2011.07.01.
Gazdasági káoszt okozott Nyíregyházán
a baloldal
Az Európai Unió
támogatásával 1,2 milliárd forint értékű fejlesztés fejeződött
be a Nyíregyházához tartozó Sóstógyógyfürdő parkfürdőjében;
a nyírségi üdülőközpontban további 3 milliárdos beruházást
készítenek elő. A turisztikai fejlesztésekről, a város költségvetéséről,
az iskolabezárásokkal kapcsolatos híresztelésekről, a helyi
termékek népszerűsítéséről és a Szatmárnémetivel való
együttműködésről dr. Kovács Ferencet, Nyíregyháza polgármesterét
kérdeztem.
– Tisztelt polgármester úr! Milyen arányban érkeztek a felújításra
szükséges pénzek a várostól, illetve Brüsszeltől?
– A parkfürdő teljes rekonstrukciójához 50%-ban
kaptunk EU-s pályázatból vissza nem térítendő támogatást,
a fennmaradt 50%-ban pedig a város önerőből finanszírozta a
munkálatokat. Sajnos a nem megfelelő előkészítés miatt több
probléma is volt ezzel a beruházással. A tervezés, a kivitelezés
sem volt megfelelő, ezért az év elején át kellett vizsgálnunk
az egész programot. Az is sokáig kérdés volt: a szezonnyitásra
meg tudjuk-e nyitni a kapukat? Komoly módosításokat kezdeményeztünk
a közreműködő hatóságnál, ahol megértették felvetéseinket,
s a lehetséges keretek közt támogatták is azokat. Egy példával
élnék: fúrtak egy olyan kutat, ami 50 méterre volt a medencétől,
s már a tervezésnél sem derült ki az, miként is gondolják,
hogy a víz eljusson a medencébe. Ilyen szintű hibáktól
hemzsegett ez a program. Ezeket mostanra sikerült teljes mértékben
kiküszöbölni, és megnyitni a megszépült, felújított
strandot.
– Tehát a pályázat benyújtása még az előző
ciklusban történt?
– Igen, 2009-ben. A szakmai hibák tömkelege, az ésszerűtlenség
szinte az összes korábban megkezdett nyíregyházi fejlesztésre
jellemző. Mivel nem volt megfelelő a tervezés, gyakran plusz pénzügyi
forrásokat kellett biztosítani, amikhez már nem járult EU-s támogatás.
S mivel az önerő leginkább hitelből lett finanszírozva, a város
jelentősen eladósodott.
– Ki ezért a felelős? Hiszen jelentős pénzektől esett el az a város,
aminek a költségvetési hiánya jelenleg 6,9 milliárd forint.
– Az ön által említett felelősséget több szempontból
is vizsgálhatjuk. A politikai felelősségre vonást a választók
megtették tavaly októberben. A személyes felelősség megállapítása
nem egyszerű, hiszen az előző vezetés minden egyes döntés mögé
testületi felelősséget állított. Kerülték az egyszemélyes
felelősséget. Egyrészt a rendszer kaotikussága – pl.: hiába
volt egy iktatóprogram, ha nem használták azt – , másrészt
hatékonysági és költségtakarékossági szempontok miatt át
kellett szerveznünk a polgármesteri hivatalt. Április 1-jéig
ez megtörtént. Felállt egy polgármesteri és egy jegyzői
kabinet. Az összes vezetőt felmentettük, pályázatokat írtunk
ki és az új struktúrákba új vezetőket neveztünk ki. Most három
főosztály irányítása mellett zajlik a munka és minden területnek
megvan a maga felelőse. Korábban ez nem így működött. Az önkormányzat
kilenc teljes tulajdonú cége közül ötnek mentettük fel a
vezetőjét.
– Amikor több osztályvezetőt mentettek föl, akkor az MSZP-frakció
vezetője politikai tisztogatásról beszélt.
– Ez egy teljesen alaptalan kijelentés. A feltárt hibák
és hiányosságok függvényében az alkalmatlan vezetők felmentése
a legkevesebb. Egyébként nagyobb százalékban közös megegyezéssel
szűnt meg a jogviszonyuk. Pályázat útján kerestünk új,
alkalmas vezetőket.
Mindennél sokkal
nagyobb eredményt jelent, hogy lesz egy szakszerűen működő,
hatékonyságra törekvő, a lakosságot szolgáló, az ügyeket
nem tologató, késleltető olyan hivatalunk, ahol a felelősséget
is meg lehet állapítani.
A közgyűlés saját
magán kezdte a hatékonyság és a takarékosság bevezetését.
Kevesebb bizottságot hoztunk létre, s a külsős tagok száma is
csökkent. Csak ezzel, eddig 53 millió forintot sikerült évente
megtakarítanunk. Azt remélem, hogy a polgármesteri hivatalban
ennél az összegnél az év végére még többet tudunk megtakarítani.
Ez az alapja annak, hogy új programokat tudjunk indítani.
S itt visszatérnék
a sóstói fejlesztésünkre: 2 milliárd vissza nem térítendő
támogatást nyertünk a 3,1 milliárdos projekthez első körben,
mert egy kiemelt turisztikai fejlesztési programot dolgoztunk ki.
Húsz éve halljuk, hogy Sóstógyógyfürdőn a turizmusban rejlő
lehetőségeket jobban ki kell aknázni, igazából mégsem ez irányban
alakultak a dolgok. Ezért meg fogjuk szüntetni a hiányosságokat,
egy átfogó, komplex program részeként megoldjuk a közlekedési
és parkolási gondokat, egy négycsillagos szálloda építésével
bővítjük a szálláslehetőségeket. Olyan sétányokat hozunk
létre, amelyek egy rendszerbe fogják a turisztikai pontokat, pl.
éttermeket, a skanzent, az állatparkot, a fürdőket. Mindez,
reményeink szerint a magánbefektetőket is inspirálja majd.
– Egy átlagpolgár azt gondolhatja, hogy ez a fejlesztés biztosan
belépőár-emelést von maga után. Mennyire tartják fontosnak,
hogy a város turisztikai és kikapcsolódási lehetőségeit a
helyiek is igénybe tudják venni?
– Olyan jegyárpolitikát alakítottunk ki, melyet nem
csak a távolabbról érkező vendégek számára szeretnénk vonzóbbá
tenni, de a nyíregyháziakat is vissza szeretnénk csalogatni a Sósgyógyfürdőbe.
1900 Ft-ba kerül a napi, felnőtt belépő, de a nyíregyházi
lakcímkártyával rendelkező felnőttek 600 Ft-os árengedményben
részesülnek. Az élményfürdőt és a parkfürdőt összenyitottuk,
egy jeggyel mindkettőt igénybe lehet venni. A kedvező árak
mellett olyan programokat is kínálunk, a helyi és környéken lévő
látnivalókra irányítva a figyelmet, melyek akár több napos
kikapcsolódást kínálhatnak.
Azt reméljük,
hogy az új marketing- és árpolitikának köszönhetően idén
100 ezer fővel megnő a látogatók száma.
– Milyen városimázst szeretnének ehhez felépíteni, mert
Szabolcs-Szatmár-Beregnek nincs a legjobb országos híre.
– Június 9-én nyílt meg a TDM (Turisztikai Desztináció
Menedzsment) -iroda Nyíregyházán. Ennek a szervezetnek kiemelt
feladata, hogy egy kedvezőbb képet alakítson ki a városról.
Hiszen, közismert, hogy aki eljut hozzánk, aki meglátogat
minket, pozitív élményekkel gazdagodva, kellemesen csalódva tér
haza. Az említett projektünkben is szerepel egy ún. emlékpont
kialakítása, ahol érintőképernyős gépeken tudjuk majd
bemutatni, több nyelven, nem csak Nyíregyházát, hanem az egész
megyét, s annak nevezetességeit. Remélem, hogy a következő
turistaszezonra fel tudjuk építeni azt a városképet, ami
idevonzza a pihenni, szórakozni vágyókat. Városunknak igen
gazdag a kulturális élete. Világhírű a Cantemus kórusunk,
elismert zenekaraink és kiváló néptáncegyütteseink vannak.
Ezekből az utóbbi években olyan együttesek nőttek ki, mint a
4 for Dance vagy az Everedance. A kulturális értékeinket
igyekszünk be is mutatni. A március 15-ei ünnepségünkön a négy
nagy néptáncegyüttesünk együtt adott közös műsort. A városnapi
rendezvénysorozaton is elsősorban helyi tehetségeink kaptak
lehetőséget a bemutatkozásra. Fontos, hogy az emberek tudják,
igenis van mire, van kikre büszkének lennünk, nekünk, nyíregyháziaknak.
– Térjünk vissza a gazdasági kérdésekre, a költségvetésre. Ezt
ön a kilábalás költségvetésének nevezte. No de azt
olvastam, hogy 7 milliárd forintos hitelt vesznek föl. Hogyan
lesz így kilábalás?
– Nem ekkora összegről van szó! 500 millió forintot
vettünk föl az év elején és most egy 700 milliós pályázatot
írtunk ki, illetve folyamatosan tárgyalunk a meglévő hitelek
átstrukturálásáról a bankokkal. Az egyik bankkal már sikerült
eredményes tárgyalást lebonyolítanunk, s remélem néhány héten
belül a másikkal is véghezvisszük ezt. Fontos, hogy a közgyűlés
egy reális, nem kozmetikázott költségvetést fogadott el. Ez
is a kilábalás jelentős része, ahogy az is, hogy odafigyelünk
a bevételi forrásokra és takarékoskodásra. A polgármesteri
kabineten belül létrehoztunk egy portfolió -menedzsmentet,
amely a tulajdonosi felügyeletet közvetíti a cégek felé. Így
egy monitoring-rendszer is felállt, ami negyedévenként ellenőrzi
a működést. A menedzsment prémiumrendszerét úgy határoztuk
meg, hogy abban a költségtakarékosság és a hatékony gazdálkodás
alapvető követelmény. A következő nagy terület az intézményrendszer
–oktatási, közművelődési, szociális – átvilágítása.
Ha megszüntetjük a rendszerben meglévő párhuzamosságokat,
akkor kialakítható egy ésszerűbb gazdálkodás.
– A helyi lapok arról is cikkeznek, hogy több iskola léte forog
veszélyben, mert be akarják zárni azokat, így az orosit is. Mi
a jelenlegi helyzet?
– Május 30-án a közgyűlés döntött ebben a kérdésben:
a Benczúr Gyula Általános Iskolát bezárjuk. A kistelekiszőlői
iskola bezárását már három évvel ezelőtt eldöntötték, s
mi most a határidőt egy évvel előbbre hozzuk. Oda idén összesen
három elsős gyereket írattak be. Az orosi és a sóstóhegyi általános
iskola az alsó tagozatos gyermekek oktatásával működik tovább.
Bár az iskolák bezárása váltotta ki a legnagyobb vihart, valójában
az iskolák ésszerű átszervezését bonyolítjuk le; kevesebb
gazdasági részleg és több tagintézmény lesz. Az átstrukturálás
egyik fő oka, hogy 1613 üres hely van az iskolarendszerünkben,
hiszen nincs elég gyerek. Azt is meg kell, hogy említsük, a görög
katolikus egyház idén szeptembertől – egy a városvezetéssel
kötött együttműködési megállapodás értelmében – egyházi
fenntartású katolikus általános iskolát kíván működtetni
Nyíregyházán, a nagyrészt romák által lakott Huszár-telepen.
Néhány éve, a szegregáció felszámolásával fémjelezve, egy
SZDSZ-es ideológia miatt, mind a pedagógusok, mind a cigány szülők
tiltakozása ellenére bezártak ott egy jól működő iskolát.
Szétszórták így a cigány gyermekeket a különböző iskolákba,
aminek egyetlenegy fél sem örült. A görög-katolikus egyház
romapasztorációs tevékenysége keretén belül indítja be most
ebben a városrészben a tanintézményt.
– Más téma: Nyíregyháza is csatlakozott a „Vedd a magyart, védd
a magyart” elnevezésű programhoz. Az önkormányzat milyen
eszközökkel tudja támogatni, népszerűsíteni a helyi termékeket,
a helyi vállalkozásokat?
– A népszerűsítést példázza az is, hogy a városnapok
rendezvénysorozatra magyar termékeket hoztak a gazdák a főtérre,
s azzal kínálták az érdeklődőket. Áttekintettük a helyi
piac működését, azt szeretnénk biztosítani, hogy elsősorban
a helyi termelők jussanak el árúikkal a helyi piacra. A
marketing egyik eleme volt, hogy a két alpolgármester asszony és
a feleségem felkeresték a piacot és magyar terméket vásároltak.
Az egy másik és bonyolultabb kérdés: mikét tudjuk az intézményrendszerünkbe
bevonni a magyar termékeket. Sajnos a közétkeztetést az előző
vezetés 10-15 éves időtartamra, közbeszerzési eljárással
kiadta külföldi cégeknek.
– Olvasom: májusban lezárult a szociális, energetikai és kulturális
elemeket tartalmazó, a testvérvárosi kapcsolatot erősítő uniós
támogatású program Nyíregyháza és Szatmárnémeti között.
Milyen további fejlesztési lehetőségekre van remény?
– Nem egy protokolláris deklarációról van szó, hanem
egy folyamatosan fenntartott élő kapcsolatról. Március 5-éig
újabb két közös pályázatot is beadtunk. Az egyik projekt összköltsége:
80.257,30 EUR, az üzleti együttműködés fejlesztésére irányul.
Ennek lényege: a két város kis-és középvállalkozóinak
helyzetbe hozása, illetve ismertté tétele a másik település
számára. A kulturális, turisztikai, szociális, oktatási együttműködések
mára kiforrottak – de ez nem jelenti azt, hogy egyéb, üzleti
és gazdasági területeken már nincs tennivalónk. A másik
projekt a két város médiaegyüttműködésére vonatkozik, ahol
a megpályázott összeg 215.430 EUR. Még egyik sem került elbírálás
alá. Elhatároztuk, hogy a jövőben gyakrabban találkozik majd
a két város vezetősége és szakembergárdája. Figyeljük a kiírásokat,
hiszen több pályázat is van, ami nagyon kevés önerőt igényel.
Hosszabb távon pedig egy regionális együttműködési régió létrehozása
a cél, ami a térség hátrányos helyzetét hivatott orvosolni.
Medveczky
Attila
|