2011.07.01.
A türkök a szovjet ideológia szerint
„koszos nomádok”
Magyar régészek Kazahsztánban
A kazahsztáni
Selyemút mentén folytatott kazah–magyar ástatások előzetes
eredményeit bemutató tablókiállítást nyitott meg június 7-én
az esztergomi Vármúzeumban Kovács Sándor, a Kazah–Magyar Baráti
Társaság alelnöke, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei közgyűlés
elnöke. A megnyitón köszöntőt mondott Karabajev Kajrat kazah
konzul. A kiállításon három évnyi kutatómunka eredményei láthatók,
Tölebi várának ásatásáról. Erről, az eddig még soha nem
kutatott várról, az ásatásokról, és a kazah–magyar rokoni
szálakról a kutatás vezetőjét, dr. Mordovin Maximot, az ELTE
BTK Régészettudományi Intézetének munkatársát kérdeztem.
– Kedves tanár úr! Először engedjen meg egy személyes kérdést:
milyen származású – egy internetes naplóban azt olvastam,
hogy félig orosz, félig kazah – és mióta él, tanít
Magyarországon?
– Valójában mindegyik nagyszülőm más nemzetiségű.
Így orosz, ukrán, magyar, mordvin vér csörgedezik ereimben. A
volt Szovjetunióban születtem, és egyik nagyapám révén kerültem
Magyarországra, itt fejeztem be tanulmányaimat, s öt éve tanítok
az ELTE-n.
– Kazahsztán a világ kilencedik legnagyobb országa, nagyjából
akkora, mint Nyugat-Európa vagy az Egyesült Államok fele. Az
ország az emberiség történetének egyik fontos helyszíne; éltek
ott szkíták, hunok, és egyes kutatók szerint a kunok is innen
származnak. Ezért is lehet, gondolom érdekes egy ilyen ásatás,
hiszen több korszak emlékei kerülhetnek elő.
– Ez pontosan így van, de mi az elmúlt három évben
kifejezetten türk helyszíneket kerestünk föl, vagyis a
kazah-magyar kutatás alapvető célja a türk régészeti hagyaték
vizsgálata. Ennek oka az, hogy a szovjet korszakban elsősorban
az indoeurópai népek történetét kellett vizsgálni; a türk
és a kazah nemzeti régészet nem létezett. Azt is állították,
hogy a különböző várak, városias települések kialakulása
mind az iráni népekhez kapcsolható. A türkök a szovjet tudományos
ideológia szerint – bocsánat a kifejezésért– „koszos nomádok”,
akik semmi maradandót nem tudtak építeni, ilyenre csak az
indoeurópai népek voltak képesek. Most mi Tölebi váránál
kimutattuk, hogy azt türk lakosok építették, akiknek egy része
nomád volt, más részük pedig letelepedett.
– A türk népek megítélése Magyarországon olyan volt 50 éven
keresztül, mint a „nagy testvérnél”, sőt még ma is él több
„tudósban” ez a kép.
– Sajnos, ez a valóság.
– Úgy olvastam, hogy a magyar régészek kazah meghívásra érkeztek
a területre. Ennyire remek a kazah-magyar régészeti együttműködés?
– Esetünkben nem is a régészeti, hanem a kazah-magyar
kulturális együttműködés a lényeges. Ahogy az is fontos,
milyen magyarságkép él a kazahokban. Ez a nép egyértel-műen
rokonnak tartja a magyarokat. Ez leginkább a kunokkal magyarázható.
A kazahok tudják, hogy Magyarországon élnek a kunok leszármazottjai.
Történelmi tény, hogy a kun a kazahok egyik törzse, mely
kipcsak vagy kumán néven is ismert. Történészek között sem
képezi vita tárgyát, hogy kicsodák a kipcsakok. Nem véletlenül
hívják Kazahsztán legnagyobb sztyeppés területét
Desti-Kipcsaknak, vagyis a kipcsakok, kunok sztyeppéjének. Tehát
ezért is ismerik jól a kazahok a magyarokat; ahol csak
megfordultunk az országban, azzal fogadtak, hogy mi rokonok
vagyunk. Ennek fényében meglepő, hogy a magyar gazdaság nem
használja ki kellőképpen ezt a szimpátiát.
– Mit lehetne kiaknázni ebből a rokonságból gazdaságilag?
– Egyrészt Kazahsztán Közép-Ázsia kőolajban, földgázban,
és egyéb ásványi kincsekben leggazdagabb országa. Másrészt
az ország hatalmas mezőgazdasági felvevőpiac lehetne. Ha ránézünk
a térképre, látjuk, hogy a térség éghajlata nem kedvez a mezőgazdaságnak.
Már a kiállítás megnyitóján is felelevenítettem, hogy a
szovjet korszakban például a Globus-konzervek mindennaposak
voltak Kazahsztánban. Erről személyes élményeim is van,
ugyanis magam is ott nőttem fel.
– A kedvezőtlen éghajlat az oka annak, hogy az ország lakosságszáma
annyi, mint Kárpát-medence magyarságáé?
– Igen, döntően az éghajlat, hiszen Kazahsztán kétharmada
sivatagos-félsivatagos terület.
– Térjünk vissza az ásatáshoz. Hogyan vetődött föl a kutatás
ötlete?
– Kazah kollegák jártak Magyarországon egy tudományos
konferencián, és megemlítették, hogy szakemberhiánnyal küzdenek,
ugyanis a Szovjetunió szétesése után alig maradt régész
Kazahsztánban. Akik addig ott dolgoztak, többnyire oroszok
voltak. A kutatások mellett egy időre a régészképzés is leállt.
Amikor Nurszultan Nazarbajev kazah államfő támogatásával
megindult a nemzeti kulturális örökség feltárására irányuló
program, akkor kellett szembesülniük ezzel a problémával. Ezért
kerestek fel többek között minket is. Jelezték, hogy a helyszínen
kapunk szállást, élelmet, kutatási helyet, csak a kiutazás költségeit
kell állnunk. Mi ezt elvállaltuk, azért is, mert egy páratlan
lehetőségről volt szó. A kazahok külön kérték, hogy olyan
fiatal szakemberek jöjjenek ki, akikkel egyrészt hosszú távú
együttműködést lehet elindítani, másrészt, akik nem
szovjet-iskolán nevelkedtek, vagyis kevésbé előítéletesek.
– Így egyetemi hallgatók is kimentek önnel?
– Elsősorban hallgatóimat vittem ki. Másod-harmad-negyedéves
hallgatók jöttek ki velem az ásatásra kutatni. Ezúton is meg
szeretném köszönni a munkájukat.
– A már említett Tölebi vára volt az első helyszín, ahol
kutattak?
– Ott folytak először ásatások. A kutatások kezdetén
felmértük a Selyemút melletti nagyobb várakat, városokat. A
kiállításon lévő tablókon is látható, hogy első ütemben
Merke, Aszpara, Tölebi és egy kisebb település, Terekti maradványait
mértük fel és elkészítettük az alaprajzaikat. Ezután választottuk
ki a kutatás helyszínének Tölebit. A választásnak három oka
is volt: egyrészt ez a legkisebb, tehát rövid időn belül
eredményekkel kecsegtető helyszín; másrészt a vár területén
előttünk soha senki nem kutatott; harmadrészt a legkönnyebben
megközelíthető településről van szó.
– Az interneten azt olvastam, hogy a középkori vármaradványokat
nehéz összevetni a forrásokkal, ugyanis a még középkorban
elpusztult település neve nem maradt fenn. Ez nem okoz nehézséget?
– Legfeljebb
annyiban, hogy az ásatások előtt nem tudtunk hipotézist felállítani
arra nézve, hogy milyen leleteket találhatunk. Ettől viszont
csak izgalmasabbá vált a munka. Merke és Aszpara esetében erre
már több lehetőségünk lett volna, hiszen a források elárulják,
hogy ott számolhatunk iráni nyelvű lakossággal. Tölebinél
viszont csak a régészeti anyag „beszél” magáért.
– Azt meg lehet határozni, hogy ki és mikor építette föl ezt a várat,
s milyen támadásnak esett áldozatul?
– Mára azt sikerült megállapítani, hogy a vár a
10-11. században állt fenn, viszonylag rövid ideig. Abban az időben
a terület a Karahanida-kánsághoz tartozott. A karahanidák türkök,
s a Karahanida-dinasztia nevét az első nagy uralkodó felvett címében
levő kara han – „fekete kán” titulusról kapta. A
dinasztia ideje alatt vált az iszlám hivatalos vallássá a régióban.
Ugyanakkor az iszlám nem lett kizárólagos, amit az ásatásokkor
talált keresztény csontamulett bizonyít. Emellett megtűrték a
„pogány” hagyományokat is – találtunk olyan kemencét,
melyen a tűzkultuszra utaló bekarcolások láthatók –, tehát
békében élt egymás mellett a három vallás. Azt sajnos nem
tudjuk, hogy a 11. században milyen viszály következtében
pusztult el a vár. Lehet, hogy a korai mongol támadásokkal függ
össze a vár sorsa, de ezt nem lehet bizonyossággal kijelenteni.
Az biztos, hogy egyszer a várat szerényebb formában újjáépítették,
majd teljesen kiürítették. Így a vár felső rétegeiben nem
is találtunk szebb leleteket.
– Milyen leleteket találtak a várban? Gondolom a nagyobb értékeket
a menekülők vagy a rablók magukkal vitték.
– A vár későbbi korszakából származó értékesebb
leleteket vihették el egy esetleges támadás miatt. Az első időszakból
viszont szebb tárgyakat is találtunk. Amikor felépült a vár,
akkor – a kutatásokból arra következtethetünk – káni
rezidencia lehetett. Az biztos, hogy nagyon gazdag volt. Találtunk
egy olyan kutat, amelyben több, 1000 körüli évtizedekre
keltezhető mázas, arab feliratos tál került elő, ami önmagában
elég különleges. Emellett aranyozott üvegpohár-töredékeket
találtunk, mázas mécseseket. Ezek mind olyan reprezentatív tárgyak,
melyek igényes és gazdag anyagi kultúráról árulkodnak.
Sajnos mi nem a palotaépületet, hanem „csupán” a gazdasági
udvart találtuk meg. Ha egy gazdasági épületben aranyozott
poharak vannak, abból a gazdagságra következtethetünk.
Bizonnyal a palotában még gazdagabb leletek várhatnak ránk.
– Ezek a tárgyak azt mutatják, hogy a Selyemút menti várak, városok
több ázsiai gazdag településsel kereskedelmi kapcsolatban.
– Természetesen, az arab feliratos tálak biztos, hogy
nem helyben, hanem talán Szamarkand környékén készültek. A
mai Tölebi
területén türk népek laktak, s az ő köreikben az arab
nyelvismeret már nem volt elterjedt.
– A tárgyi emlékek arra is utalnak: az ott élő türkök nem primitív
emberek voltak.
– Egyáltalán nem voltak azok. Erre utal, hogy találtunk
olyan edénytöredékeket, melyeken türk feliratok voltak. Nem a
közismert rovásírásra kell gondolni, hanem a szogdból (perzsához
hasonló nyelv) kifejlődött türk írásról van szó. Ez arra
utal, hogy itt írni-olvasni tudó lakosság élt, s nem olyan
primitív, ahogy azt a szovjet korszakban sulykolták belénk.
– Tölebi után a következő kutatási helyszínük Timur Lenk keleti
határvára lesz?
– Ez a tervünk, de ennek azért anyagi vonzata is van. A
helyszínen biztosítanak számunkra szállást és ellátást, de
a kijutásról nekünk kell gondoskodnunk. A kazahok valóban
felajánlották nekünk, hogy Aszparát, ezt a keleti határvárat
megkutassuk, ami egy rendkívül látványos leletanyagot ígér,
ráadásul nagyon pontos leírásokat olvashatunk az építmény
15. századi helyzetéről. Itt egy 8-9 hektáros erődítésről
van szó, melynek vályogfalai jó állapotban maradtak fenn, s
omladékaik ma is elérik a 15 m-es magasságot.
– Az ország északkeleti részén él a madjarok törzse. Rokon népről
van szó?
– Nem vagyok szakértője ennek a témának. Benkő Mihály
keletkutató járt azon a vidéken, én még nem jutottam el a
madjarok közé. A kazahok tudnak erről a népcsoportról, és az
is tény, hogy az országban elterjedt férfi keresztnév a Madjar,
ami nem lehet véletlen. Azt tudni kell, hogy ahogy a
mai Kárpát-medencei
magyarság sem azonos teljes mértékben genetikailag a honfoglalás
korival, úgy a kazahsztáni madjarok is több néppel
keveredhettek ezer esztendő alatt. A kazah néprajzi és anyagi
kultúra viszont kifejezetten rokonítható a honfoglalás kori
magyarok kultúrájával, amit nálam a témában jóval nagyobb
szakemberek is kimutattak és amint erről a kiállításunk egyik
tablóján is olvasható.
Medveczky
Attila
|