2011.07.01.
Ne száműzzék a fejedelmet!
Interjú Moravetz Leventével
– Idén májusban kelt szárnyra a hír, hogy ön lesz a székesfehérvári
színház igazgatója, de aztán nem hallottunk a pályázatról.
Akkor ez egy hírlapi kacsa?
– Mondhatni, egy kisebbfajta szárnyas jószágról van szó.
Az egésznek nincs semmi alapja, hivatalos helyről senki sem
keresett meg. Újságírók viszont felhívtak, s megkérdezték,
hogy ennek a hírnek van-e valóságtartalma. Arról lehet szó,
hogy a hirtelen megüresedett helyre kerestek megbízott igazgatót,
s egyes körökben felvetődött a nevem.
– Ön három éven keresztül a Székesfehérvári Nyári Színház
vezető rendezője volt, több színházat hozott létre, így a Bányató
-színházat, a siófoki német nyelvű színházat. Anno megpályázta
a pécsi igazgatói állást is. Ezért hihették azt egyesek,
hogy Fehérváron is próbálkozik.
– Bizonyára így van. Még meg sem száradt a diplomámon
a tinta, mikor szóba került, hogy én leszek Szalai Vilmos székesfehérvári
színházigazgató úr utódja. Akkor még nem rendelkezett állandó
társulattal a színház, csupán befogadói státusszal. Ezért rábeszéltem
Szalai Vilmost, hogy indítsunk el egy szabadtéri színházat.
Mikor az igazgató úr nyugdíjba ment, ő is azt szerette volna,
ha én leszek az utódja.
– 1980-ban végzett a Színművészetin, de előtte egy évvel már
vezető rendezője lett a Székesfehérvári Nyári Színháznak.
Ezt akkor véghez lehetett vinni protekció, összeköttetések nélkül?
– Érdekes módon, semmilyen protekció nem kellett hozzá,
hanem jókor voltam jó helyen. Beléptem a fehérvári színházba,
nem volt ott a portás, aki megállíthatott volna, beléptem az
igazgatói irodába, ahol nem ült bent a titkárnő, aki elküldhetett
volna. Így bekopogtam a direktor szobájába. Ott ült Szalai
Vilmos, számomra akkor ismeretlen férfiak társaságában.
Elmondtam, hogy lenne egy jó ötletem egy olyan szabadtéri színház
létrehozására, ami különbözne az akkori hasonló típusú
magyarországi nyári játékoktól. Úgy néztek rám, mint egy
őrültre, s azt kérték: hagyjam meg az elérhetőségem. Később
derült ki, hogy akkor éppen a város vezetői azt kérdezték az
igazgatótól: miért nincs Fehérváron szabadtéri színház.
Erre azt felelte: nem akar olyat, ami bárhol lehet az országban,
hanem egy különlegességet. Az akkori elvtársak utasították
az igazgatót: nézzen utána ennek a fiatalembernek, mert egészen
használható ötletei vannak. Ez megtörtént: Várkonyi Zoltán
rektortól megkérdezte az igazgató, hogy képes lennék-e a
gyakorlatba átültetni a terveimet. Várkonyi azt mondta, megbízható
vagyok, s így lettem a nyári színház vezetője, rendezője.
– És nem színésze, bár színész szakon tanult. Mikor kezdett el a
rendezéssel kacérkodni?
– Amikor 1975-ben végeztem a Közgazdasági Autóforgalmi
és Közlekedési Szakközépiskolában, nem indult rendezői
szak, csak 4-5 év múlva. Ezt az időt pedig nem akartam kivárni.
A másik ok: az akkori szokás szerint a legtöbb rendezőnek két
diplomája volt. Úgy gondoltam, legyen az egyik nálam a színészi.
Előtte játszottam a Pinceszínházban, és a 25. Színházban
is. Tehát nem éreztem averziót a színjátszással szemben.
Jelentkeztem így a színész szakra, ahová szerencsémre elsőnek
felvettek. Később pedig valóban több színházat hoztam létre.
Ha valahol láttam egy játszásra alkalmas teret, s beleképzeltem
egy színdarabot, akkor azt véghezvittem. Így nem is
jelentkeztem rendezői szakra, mert szakirányú diploma nélkül
is tudtam rendezni, bár abban a rendszerben szinte csak azt nézték,
kinek mihez van papírja. Az igaz, hogy mindent ki kellett
harcolnom magamnak, de ez ma sincs másképp. Amikor már véget
ért a „dokumentcentrikus” világ, nos akkor kérték tőlem
számon azt, miért nincs rendezői oklevelem. De ezek a gáncsoskodások
sem tudtak megállítani.
– Azt veszem észre, hogy szabadtéren főleg zenés darabokat rendez(ett).
– Igen, mert a rockoperák, a musicalek és az operettek műfaja
áll hozzám közel. Úgy hiszem, hogy ehhez értek, bár az
operett egy nagyon nehéz műfaj, holott könnyűnek nevezik. Nem
is hiszik el sokan, mennyire nehéz egy operettben jól játszani,
vagy egy ilyen darabot megrendezni. Ének, próza, tánc – ez a
három elem mind benne van egy operettben. Fiatalon abban a
megtiszteltetésben volt részem, hogy Agárdy Gáborral lehettem
egy színpadon. Egyszer a művész úr a társalgóban azt mondta:
amennyiben valamelyik rendező azt kéri Hamlettől, hogy a monológját
úgy adja elő, hogy le kell jönni a lépcsőn, akkor jó, ha a
színész régebben bonviván volt. A bonvivánnak pedig úgy kell
lejönni a lépcsőn, hogy közben nem nézi, hová lép. Az
operett mind színésznek, rendezőnek, írónak egy nagyon jó
iskola. Arra is büszke vagyok, hogy az operettet – bár a műfajt
magát a franciák találták ki, de – magyarországi zeneszerzők
emelték igazán a magasba. Külföldön, akár Nyugaton, akár
Moszkvában rajonganak a magyar operettért, csak nálunk
„illik” lenézni. Emlékszem, hogy néhányan megpróbáltak
lebeszélni az operettek rendezéséről, azt mondták, így soha
nem ismernek el komoly rendezőnek. Nem bánom én az ilyen kritikákat.
– Az viszont megfelel a valóságnak, hogy Horváth Krisztián
zeneszerzővel közösen írt operettjükkel megnyerték a Kecskeméti
Katona József Színház pályázatát, amelyet a műfaj megújítása
céljából írt ki az intézmény?
– Ez a hír viszont pontosításra szorul: nem adtak ki
első díjat, második helyezést értünk el, de megosztva. Tény
és való: így – mi is – megnyertük a versenyt. Szeretek írni,
az írásból is élek, s ahogy mondtam, szeretem az operettet, így
adta magát, hogy erre a felhívásra pályázzak.
– Bemutatják ezt az operettet Kecskeméten?
– Nem, de mi nem is ágáltunk ellene. Ennek oka, hogy rájöttünk,
még néhány szükséges módosítást el kell végezni a
darabban, de szeretnénk, hogy később színpadra állítsuk a művet.
Nagyon jók a zenei számok, méltók a nagy elődökhöz.
– Tehát meg lehet újítani az operettet? Úgy, hogy nem musical lesz
belőle?
– Így nem lehet megújítani. A műfajban kizárólag a történeti
sablonokon lehet újítani. Mi próbáltuk rockosítani a műfajt,
de abból meg olyan mulatós zene lett, hogy megijedtünk tőle…
Így egy arany középutat kellett találni. Az operett a magyar népzenéből
táplálkozik. Ma így tenni és rockos hangszereléssel vegyíteni,
az adja a mulatós zenét. A mi munkánk azonban teljesen más.
– Ezt a műfajt sokan felnőtteknek szóló mesének titulálják, s
mondják, az emberek vágyódnak a szépre. Mások pedig a kaposvári
Csárdáskirálynőre esküsznek. Ön hol áll ebben a
„harcban”?
– Operettjeim hagyományosak, annyiban modernek, hogy a
mai kornak megfelelő tempóban játszatom azokat a színészekkel.
A koreográfia is sokkal tempósabb és a poénokat is a mai
korhoz kell igazítani, hiszen a humor nagyon gyorsan fejlődik.
Gondoljunk bele, hogy nagyon kevés az a régi, klasszikus film,
ami ma megállja a helyét. Ennek oka, hogy felgyorsult a világ,
életünk.
– Azért én kicsit vitatkoznék, maradva a könnyebbnek titulált műfajnál.
A 30-as, 40-es években készült remek magyar filmvígjátékokat
10-15 évvel ezelőtt újra elővették, és a mai korba helyezve
felújították. Ezek viszont mégsem lettek annyira sikeresek,
mint a régi, legendás Kabos-filmek.
– Ezeknél a filmeknél maradva – bár nem akarok
mindenkit magamra haragítani –, a régi színészegyéniségek
játéka jóval lendületesebb volt.
– Léteznek ma valódi magyar színészegyéniségek, művészek, vagy
csak jó mesteremberek?
– Mindig is léteznek ilyen egyéniségek, de nem szeretnék
neveket mondani, nehogy mások megsértődjenek.
– Akkor miért nem őket látjuk a tévékben?
–Adott esetben látjuk is őket, de igaz, hogy nem
mindegyiket. Természetesen minden ízlés kérdése.
– További kérdés: olyan szerepekben ismerjük-e őket, amiben valóban
nagyok?
– Ezen valóban lehet töprengeni. Régebben, amikor még
volt pénz tévéjátékok készítésére, a színészeket jobban
ismerte az ország lakossága. Ma már a szappanoperák világát
éljük. Bevallom, én is írtam ezekhez több epizódot, egy kis
újítást szeretnék elérni e téren, mert egy ironikus példával
élve: nem az a követendő út, hogy Matildka leindul hétfőn a
lépcsőn, és pénteken este a földszintre ér. Azt mondják,
hogy csak egy ilyen mélységű történetet képes felfogni a néző,
ami szerintem nem fedi a valóságot.
– Akkor én is ironikus leszek: lassan a Szomszédok Oscar-díjas
alkotásnak tűnik néhány mai szappanoperával összevetve. Nem
beszélve arról, hogy az legalább olyan dolgokat is
boncolgatott, melyek hazai társadalmi problémákra utalnak.
– Sokan nem tudják,
hogy a jelenleg futó szappanoperák majd mind licencek. Több
kollegámnak az a feladata, hogy magyarosítsa a külföldi
„alapanyagot”.
– A kassai Thália repertoárján lévő Csókos asszonynak is ön a
rendezője. Ez a hetedik rendezése Kassán. Miként került ebbe
a felvidéki városba?
– Beke Sándor volt anno az egri színház igazgatója,
aki több darab rendezésére hívott meg. Beke felvidéki származású
és ő harcolta ki azt, hogy Kassán kőszínház legyen, mert sokáig
csak Komáromban volt magyar teátrum. Amikor egy zenés darabot
akartak Kassán bemutatni, megkért, rendezzem meg. Ez a
2004/2005-ös évadban történt. Ezután a Dzsungel könyvére
kaptam felkérést, úgy, hogy feleségem legyen a koreográfus.
Ő bár színésznő, de balettiskolát végzett, s dolgozott a Győri
Balettnél. Ezután felkértek arra, hogy én legyek a színház művészeti
vezetője. Arra büszke vagyok, hogy ottani működésem alatt a
kassai színház Szlovákia második leglátogatottabb teátruma
lett. 2007-ben eltávoztam a színháztól, de rá néhány évvel
visszahívtak rendezni.
– A Magyar Fórum az egri Agria Nyári Játékok egyik médiapartnere.
Egerben játsszák a már említett Csókos asszonyon kívül az
Egri csillagokat, a Zrínyi 1566-ot, és a Fejedelmet is. Ezek a
darabok mind önhöz köthetők. Mindegyiknek a rendezője, s az
utóbbi kettőnek a szövegírója is. Miért érezte fontosnak,
hogy Rákócziról és Zrínyiről rock-musical készüljön?
– Még 1992-ben kaptam felkérést arra, hogy Zrínyiről
készítsünk egy rockoperát. Pécsett élünk, s a megyeszékhely
közelében fekszik Szigetvár. Onnan jött a megkeresés erre a
zenés darabra. Megírtam először a szinopszist, de végül abból
nem lett semmi…Ezután vetődött föl az ötlet, hogy az Egri
csillagok musicalt az egri várban, az eredeti helyszínen
mutassuk be. Ez 2004-ben meg is történt, azóta minden nyáron játsszuk
ezt a művet, s immár 380
ezren tekintették meg a darabot, de ebbe a nézőszámba a
sikeres csíksomlyói előadást is beszámítottuk. Amikor felvetődött,
hogy 2010-ben Pécs lesz Európa Kulturális Fővárosa, újra reménykedhettünk
abban, hogy a Zrínyi-darab bemutatásra kerül. Sikeresen
felbosszantottak, mert a szervezők egyetlenegy forint támogatást
sem adtak.
– Akkor már Páva Zsolt volt a polgármester?
– Az előkészületek idején még nem. Visszatérve: hiába
bosszantottak föl, 2009. szeptemberében Szigetváron mégis
bemutattuk az előadást, ami a nézők szavazata alapján a
2009-es év legkiemelkedőbb kulturális eseménye lett. A
produkcióban nagyon erősen támaszkodtunk az egri Agria Játékok
művészcsapatára. Így a fővárosi színészek –Sasvári Sándor,
Feke Pál, Csengeri Attila – mellett pécsiek és egriek is felléptek
a darabban. A táncosokkal és a hadiiskolák növendékeivel együtt
majdnem 150 fős az egész előadói stáb. Sajnálom, hogy a pécsi
előrendezvények sorába nem fért be a darabunk. A horvátok számára
nemzeti hős Zrínyi, és pont ők köszönték meg nekünk, hogy
róla szóló darabot mutattunk be. Lapjukban Kelemen Csaba már
említette, hogy egy Rákóczi-darabot akartunk bemutatni Kassán,
de míg a magyar kormánytól erre nem kaptunk támogatást, a
szlovákoktól már igen. Ez igen tudathasadásos állapot. De nem
szeretnék panaszkodni. Pont a Zrínyi -darabbal kapcsolatban történt
egy eset, amikor szinte 10 ezer forintjával szedtem össze a
bekerülési költséget, készítettek velem egy tévéinterjút,
s elhatároztam, most elmondom, ami szívemet nyomja. Erre, élő
adásban azzal indított a riporter: Levente arról híres, hogy
soha nem panaszkodik. Így aztán még panaszkodni sem tudtam.
Sajnos ugyanígy koldulni kell a mostani Rákóczi musicallel, a
Fejedelemmel kapcsolatban is. Többen felvetették, hogy emlékezzünk
meg a Rákóczi-szabadságharc befejezésének 300. évfordulójáról.
Így jött létre a Fejedelem. Aminek az ősbemutatója a tervek
szerint július 15-én lenne az egri várban. Azért mondom, hogy
a tervek szerint, mert még mindig nincs meg rá a fedezet.
Meghirdettük az előadást, de jegyeket még nem árulunk rá,
csak helyeket lehet lefoglalni, mert nem akarjuk becsapni a nézőket.
A színészekkel pedig még a próbák előtt közöltük, hogy kétesélyes
a produkció sorsa. Tehát nem tudjuk, július 15-én felmegy-e a
„nem létező függöny”. Nem értem azt, hogy míg sokan évek
óta a nemzeti tudat megerősödéséért küszködnek, addig
mindez a törekvés egyes döntéshozókat hidegen hagyja. Amikor
azt látom, hogy majdnem félórán keresztül adnak egy riportot
egy „neves” bűnözőről, aki korongozásra adta a fejét, de
a Zrínyi-előadásról nem hajlandók promóciós anyagot leadni,
akkor eléggé elszomorodom.
– Pedig csak egy hónap van a Fejedelem tervezett premierjéig.
– Nekem mondja! Mi próbálunk, s művészileg minden
rendben van a darabbal. Folynak a hangfelvételek, a próbák.
– Ha egy fiatal megnézi az említett produkciókat, nagyobb eséllyel
vesz kézbe egy az adott korról szóló történelmi, vagy
irodalmi könyvet?
– Azzal hízelgek magamnak, hogy igen. A tapasztalatok azt
mutatják, hogy még a felnőttek is újra kézbe vették Gárdonyi
regényét az Egri csillagok előadása után. Az is megható,
hogy Szigetvár diákjai az iskolai ünnepélyek végén, a Szózat
előtt, a Zrínyi fináléját éneklik el. Azt is tudni kell,
hogy egy adott zenés produkció addig íródik, míg meg nem mérettetik
a bemutatón. Bár ez nem mindig felel meg a valóságnak, mert a
Zrínyin idén is módosítottunk a közönség visszajelzései
alapján. A 2009-es előadáshoz képest 20 perccel lett rövidebb
a mostani produkció. Ha egy szabadtéri előadáson a néző
elkezd mocorogni, akkor az kettőt jelenthet: vagy azt, hogy sok a
szúnyog, vagy azt, hogy nem köti le az adott jelenet. Remélem,
hogy a Fejedelemnek is az lesz a sorsa, hogy néhány év múlva
azon törjük a fejünket, min módosítsunk, s nem azon, hogy támogatják-e
anyagilag.
– Szövegíróként mennyire tartja fontosnak, hogy a történelmi
darabok hűek legyenek a tényekhez?
– Ezt nagyon lényegesnek tartom, hiszen ha jó az előadás,
akkor a néző elhiszi, hogy valóban úgy történt minden, ahogy
azt látta a színpadon. Ha valami hazugságot tennék be a műbe,
az szinte történelmi ténnyé válik. Régebben egyik író azt
vetette föl, hogy Rákóczi nem tudott magyarul. Ez nem igaz, de
ez az állítás elterjedt Magyarországon.
– Elnézést a profán kérdésért, de mekkora keletje van ma egy történelmi
témájú zenés darabnak?
– Hatalmas erre a nézők igénye, s ezt egy példával
igazolom. Az Egri csillagok tavalyi utolsó előadásán zsúfolt
volt a nézőtér. Egy idős néni viszont mindenáron meg akarta
nézni, kezében egy 20 ezres bankót lobogtatva. Szinte zokogott,
s mondta, hogy egész évben erre spórolt. Természetesen ebből
a pénzből több jegyre is futotta volna, s az is természetes,
hogy ezután egy pótszékre ültettük a nénit, mint díszvendéget.
A Zrínyi nézettségét pedig az mutatja, hogy 2009-ben csupán
egy jegyet nem sikerült eladni az összes előadásból. Mi
ezekkel a darabokkal nem csupán szórakoztatni akarjuk a
publikumot, hanem hitet szeretnénk nekik adni. Azért elég nagy
feladat volt a Zrínyi megírása, hiszen míg Egernél győztünk,
addig Szigetvárnál csak az erkölcsi győzelem volt a mienk. A
produkció honlapján található nézői üzenetek közt olyan is
olvasható, amiben egy férfi leírja, csupán a felesége kedvéért
ment el a darabra. Miért kell nekünk végignézni azt, hogy mi
vereséget szenvedtünk? – tette föl a kérdést. A mű végén
viszont katartikus élményekkel távozott. A darabnak nem is az a
mondanivalója, hogy elvesztettük a csatát. Zrínyi, a jó
hadvezér is pontosan tudta, hogy Szigetváron nem lehet nyerni.
Minket az a kérdés izgatott: valaki miért vállalja tudatosan a
halált? A premier előtt jöttek a médiumoktól, hogy pénzért
reklámoznák a darabot. Amikor közöltem velük, hogy erre nincs
forrásunk, rákérdeztek: ha ennyire nincs pénzük, akkor mi az
értelme ennek a produkciónak? Mire azt feleltem: pont erről van
szó; miért kell kilátástalan harcokba bonyolódnunk a nemes ügyekért?
Szerintem pont a kitartás, a megvesztegethetetlenség annak a műnek
az üzenete, melyben Balásy Szabolcs és Horváth Krisztán volt
szerzőtársam.
– A Fejedelemnél az is bemutatásra kerül, hogy az európai
nagyhatalmak akkor is csak ígérgettek, de semmit sem teljesítettek?
– A spanyol örökösödési háború 1701-ben tört ki, s
akkor a franciáknak kapóra jött a magyarországi szabadságharc,
hiszen ezzel lekötötték az osztrák haderőt. A Napkirály áldásos
támogatásában nem azért részesültünk, mert szerette a
magyarokat, hanem hatalmi pozíciója féltése miatt. Érdekes,
hogy az angol nagykövet, aki sokáig semmibe vette a magyarok követelését,
az idők folyamán azon a véleményen volt: teljesítse a bécsi
udvar Rákócziék kívánalmait. Ebben is volt önző érdek,
mert Anglia is részt vett a háborúban a franciák ellen. A
Nagyságos Fejedelem azon mondata pedig, hogyha a nemzet, akkor
– a 18. század elején – nem önmaga vívja ki a szabadságát,
akkor a jövőben nem lehet teljesen független. 1711-ben nem
sikerült kivívnunk a szabadságunkat, s azóta állandóan
valamelyik nagyhatalomtól függünk. Ilyen politikai éleslátással
kevés uralkodónk, államfőnk rendelkezett. Azt is tudni kell,
hogy nem az ellenség győzött, hanem a harcokat kísérő
pestisjárvány, ami 400 ezer magyar halálát okozta.
– Maradjunk a múltnál, de most már a 20. század egyik eseményére
térjünk rá: 1957-ben született Erdély „kapujában”. Mikor
került át a család Magyarországra?
– 1962-ben meghalt édesapám, édesanyám özvegyen négy
gyermekével. Nem beszélt románul, így nehezen tudott volna taníttatásunkról
gondoskodni. Ezért – mivel a trianoni Magyarország területéről
ment férjhez Erdélybe – kérte a visszahonosítását.
Budapesten éltünk ezután, anyai nagyanyáméknál.
– Hogyan fogadta édesanyja azt, hogy színész szeretne lenni?
– Még az általános iskola hetedik osztályában döntöttem
a színház mellett. Édesanyámnak az volt a kikötése, hogy előbb
tanuljak ki egy biztos szakmát. Így kerültem szakközépiskolába,
és nem gimnáziumba. Viszont én annyira nem értettem ahhoz a
bizonyos szakmához, hogy a szakmai érettségin –ami már a színművészeti
felvételi után következett időben– megfogadtatták velem: ha
nem lesz belőlem színész, nem megyek el forgalmi tisztnek, mert
ott életek múlnak a szaktudáson… Így nincs számomra visszaút,
maradok a színház világában. Ezt nem bántam meg, még ha küzdelmek
árán is, de sikerült véghezvinni a terveinket. A közönség
szeret, várják az új darabokat…Mi kell még több?
***
Moravetz Levente színész, rendező, író, dramaturg
1957. augusztus 17-én született Besztercén. 1980-ban végezte
el a Színház- és Filmművészeti Főiskolát.
1979 és 1982 között
a Székesfehérvári Nyári Színház művészeti vezetője,
rendezője. 1980-1986: a Radnóti Színpad tagja, majd kilenc évig
a Pécsi Nemzeti Színház színész-rendezője. 1995-ben megalapította
a Siófoki Kálmán Imre Német nyelvű Nyári Színházat. 1999
és 2003 között a Fiatalok Színháza szerepre szerződött színésze,
a Goór Nagy Mária Színésztanoda tanára. 1998-1999: a TNG
Filmstúdió vezető írója. 2005 és 2007 között a Kassai Thália
Színház főrendezője, művészeti vezetője. 2007 és 2011 között
a Magyar Alkotók Közalapítvány Kuratórium alelnöke. Az utóbbi
időben tv-sorozatok forgatókönyv-írójaként, végezetül számos
színpadi mű szerzőjeként vált ismert és elismert művésszé.
Főbb szerepei: Heltai: Lumpáciusz Vagabundusz – Lumpáciusz,
Fejes Endre: Angyalarcú – címszerep, Schwajda: Csoda Magyar módra
–Zöld Géza , Shakespeare: Julius Caesar – Caesar, Rose:
Tizenkét dühös ember–negyedik esküdt, Shakespeare: Szentivánéji
álom – Oberon, Albee: Nem félünk a farkastól– George,
Jakobi: Sybill– Poirot.
Főbb rendezései:
Györe - Fehér - Moravetz: Orfeo szerelme / musical /, Ördögh
Szilveszter: Koponyák hegye /színmű/, Hunyadi Sándor -
Szakonyi Károly: A Három sárkány /vígjáték/, Huszka: Mária
főhadnagy /operett/, Fillár - Moravetz: Noé /rockopera/ Kálmán
Imre: Marica grófnő /operett /, Fényes Szabolcs: Rigó Jancsi
/operett/, Ábrahám Pál: Viktória / operett /, Georg Kreisler:
Lola Blau /musical/, Lagrand - Demy - Moravetz: Cherbourgi esernyők
/sanzon - opera/, Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő /operett/, Lehár:
Cigányszerelem /operett/, Lehár: Luxemburg grófja /operett/, Fényes
Szabolcs: Összecsendül két pohár /zenés játék/,
Herczeg-St.Martin-Pozsgai : Balatoni rege /zenés játék/, Kátay-Moravetz:
Bikavér vigalmak /vásári komédia/, Zerkovitz –Szilágyi: A
csókos asszony /operett/, Várkonyi-Béres: Egri csillagok
/musical/, Dés-Geszti-Békés: A dzsungel könyve /musical/, Balásy-Horváth-Papp-Moravetz:
Zrínyi 1566 /rock-musical/, Balásy-Horváth-Moravetz: A
Fejedelem /rock-musical/, Venczel Péter - Moravetz Levente: Ali
baba és vagy negyven rabló /családi musical/, Dékány –Baróti–
Moravetz.: Dankó Pista /daljáték/, Vajda Katalin : Legyetek jók,
ha tudtok /musical/, Szántó-Geiyer: Gyertyafény keringő /zenés
vígjáték/, Moravetz: Egyszemélyes-duett /játék egy felvonásban/.
Bemutatott színpadi művei: Ali baba és vagy negyven rabló,
Zrínyi
1566, A
Maják szeretője, Egy-személyes-duett, A fehér huszár, Bikavér
vigalmak, Mátyás a vérpadon, Noé, Drog, A taligás király, A
balti égbolt, Orfeo szerelme, Két fűszál a világ.
Díjak, elismerések: Szigetvár közművelődési díj
(2009), Egerben, az év művésze díj (1999), Siófokon Kálmán
Imre-díj (1996), Pécsett az év színésze díj (1995),
miniszteri kitüntetés (1990).
1990-1994:
Szentkatalin település független, társadalmi megbízatású
polgármestere.
2008-ban jelent
meg az Argos, Rigó meg a többiek c. könyve. Feleségével, Dévényi
Ildikó színésznővel közös könyve: Aranybohóc (2009).
Medveczky Attila
|