2011.01.21.
Áskálódás
a nemzet ellen, egykor Keleten, majd Nyugaton
(Mába
nyúló emlékezés és tényszerű emlékeztetés)
Legújabban például
éppen a december 21-én elfogadott médiatörvény ürügyén indítottak
a „rettegés jegyében” széles körű támadást szinte Európa-szerte
a magyar kormány és személyesen Orbán Viktor kormányfő
ellen. Teszik ezt anélkül, hogy egyáltalán megismerkedtek
volna e törvény teljes szövegével. De már a sajtószabadság
miatti aggodalommal kapcsolatos kifejezések használatából is
rajta lehet kapni a honi súgók és áskálódók közrejátszását.
Bizonyíték erre például Konrád György nyilatkozata a
Berliner Zeitungban (2010. december 24.), akit a Fidesz-kormányzása
a nácik 1933-as hatalomra jutására emlékezteti, valamint az
EU-s értelmiség egy csoportja nyílt levelet tett közzé a
szabadságjogok védelme érdekében, melyet aláírt Demszky Gábor,
Göncz Árpád, Haraszti Miklós, Konrád György, Magyar Bálint,
Pető Iván és Rajk László. A Magyarországon mára már
kialakult új helyzet – miszerint a Fidesz-KDNP révén nemzeti
többségi akarat és összefogás érvényesül az országban –
azonban e tekintetben is változást eredményezhet, ha a kormány
következetesen folytatja nemzetegységesítő politikáját az
emberi méltóság és a demokrácia védelme jegyében.
Sokan emlékezhetnek
még földijeim közül arra, hogy szülőfalumban, Püspökladányban
a második világháborút megelőzően (akkoriban kb. 16 ezer
lakosú nagyközség, 1986-tól pedig város) nagyszámú zsidóság
élt. (Erre vonatkozóan Csák Gyula innen elszármazott író,
„A szikföld sóhaja” című Püspökladányról szóló könyvében
közölt levéltári adatok szerint már az 1890-es népszámláláskor
ötszázötvenegy főt írtak össze.)
A zsinagóga és a zsidóiskola épületei még ma is
stabilan állnak, csak azokat már régóta más célokra használják.
Azért is emlékszem velük kapcsolatban sok mindenre, mert
Kellner-boltosék az utcánk sarkán laktak, ahol szombatonként
elég gyakran vendégsereg gyűlt össze, engem pedig olykor megkértek
a tűz begyújtására. Így alkalmam volt már gyerekfejjel
megfigyelni bizonyos dolgokat életükkel, helyzetükkel
kapcsolatban.
Egy biztos, hogy
anyagilag-szociálisan valamennyien sokkal jobban éltek, mint a
helyi átlag nem zsidó magyar családok. Mondogatták is az
emberek: „az a zsidó, aki szegény rongyos, az egy kicsit
bolond is tán.” Miután valóban sokan voltak, bizony nagy volt
a tragikus veszteség is körükben, ami a gettózás és a
koncentrációs táborokba történt elhurcolásuk következtében
érte őket. 1945-ben csak kisebb részük tért viszsza a
Holocaust kegyetlen arénáiból. Közülük azonban egy kisebb
csoportnak (Cili, Kellner, Norbert, Schwarz, stb.) szinte az első
útja a községházára vezetett. Mások mellett (nemzetiszínű
szalaggal a karján hivatalos személy lévén) éppen apámat találták
ott, akit korábbról ismertek, mint helyi tekintélyes földmunkás
embert, hiszen, amikor tehette, mellettük volt nehéz helyzetükben.
Nos, meglehetősen vehemensen, szinte felelősségre vonóan, a következő
szavakkal fordultak hozzá: Szűrös bácsi, amint látja élünk,
visszajöttünk, és elszántak vagyunk, hogy revánsot vegyünk a
nyilasokon. Apám természetesen nem olyan ember volt, aki csak úgy
megretten egy ilyen demonstratív fellépéstől, hiszen ekkorra
ő már sokat látott és tapasztalt nem könnyű életében.
(Huszárként vett részt az első világháborúban; majd öt évet
töltött orosz hadifogságban; olvasókörbe járó megbecsült
szociáldemokrata földmunkás; a háború után pedig rövid
ideig az MKP tagja. A háborús front átvonulásakor védte az
asszonyokat a szovjet katonák erőszakoskodásától, és a fogságban
szerzett szerény orosz tudásának is köszönhetően képes volt
megakadályozni, hogy embereket „málenkíj robotra”
elvigyenek. Éppen 2011-ben lenne százhúsz éves.)
Így hát határozottan, gyorsan, de megértően és
megfontoltan reagált: Idefigyeljetek barátaim! Veletek együtt
őszintén örülünk annak, hogy Istennek hála, életben
maradtatok és újra itt láthatunk benneteket közöttünk. Kérlek
azonban benneteket, hogy húzzátok meg és becsüljétek meg
magatokat, mert itt sokat szenvedett csupa szegény lakosság él,
s nem lenne helyes olyan hangulatot szítani, ami újabb bajt
keverne, vagy zavart keltene az emberek között. Van itt elég
baj amúgy is!. Rendbe kell tennünk dolgainkat, hogy újra
indulhasson a teljes élet a községben. Nyilasok pedig itt
nincsenek. Igaz, voltak hárman-négyen nyilas pártiak, személyesen
ismertük őket, de a csendőrökkel, és a főbb hivatalos személyekkel
együtt ők is Nyugatra távoztak. Ezért itt ne keressétek őket!
– Nos, ezt a történetet azért idézem fel, mert tartalmát és
jelentőségét apám elbeszélése alapján tizenegy-tizenkét éves
koromban még nem tudtam igazán értelmezni és felmérni. Csak jóval
később, amikor tudomást szereztem a hírhedt Péter Gábor indíttatásának
körülményéről, s a köréje tömörülő fiatal ÁVH-s
tisztek reváns-esküjéről, értettem meg e fellépések jelentésének
és hangulatának félelmetes egybecsengését, kicsiben és
nagyban. Ezek az emberek végül is gyorsan belátták, hogy nem
szülőföldjükön kell keresniük sanyarú sorsuk okozóit, a
revansra irányuló feladatot
kaphatták központi eligazításképpen. Azután pedig a
keményedő pártállami viszonyok hatására fokozatosan eltávoztak
szülőföldjükről nagyobb városokba, illetve 1956-ban és utána
külföldre is.
Akkoriban a
magyar nép és nemzet kíméletlen politikai és lelki terrorizálásának
az időszaka vette kezdetét. Ma már talán széles körben közismert,
hogy a második világháború utolsó évében az ország élére
állíttatott Rákosi Mátyásnak nem tetszett a Kölcsey-Erkel
zseniális páros által alkotott, a magyar emberben mély érzéseket
keltő nemzeti Himnusz. Az új megalkotására kiszemelt akkori
nagy páros, Kodály és Illyés viszont – átlátva Rákosi
nemzetellenes törekvésein – érthetően, eleve visszautasította
a felkérésnek még a szándékát is. A legenda szerint Kodály
Zoltán állítólag mogorván csak ennyit mondott: Jó a mostani.
De ezen igencsak
túlmenve, Rákosi egyszerűen lefasisztázta az egész magyar népet,
mondván, „tízmillió fasisztával kell felépítenem a
szocializmust”. Ez a fasisztázás még moszkvai „gazdái”
szemében is durva hazugságnak és rágalomnak tűnt. Ezért aztán
később egyéb tekintetben sem igen adtak hitelt szavainak, nem
vették komolyan. Sőt nemegyszer megalázták, Sztalin például,
a fáma szerint, rendszerint megvárakoztatta előszobájában.
Erről írt egyébként Henry Kissinger is „Diplomácia” című
emlékiratában a következőképpen: „Rákosi a Vörös
Hadsereggel tért vissza és olyan elnyomó rendszert hozott létre
hazájában, amely még a sztalini mérce szerint is szigorúnak
volt tekinthető. Az 1953-as berlini felkelés után azonban Rákosi
ideje lejárt. Moszkvába hívatták, ahol Berija utánozhatatlanul
brutális, sztalini modorban közölte vele, hogy bár Magyarországon
történelme folyamán különböző nemzetiségű királyok álltak
az ország élén, de zsidó királya még sohasem volt, s a
szovjetvezetésnek ezt most sem áll szándékában megengedni.”
– Rákosi nemzetidegen „moszkovita csapatával” együtt, sok
bajt és szenvedést okozva, jó ideig még a magyar nép nyakán
maradt és nem nyughatott. Ekkorra már kivégezték Rajk Lászlót,
valamint társait, és börtönben ült Kádár János. Átmenetileg
Nagy Imre lett ugyan a miniszterelnök, de Rákosit áruló
despota csapatával együtt csak az 1956-os forradalom volt képes
elsöpörni.
De az is
bebizonyosodott, hogy az ilyen természetű, illetve beállítottságú
politikai erők, csoportok vagy egyének csak akkor érzik jól
magukat a bőrükben, ha diktálhatnak, ha hatalmi eszközök állnak
rendelkezésükre erkölcstelen és nemzetietlen ambícióik kiélésére.
Ha ezekkel nem rendelkeznek, és felelősségre vonás vár rájuk
népellenes tetteikért, akkor hátatfordítanak az országnak és
menekülnek belőle, mert ennyit ér, illetve jelent nekik a haza
fogalma. Így volt ez 1956-ban, és állítólag manapság is
csomagolni készülnek egyesek. Legalábbis ezt híresztelik országunkról
bizonyos nyugati hírmagazinok és újságok.
Annak idején, köztudottan
Rákosiék embereként, lépett színre a kegyetlenségek végrehajtójaként
Péter Gábor is, aki az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) hírhedt
főnökeként maga mellé gyűjtötte a hasonlóan vérengző beállítottságú
híveit „munkatársakként”. Sőt még a Holocaust poklából
visszatértek közül is magához vett erre kaphatóakat, hogy revánsot
vegyenek a Rákosi által lefasisztázott magyar népen, „ellenségeiken”.
És körülötte valósággal aratott a halál. (Nem vitás, hogy
mindez elsősorban és legsúlyosabban az un. „osztályellenséget”
érintette, de itt most főleg a jelenség természetéről, és
„forrásvidékéről” kívánok szót ejteni és a mához
kilyukadni.) Péter Gáborral kapcsolatban később, a nyolcvanas
években, ugyanis még – Rákosit börtöne után is mentegető
– Kádár János is mély ellenszenvvel és megvetéssel beszélt
abban az értelemben, hogy miféle ember lehet az, aki már a pártmozgalmi
illegalitásban úgy nyilatkozott: ha győzünk vagy
felszabadulunk, én rendőrfőnök akarok lenni. És az is lett!
Ilyen történések
és előzmények után nem véletlen, hogy ekkor ismét (1918-1919
után) Magyarországnak volt a legnemzetietlenebb kormánya
Kelet-Közép-Európában. Ezért az sem volt véletlen, hogy ezek
a körülmények egyéb súlyos tényezők és következmények
együttes hatására először éppen itt, Magyarországon
vezettek el 1956-ban hatalmas társadalompolitikai robbanáshoz, s
torkollottak a nemzeti felszabadító forradalomba. Ennek már több
mint félévszázada, de a „tisztulás” e tekintetben máig
sem ment végbe igazán.
A történészi
kutatások kimutatják, hogy ebben az időszakban is igen hosszú
ügynöklisták álltak össze, egymást érték a feljelentések
és árulások. Többek között, igen jellemző példaként hadd
emlékeztessek arra, hogy az 1970-es évek elején a Moszkvába törtető
moszkovita biszkuk és komócsinok még Kádárt is feljelentették,
túlságosan önállósodónak, nemzetinek és liberálisnak beállítva
őt, az „új gazdasági mechanizmus” bevezetése és az
Alexander Dubcsekkel való állitólagos „barátkozás” ürügyén.
Így szerették volna eltávolítani őt főtitkári posztjáról,
ami akkoriban kétségtelenül L. I. Brezsnyevék fejében is
megfordult. Éppen erre akartak rálicitálni a hazai „moszkoviták.”
Időrendben a mához
közelítve, itt most csupán a hiteles dokumentálás végett írom
le, hogy szinte törvényszerűen jómagamat is – nyílván nem
szívelvén népi-nemzeti eszmeiségemet – ugyanezekből a
nemzetietlen politikai körökből jelentettek fel nem egy
alkalommal nyilatkozataim és állásfoglalásaim miatt. Ezek közül
is a legsúlyosabban az esett latba, amikor 1983-ban a Népszabadság
egyik főszerkesztő-helyettese súgott be a szovjeteknél. (Az újságírók
székházából állítólag egyszerűen csak átsétált az illető
az utca másik sarkára a szovjet nagykövetségre.) Tény, hogy
feljelentése eljutott egészen a nagyhatalmú főtitkár, Jurij
Andropov asztalára (mondták, ő is effajta körből származott),
aki felelősségre vonó és fenyegetően dörgedelmes levélben kérdezte
Kádár Jánostól: miféle külügyi titkáruk van önöknek?
Andropov, hitelt adva a feljelentőnek, többek között ilyeneket
írt a levelében: „Az általunk igen tisztelt magyar elvtársak
egész sorával lefolytatott nyílt beszélgetésekből a Magyar Népköztársaságban
dolgozó szovjet elvtársak értesültek arról, hogy október 6-án,
a külügyi újságírók nagy csoportjával a Magyar Újságírók
Szövetségében az MSZMP titkára tájékoztatót tartott,
amelyben egy sor enyhén szólva kétes tétel szerepelt, amilyet
a legkevésbé várhat el az ember a szocialista közösség egyik
országa testvérpártjának vezető tisztségviselőjétől.”
Ebből a tekervényes mondatból a napnál is világosabban kiderül,
hogy a KGB Magyarországon működő emberei könnyen közvetlenül
is teljes körű tájékoztatást nyújtottak a Kreml részére.
(Persze annak idején ezt az Andropov-Kádár levélváltást is
titok övezte, csak 1990-ben jelenhetett meg: „El nem égetett
dokumentumok”, Budapest, 1990. Szabad tér Kiadó. De a balliberális
sajtó azóta is hallgat a feljelentő elődökről.) „Mi ez, végletes
politikai naivitás, vagy valami ennél rosszabb?” – teszi fel
a kérdést Andropov azzal kapcsolatban, hogy az informátorok
szerint dicsértem Bush, amerikai alelnök magyarországi látogatását;
hibás lépésnek minősítettem a szovjet légtérbe behatolt dél-koreai
személyszállító repülőgép lelövését. Válaszolva saját
kérdésére, a szovjet főtitkár így folytatja levelét:
„Akaratlanul is az utóbbira gondol az ember, mivel ugyanabban a
beszédében Szűrös elvtárs igen tapintatlan, azt mondanám
nyegle kitalálásokat és fejtegetéseket engedett meg magának a
szovjetvezetésen belüli valamiféle »egységhiányról«”
stb.
Nos, ezt az
esetet azért is említem meg részletesebben, mert igencsak
jellemző volt az akkori állapotokra, ahogyan az ilyen ügyeket
„kezelték”. A Politikai Bizottság ülésén szinte tetemrehívásként
tárgyalták az Andropov levél kapcsán kirobbant ügyet. Ott, jómagam,
kissé naivan kikelve magamból, olyanokat mondtam, hogy mélyen
megvetem a besúgókat és csodálkozom, hogy a PB nem csak felül
otromba vádaskodásaiknak, hanem pártjukra is áll. stb. Az ülés
szünetében viszont odajött hozzám Aczél György, és a következőket
mondotta „ravaszul vigasztalóan”: Matyikám, ne szívja úgy
mellre ezt az egész dolgot, hiszen Kádár azért rendezte meg
ezt a ceremoniális fejmosást, hogy eleget tegyen Andropov
intelmeinek, amelyeket a levelében önnel kapcsolatban szóvá
tett. Mert, ha nem tudná, minden, ami a PB ülésen tárgyalásra
kerül és elhangzik, egy-két órán belül közvetlenül
Andropovék tudomására jut! Ez a helyzet Magyarországon, tele
vagyunk besúgókkal. (ő csak tudta! Mások viszont csak sejthették.
Viszont Andropov leveléből, ha olvashatták volna az emberek,
sokak számára is kiderülhetett volna, hogy mennyi „emberük”
volt itt a nyakunkon, minden lépésünket követve, mi több,
ellenőrizve.)
Erre az időszakra
vonatkozóan csupán kiragadott példaként emlékeztetek arra,
hogy még az 1980-as évek közepén is, milyen agresszív hevességgel
támadtak rá Csoóri Sándorra Hajdú János bértollnok révén,
mert szolidaritást vállalt szlovákiai magyar írótársával,
Duray Miklóssal. Csoóri Sándort akkor szilenciumra ítélték,
Duray Miklóst pedig letartóztatták Csehszlovákiában. De
hasonló módon támadták, cenzúrázták és ítélték
szilenciumra Csurka Istvánt írásaiért és nyilatkozataiért,
vagy tiltották be a Tiszatáj című folyóiratot, stb. – Talán
mindebből látható, hogy a feljelentők és árulók tobzódása
jórészt a diktatórikus rendszer természetéből fakadt, amit
csak tetéztek az idegen megszállás körülményei, a nemzet
kiszolgáltatottsága.
Ezek után magam
sem gondoltam volna, hogy oly mértékben, folytatódik, illetve
átöröklődik a feljelentéseknek, a besúgásoknak és főleg
az ország, a nemzet lejáratásának eme „történelmi
folytonossága”, ahogyan azt a rendszerváltás után
napjainkban is tapasztalni lehet. Egyre világosabb lett azonban,
hogy honnan fúj a szél: a nemzetietlen erők átöröklődtek, sőt
újra erős hatalmi pozíciókra tettek szert, ahonnan árasztották
a társadalmat mérgező s az egész nemzetet romboló szellemiségüket
és folytatták káros tevékenységüket. A keleti megszállás
helyett a nyugatimádat uralkodott el. („A tankok helyett bejöttek
a bankok!”- szlogen, népi szólásmondás lett.)
Első alkalommal
mindjárt a rendszerváltás hajnalán szembesültem a ténnyel,
hogy folytatódik az ország és a nemzet elleni áskálódás.
1989 szeptemberében az Országgyűlés elnökeként az USA-ba látogattam,
majd ideiglenes köztársasági elnökként 1990. március 15-én
részt vettem a Kossuth-szobor Kapitóliumi avatásán. Mindkét
alkalommal megrökönyödve tapasztaltam, hogy már ettől az időtől
kezdve Nyugatra igyekeztek tolongani a nemzet ellen ágálók,
akiknek közvetlen „segítségére” volt többek között –
a belügyeinkbe is nyíltan beavatkozó – Mark Palmer, neoliberális
beállítottságú akkori budapesti amerikai nagykövet. Nos,
szabaddemokrata személyiségek és csoportok Amerikába látogatva,
azt hangoztatták akkor szenátoroknak, kongresszusi képviselőknek
és állami tisztviselőknek, hogy az USA ne támogassa a Németh-kormányt,
mert az már úgyis a végét járja. Majd jövünk mi –
mondogatták. Az általam vezetett, akkor már többpárti
parlamenti küldöttség pedig azon fáradozott, hogy – persze
ezek után elég gyenge hatásfokkal - minél erőteljesebb és
hatékonyabb támogatásra ösztönözze partnereinket, például
az amerikai működő tőke magyarországi befektetését
szorgalmazva. Az amerikaiak ugyanis sajnálatos módon még
akkoriban is, enyhén szólva, eléggé óvatoskodók és fenntartásokat
fontolgatók voltak velünk szemben, s úgymond, miattunk nem feltétlenül
akartak újat húzni a szovjetekkel.
Majd ugyanebben a
szellemben széles körű sajtópropagandával és rágalomhadjárattal
alátámasztva, a neoliberálisok (igaz, ekkor már az MDF hallgatólagos
támogatásával) az úgy nevezett négy igenes népszavazással
meghiúsították Pozsgay Imre köztársasági elnöki esélyeit,
mert benne is – bár másra apelláltak – elsősorban a népi,
nemzeti elkötelezettség megtestesülését látták. Az
Antall-kormánynak pedig azt üzengették, ugyancsak „nyugati értesüléseikre”
hivatkozva, hogy ne merje feszegetni a nyomasztó terhet jelentő
nyugati államadósságunk ügyét, mert annak rossz vége lehet
az országra nézve. Noha azt valamilyen formában a nyugatiak
asztalára kellett volna tenni, hogy enyhítsenek szorongatott
helyzetünkön. Csoóri Sándorra meg azért rontottak rá ismételten
- ugyancsak a nyugati országok, de főleg a pénzvilág nemtetszésére
apellálva, és leantiszemitázva őt – mert nyíltan megírta,
hogy eme nemzetietlen neoliberális körök immár „dobbantót
ácsolnak maguknak” a hatalomba vezető úton. – Hogy mennyire
igaza volt a jeles költő-írónknak, az később ország-világ
előtt közismertté vált. – Még durvább támadást indítottak
Csurka István ellen, 1992-es dolgozata miatt, amelyet a neoliberálisok
helyett – vagy talán megbízásából? – a politikailag és
erkölcsileg is ide-oda csapódó Debreczeni József már „náci
alapvetésnek” minősített, hadd lássák a nagyvilágban,
milyen állapotok rajzolódnak ki Magyarországon. Holott Csurka
István is alapvetően csak az igazat írta meg, figyelmeztetve a
nemzetietlen neoliberálisok arrogáns hatalom, és országfoglaló
törekvéseire.
Az úgy nevezett
kétharmados törvények ürügyén, 1990-ben megszületett az
MDF-SZDSZ- paktum, amellyel már be is emelték a törtető
neoliberálisokat a hatalomba, Legkonkrétabban ez Göncz Árpád
és Demszky Gábor révén történt meg, akik egyébként korábban
valóban ellenzékinek és a pártállami rendszer áldozatának
számítottak. Egyébként pedig a hatalom megszerzése érdekében
akkoriban az SZDSZ álságos módon a legantikommunistább pártnak
igyekezett beállítania magát. Miután azonban a hatalom teljes
megragadásának terve a szabad országgyűlési választásokon még
füstbement, az SZDSZ a taxisblokáddal kísérletezett, de ekkor
is sikertelenül. Az így elszenvedett hatalmi fiaskók után
1994-ben már egy teljes politikai pálfordulással koalíciót kötött
az általa utódpártnak minősített MSZP-vel, ami által immár
teljes mértékben a hatalom birtokosává vált. Hiszen ekkor
Horn Gyula már arról panaszkodott nekem, hogy a koalíciós tárgyalásokon
résztvevő általa vezetett MSZP-küldöttségben is többségben
voltak a neoliberális beállítottságú SZDSZ-hívők. (Békesi
László, Kovács László, Szekeres Imre, Vitányi Iván és mások
révén.) Így a szabaddemokraták ideológiailag és politikailag
viszonylag könnyen maguk alá gyűrhették az MSZP-t, amely,
vezetőinek balliberális eszmeisége miatt, kezdettől fogva nem
válhatott szociáldemokrata típusú párttá sem. Innentől
kezdve a neo- és balliberálisok immár összeborulva fejthették
ki nemzetietlen, sőt olykor kimondottan nép- és nemzetellenes
tevékenységüket, valamint áskálódásaikat is a nemzetközi
színtéren. Így, és ezért következhetett be a 2004. december
5-ei népszavazás csúfos esete a kettős állampolgárság ügyében,
amikor már egyenesen kormánypozícióból áskálódtak,
romboltak és vertek éket a nemzet honi és külhoni testrészei
közé. De sok egyéb erkölcsi-politikai visszásság, züllés
és gazdasági-szociális hanyatlás is ezért történhetett meg.
És ezért hangozhattak el nemzeti értékeinket, kulturális
hagyományainkat becsmérlő olyan kijelentések és
nyilatkozatok, amelyek például galád módon párhuzamba állították
a Szent Koronát a svájcisapkával, vagy gazdag kulturális értékeinket
a „bő gatyával és a fütyülős barackpálinkával”, stb.
Nos, pénzügyi
és gazdasági válságba borítva a világot, mára a neoliberális
politika nemzetközi méretekben csődöt mondott, de hadállásai
továbbra is rendkívül erősek, különösen a pénzvilágban és
a tömegkommunikációban. Magyarországon hasonló a helyzet: a
Gyurcsány-Lendvai- Kuncze-Kóka féle neo- és balliberálisok az
áprilisi országgyűlési, majd az októberi önkormányzati választásokon
totális vereséget szenvedtek és kiestek a hatalomból. Pártjaik
lába alól kicsúszott a talaj: az MSZP gyenge középpárttá
zsugorodott. Az SZDSZ pedig teljesem szétesett, eltűnt a
politikai porondról, nehogy felelősségre vonják. Ennek ellenére
pozícióik még elég erősek, ahhoz – nekik is főleg a pénzvilágban
és a gazdasági életben valamint a sajtó területén – hogy
folytassák nemzetellenes áskálódásaikat, áttéve ebbéli
országot lejárató és a nemzeti egységet romboló tevékenységüket
a civil szférába, még jobban összpontosítva figyelmüket és
erejüket a sajtó területére. Nehezen viselik el, hogy a
nemzeti erők - a Fidesz-KDNP pártszövetség által – kétharmados
többségre tettek szert az Országgyűlésben. Szorult helyzetükben
szinte fő feladatuknak tekintik ennek a nemzeti többségi
akaratnak és egységnek a bomlasztását, mind hazai, mind
nemzetközi szintéren, amihez terepet biztosítanak a honi médiumok
és a nagy nyugati hírmagazinok egyaránt. Sőt vannak, akik vésztjóslóan
az Orbán kormány bukására spekulálnak. Ezek olyan vészmadarak
– leszerepelt politikusok, politológusok és újságírók, de
írók is akadnak közöttük –, akiknek a jóslata eddig igazán
sohasem jött be, de rombolni és bomlasztani tudnak. Most például
feltehetően, azt nem veszik számításba, hogy új helyzet
alakult ki az országban, hiszen e mögött a kormány mögött kétharmados
nemzeti többségi akarat és támogatás áll.
A pénz, piac imádatában
élő, és a korrupció mocsarában gázoló neoliberálisok már
évekkel a választások előtt azt sugallták a nyugati sajtóorgánumok
révén, hogy Magyarországon valóságos neofasiszta áradat
bontakozott ki. Ebben a szellemben közölt nagy cikket például
a Der Spiegel német hírmagazin 2008. 24. számában, bécsi irodájának
szerkesztője tollából. „A csalódottak lázadása” címmel
Az egyik súgó itt jellemzően a Bécsben élő Paul Lendvai,
magyarul Lendvai Pál volt, aki ilyeneket állított: a Gárda
csupán a jéghegy csúcsa, amellyel kapcsolatban csekély a társadalom
elhatárolódó képessége, az egyház meg hallgat. Orbán Viktor
pedig, mintha felzárkózni (Tuchfühlung) akarna a szélsőjobboldali
erőkhöz, lovat adva alájuk. A másik súgó, Vásárhelyi Mária
szociológus szerint a kirekesztés és a gyűlölködés a magyar
lakosság széles köreiben immár „szalonképessé” vált.
Harmadik társuk, Tamás Pál sugallatai szerint pedig a magyar
lakosság 20 százaléka osztja a radikális jobboldaliak
gondolatvilágát. Továbbá a megkérdezettek 30 százaléka
„politikai antiszemita”, s közöttük feltűnően sok a 18 és
29 év közötti fiatal.
E balliberálisnak
mondható német hetilap múlt évi 41. számában még
terjedelmesebb cikkben foglalkozik Magyarországgal, egészen
pontosan Budapesttel: „Rémálmok fővárosa” címmel. A fő súgó
itt (ahogyan a le Monde egyik legutóbbi számában is) Konrád György,
közismert író. Akiket Konrád megvet, azok körébe
beletartozik Orbán Viktor kormányfő is, mert nem határolódik
el az ultrajobboldaltól, sőt, szerinte ő szabadította ki a
szellemet a palackból. Ezért, Konrád nem zárja ki, hogy kénytelen
lesz végleg összepakolni és elhagyni Magyarországot. „Két
diktatúrát túléltem, valószínűleg most jön a harmadik”
– fűzte tovább lesújtó elmélkedését hazájáról! Tamás
Gáspár Miklós cikke szerint Budapest az új antiszemitizmus központjának
számít. Szinte valamennyi súgó ide lyukad ki, de elhallgatják,
hogy azt elsősorban ők élesztik és gerjesztik Magyarországon
is. Végül megszólaltatják a cikkben Kertész Imrét is, akit a
cikk szerzője a leghírnevesebb magyar írónak tart, míg Konrádot
nagy írónak nevez. Kertész szerint ma az országban a szélsőjobboldalnak
és az antiszemitáknak van igazán szava. Kijelentése szerint,
ő egyszerűen azért él a német fővárosban, „mert egy zsidó
írónak jobb élnie Berlinben, mint Budapesten.” – Mintha ez
már lélekcsorbulásra utalna a „leghírnevesebb magyar írónál”
eredeti hazájával kapcsolatos érzéseit illetően, de talán a
Holocaust utólagos értelmezésével összefüggésben is!?
Természetesen e
jelenségek mögött rendszerint ott állnak nemcsak a neoliberálisok,
hanem a balliberálisok is. Erre utal többek között az a levél,
és könyvcsomag, amelyet még az áprilisi országgyűlési választások
előtt küldött meg az MSZP frakcióvezetője azoknak, akik résztvevői
voltak az MSZP-frakció 20 évvel ezelőtti megalakulásának.
Mesterházy Attila frakcióvezető levele szerint a könyveket nem
csak ajándéknak szánták, hanem figyelmeztetésnek is. Értesüléseik
szerint ugyanis, a Fidesz-KDNP, győzelme esetén, akár könyvek
és más kul-turális értékek megsemmisítésére is vetemedhet.
Ezért, fel kell készülni örökbecsű értékeink védelmére,
és megőrzésére. Ennek jegyében küldték meg az érintetteknek
a következő szépirodalmi műveket: Konrád György: A látogató;
Esterházy Péter: Semmi művészet; Nádas Péter: Minotaurus; Spíró
György: Fogság; Kertész Imre: Sorstalanság; (valamint Faludy
György: Heinrich Heine verseinek fordítása.)
A levél
mondanivalója és stílusa pedig, röviden szólva, provokáló,
sőt rágalmazó, és a neves szerzők listája is sajátos és
elgondolkoztató. Miért éppen ezeket az írókat kellene megvédeni,
amikor senki és semmi nem fenyegeti őket, még akkor sem, ha
valakik rémképeket látnak és festenek a falra. Könyveik még
kevésbé vannak veszélyben, hiszen nem akármilyen művekről
van szó. Természetesen nem vagyok irodalomszakértő, csak
figyelő olvasó, ezért vannak tapasztalataim is. Ugyanakkor a
szakmai területemre – külpolitika és diplomácia – való
felkészülés és gyakorlati tevékenységem megkövetelte, hogy
három nagy nemzeti irodalomban az átlagosnál nagyobb jártassággal
rendelkezzem: mármint a magyarban, az oroszban és a németben.
Ennek a követelménynek tanulmányaimon túlmenően azért is
tudtam eleget tenni, mert magyar vagyok, és mert tíz évig éltem
– tanultam és dolgoztam – Moszkvában, Berlinben pedig hat
esztendeig.
Hogy igen jelentős
e három európai színterű irodalom, azt jelezheti, ha képviseletükben
csak úgy találomra felsorolunk néhány valóban világhíres költőt
és írót. (Íme: Petőfi, Jókai, Ady, Márai; Puskin, Gogol, L.
Tolsztoj, Dosztojevszkij; Goethe, Schiller, Hauptmann, T. Mann, és
így tovább.) Ezt is csak a példa és az – igazi művészetben
ugyan szinte lehetetlen – öszszehasonlítás kedvéért tesszük.
És már csak azért is, mert így bizony világosan kiderül,
hogy az előbb felsorolt magyar írók magatartása és viszonya
szülőföldjéhez, hazájához és nemzetéhez alapvetően eltér
a később említett nagy írókétól, költőkétől, vagyis az
európai, sőt a világirodalom mélyen hazafias fő áramlatától.
Természetesen magam is tudomásul veszem és elfogadom azt az értékítéletet,
hogy a nagy írót, költőt – és általában az igazi művészt
– elsősorban a nagy tehetsége teszi nemzetivé, és nem feltétlenül
maga a nemzeti jelleg, ez utóbbi azonban az előbbinek
elengedhetetlen eszköze. Egyszerűbben kifejezve, a szülőföld
szinte a legfontosabb tényező és támpont az ember életében.
Ezért is válhatott szállóigévé, hogy, aki megtagadja szülőföldjét,
vagy hátat fordít neki, annak se Istene, se hazája. És itt
igazán a „haza a magasban”-ról van szó, azaz erkölcsi, s
kisebb részben politikai kérdésekről, tehát nem elsősorban
irodalom-művészeti értékítéletről, amire én természetesen
– hangsúlyozom -, nem vállalkozhatom. E tekintetben a példát
adó nagy művész hozzáállását Liszt Ferenc fogalmazta meg szívhez
szólóan szép szavakkal: „Vezércsillagom az legyen, hogy
Magyarország egykor büszkén mutasson rám.”
Szűrös
Mátyás
|