2011.01.14.
Azok támadják, akik nem is
olvasták
Tavaly
decemberben szavazta meg az Országgyűlés az új médiatörvényt,
amit az ellenzék és a liberális média rögtön szapulni
kezdett, sőt még nyugati lapok is támadták ezért a magyar
kormányt. A médiatörvényt kritizálók egyik véleménye, hogy
a parlament gumiszabályokat hagyott jóvá az új médiatörvényben
és ezek alapján könnyen bírságolhatóvá válnak az egyes médiumok.
Minderről L. Simon Lászlóval, az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának
elnökével beszélgettünk.
– Egyik német lap szerint Führerstaat lett
Magyarország. Mit gondol, a cikk írója ismeri egyáltalán a
jogszabályt, vagy egyszerűen szándékosan félretájékoztatták
őt a magyarországi kollegák?
–
Szerintem az illető újságíró nem ismeri a magyar médiatörvényt.
Számomra érthetetlen: egy újságíró hogy veszi magának a bátorságot
ahhoz, hogy olyat bíráljon, ráadásul ilyen címmel, amit nem
olvasott el.
– Nem csak újságírókról van szó, hanem
nyugati politikusokról is, pl. a luxemburgi szocialista külügyminiszterről.
Biztos, hogy nem irányított ez az akció?
–
Nem ismerem ennek a működését, ahogy azt sem, honnan indult el
a folyamat. Tény és való, Magyarországra sokkal jobban
figyelnek az EU soros elnöki posztja miatt. Ez viszont önmagában
kevés indok arra, hogy hazánkról ilyen lejárató cikkeket
tegyenek közzé. A másik ok: az elmúlt fél évben egy sor
olyan döntést hozott a magyar parlament, ami szokatlan az európai
politikában. És adott esetben német, francia gazdasági érdeket
is sértenek, ami érthető módon nem tetszik mindenkinek.
– Tehát bosszúról van szó?
–
Ezt így nem lehet kijelenteni. Az egész folyamatnak a pszichológia
hátterében ezek a gazdasági döntések is meghúzódhatnak.
– Miért olyan fontos, hogy a most
elfogadott szabályozás nem ad automatikus halasztást a Médiahatóság
kiszabta büntetések befizetésére akkor sem, ha a megbírságolt
megtámadja a hatóság döntését?
–
Ha valakit megbírságol a Médiahatóság, akkor a bíróságnál
kezdeményezheti a bírság kifizetésének felfüggesztését. Ez
a passzus Pálffy Istvánnal közös módosító indítványunknak
köszönhetően került be elsöprő parlamenti többség támogatásával
a jogszabályba, azért, mert nagyon sok szakmai szereplőtől azt
hallottuk, ha ez nem történik meg, akkor a büntetésekkel
ellehetetlenítik azokat a lapokat, amelyeket bírságokkal sújtanak.
Ez önmagában is igaztalan vád, de a szakma megnyugtatása érdekében
beiktattuk ezt a módosítást. A bíróságnak van mérlegelési
jogköre. Mondhatja azt, hogy úgy ítéli meg: a Médiahatóság
által kiszabott bírság mértéke valószínűsíthetően arányban
van azzal, amit az adott médium elkövetett, és nem dönt a
halasztó hatály mellett. De dönthet úgy is, hogy megvizsgálja
az ügyet, és ezért halasztó hatállyal bír. Meg kell
jegyezni: számos más hatóságnál nincs is lehetőség halasztás-
kérésre; ha például valakit megbüntet az APEH, az köteles
befizetni a díjtételt, máskülönben azt az adóhatóság
behajtja rajta, majd az illető pereskedhet az adóhivatallal az
igazáért. Amennyiben a bíróság úgy dönt, hogy az APEH hibásan
szabta ki az illetőre az adott díjtételt, akkor azt a
hivatalnak vissza kell fizetnie. Tehát mi egy könnyebb szabályozást
vezettünk be.
– Sikerült olyan jogszabályt alkotniuk,
amely lehetőséget teremt az illegálisan működő, személyiségi-,
közösségi- és egyéb alkotmányos alapjogokat sértő orgánumok
korlátozására?
–
Nagy lépést tettünk ebbe az irányba. A legnehezebb helyzetben
az internetes sajtót illetően vagyunk. A hagyományos sajtótermékek,
mindegy melyik politikai oldalhoz tartoznak, legálisan működnek
a felelős vezetők, a kiadó megjelölésével az impresszumban.
Így az olvasók tudják, ki a felelős a lapért, és bármilyen
kétes esetben ki perelhető. Ennek a tiszta helyzetnek a
megteremtése az internet világában nehezebb. Viszont a törvényben
egyértelműen megfogalmaztuk azt, hogy az internetes hírportálok
is sajtótermékek és ezek is a médiajogszabály alá tartoznak.
Azon az internetes oldalaknál, melyek magukat nem sajtótermékként
definiálják, még vannak törvényi szempontból nyitott kérdések.
Ebben az évben kiderül, mennyire hatékony a médiatörvény, és
szükséges-e ezen a téren módosítani.
– Nagy újságírói lelemény a kérdőjeles
cím, amikor csupán elültetjük a bogarat az olvasó fülébe.
Ezeket szabályozza-e a médiatörvény?
–
Valóban elég sok újságíró él ezzel a lehetőséggel,
politikai beállítottságtól függetlenül. Bizonyos perekben
egy ilyen cikk véleménynyilvánítónak és nem tényközlőnek
minősül. Én tisztességtelen magatartásnak tartom azt, ha egy
újságíró egy köz- vagy médiaszereplő besározását „kérdőjeles
címbe csomagolja”. Ezzel nem a törvénynek, hanem a szakmának
kell foglalkoznia. Erre alkalmas lesz a törvény által garantált
önszabályozó testület és az etikai kódex létrehozása.
– Az egyik netes lapból, a mindennapi hu
egyik cikkéből idézek: „»hogy a médiatartalom nem lehet
alkalmas személyek, nemzetek, közösségek, nemzeti, etnikai,
nyelvi és más kisebbségek vagy bármely többség, továbbá
valamely egyház vagy vallási csoport elleni gyűlölet keltésére«,
őrület. Szerintem például a Szcientológia Egyház agymosó
szekta, nagyon utálom, és ezt alkalomadtán részletesebben is
meg szeretném írni, baj?” A netes lap szerint ezt a törvényt
vissza kéne vonni. Mi erről a véleménye?
–
Aki úgy gondolja, hogy mindezért a törvényt vissza kéne
vonni, nem olvasta el, vagy nem érti a jogszabályt. Teljesen egyértelműen
elkülönül a tényközlés, a hírszolgáltatás, és a véleménynyilvánítás.
Tehát véleménynyilvánításra ezután is lesz lehetőség a
sajtóban. A felhozott példára a válasz: ha hazánkban a
Szcientológia Egyház bejegyzett egyház lenne, akkor ez az intézmény
perelhetne, bár nem biztos, hogy sikerrel. Hiszen a bíróságnak
joga van eldöntenie azt, mi minősül tényközlésnek, s mi értelmiségi,
újságírói véleménynyilvánításnak.
– Január 3-án két napilap is szokatlan címoldallal
jelent meg, s a nagy fehérségben nagy betűkkel közlik:
„Magyarországon megszűnt a sajtószabadság.” Ez most vélemény,
vagy tényállítás?
–
Ez egyszerűen marhaság. Ha igaz lenne, amit leírtak, akkor meg
sem jelenhetnének ezzel a címlappal. Így saját maguk bizonyítják
állításuk abszurditását. Az a példátlan, és sok esetben ízléstelen
hazai sajtótámadás, ami a kormányzatot éri, éppen hogy a
sajtó szabadságának a bizonyítéka.
– Végezetül beszéljünk a kultúrára jutó
költségvetési keretről. Ön több forrást szeretett volna a
területnek, sőt a Magyar Mozgókép Közalapítvány 2011-es költségvetési
támogatását 3,5 milliárddal megemelő módosító indítványt
terjesztett az Országgyűlés elé, amely azonban nem támogatta
azt. Csalódott?
–
Több forrást szerettem volna a kulturális területnek, de tudomásul
vettem, hogy a jelenlegi pénzügyi helyzetben erre nincs lehetőség.
Így nem sikerült jelentős forrásnövekedést elérni, de az az
állítás sem igaz, hogy kevesebb pénzzel gazdálkodhat a kulturális
ágazat. A filmfinanszírozás átalakulása fontos lenne, de
tudni kell, hogy 8 milliárd forintnyi adósságot halmozott fel a
Magyar Mozgókép Közalapítvány, amire vezetőinek nem volt
felhatalmazása. Ezt az ügyet ki kell vizsgálni. Miközben számon
kérik rajtunk, hogy nem adunk elég forrást a magyar filmkultúrára,
látni kell, hogy a pénzt előre elköltötték az alapítvány
korábbi vezetői.
Medveczky Attila
|