2011.01.28.
Magyarok, ferencesek, mártírok
Hét
ferences vértanú boldoggá avatási ügyének előrehaladásához
újabb tanúk jelentkezését várja a Magyarok Nagyasszonya
Ferences Rendtartomány. A hét szerzetes 1944 és 1954 között
életáldozatával tett tanúságot hitéről és emberszeretetéről.
A püspöki konferencia december elején hozott döntése értelmében
támogatja Körösztös Krizosztom, Kovács Kristóf, Hajnal Zénó,
Kiss Szaléz, Lukács Pelbárt, Kriszten Rafael és Károlyi Bernát
boldoggá avatásának ügyét. A boldoggá avatási folyamat következő
szakaszairól, a hét szerzetes életáldozatáról fr.
Kálmán Peregrin ferences egyháztörténészt, az eljárás
posztulátor-helyettesét kérdeztem.
– Laudetur Jesus Christus! Először tisztázzuk
azt, hogy milyen feladatai vannak egy posztulátor-helyettesnek.
– Rendünk esetében a posztulátor Rómában van, ő az,
aki összefogja a boldoggá avatás menetét, én a helyettese
vagyok, aki helyi szinten foglalkozom ezzel. A folyamat előkészítési
szakaszát végzem, összeszedem a tanúkat, fel kell karolnom a
tisztelet különféle formáit. Az ügy bírósági szakaszában
viszont, amikor az egyházmegyei hatóság kivizsgálja a vértanúság
tényét, kihallgatja a tanúkat, nem vehetek részt.
– Összesen hét szerzetes ügyéről van szó,
ami csoportos eljárás. Elnézést a profán szóhasználatért:
de ez így praktikusabb, mintha külön-külön indították volna
el a boldoggá avatási eljárást?
– Igen, ugyanis mind a heten a kommunista diktatúra
egy-egy fázisában adták az életüket hitükért. Emellett kortársak
voltak, hisz 1944-1954 között haltak meg.
– Javítson ki, ha rosszul tudom, de a hét
ferences más-más egyházmegyében adta át lelkét a Teremtőnek
és illetékessége annak a megyés püspöknek van a vizsgálat
elindításában, ahol az illető személy elhunyt.
– Igen, az volt az első, hogy megkértük az illetékes püspököket,
mondjanak le perindítási jogukról az Esztergom-Budapesti érsekség
javára, ahol Erdő Péter bíboros úr nagylelkűen vállalta
ennek a folyamatnak az együttes vezetését.
– A Magyarországi Ferences Rendtartomány
mikor döntött úgy, hogy kérelmezi a boldoggá avatást a
felsoroltak esetében? Milyen aktákat kellett ehhez átnézniük?
–
A legfontosabb, hogy ők voltak azok, akiknek emlékét a rendi
emlékezet és a hívek körében elterjedt szájhagyomány vértanúként
őrizte meg. Számos személyes visszaemlékezés, rendháztörténet,
köszönőlevél és emléktábla tanúsítja ezt, de többük
peranyaga is világosan jelzi életszentségük tényét. Károlyi
Bernát például perében vall arról, miként kínozták meg
letartóztatásakor.
– Eddig mennyi magyar ferencest avattak
boldoggá, vagy szentté?
– Ezt nehéz megmondani. Gondolhatunk azonban az Árpád-ház
szentjeire, akik közül IV. Bélát például boldogként
tisztelték a rendben, de utalhatok Batthyány-Strattmann Lászlóra
is, aki a világi rend tagja volt.
– Azt írják: újabb tanúkat keresnek.
Meghatározott, hogy egy-egy ügyhöz, személyhez mennyi tanú szükséges?
– A posztulátor azt mondta, jó lenne minimum 7-7 tanú
mindenkihez. Azonban egy egyéniség hiteles megrajzolásában és
a bizonyítási folyamatban a nagyobb merítés mindig több eredményt
hoz.
– Ki vizsgálja meg a tanúk beszámolóinak
hitelességét?
– Bíboros úr a napokban kinevezte az egyházmegyei bíróságot,
amelyben az általa megjelölt személyek, főként teológusok
biztosítják a tanúk szabályszerű meghallgatását. Ez kerül
a Kongregáció illetékesei elé.
– Szükséges-e csoda, vagy imameghallgatás
a boldoggá avatáshoz?
– Már az első században is úgy tartották, hogy a vértanúság
a Jézusi példa direkt követése – Senkinek sincs nagyobb
szeretete, mint aki életét adja barátaiért (Jn 15,13) –, és
így az üdvözüléshez vezető „legegyenesebb” út, az ember
életének beteljesedése és legtermészetfölöttibb eseménye,
ezért itt csodára nincs szükség. Annak bizonyítását kell
bemutatnunk, hogy ezeket a rendtársainkat a hitük miatt végezték
ki, ők pedig készek voltak hitükért meghalni. Vagyis pl. nem
politikai okok vagy egy harci cselekmény véletlen áldozatai.
– Most, hogy a püspöki konferencia támogatja
a boldoggá avatás ügyét, mi a következő lépés?
– Várjuk a Szenttéavatási Kongregáció engedélyét az
egyházmegyei szakasz megkezdéséhez, ami a szükséges iratok összeállításából,
a tanúk meghallgatásából, a történészi tanulmányok elkészítéséből
áll.
– Gondolom, olvasóinkat érdekli, hogy egy
ilyen eljárás mennyi ideig tart? Azt olvastam, hogy még a XVII.
században a helyi püspök vizsgálata után tíz évnek kellett
eltelnie, amíg a római vizsgálat elkezdődhetett.
– Ha minden jól megy, az egyházmegyei szakasz egy év
alatt lezárul. Azután jönnek az egyház malmai, amelyek lassan
őrölnek, ez kiszámíthatatlan. Imádkozni kell, hogy legyen sok
segítőnk, és a római hivatalokban is fontosnak tartsák ezt az
ügyet.
–Amikor önök tanúkat keresnek, akkor
konkrétan a gyilkosságok szemtanúit keresik?
– Nemcsak ilyen szemtanúkat keresünk, bár az sem lenne
rossz. Például most jelentkezett egy asszony, aki betegápolóként
a kórházban, röntgen-előkészítés idején látta az ütések
nyomait Bernát atya testén. A hét személy közül azonban
valamennyinek vizsgálnunk kell az élete egészét, hogyan élte
meg hitét, emberek iránti szeretetét. Sőt, aki ismerőseitől
vagy rokonaitól hallott értékelhető információt ezekről az
emberekről, annak a tanúsága is elfogadható. Vagy ha valaki
rendszeresen kérte közbenjárásukat, és tanúsítani tudja,
hogy környezetükben – a kommunizmus miatt titokban ugyan, de
– vértanúként gondoltak ezekre az emberekre, vagy ekként
beszéltek róluk, ezek a vallomások is sokat segíthetnek.
– Elfogadnak-e tanúnak vallás iránt közömbös,
vagy ateista személyeket? Ha pl. valaki azt mondja, ő nem hisz
Istenben, de édesanyám sokat mesélt nekem a szerzetesek bátorságáról,
a zsidók menekítéséről, akkor foglalkoznak a tanúvallomásával?
– Persze, ha jól tudom, II. János Pál perében talán még
Jaruzelszki tábornok is tanúskodott.
– A vértanúk példája túlmutat-e
korukon?
– Igen. A vértanúk mértéken túli életáldozata
mindig olyan inspiráló erő volt, amely az életszentség új gyümölcsét
teremte meg. Épp a hatvani lázadás kapcsán fogalmazta meg egy
asszony, aki akkor 14 éves volt a következőket. A ferences
templom előtt állt a tüntető tömegben, és elterjedt a híre,
hogy már feléjük tartanak a rohamosztagok. Akkor egyszer csak
eszébe jutott Tarzíciusz története, akiről évekkel azelőtt
hallott, és aki az ókeresztény korban élete árán védte meg
az Oltáriszentséget a meggyalázástól. Átfutott rajta a
felismerés: most ő, itt a templom előtt ez a Tarzíciusz,
akinek ki kell tartania Jézus mellett.
– Korunk egyháza eleget beszél-e a vértanúeszményről?
– Az utóbbi évtizedekben talán nem eleget beszéltünk
erről. A mi mostani nagy pápánk és tanítónk viszont az utolsó
hónapokban felerősödött vallásüldözés kapcsán mintha újból
élesztgetné az egyházban ennek az elhalványuló életeszménynek
a felelevenítését.
– Mi az oka annak, hogy a hét mártír közül
hat a hajdani kapisztránus, s egy pedig a volt mariánus provinciából
került ki?
– A mariánus provincia inkább helyi szintű, lelkipásztori
munkát végzett, míg a kapisztránus rendtartomány jobban jelen
volt a társadalom egészének életében, és emiatt 1950 előtt
direktebb módon került szembe a rendszer üldöző gépezetével.
– Körösztös Krizosztom atya a Délvidéken
tudatosan vállalta a vértanúhalált. Tudta, mi vár rá.
Elmenekülhetett volna, de nem tette. Ez a ma embere számára érthetetlen
viselkedés. Más volt régebben az értékrendszer?
–
Egy papban, aki szereti a rábízottakat, mint szülő a
gyermekeit, ma is ennek kell lennie az értékrendszernek, hiszen,
ha nem így lenne, akkor béres volna és nem pásztor. Remélni
tudom, hogy mindnyájunknak lenne ereje ma is maradni, és ha ez
sikerülne, akkor az már az Úristen csodája bennünk.
– Nagyatádon Hajnal Zénó ferences atyát
és a plébánost egy bolgár katona lőtte le. A kommunisták
tartottak a papoktól, mert tudták, hogy erős a közösségmegtartó
erejük, vagy egyszerűen gyűlölték őket?
– Ez a bolgár tiszt az ukrán front felderítő csapatához
tartozott, akibe feltehetőleg belenevelték, hogy a katolikus
papok gonoszak. Érdekes egyébként, hogy amikor néhány nappal
később Nagykanizsán elszállásolták ezt a katonát, a Zénó
atya mellett kivégzett plébános, Martincsevics Pál rokonainál
kapott helyet. Amikor meglátta a család névtábláját és
beazonosította a rokoni szálakat, szégyenkezve elköltözött tőlük.
– Bernát atya és Rafael atya a vészkorszak
idején mentette a zsidókat. Az előbbit mégis zsidóellenességgel
vádolták ’46-ban. Ez is azt mutatta, hogy mindegy ki mit tett
a II. világháború idején, a lényeg, hogy papok voltak?
– A kommunista diktatúra az első időszakban
terrorisztikus brutalitással próbálta szétzúzni az egyháznak
azokat a pontjait, amelyeken a társadalommal érintkezett. Ennek
a folyamatnak a részeként értelmezhető, hogy Hatvan esetében
Rafael atyát ki kellett iktatni. Állítólag elhurcolása után
üzemgyűlést is tartottak a konzervgyárban, ahol azt mondták,
a papoknál megtaláltuk a hiánycikkeket, amelyekből ők dőzsöltek.
Erre az egyik munkás felszólalt, hogy akkor, ha megvan, ami hiánycikk,
most osszák ki. Ez nem történt meg. Bernát atya pedig
politikai szinten is képviselte a keresztény értékeket. Nem véletlen,
hogy mindkettőjük ítéletét Rákosi Mátyás aláírása már
előre „hitelesítette”.
– Ez a processzus inspirációt adhat az egész
magyar egyháznak?
– Reményeink szerint igen. A leendő boldogok példája,
közbenjárása bizonyára elvezet bennünket az életszentség
mai dimenzióinak felfedezésére és megélésére. Ezzel az egyház
által jóváhagyott imádsággal fohászkodunk a boldoggá avatás
pozitív kimeneteléért:
„Erős
és Igaz Istenünk! Te Bernát szolgád és társai életében
csodálatosan kibontakoztattad a kereszt misztériumát, amikor áldozatvállalásuk
által a diktatúrák sötétségében is felragyogtattad a hit
világosságát.
Kérünk,
dicsőítsd meg szolgáidat szent egyházadban, hogy hitvalló életük
és vértanúságuk példája ma is bátorító erőforrásunk
legyen a szegény és alázatos Krisztus követésében. Aki él
és uralkodik, mindörökkön örökké. Ámen.”
Medveczky
Attila
|