2011.01.28.
Amiről Konrád nem beszélt
Talán
furcsa ez sokaknak, akik ismerik világnézetemet, politikai elkötelezettségemet,
az elmúlt húsz évben közzétett közéleti publicisztikámat,
de én magas polcra helyezem Konrád Györgyöt, az írót. A szépírót
nem annyira magasra, mint a tanulmányok, esszék, elemzések, társadalmi
látleletek szerzőjét. Máig megemelem előtte képzeletbeli
kalapomat azért az apró könyvecskéért, amit 1999 nyarán késedelem
nélkül megjelentetett a jugoszláviai háború kapcsán. Ennek
lapjain szembe ment mindennel, ami akkor hivatalos volt – NATÓ-val,
EU-val, a Fehér Ház retorikájával és az aktuális magyar külpolitikával
–, hogy kimondhassa az írói igazságokat: ez a háború nem
kirobbant, hanem elhatározták; ami történik, végiggondolatlan
ballépések sorozata; bár a morálra hivatkozva indították,
biztosan nem a morál fog győzni; humanitárius retorikába öltöztetett
geopolitikai játszma folyik déli határainknál; nem az érintettek
védelme, sokkal inkább valami távolabbi politikai cél mozgat
mindent stb. Rég volt mindez, de amit Konrád mondott a háborúról,
igaz volt, minek fényes bizonyítéka, hogy még ma is emlékszem
rá, idézem és őrzöm a kis könyvet.
Azóta
sok víz lefolyt a Dunán, a Száván meg a Jordánon, némileg
Konrád is megöregedett. Talán egy kissé le is csendesült,
mindenesetre mostanság azért nem masírozik ennyire szembe a
szelekkel. (Kár pedig, ugyanis valójában az a lételeme.)
Új könyve sem valószínű,
hogy olyan sokakat fog megszólítani, mint a dél-szláv háborút
bemutató, ugyanis most – immár másodszor – zsidóságáról,
és úgy általában a zsidónak levés milyenségéről ír.
Mondhatnám, hogy kizárólag zsidók számára ajánlott olvasmány
ez a könyv, de nem mondom, mert ha történetesen ezek a zsidók
nemcsak zsidók, hanem az én hazám meghatározó politikai,
gazdasági, pénzügyi, szellemi irányítói is egyben, keresztényként
bár, de némileg érdekelt vagyok természetrajzuk ismeretében.
Itt
jegyzem meg, hogy tapasztalatom szerint nem létezik olyan zsidó,
aki egy bizonyos életkor betöltése után ne szenvedne zsidóságától.
Vagy zavarja, lerázni, felejteni igyekszik azt, mint például
Pap Károly vagy Radnóti esetében, vagy erősíteni,
karakterisztikussá, kizárólagossá amplifikálni, mint teszi
azt az öregedő Konrád, és még rajta kívül sok-sok tízezer
hittársa. Megfigyeléseim szerint – persze a kibicnek semmi sem
drága – az előbbi csoporthoz tartozók kevésbé eredményesek,
mint az utóbbiak. Mindez arra utal, hogy a zsidó létben van
valami levehetetlen zsákjelleg. Olvasatomban, új könyve kapcsán
ennek érzelmi megéléséről nyilatkozik Konrád is az Élet és
Irodalom egyik múlt havi számában.
Az
interjúban sok érdekes, zsidókat és nem zsidókat egyként vitára
ingerlő kijelentést tesz. Szakít például az évtizedek óta
hivatalosan szajkózott kettős identitás eszméjével, merészen
állítván – (de ez nem fajelmélet, ugye?) -, hogy aki másmilyen,
az másmilyen: „Élvezni is lehet a különbségeket. Szabad a különbségeket
észrevenni, szabad megnevezni őket, szabad mulatni rajtuk”, és
se a zsidó, se környezete ne akarjon úgy csinálni, mintha nem
lenne másmilyen. Aztán jön a hab a tortára: „az asszimiláció
élethazugság”, amely még soha sehol nem vált be. Konrád tehát
olyan magyar zsidó, aki még elvileg sem akar magyarrá asszimilálódni.
Nyilván ő is érzi, hogy van itt azért némi logikai
egyenetlenség, ezért saját helyét – és az összes többi
zsidó helyét – úgy értelmezi, hogy márpedig ők vendégek:
„Legyen tudatában, hogy vendég, és vendégként legyen szerény”.
Jó, hogy ezt mondja, mert ha én mondanám egy pökhendi zsidónak,
hogy vegye takarékra magát, mert ő itt csak vendég, gyanítom
rövid időn belül a bíróság előtt kellene magyarázkodnom szélsőséges
nézeteim miatt.
Őszintén
megmondom, hogy Erzsébetváros azon részeiben telt el kisebbségi
hangulatú életem, melyeket az utóbbi években nagy divat zsidónegyedként
emlegetni. Sok-sok zsidót ismerek gyermekkorom óta, de bajban
lennék, ha meg kéne neveznem néhány olyat, aki vendégnek
tekintette magát a Wesselényi, a Dob vagy a Király utcában.
Olyat pedig, aki „vendégként szerény” is lett volna… Nagy
kár, hogy Konrád György nem írta meg mindezt előbb, ugyanis
tanácsai nyomán lehet, hogy a híres négyes-fogathajtó
bajnokok: Rákosi, Gerő, Révai és Farkas elvtársak, netán Aczél
György elvtárs, szellemi életünk despotája, Fekete János
elvtárs, adósságspirálunk megálmodója, vagy Lukács György
elvtárs, a filozófiai élet legfőbb ügyésze talán felfüggeszti
tevékenységét, magába száll, és elkezd vendégként, szerényen
viselkedni. Vagy talán mégsem?
Ha
az ember olvas valamit, akkor óhatatlanul továbbgondolja azt. Én
most Konrádot olvasom, őt gondolom tovább. Ha tényleg őszintén
úgy látja, hogy az asszimiláció élethazugság, akkor miért
állt élére néhány évvel ezelőtt a zámolyi cigányok
Strasbourgba utaztatásához, olyan propagandát keltve ezzel,
hogy idehaza az ellenséges társadalom nem hagyja asszimilálódni
az erre vágyódó, szerencsétlen roma kolóniát, de majd a
nyitott Franciaországban minden más lesz. Strasbourgban nem élethazugság
az asszimiláció?
Konrád
szerint a különféle nemzeteknek nem asszimilálni kell a zsidókat
(cigányokat), hanem integrálni. Kár, hogy nem mond többet erről
az asszimiláció nélküli integrációról, én ugyanis elég
nehezen tudnám modellálni magamban. Az integráció ugyanis kétféleképpen
valósulhat meg. Vagy úgy, hogy a befogadó nép mindenben tudomásul
veszi a „vendégek” igényeit, és kielégíti azokat, vagy úgy,
hogy kölcsönös kompromisszum révén adok is, kapok is. Ez utóbbi
viszont már részleges asszimiláció. De mert Konrád ezt élethazugságnak
minősíti, ezzel azon igényét is benyújtja, hogy a vendégjog
alapján, a vendéglátók részéről, az ő számlájukra valósuljon
meg a kívánatos és elvárható integráció.
A
80. életévéhez gyorsvonati sebességgel közeledő Konrád elérkezettnek
látja az időt az izraeli állampolgárság felvételére. Nem látom
pontosan, hogy miért, de őt olvasva úgy vélem, van ebben
valami kései bocsánatkérés amiatt, hogy eddig Magyarországon
múlatta az időt. Vendégként, ahelyett, hogy otthon, gazdaként
élt volna az övéi között. Ez a tékozló fiú megtérésének
(Lukács evangéliuma) klasszikus mai megfelelője. De, ha lehetek
őszinte, ott is érzek némi logikai bukfencet, hogy alijázó írónk
interjújában borzadva idéződik fel 1944, amikor a magyar
joggyakorlat „fajgyalázásnak” minősítette az árja-zsidó
házasságot. Végre egyetérthetek Konráddal, ez a – németektől
importált – gyakorlat gyalázatos dolog volt, nagy szerencse,
hogy csak rövid pályát futott be hazánkban. Csakhogy van egy kérdésem:
nem zavaró-e neki, az izraeli állampolgárságért folyamodó
magyarnak, hogy választott hazájában már évtizedek óta, a
mai napig bezárólag él ez a joggyakorlat? Ugyanis Tel-Avivban,
legyen bármilyen hő-fokú a szerelem, garantáltan nem vehetne nőül
zsidó férfi keresztény asszonyt. Miért, hogy ez nem kelt
borzadályt a világban, vagy ha mégis, hát az már
antiszemitizmus a javából? A hatévtizede megszűnt, átmeneti
kirekesztő törvény miatt megy el hazájából egy olyan államba,
melynek politikai sarokköve a rasszizmus?
Arról
is vall, hogy világnézeti és érzelmi zsidósága az a pozíció,
ahonnét nézi a világot: „a pozíció, ahonnan a környezetére,
a környező világra és a környező kultúrára gondol”. Ez
pedig – tudjuk meg néhány mondattal később – nem más,
mint a holokauszt. Távol álljon tőlem egy ilyen személyes emlékezéssel
kapcsolatosan bármit is okvetetlenkedni, de őt olvasva nem tudom
kikerülni a kérdést: ha ma a holokauszt a zsidónak levés alfája
és ómegája, mitől volt zsidó a zsidó a holokauszt előtti századokban?
Meglep
viszont határozott summázata, amit a holokauszt kapcsán tömören
kifejt: „aki nem tettes, az nem tettes”. Tökéletesen osztom
ezt a nézetet, és éppen ezért nem értem, hogy miért várja
el a zsidó szubkultúra Európa népeitől a bűnbánatot, a
rossz lelkiismeretet, az állandó bocsánatkérést, emlékezést,
elhatárolódást? (Most a jóvátételekről ne beszéljünk.) Az
„aki nem tettes, az nem tettes” egyenes következménye, hogy
néhány gerontológiai csodának számító vén nácin kívül,
a ma élő német és nem német társadalom: nem bűnös. Ugyanis
nem élt, netán kisgyermek volt a nevezett időkben.
Milyen
kár, hogy Konrád György ez utóbbi tételének nincsen nagyobb
visszhangja Izraelben.
Szőcs Zoltán
|