2011.07.01.
Godspell
(Székesfehérvári Vörösmarty Színház)
A musical annyiban
tipikus amerikai műfaj, hogy ott, leginkább a Broadway-n érte
és éri el ma is azokat a hihetetlenül magas előadásszámokat,
amik az átlagnéző számára szinte felfoghatatlanok. Akadnak
olyan darabok is, mint például a Macskák, vagy Az Operaház
fantomja, amik lassan harminc éve vannak műsoron. Nem csupán az
Óperenciás-tengeren túl, hanem a vén kontinensen és nálunk
is hódít a műfaj. A Madách Színház teljesen átállt ezeknek
a nemzetközi produkcióknak a színrevitelére, a Fővárosi
Operettszínház és még a vidéki teátrumok is igyekeznek minél
vastagabb szeletet levágni a busásan jövedelmező musical-tortából.
Vannak, akik korunk operájának nevezik, mert fülbemászó
dallamai és gondolati mélységeket nem hordozó, közérthető
szövegei könnyebben emészthető szellemi táplálékot nyújtanak,
mint az „igazi” operák. A musical első képviselője az
1969-ben bemutatott Hair, amit magyarul Pomádéra fordítottak
le. A következő „nagy dobás” az 1971-ben színre vitt Jézus
Krisztus Szupersztár volt, ami a nagyhét eseményeit állítja középpontjába,
és még ugyanebben az évben tartották a Godspell premierjét.
Ez utóbbi mű muzsikáját Stephen Schwartz amerikai zeneszerző
komponálta, a dalokat és az összekötő szöveget a szintén
amerikai John-Michael Tebelek írta. Hozzánk viszonylag hamar elérkezett,
az 1992-es Ódry Színpad-i bemutató óta se szeri, se száma a
felújításoknak. A székesfehérvári Vörösmarty Színházban
tavaly december 17-én láthatta először a közönség, ezt az
előadást hozták fel a fővárosba, a nemrég megnyílt élményszínházban,
a RaM Colosseumban két este, május 10-én és 11-én nézhették
meg a budapestiek.
A Godspell Jézus
személyét állítja középpontba, és tanítását közvetíti
a közönségnek. Nem időrendben mesél, mint az Újszövetség
evangéliumai, hanem bizonyos példázatokat jelenít meg belőlük.
Ezek általában a legismertebbek: a szőlőtő, a tékozló fiú,
a bűnös asszony, a kánai menyegző vagy a virágvasárnap története,
a tanítványok kiválasztása. A közreműködő művészek
tulajdonképpen úgy játsszák el ezeket, hogy közben nem csak
bemutatják a régi eseményeket, hanem a ma emberéhez is szólnak,
azokhoz a fiatal, vagy középkorú nézőkhöz, akik nincsenek
megkeresztelve, és semmiféle egyházi nevelést nem kaptak. Az
ő szívüket és eszüket érinti meg a darab, s mindezt
humorosan, kedvesen, imitt-amott csipkelődve, érzelmektől átitatva,
néha túlcsordulva teszi. A Godspell Jézusa türelmes, mosolygós,
áldozatkész tanító, aki mindig jókedvű, és a kufárok
templomi kiűzésének kivételével soha nem emeli fel a hangját,
egyszer sem „borul” ki, akármit tesznek is maréknyi csapatának
tagjai, még akkor sem jön ki a sodrából, ha ostoba kérdéseikkel
bombázzák. A tanítványok
is olyan csetlő-botló, ezerféle nyavalyától gyötört figurák,
mint amilyenek a széksorokban ülők. A Jézust hallgató, őt körbevevő
tömeg egyik tagja sem „összkomfortos” keresztény, hanem
ugyanolyan esendő, mindenfajta gyarlóságtól sújtott férfi és
nő, mint akik figyelemmel kísérik az előadást.
A székesfehérvári társulat tagjai igazán kitesznek
magukért, hollywoodi képességeikről tesznek tanúbizonyságot.
Nemcsak azért illeti meg őket a legmagasabb fokú dicséret,
mert kiválóan énekelnek és remekül táncolnak, hanem amiatt
is, ahogyan megfogják a közönség lelkét, és átadják a
darab mondanivalóját. Bakonyi Csilla, Buch Tibor, Dávid Roland,
Farkas Gábor, Fehérvári Péter, Kósa Zsolt, Tóth Auguszta, Tűzkő
Sándor, Ullmann Mónika és Wégner Judit teljesítménye minden
kritikát kiáll! A produkció elevenségéhez hozzájárul még
az élő zene is, valamint Libor Katalin sok-sok többfunkciós,
ötletes díszleteleme. Győri Gabi napjaink divatját tükröző
jelmezei pedig a mű kortalanságát fejezik ki.
Ez a Szűcs Gábor által rendezett Godspell felemás formában
és szétszórtan indul el, legfőképpen a kosárlabdás nyitójelenetet
nem tudja a néző mire vélni, mert nem érti, hová akar az egész
kilyukadni. A kezdeti
nehézség után azonban lassan kibontakozik a darab igazi mondandója,
és fokozatosan válik átvitt értelemben vett szószékké,
ugyanis amit a keresztény és keresztyén hit nélkül felnőtt
fiatal vagy idős nők, férfiak száraz és unalmas „papolásnak”
gondolnak, azt a zene, a mozgás és a színészi játék segítségével
élővé és hatóvá varázsolja. Még azok is megérzik ebből a
számtalan emberi történetből sugárzó isteni erőt, akik a
Biblia üzeneteit, Jézus szavait eddig valamiféle az égben trónoló,
kaporszakállú öregúr meg egy bizonytalan történelmi személyiség
elvont és naiv szólamainak, netán üres frázispufogtatásainak
tartják.
Dr. Petővári
Ágnes
|