2011.07.01.
Medveczky Ádám történetei
Ki akarták rúgatni, mert
kiállt a MIÉP mellett
Vass István Zoltán: A műsor vendégei esetében majd’ mindig
oly csomópontot keresünk, ami valamilyen módon kapcsolódik az
élet nagy történéseihez. Az ön életében voltak ilyen csomópontok?
Medveczky Ádám: A legnagyobb csomópont, ami életem meghatározója,
az ’56-os forradalom és szabadságharc. Meghatározta nemzeti
identitásomat, aminek csírája akkor már bennem élt.
– Van-e még ezen kívül?
– Van, de ez a leglényegesebb. A történelem a család
életét is végigkísérte. Trianon után erdélyi származású
édesanyám fölköltözött, idejárt a Zeneakadémiára. Édesapám
ügyvéd volt, az ő szülei lévaiak. A Medveczky híres felvidéki
nemzetség, az Árva megyei Medvecéről származnak. Ezen a településen
élők nagy része mára elszlovákosodott. Édesanyám idősebb bátyja,
Érsek Elemér, az I. világháborúban orosz hadifogolyként
maradt kint, sokáig leveleztünk vele, aztán eltűnt a nagy szibériai
pusztaságban; megszakadt vele a kapcsolat. Édesapám, dr.
Medveczky Tibor, miután Pest „felszabadult”, 1945 februárjában,
malenkij robotban vesztette életét.
– Menjünk sorjában. Ami személyes, kétségtelenül 1956. Akkor még
serdülő gyerek lehetett.
– Tizenöt éves voltam, a Madách Gimnáziumba jártam. Már
akkor hazafiasan gondolkodtam, de akkor a nemzeti érzés kimerült
abban, hogy a sporteseményeken duplán örültünk annak, amikor
a szovjet válogatottat legyőztünk, vagy megvertük. 1956-ban
volt is erre több példa. Megvertük a szovjet kosárlabda-válogatottat
a Népstadionban, majd kint a focicsapat megverte a Szovjetunió válogatottját
2:1-re, ha jól emlékszem. Nagyon szerettem a sportot és rendkívül
nemzeti érzelmű voltam akkor is. Ezek a napok, amelyek október
23-án kezdődtek, felejthetetlenek voltak.
– Egy kisfiú, egy kamaszgyerek hogy tudott ennek részese lenni?
– A Madách Gimnáziumban ez meg volt szervezve. Egy
fiatalember járta körbe az osztályokat, és mondta, hogy délután
tüntetés lesz, szimpátiatüntetés a lengyelek mellett és az
orosz tárgy fakultatívvá tételéért.
– És a 15 éves Medveczky tudta, hogy mi ez, és mi a tétje?
– Igen, otthon „be voltunk oltva”. Hittanra is jártunk,
ami abban az időben nagyon veszélyes volt, de édesanyám nem törődött
vele. A haza és a hit, ezzel voltunk körülvéve anélkül, hogy
ezzel fölvágnánk, vagy hencegnénk, vagy ennek nagy-nagy
patetikus kifejezését használnánk. Tudtam a politikai függőség,
a katonai megszállás tényét, s azt is, hogy van magyar urán,
de nem nekünk.
– Ez azt jelentette, hogy körüljárt az iskolatársa az osztályokban:
lesz egy tüntetés.
– Igen, így
volt. Hallani lehetett az egyre fokozódó jelszavakat:
„ruszkik, haza!”, „Magyar urán, magyar kincs, ehhez másnak
joga nincs!” „Éljen Gomulka! Nagy Imrét a kormányba!”
– Alig akart hazamenni?
– Én akkoriban precíz tanuló voltam, aki elhatározza,
hogy ha van lecke, azt el kell készíteni. Fél 8-kor eszembe
jutott, hogy még nincs kész a fizikaleckém, ezért hazamentem.
Lehet, hogy veszélyesebb körülmények közé kerültem volna,
az aktív résztvevők közé sodródtam volna.
– Van kinek elmesélnie ezt? A
saját ’56-os élményeit?
– Direkt nem. Ha szóba kerül, akkor igen; a
gyermekeimnek, akik velem hasonlóan gondolkodnak, mindenképpen.
A nagy pátoszt nem szeretik az emberek, vigyázni kell, hogy az
ember erről hogyan beszél. Tényeket kell mondani, és ez az érzületet
majd kiváltja bennük. Ez olyan, mint az előadóművészet. Ha
az ember eleve zokogva ad elő egy tragédiát, vagy zokogva vezényel,
akkor az nem olyan hatásos, mintha úgy adná elő, hogy a kívánt
hatást érje el.
– Tehát a közönség zokogjon, ne ő.
– Pontosan. Mindenki ezt mondja, Nádasdy Kálmán rendezőtől
kezdve; fiam, a közönséget kell meghatni, nem saját magadat.
Ezért nehéz mesterség a miénk.
– A november 4-ét hol élte meg, Budapesten?
– Igen, ez szörnyű nap volt, utána hetekig nem tértem
magamhoz. A Damjanich utcában laktunk, le kellett mennünk a pincébe,
a Keletinél leadott lövések átrepültek a házak fölött, s a
közelben csapódtak le. Hallgattuk a rádiót, próbáltunk erőt
meríteni mindenből, el tudtuk foglalni magunkat, kártyáztunk a
gyerekekkel, Fekete Pétereztünk, ez pszichés menekülés volt.
Akkor szoktam rá véglegesen a cigarettázásra, pedig irtó veszélyes
volt a szén meg a fa közelében a sarokban stikában bagózni,
de valahogy kerestem a kiutat. Szörnyű idők voltak, emlékszem,
hogy november 9-én fiatal harcosokat bújtattak a házban, és
senki sem jelentette fel azt, aki befogadta a forradalmárokat.
– Akkoriban például a családja is részese volt annak az elképzelésnek,
hogy majd a Nyugat segít?
– Nem. Senki nem tételezte fel róluk. Én arra
gondoltam: a Nyugatnak megvan a maga baja, nem akar egy újabb világháborút,
ezért közömbösen tekint ránk. Noha csodálatos versek születtek,
Camus versei és a nyugati értelmiség reagálása fantasztikus
volt. Ezek persze mind a ’90-es években derültek ki…
– És ezt egy 15 éves gyerek felfogta?
– Annyit tudtam, hogy minden ellenségeskedés dacára
valahogy egyensúlyba kell tartani a világot, és inkább odadobják
koncként Magyarországot. Furcsa, ha belegondolok, utoljára
politikai viccek akkor keletkeztek, pl. : lakását ingyen leválasztja
Szerov generális.
– Akasztófahumor volt ez. Akkor gondolta volna, akár a család, akár
a 15 éves Medveczky, hogy hány évet kell várni arra, hogy vér
nélkül kiszabaduljunk a szovjet medve ölelő szorításából?
– Megmondom őszintén, nem is reméltem. Egyedül nevelőapám,
Katona Lajos operaénekes mondta a sógoromnak, aki október 23-án
született: ne félj, Jánoskám, lesz még a te születésnapod
nemzeti ünnep.
– Karnagy úr, ha azt mondta az ember, nem éljük meg a rendszer végét,
az bizonyos fokig felmentést adott volna sok olyan
kompromisszumra, amit sokan meg is tettek. Maga nem hajlott arra,
hogy beálljon a sorba?
– Soha!
– Miért?
– Az embert ne változtassa meg környezete, hanem legyen
olyan erős, megváltoztatja a környezetét. Én 1957-ben, mikor
megalakult a KISZ, végzős gimnazista voltam. Bejött ősszel az
egyik tanár, aki pártvezető is volt, hogy gyerekek, megalakult
a KISZ, gondoljatok a felvételitekre, lépjetek be, ajánlom
mindenkinek. Erre természetesen mindenki egyből belépett egész
osztályból, de én nem! Egyszerűen nem tudtam volna tükörbe nézni.
Lehet, hogy ez öndicséretnek vagy fellengzősnek tűnik. Én,
aki még a Madách Gimnáziumban ’57 tavaszán a társaimmal együtt
gyászszalagot osztogattunk november 4. három hónapos évfordulóján,
és még égettük a csillagokat is, hogyan is lehetnék KISZ-tag?
Ezek nem voltak veszélytelen akciók, a rendőrség többször is
„meglátogatta” a Madách Gimnáziumot. Édesanyám nem is
volt akkor Magyarországon, Kínában volt a Honvéd Művészegyüttessel.
Pont ott turnéztak, szeptemberben utaztak el és karácsonykor jöttek
vissza az üszkös Budapestre, ahogy Márai jelzi versében. Szegény
nagyon izgult értünk, mert valós hírek nem érkeztek. Nos, a
padtársam meggyőződéses KISZ-titkár volt, annyira, hogy az
első adandó alkalommal kiment külföldre és most valahol Svédországban
él. Ő viszont elismert: gratulálok, haver, végre egy őszinte
ember az osztályban.
– Jöttek az úgynevezett lágy diktatúra évei, az ember hajlamos
azt mondani, talán én is, hogy az Állami Operaház, a zenészvilág
egy zárt közösség, nem is kell különösebben politikai elkötelezettség,
minden megy a maga útján. Azt hiszem, ez egy illúzió.
– Igen, az. Művészileg meg voltam becsülve, akár az ÁHZ
tagjaként, akár az Operaház korrepetitoraként, később
karmestereként. Igazából anyagi, egzisztenciális problémáink
nem voltak, de nem tudtunk semmiről. 1962-ben muzsikusként jártam
a külföldet, és fogalmam sem volt arról, hogy végeznek ki
forradalmárokat. A Kádár-korszaknak talán a legnagyobb bűne
az a vasfüggöny, amivel a valóságtól teljesen elzárták az
embereket. Nem tudtunk a kölcsönfelvételekről, az alkukról.
Kivételezettnek éreztük magunkat. Amikor kiderült, hogy odáig
vitték a játszmát, hogy be kellett dobni a törülközőt,
akkor megrendeztek egy rendszerváltást. Nincs tovább, itt a vége,
nekik ennyire tellett. Úgy adták át a hatalmat, hogy a vezérek
az ő embereik maradjanak.
– Soha egy percig nem merült föl magában, akár az
Operaházon belül, akár a művészvilágon belül, hogy sokan
vannak beépített emberek?
– Hogyne, sokan voltak, még a Madách Gimnáziumban is. Kiderült,
hogy ki volt az a tanár, aki értesítette a rendőrséget,
amikor zavargások voltak. Az Operában is voltak a megfelelő
helyeken, akár a büfében, a portán, ahol az ember nem is
gondolná. Szépen, barátságosan elbeszélgetnek az emberekkel,
és röviddel ezután a Belügyben az osztályvezetők mindent
tudtak.
– Azt mondta, hogy járt külföldön, turnéztak, de soha
egyetlen percig nem érezte azt, hogy a vallásos Medveczky, aki
nem volt KISZ-tag, aki az Operában sem nyüzsög különösebben
az elvtársak körül, hogy kicsit háttérben van?
– Nem, soha nem élt bennem kisebbrendűségi érzés.
– Lehetett volna?
– Akkor nem volt rá ok. A kollégák nagyon szerettek,
tudták, hogy hova tartozom, de a zenészek, ha politikailag más
véleményen is voltak, valahogy összetartoztak. A művészet
szelleme az emberben lévő rosszat a zene kordában tartja.
– Jó, de az ég szerelmére, ez a pálya tele van hiú emberekkel. Ne
akarja nekem azt mondani, hogy nem volt arra példa adott esetben
– csak most nem vallja be -, hogy tudja: maga dirigálhatta
volna az adott operát, de nem magának osztották ki.
– Erről így nem tudok, de tény, hogy amikor a ’90-es
évek közepén a Magyar Igazság és Élet Pártja szimpatizánsa
lettem, s nyilvánosan ki is álltam a MIÉP mellett, a büfében
egyesek hangosan fasisztának tituláltak, s mondták, engem ki
kell rúgni.
– Azt akarja mondani, hogy amit megúszott ’56-tól 90-ig, azt 90 után…
– …már nem tudtam. Amikor képviselőjelölt lettem, az
egyik kritikus, aki ott lakik a kerületemben, és megkapta a szórólapot,
azóta nem köszön nekem, másrészt olyan kritikát ír, hogy
„megnézhetem” magam. De ez nem érdekes, hanem az, hogy
baloldali kollegák védtek meg a szélsőséges liberális támadásoktól.
– Hihetetlen.
– Kovács János és Szinetár Miklós nevét emelném ki.
Gáláns és jó művészek, azt mondták: hagyjátok már békén
a Medveczkyt. Tőlük kaptam örökös tagságot, ők
terjesztettek föl több díjra is.
– Az a benyomásom, hogy nagyon felemásnak találja az egész
rendszerváltást.
– Igen. Egyrészt örülök, hogy kimentek a megszálló
csapatok, de a katonai függőség helyére lépett egy rendkívüli
gazdasági -és pénzfüggés a nyugati bankvilágtól. Nem tudom,
hogy melyik a rosszabb vagy a jobb.
– Az egyik leplezetlen, a másik leplezett.
– Igen, el lehet egy országot foglalni tankokkal, és el
lehet az IMF vagy akármilyen tőkével vagy kölcsönökkel,
kamatokkal, hitelekkel lehetetleníteni. Alig van magyar kézen
valami. Az épületeink ott rohadnak, azért, mert játszanak velük.
Ott az Operával szemben lévő Balettintézet épülete. Megvette
egy amerikai–izraeli szállodacég, de nem csináltak vele
semmit. Majd 6 év után továbbadták háromszoros áron. Szóval
erre kellett, hogy üzleteljenek, hogy hasznot hozzanak egy
ingatlanból. Most nagy a hallgatás és csönd van a Liszt Ferenc
téren, a Zeneakadémián, egy kalapácsütést sem hallok, nagyon
félek, hogy mi lesz az épület sorsa.
– Amennyire én tudom, felújítják.
– Remélem. De még nem történt semmi.
– Utánaszimatolt?
– Kialakult bennem egy gyakorlati veszélyérzet ilyen
esetekben.
– Megint csak azt tudom mondani, hogy menekülés a zene. Menekülés
az, hogy este odaáll, kezébe veszi a pálcát. De ha már a zenénél
tartunk, volt-e valaha arra példa, hogy a kettő összekapcsolódik?
Mondok egy példát. Azt mondják, hogy amikor a Nabuccót
bemutatták, talán Milánóban, a közönség együtt énekelte a
szabadság- kórust. Valami hasonlót valaha is érzett?
– Óhatatlanul, amikor az egyik legelső október 23-ai
koncerten az Egmont-nyitányt vezényeltem, akkor visszatértek a
személyes élmények, hiszen ez a mű jelképe a forradalomnak.
Amikor szegény édesanyám haldoklott, pont vezényelnem kellett,
pont a zümmögő kórust, a Pillangókisasszonyt dirigáltam. Azóta,
ha ezt meghallom, azt jelzi, hogy édesanyám „eltávolodik”.
De nem szabad az előadónak túl érzelmesnek látszania. Erdélyi
Miklós karnagytól tanultam: a művészethez forró szív, de
hideg fej szükséges. Hogyha az embert elkapja a hév és
intellektuális kontroll nélkül, szertelenül, az érzéseinek
engedve, csapkod és fogalmaz, mond valamit, abból semmi jó nem
származik.
–Azért maga elég emblematikus figura ahhoz, hogy akár egyik, akár
a másik oldal magához édesgesse. Megpróbálták?
– Nem. Annyira korán letettem a voksot, a ’90-es évek
közepén. Amikor a MIÉP népszerűsége csökkenni kezdett,
voltak, akik megkérdezték tőlem, nem akarok-e más párthoz
csatlakozni. Konkrétan a Jobbikból kerestek meg. Kétségtelen,
hogy megkeresnek mostanában művészeti csoportok is, de én a
magam útját szeretem járni.
– Járja is, köszönöm szépen, hogy eljött.
(Az interjú a Lánchídrádióban 2011. június 15-én Történetem –
történelem c. műsorban elhangzott beszélgetés szerkesztett változata.)
|