferenc is panaszkodott a játékfilmes
lobbi erejére. Miért nem tudott lobbizni a dokufilmes szakma?
– Lehet, hogy kevésbé erős, de nem ez a lényeg, hanem
az, hogy a dokumentumfilmek sokkal jobban irritálhatják a
hatalmon lévőket, mint a játékfilmek, hiszen társadalmi,
politikai problémákat vetnek fel. A dokumentumfilmesek azt
keresik, hol van hiányosság, baj, s felmutatják, min, kiken kéne
segíteni. Az egész világon ezért vannak hátrányban a
dokumentaristák.
– Nemcsak az MMKA, hanem az 1992-ben létrehozott
Magyar Történelmi Filmalapítvány is adott pénzt
dokumentumfilmekre.
– Ez a már említett másik forrás. Az 1992-ben létrehozott
alapítvány kezdetben 100-350 millió forinttal segítette pályázati
úton a dokuk és játékfilmek elkészültét, ez az összeg a
Horn-kormány alatt lecsökkent, sőt, Fodor Gábor
kultuszminisztersége alatt volt egy év, mikor az alapítvány
egy fillért se kapott. Az MTFA büdzséje az utóbbi években 100
millió forint volt, ami a mai árakon számolva dokufilmekre igen
kevés, mígnem 2009-ben az előző kulturális tárca ezt az összeget
is megtagadta a történelmi filmalapítványtól. 2010-ben sem változott
a helyzet, és mára pedig megszűnt az alapítvány, ami egy óriási
kár. A közelmúlt hazai társadalmi változásai, a választások,
az EU-elnökség, a természeti, ipari katasztrófái adnák a témát
a dokumentfilmeseknek. Tehát számtalan olyan esemény történt,
ahol jelen kellett volna lenni és forgatni. Ez nem történt meg,
és most már ilyen filmek nem is készülhetnek el. Ha egy játékfilm
forgatása késik egy fél évet, az nem olyan nagy tragédia, de
ha megtörtént egy esemény, és ott nem voltak jelen, akkor nem
lehet dokumentum szerint tudósítani róla. Azt is hozzá kell
tenni, hogy a támogatás hiánya számos alkotót és műhelyt
egzisztenciálisan is érint.
– A magyar dokumentumfilmek legjobbjai anno
műhelyekben készültek. Nem lenne üdvös ezt a modellt újra
feléleszteni?
– Dehogynem! Létezik még néhány működő műhely
Magyarországon. Ha lenne is költségvetési pénz a dokufilmekre,
akkor – a megszűnő alapítványok helyébe – a felélesztett
műhelyek kaphatnának támogatást. A másik megoldás: a közszolgálati
televíziókhoz kéne rendelni összegeket, hogy ott
dokumentumfilmes műhelyek – ahogy régebben a Duna Tv-nél –
működnének. A formát tehát ki lehetne találni, csak a pénzt
kéne előteremteni hozzá.
– Nem félő, hogy a magyar dokumentumfilm
pusztán televíziós műfajjá válik?
– Ettől nem félek, inkább attól, hogy nem készül
dokumentumfilm. Az a legjobb, ha egy független, önálló műhelyben
készül a dokufilm, de az sem baj, ha televízióban. Annak idején
volt egy olyan megvalósult elképzelésen a Duna Tv-nél, hogy a
reklámbevétel 10%-át játékfilmre, 5%-át dokumentumfilmre
fordítjuk. Csak az volt a gond, hogy a Duna Tv-nek alig volt reklámbevétele.
Gondolom most is ez a helyzet. Viszont, ha az MTV ugyanezt az utat
követte volna, akkor kevesebb gond lenne a magyar filmgyártásban.
– Bakos Edit, az Uránia Nemzeti Filmszínház
igazgatója szerint lényegesen nagyobb nézőszámot tud ugyanis
produkálni egy jól felépített dokumentumfilm, mint sok játékfilm.
Egyetért ezzel a kijelentéssel?
– Nagyon sok esetben ez így van. Természetesen egy igazi
jó játékfilmmel nehéz versenyezni egy dokumentumfilmnek. Az
elmúlt néhány év játékfilmjeiről sajnos ez nem mondható
el.
– Szalay Péter filmrendező szerint a
dokufilmeknek a közönséggel való kapcsolata megszakadt. Mi erről
a véleménye?
– Persze, hogy megszakad, ha egy filmes nem ápolja a közönséggel
a kapcsolatát. Elég sok dokumentumfilmet készítettem, és több
közönségtalálkozóra jártam. Ezeken az ankétokon a nézők
feltehették kérdéseiket. A mai napig is hívnak ilyen rendezvényekre.
Ez fáradtsággal, idővel jár, de megéri. Dárday István
kollegám annak idején felvetette a társadalmi forgalmazás
gondolatát. Ezt fel lehetne eleveníteni. Annak idején a cenzurális
blokádot semlegesítette a társadalmi forgalmazás programja,
amely mozin kívüli lehetőséget teremtett arra, hogy ezek a
betiltott filmek mégis a nyilvánosság elé kerülhessenek.
– Két évvel ezelőtt azt mondta: „hogy
ha ma filmet készítenék, akkor a mai hazai lehetetlen állapotokról
csinálnék filmet. Ez a film a rendszerváltás idején kezdődne,
sok részes lenne.” Még mindig csak a film ötlete van meg?
– Már nem hiszem, hogy akár játék-akár
dokumentumfilmet készítenék a jövőben. Az idő is elszállt
felettem, bele is fáradtam a „küzdelmekbe”, no és pénz
sincs rá.
– Ma is élénk téma a magyarok és cigányok
együttélésének módjai, gátjai, korlátjai. Az 1960-as évek
elején készült a Cigányok c. dokumentumfilmje. Ha lenne rá
keret, ma is készítene ilyen témájú filmet?
–
Azt hiszem, hogy nem, mert egy jó dokumentumfilm nagyon sok időt
és elfoglaltságot jelent. Manapság ezt azzal spórolják meg,
hogy riportjellegű dokumentumfilmek készülnek. Ha valaki jót
akar alkotni, akkor akár évekig kell figyelemmel kísérni egy témát,
mielőtt filmmel megfogalmazná.
– Tehát nem lesz több Sára-film?
– Ön most kérdezi ezt, s mostani válaszom: nem lesz. De
mégis csak alkotó vagyok és az alkotás öröméről mégsem
szeretnék lemondani…
– Mikor vetítettek a mozik utoljára filmjét?
– Tizenhárom évvel ezelőtt.
– Tanítással sem foglalkozik?
– 2000-ben alapítottuk a Dunaversitas alkotói műhelyt,
a Duna Televízión belül. A műhely célja az volt, hogy határokon
innen és túl televíziós szakembereket tovább képezzen, és
dokumentumfilmek elkészítésére ösztönözzön. Azoknak a képzését
szeretnénk megoldani, akik valamilyen szakmai kapcsolatban vannak
a Duna Televízióval. Tehát ebben a műhelyben tanítok, és várom,
hogy hazánk kulturális élete jobb irányba haladjon.
Medveczky Attila
|