2011.01.14.
Kiss Színház, nagy produkciók
Kiss
Törék Ildikó színművésznő
Petrozsényban született. Középiskolai tanulmányait Kolozsvárott
végezte, majd a marosvásárhelyi Szentgyörgyi István Színművészeti
Intézetben szerzett diplomát 1967-ben. Temesvárra szerződött,
majd 1970-től a nagyváradi Állami Színház tagja,
1980–89-ben a magyar tagozat művészeti vezetője. Drámai
szerepek hosszú sorát játszotta el. Önálló pódiumműsoraival
számos erdélyi és magyarországi városban vendégszerepel.
Jelenleg a Kiss Stúdió Színház igazgatója. Fontosabb
szerepei: Lida (Kohout: Ilyen nagy szerelem); Biri (Móricz Zs.:
Nem élhetek muzsikaszó nélkül); Izabella (Shakespeare.: Szeget
szeggel); Nellie (Williams: Nyár és füst); Lovasné (Csurka.:
Nagytakarítás); Színésznő (Méhes Gy.: Egy csók, egy pofon,
Kocsis István: Árva Bethlen Kata, Langó Seraphine (Csiky
Gergely: Nagymama)
Varga
Vilmos színművész, rendező
1936-ban született Hegyközkovácsiban. A marosvásárhelyi
Szentgyörgyi István Színművészeti Intézetben tanult
1954–1958 között. A temesvári Állami Magyar Színházhoz
szerződött, ahol tíz éven át főszerepeket játszott. 1969-től
1995-ig a nagyváradi Állami Színház magyar tagozatának tagja.
1983–1985 között elvégezte a bukaresti Színház- és Filmművészeti
Főiskola posztgraduális rendezői szakát. Alakításait a
szereppel való azonosulás és világos dikció jellemzi. Előadóestjeivel
gyakran szerepel Erdély, Magyarország és a nyugati magyar egyesületek
pódiumain.(Ady, Francois Villon, Bolyai János, Maszek-Ballada)
Jelenleg a Kiss Stúdió Színház művészeti vezetője.
Fontosabb szerepei: Teodoro (Lope de Vega: A kertész kutyája);
Lucifer (Madách I.: Az ember tragédiája); Biberach (Katona József:
Bánk Bán) Nyil (Gorkij: Kispolgárok); Val Xavier (T.Williams:
Orpheusz alászáll); George (Edward Albee Nem félünk a farkastól)
Sebestyén (Németh László: Papucshős) Arnolphe (Moličre: A nők
iskolája). Rendezései: Csehov: Ványa bácsi; Karinthy Fr.:
Holnap reggel; Csurka I.: Eredeti helyszín; Sütő A.: Vidám
sirató egy bolyongó porszemért. Könyvei: A Pece-partról jöttem,
Szót fogadtam Madáchnak, Mesterségünk a szó ( a Kiss Stúdió
Színház története, közösen Kiss Törék Ildikóval).
December 30-án este a verőcei művelődési házban nagy
sikerrel adta elő a Magyar Örökség-díjas nagyváradi Kiss
Stúdió Színház két alapító tagja, Kiss Törék Ildikó
és Varga Vilmos a Magyar vigasság című zenés-vidám színpadi
játékot. A rendezvény előtt a művészházaspárt az általa
vezetett színház hivatásáról kérdeztem.
– A Magyar Vigasságban egyaránt szerepelnek
Wass Albert és Molnár Ferenc művei, pedig teljesen eltérő világnézetű
írók voltak.
Ildikó: Valóban
más-más habitusú írók, de az élet visszásságainak felismerése,
mely gyakorta lehet forrása a humornak, mindkettőjük sajátja.
Bizony sokat kell olvasni, amíg egy általunk készített forgatókönyv
elkészül, amiből az előadás megszületik. Régebben volt egy
olyan színpadi előadásunk, melyben Márai Sándor, Nyírő József
és Wass Albert művei szerepeltek. Hármójuk világlátása különbözik,
de mégis megtaláltuk a közös nevezőt. Mindhárman
kommunistaellenesek voltak, külföldön és magyarul alkották műveik
jelentős részét és a honvágy ott él darabjaikban. Érdekes,
hogy az egyik szöveget többen Wass Albertnak tulajdonították,
holott Márai Horthy Miklósnak Kassára való bevonulásának tudósításáról
van szó. Akkor nem a mindent felülről szemlélő polgár szólal
meg Máraiban, s ezért hitték többen az opuszról, hogy Wass
Albert írta. A mai előadásunk „szerzőinél” is megtalálható
egy közös pont. Karinthy, Molnár, Zilahy és Wass Albert ma is
aktuális és a humor, a derű ösvényén találkoznak. Tehát az
előadást úgy szerkesztettük meg, hogy a néző ne azon töprengjen,
miért került egy műsorba több világnézetileg távol álló
szerző műve. Mi szórakoztatni szeretnénk úgy, hogy dalokkal fűszerezve,
másfél órás igazi magyar vigasságot adjunk a nézőnek, az öröm
és a derű perceit ajándékozva neki.
– Szórakoztatás
alatt mindenki mást és mást ért. Ez tehát nem egy pesti kabaré.
Ildikó:
Valóban nem, igyekszünk gondolatokat is közvetíteni, s kerüljük
az olcsó humort. Amikor a Magyar Vigasság megszületett, eszembe
jutott, hogy egy Ady-vers is ezt a címet viseli. De amíg a költőnél
az önpusztító úri vigasságról van szó, addig nálunk egészen
másról.
– Az önök
műsora mennyire aktuális? Tudnak-e még száz évvel ezelőtt íródott
műveken nevetni az emberek?
Ildikó:
A színpadi szituációk és az elhangzó szövegek örökérvényűek,
így a ma emberéhez is szólnak. Ha nem így lenne, akkor nem a
mostani lenne a Magyar Vigasság 49. előadása.
– Előfordult,
hogy a közönség reakciója nyomán változtattak egy adott műsoruk
szerkezetén?
Ildikó:
Ritkán, mert nagyon sok munka előzi meg egy adott produkció színre
kerülését. Mi alakítjuk ki a forgatókönyveket is, így több
olvasópróbát tartunk. Ez már sajnos a mai színházaknál kezd
kimenni a divatból.
Vilmos:
Abban a hiszemben élnek korunk rendezői közül sokan, hogy
olvasópróba nélkül is remeket tudnak alkotni. Sokat dolgoztam
együtt Taub János és Szabó József rendezőkkel akiknél a szövegértelmezés
egy hosszú és aprólékos folyamatot jelentett. Nagyon fontos,
hogy a színpadi jellem a szövegen keresztül is formálódjon.
– Ma a
rendezői önmegvalósítás dívik.
Ildikó:
Ez régen is volt, de soha nem divatból. Harag György, Taub János,
Farkas István, Szabó József (Ódzsa) mind egyéniségek voltak
és nem másolták le a külföldi divatos előadásokat. Az utóbbi
1973-74’-ben rendezte Váradon Az ember tragédiáját, úgy,
hogy egy oratórikus keretjátékot adott a darabnak. A közelmúltban
elhunyt Czikéli László Madáchot személyesítette meg a színpadon,
aki felolvasta egy adott pillanatban az írói utasításokat.
Ebben az előadásban Miske László játszotta Ádámot, Csíky
Ibolya Évát, Varga Vilmos pedig Lucifert. Később, a mi Tragédia
előadásunkban ezt a nagy szerepet, Lucifert, ugyancsak Vilmos játszotta.
Ódzsa eszménye a költői színház. Sok szép előadás született
ebből a rendezői felfogásból.
– Verőcén
ez az első fellépésük?
Ildikó:
Nem, már két Wass Albert- színpadi játékkal léptünk fel a
helyi művelődési házban. Értő, lelkes a verőcei közönség.
Szívesen teszünk eleget meghívásuknak.
– Hány
meghívható előadásuk van?
Ildikó:
Tizenhárom. Előadásaink jórészt a memóriánkban „raktározódnak”,
s ilyenformán néhány próbával újra előadásra késszé
tudjuk varázsolni bármelyiket. A már említett Wass
Albert-esteken kívül Megfogyva bár…című pódium-játékunk
az 1100 éves Kárpát-medencei jelenlétünk szellemtörténetét
idézi; Egy nép kiáltott címmel az 1956-os szabadságharcra emlékezünk;
a Fényes ég alatt egy pódiumjáték az 1848-49-es magyar
szabadságharcról; Mátyás királyról és kortársairól is született
színpadijátékunk. Mi nem mindig színdarabot adunk elő, mert
ahhoz szereplőket kell szerződtetnünk s erre anyagi lehetőségünk
ritkán van. Rá kell hangolódnunk arra, hogy ketten, de mégis több
szerepet játszunk el egy-egy fellépésünkön. Remek színészi
lehetőség!
– A művelődési
ház udvarán láttam egy kis fehér buszt, gondolom azzal érkeztek.
Ez a 21. század vándorszínészének nélkülözhetetlen eszköze.
Ildikó:
Ez a kis busz nem olyan régi, 2005-ös szerzeményünk. Egy ósdi,
kopott Volkswagennel kezdtük, amiben elég szűkösen fértünk
el, hiszen a díszletek és a jelmezek akkor is velünk utaztak.
–
Tudtommal a nagyváradi Kiss Stúdió Színház 1994. márciusában
alakult a Színházi Világnap előestéjén, a Játsszunk színházat
c. gálaműsorral. Akkor már a jelenlegi helyiségben játszottak?
Vilmos:
Akkor még nem. 1994-ben a református egyház mellénk állt
azzal, hogy termet adott a Lorántffy Gimnázium pincéjében. Abból
pinceszínházat készítettünk. Aztán eltelt egy év, és ki
tudja milyen okból, de az iskolában egyesek ármánykodni
kezdtek a színház ellen. Mi teljesen másként képzeltük egy
színház és egy iskola együttműködését…
Ildikó:
Végül is nagytiszteletű Veres Kovács Attilának köszönhetően
a Várad-olaszi református egyházközség adott nekünk újabb,
kisebb pincetermet, amiből lépésről-lépésre, kétkezi munkával
ismét stúdiót varázsoltunk. Mi tartjuk fenn a terem állagát
és egy jelképes bérleti díjat fizetünk az egyháznak.
–
Milyen ötlettől vezérelve döntöttek úgy, hogy egy magánszínházat
alapítanak?
Vilmos:
Az 1989-es változások, új idők, nagy repertoár-szabadság,
fejetlenség, új vezetésben- középszer, igénytelenség iszapjában
ébredtünk rá , hogy telnek az évek, és ebben nekünk részt
venni nem szabad tovább, hiszen a színház a pillanat művészete
és csak egy életünk van. Ez a színházi környezetszennyezés
egyik oka elhatározásunknak. Azt is akartuk, hogy végre olyan
színházat játszhassunk, olyan szellemiségű műveket mutassunk
be, amibe senkinek sincs beleszólása kettőnkön kívül. Olyan
színházat, amely lelki közösséget képes teremteni színpad
és nézői között. Amely sajátos eszközeivel elősegítheti a
magyar nép újra nemzetté kovácsolódását. Ha a magyar színházak
jövőjét nézem, akkor látható, hogy az állami támogatás csökkenése
összeroppantja ezt a felduzzasztott struktúrát. Nagy változás
felé halad a színház világa, s talán javára is válhat
mindez. Jó színház viszont csak ott lehet, ahol tapasztalt színházi
személyiség tervez, művészi ízléssel válogat és értékrendje
is van.
–
Kezdetben egyszerre voltak magánszínházuk és az állami teátrum
tagjai?
Ildikó:
Vilmos csak egy, de én kilenc évig dolgoztam párhuzamosan két
színházban, ami nem volt könnyű. Be kell vallani: úgy vágtunk
bele egy magánszínház alapításába, hogy fogalmunk sem volt róla,
mindez mivel is jár. Ha előre tudjuk, talán el sem kezdtük
volna. Az alapot az önálló előadói estek jelentették. Később
egyik előadásból született a következő. Hosszú évek teltek
el anélkül, hogy pályázati pénzhez jutottunk volna. Ennek az
az oka, hogy nem sokat tudtak rólunk, tehát nem vehettek
komolyan minket sem itthon, sem Magyarországon. Több garast
kellett letenni az asztalra, míg felfigyeltek ránk. Az első
nagy pályázási lehetőségünk 1999-ben volt az első Orbán-kormány
idején. Ezután már helyi pályázatokat is megnyertünk.
–
Tehát eleinte csak a jegybevételre támaszkodhattak?
Ildikó:
Igen, s éppen ez volt az oka annak, hogy első produkciónkat
csak négyszer játszottuk, hiszen nem tudtuk kifizetni az egyébként
is baráti áron fellépő művészeket. Adományokat is kaptunk,
s itt meg kell említeni a Váradról Svájcba elszármazott Széles
Katalin nevét, aki 1000 dollárt adott beindulásunkkor.
Vilmos:
A mi erőnk abban rejlik, hogy ez egy olyan színház, ami két színészből
és egy rendezőből áll, ami nem kerül pénzbe.
–
Ez az ún. hárommotoros színház?
Ildikó:
Igen. Vagy akár ötmotoros, hiszen még egy forgatókönyvíróból
és egy adminisztrátorból is áll, ami szintén nem kerül pénzbe,
mert azt is mi csináljuk. Elsőéves fennállásunkat ünnepelve
Molnár Ferenc Cukrászné című darabját mutattuk be. Ez egy négyszemélyes
darab, amit a marosvásárhelyi színiakadémia rendező-tanára,
id. Kovács Levente rendezett. Ennek költségét úgy tudtam
fedezni, hogy gyermekműsorommal (Süss fel nap!, amely 300. előadás
felé közeledik) tájoltam Székelyföldön, s a bevételt a Molnár-darabra
fordítottam, mert csupán a jegybevétel nem fedezte volna egy négyszereplős
előadás költségeit. A Molnár-darabot előadtuk Magyarországon,
Németországban, sőt Svédországban is. Nyugaton már több
fellépti díjat fizettek, s az összeget visszaforgattuk a következő
előadásba.
Vilmos:
Kettőnknek olyan színvonalas produkciókat kell létrehozni,
hogy méltóak legyünk a hazai színjátszás legjobb eredményeihez.
De állandó szerződtetett társulat nélkül, műszaki személyzet,
adminisztrációs titkárság, szervező részleg, díszlet-és
kosztümtervező, anyagbeszerző, plakát- és műsorfü-zet-tervező,
valamint irodalmi titkárság nélkül dolgozunk. Egyszóval anélkül
a legalább 30 alkalmazott nélkül, amellyel minden állami színház
rendelkezik. Azt azért meg kell említeni, hogy az állami színházban
eltöltött évtizedek alatt szerzett tapasztalatokat is
kamatoztatni tudjuk.
– Az önök
színháza az egyetlen folyamatosan működő erdélyi magyar
nyelvű magánszínház, amely semmilyen állami támogatást nem
kap.
Ildikó:
Ez így van. Néha felháborodnak ezen a kijelentésen, s említik
a pályázati pénzeket. Csakhogy azok egy adott produkcióra szólnak,
s az utolsó fillérig az adott előadásra költhető. Nem
tervezhető azzal a jövő.
Vilmos:
Ráadásul azért a munkáért, amit a színészi rész megvalósítása
mellett végzünk, soha senki sem fizet. Miről is van szó? A
forgatókönyvek elkészítéséről, ami dramaturgiai ismeretet
is igényel. Ezt követi az előadás megrendezése, a zenei háttér
megszerkesztése, a minimális díszlet, a plakátok, jelmezek
tervezése. Kellékeznünk kell, előkönyvelést vezetni, az előadásokat
megszervezni, a díszlet behordásában és beépítésében segíteni,
sőt több száz, vagy ezer kilométert levezetni. Mindenki
sejtheti, hogy nem leszünk milliomosak ebből a nemes munkából,
de hittel és jó lelkiismerettel végezzük feladatainkat.
Ilyenekké „fertőzött” bennünket a Színiakadé-mia…
– Van
olyan erdélyi magyar magánszínház, ami állami támogatásból
él?
Ildikó:
Tudtommal a marosvásárhelyi Yorick stúdió kap egy folyamatos
állandó összeget. A többi társulat csupán egy adott produkcióra
kap pénzt. A nemrégen alakult aradi Kamaraszínháznak nem
ismerem még pontosan a helyzetét. Mi 2010-ben 75 előadást
tartottunk, ami elég nagy szám, ha azt nézzük, hogy a váradi
kőszínházban 120-at. A gazdasági válság is érezhető, mert
mi eddig jónéhányszor évente 100-nál is több előadást
tartottunk. Tizenhat év alatt több mint 1500 előadást
tudhatunk magunk mögött. Csupán az egyik Wass Albert színpadi-játékunkat
adtuk elő egyetlen év alatt 80-szor és eddig összesen 205
alkalommal.
– Előbb
erdélyit mondtam, bár sokak szerint a Partium különálló rész.
Van-e külön partiumi kultúra?
Ildikó:
Ezen sokan vitatkoznak, és tény, hogy más a hangulata egy
kolozsvári művelődési intézetnek, mint a váradinak. Mi elég
jól ismerjük a hazai kulturális helyzetet és mondvacsináltnak
érezzük a direkte szembeállítást. Érdekesség: régen Váradon
lehetett fogni az MTV műsorát, míg Erdélyben nem. Így aztán
videóra vették a műsorokat és úgy vitték át a Királyhágón.
Nagyváradon a színházak előadását is a magyar tévé-műsorokhoz
kellett igazítani.
– Igaz,
hogy képzőművészeti kiállításokat és magyarországi együttesek
erdélyi fellépéseit is szervezik?
Ildikó:
Igaz. Rendeztünk kiállítást Tolnai Tibor és Kristófi Enikő
nagyváradi festőművészeknek, valamint Vígh István debreceni
művésznek, közösen a Partiumi Keresztyén Egye-temmel. Sajnos
jelenleg anyagi okok miatt ez a tevékenységünk stagnál. Régebben
a Kaláka együttes Szabad-e bejönni betlehemmel műsorának erdélyi
turnéját szerveztük meg. A Muzsikás együttes és Sebestyén Márta
is a mi égiszünk alatt turnézott. Nem oly régen a mi szervezésünkben
mutatták be Váradon a Kaláka 40 éve c. könyvet.
– 1999-ben
először, s 2002-ben másodszor rendezték meg a Kárpát-medencei
Stúdiószínházak Fesztiválját. Ez azt jelenti, hogy van egy
kapocs a stúdiószínházak között?
Ildikó:
Valójában nagyon kevés különálló stúdiószínház működik.
A legtöbb művészileg önálló, de költségvetésileg egy
nagyobb színház része. Jöttek hozzánk Szabadkáról, Kárpátaljáról,
Erdélyből és Bukarestből is. A Temesvári Német Színház is
vendégünk volt. Sőt egy bukaresti színésznő Anna Frank naplójának
egy részét jiddisül is előadta. Így négynyelvű volt a
fesztivál: magyar, német, román és jiddis.
Vilmos:
Egy cigány egyesületet is meghívtam Pestről, de ők azzal az
indokkal, hogy ellopták az autójukat, lemondták a részvételt.
Ildikó:
Sajnos 2002 óta nem sikerült pályáznunk a Kárpát-medencei Stúdiószínházak
Fesztiváljának megrendezésére, mert az Orbán-kormány utáni
szocialista kabinetek nem támogattak minket.
– Mekkora
sajtóvisszhangja volt ennek a fesztiválnak?
Ildikó:
A szakma felfigyelt ránk, a sajtó dicsérőleg nyilatkozott, de
széles körben akkor kezdtek megismerni minket.
– Melyik
korosztály látogatja főleg a produkcióikat? A Reggeli Újság
beszámolója szerint az 1956-os emlékestjükről hiányoztak a
fiatalok.
Ildikó:
Még tíz évvel ezelőtt nagyon sok diákelőadást tudtunk
tartani, ám sajnos a mostani fiatalokat ezek a produkciók nem érdeklik.
Bizonnyal az iskolák sem motiválják erre a diákokat.
– Iskolákba
sem kaptak meghívást?
Ildikó:
Elvétve, holott nemrég született meg a Széchenyiről szóló
előadásunk. A Kiss Stúdió Színház törzsközönsége pedig
inkább idősebbekből áll. A partiumi magyar egyetem diákjai
sem látogatják rendezvényeinket.
Vilmos:
Ez sajnálatos és szégyenteljes, mert abban az intézményben
1200 magyar diák tanul. A jövő magyar értelmisége. Meghívtak
például a Villon-estemmel. Technikusommal ketten felcipeljük és
beépítjük a rögtönzött színpadot fénynyel, hanggal, kellékekkel.
Beöltözve elkezdem az előadást, majd váratlanul felgyújtom a
nézőtéri fényeket és látom, hogy csak 26-an voltak kíváncsiak
az előadásra. Megköszöntem a meghívást és csodálkozásomat
tolmácsolva lementem a színpadról.
Ildikó:
Nem csak a mi rendezvényünkre jár el kevés fiatal. A nagy állami
színházak előadásait is kevesen látogatják, talán azért,
mert manapság színházba járni nem divat? De azt is hozzá kell
tenni, hogy a budapesti fasori evangélikus gimnáziumban tartott
előadásunkra 300 diák volt kíváncsi. Sok függ az adott
iskola szellemétől, a kulturális örökség továbbadásától.
– Ildikó
1980-tól kilenc éven át volt a váradi színház magyar társulatának
művészeti vezetője. Akkor még divat volt a színház?
Ildikó:
Akkor még nagyon sokan jártak színházba. Az ún. rendszerváltás
után nagy hibát követtek el azzal, hogy szétszakították a
meglévő kulturális hálózatokat. Ki kellett volna találni az
újfajta színházcsinálást. Azt veszem észre, hogy a Parászka
Miklós-féle csíkszeredai színházépítés az, ami követendő
példa lehet, mert közönségbarát, széles repertoárral
dolgozik és kapcsolatteremtő.
– Vilmos
Csurka István Eredeti helyszín c. színdarabjának megrendezésével
vizsgázott a rendezői szakon. Hány Csurka-darabot mutattak be
Ildikó vezetése alatt?
Ildikó:
Amíg a színház tagjai voltunk, hat Csurka-drámát mutattunk
be, s abból ötöt én jártam ki a hivatalos szerveknél. Akkor
nem lehetett hasraütés-szerűen előadni egy darabot. Beleszólt
a párt, a tanács, a szakszervezet, és Bukarestben is rá
kellett ütni a pecsétet az engedélyeztetésre. Csurka darabjait
nagyon szerette a közönség, 70 előadást játszottunk a
Deficitből, s mindegyik bemutatott drámájával országos turnéra
mentünk, amit külön jóvá kellett hagyatni.
– Mikor
kapta meg a Kiss Stúdió Színház a Magyar Örökség-díjat?
Vilmos:
2007 decemberében. A Magyar Örökség-díj kitüntetettjeinek
kiválasztása az alulról építkező demokrácia elvén és
gyakorlatán alapszik: állampolgári jogon mindenkinek módjában
áll díjra javasolni az általa érdemesnek tartott személyt,
együttest, intézményt, teljesítményt. Ez egy magas erkölcsi
kitüntetés. Minket azért díjaztak, mert a szórványban élő
magyarság kulturális és színházi életét gazdagítjuk Erdélyben
és Európa-szerte, ahol magyar egyesületek vannak.
– 2007 után
több meghívást kaptak?
Ildikó:
Eleinte igen, de sajnos 2010 májusa óta, a gazdasági válság
miatt egyre kevesebb meghívást kapunk. Valószínűleg nincs
elegendő pénze a művelődési házaknak egy-egy produkció meghívásához.
Reméljük, az új kormány mindenben segíti majd a magyar kultúra
terjesztőit.
– Nem is akármilyen
terjesztőiről van szó az önök esetében, mert Németországban
a Kiss Stúdió Színház adta elő először Az ember tragédiáját
a maga teljességében.
Ildikó:
Pontosabban mi adtuk elő az egész művet , mert egy-egy
jelenetet mások is vittek ki Németországba. Münchenben például
kivételesen nagy sikere volt a pótszékes terem előtt eljátszott
előadásnak.
Vilmos:
Ezt a darabot a millecentenáriumi évben mutattuk be. A produkciót
nyolc színészre és hat műszaki személyzetre komponáltuk. Egy
teljes nyáron át dolgoztam a forgatókönyvön és a rendezői példány
elkészítésén. Ez az előadás nem stúdiószínpadra készült,
de bármilyen térben előadható módon. Az előadás 3 millió
forint pályázati pénzből készült el, és 25 alkalommal játszottuk.
A pesti Nemzeti Színház Tragédiája előadásonként került
ennyibe. És ők 50 alkalommal játszották. Pénz hiányában a
rendezést ingyen csináltam, sőt Lucifer alakításomért sem
vettem fel Erdélyben fellépti díjat. Nagy áldozatokkal járt a
produkció, de eljutottunk vele a Felvidékre, Szlovéniába,
Magyarországra, és amint említette, Németországba is. Érdekesség:
eddig valahányszor nyilatkoztam újságíróknak arról, hogy mi
vittük el először Németországba a Tragédiát, azt udvariasan
kihagyták az interjúból. Ettől még a tény tény marad. Tény,
hogy egy ilyen nemzetközi turné 80 személlyel hatalmas összegbe
kerülne, s mi 15-en voltunk összesen, de teljes értékű Tragédiát
vittünk ki. Ez azért is szükséges, mert sokan nem is ismerik
Madách remekművét. Nem tudják, hogy a darabban nincs semmiféle
úgymond tragédia, „csupán” monumentálisan láttat és
elgondolkodtat. Megkérdeztem egyszer egy váradit, látta-e Madách
Tragédiáját? Elszomorító a válasz: „elég tragédia a mi
életünk, minek azt még színházban is nézni?”
– Hol kéne
változtatni azon, hogy műveltebb legyen a magyarság?
Vilmos:
A bajok gyökere az ál-humánus , liberális pedagógiai elvekben
rejlik! Mondják: nem szabad arra a szegény gyermekre ráerőszakolni
egy Mozart-koncertet, vagy bekényszeríteni egy színházi előadásra,
mert sérülhet a lelkülete! És a tanárok ne merjenek olyan
feladatot adni a jogokkal rendelkező diákoknak, hogy könyv nélkül
kelljen elmondaniuk egy Petőfi -verse, és hogy a tanárok zöme
tulajdonképpen hülye, s nem árt bántalmazásokkal észre téríteni
őket, mert különösebb baj úgysem származik belőle. Sajnos
generációk nőnek fel ennek a sunyi, alattomos, tisztességtelen,
és nemzettudatot kilúgozó pedagógiai elvnek az eredményeként
„sérült” lélekkel. Az eredmény könnyen felmérhető, hogy
csak a magunk területén maradjunk. Nagyváradon körülbelül
400-500 magyar ajkú tanerő dolgozik. Ebből 30-nak ha van színházi
bérlete. Mit várjunk a diákoktól…?
– Osztom
az oktatással kapcsolatos nézeteit, de szerintem nem csak ezért
nem járnak színházba az emberek.
Vilmos:
Azért azt is el kell mondani, hogy vannak olyan módszerek,
amivel a színháziak szoktatják le az embereket a színházba járásról.
Ismerek olyan „modern” rendezőt, akinek nincs olyan munkája,
amiben ne idétlenkedne két jobb sorsra érdemes színész,
szeretkezést imitálva a linóleummal leterített színpadon. A
trágár szavak használata is mindennapos. Jellemalkotó színész
alig van már, csupán rendezői utasítást végrehajtó. A
fesztiválokra és a kritikusoknak készült előadások néha
sikeresen irtják a jámbor közönséget. Kicsit olyan ez, mint
amikor az irodalmi folyóiratokban az írók egymásnak írnak,
mert más úgysem olvassa azokat. Ez nem jelenti azt, hogy ne
lenne fontos a hagyományos színjátszás kereteit tágító műhelymunka.
A korszerű színpadi jelrendszerek, melyek a műhelymunkák során
hasznosnak bizonyulnak, frissítően hathatnak a gyakorta
elkoptatott megoldások helyett.
– Milyen
terveik vannak a jövőre vonatkozóan?
Vilmos:
Egy nagyhorderejű vállalkozásba szeretnénk kezdeni. Az új,
nemzeti kormány hangoztatja, hogy a magyar nyelvet a határokon túl,
ha lehet, intézményesített formában kell megtartani és életben
tartani. Arra gondoltam, hogy Az ember tragédiáját egy félig
oratórikus, félig színpadi játék formájá-ban Erdély magyar
templomaiba vinném el, anélkül, hogy a legkisebb mértékben is
sérülne a madáchi eszmeiség. Még az „átkosban” is sikerült
a magán-turnéim során eredményesen együttműködnöm számos
tiszteletessel. Ma is bízom ebben a szövetségben. Például
Nagyváradon, Aradon, Margittán, Gyergyószentmiklóson teltházas
közönség előtt játszottuk a Kiss Stúdió Színház által színre
vitt Tragédiát az ezredfordulón. Az az előadásunk anyagiak
miatt 25 előadás után leállt. Ebben az új felfogásban öt színész
, egy technikus és egy díszletező tenné ki a társulatot.
Ennek az elképzelésnek a pályázatát másfél hónappal ezelőtt
benyújtottam az illetékes államtitkárságra, most tehát várjuk
a választ!
Medveczky Attila
|