2011.07.01.
Drága és rossz szolgáltatás
A távközlési óriáscégek
elveszik a pénzünket
A telefon vagy az
internet használata a fejlett országokban – sőt néhány
fejletlenben is – az átlagember számára elérhető. Hovatovább
a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált. Oda
jutottunk, hogy mobiltelefon nélkül bajos munkát találni, vállalkozni,
vagy akárcsak a családi kapcsolatokat fenntartani. Hogy a
mobiltelefon jelentette állandó elérhetőség és készültség
az életminőségünket javítja, avagy éppen rontja, az más kérdés,
de tény: sokunk el sem tudja képzelni az életét rádiótelefon
nélkül.
A folyamat a
nyolcvanas évek elején indult és bár a nem helyhez kötött
telefon iránti igény nyilvánvaló, tisztán üzleti alapon nem
valószínű, hogy a telefónia forradalma bekövetkezett volna. A
mobilhálózatok kiépítése – főleg Európában – hatalmas
állami támogatás mellett történt. Magyarországon a Magyar
Postából kiszervezett MATÁV kapta meg a konceszsziós jogokat.
A Matáv lényegében a Deutsche Telekom (DT) tulajdonába került
és azon túl, hogy a vonalas hálózat túlnyomó részét
megszerezte, a mobil- és internethálózatok területén is a
legelőnyösebb pozícióba került. A 875 millió dolláros vételár
egy ország távközlési hálózatáért igazán nem tekinthető
soknak, igaz a tranzakció nem a DT-nek, sokkal inkább az aprópénzért
mindent elherdáló hatalomnak róható fel. Nem egy közéleti
ember gazdagodott meg az állami vagyon elherdálása közben.
A vezetékes
internet, illetve a mobil internet- és telefonhálózatok kiépítése
lényegében állami, vagy uniós pénzekből történt és történik.
Bár, az uniós pénzek felhasználását szokás úgy beállítani,
mintha az a magyar társadalomtól független forrás, valamiféle
ajándék lenne, a valóság az, hogy ezeknek a pénzeknek a forrása
mégiscsak Magyarország, ha áttételesen is. Az uniós csatlakozáskor
a magyar állam számtalan bevételéről mondott le az Unió javára,
ráadásul a védtelen magyar piacot feltétel nélkül nyitotta
meg az ország a profitorientált befektetők előtt.
A mobilszolgáltatók
és elsősorban a legnagyobb, a DT tulajdonában lévő t-mobile
tulajdonképpen ráült egy hálózatra, melynek hasznait gátlás
nélkül szedi, ugyanakkor a befektetés jó része nem őt
terheli. Nem baj, legalább olcsón kapjuk meg a legfejlettebb
technológiákat és a méltán etalonnak számító német ügyfélszolgálati
rendszert. Nézzük a feltételezésünk első részét:
A mobilszolgáltatás
nagyságrendileg drágábbak Magyarországon, mint a fejlett országokban.
Míg nálunk mindenért fizetni kell, hűségnyilatkozattal is
30-40 forintos percdíjakat számláznak, addig Angliában, vagy Németországban
9000 forint körüli havidíjért annyit telefonálunk, amennyit
akarunk. A szolgáltatók a manapság oly népszerű Iphone készülékekkel
csábítják az embereket, hogy drágább előfizetéseket válasszanak.
Csakhogy, míg Angliában havi 30 fontért, azaz 9000 forintért a
brit polgár megkapja az áhított okostelefont, ráadásul korlátlanul
beszélhet és internetezhet vele, addig a lényegesen szerényebb
jövedelmi viszonyok között élő magyarok ugyanezért először
fizetnek 50 ezer forintot, azután havonta 16 ezret és még a
telefonálásért is fizetik a percdíjakat.
A szolgáltató számlázása
lényegében megkérdőjelezhetetlen. Ugyan panasszal élhetünk,
sőt a fogyasztóvédelemhez is fordulhatunk, de érdemi eredményt
nem valószínű, hogy elérünk az arctalan óriásokkal szemben.
Az ügyintéző arra hivatkozik, hogy ő csak egy ügyintéző –
ami igaz is –, feljebb pedig nem vezet út. Az írásbeli
panasz, az esetleges jogorvoslati eljárás szinte kilátástalan.
A szolgáltatók vissza is élnek fölényükkel. Az egyszerű ügyfelekkel
számtalan kereszthivatkozást tartalmazó szerződéseket íratnak
alá, melyek megfogalmazása szándékosan jogászias, teletűzdelve
magyartalan, semmitmondó „szakkifejezésekkel”. A megvezetett
ügyfél fizet, mint a katonatiszt, ha nem, akkor szinte azonnal
kikapcsolják a szolgáltatást. Természetesen a már megszüntetett
szolgáltatásért is tovább számláznak, az érthetetlen szerződésre
hivatkozva. Ezen felül mindenért díjat kell fizetni, a
kikapcsolásért, a visszakapcsolásért, a lemondásért, az átírásért,
mindenért.
Azaz, lényegében
az állam, vagy áttételesen az állam, azaz mindannyiunk pénzéből
kiépített hálózatokat, illetve az azokhoz köthető szolgáltatásokat
drágábban vehetjük igénybe, mint egy német, vagy brit polgár
teszi ugyanezt a saját hazájában.
De vizsgáljuk meg
feltételezésünk második részét: a t-mobile ügyfélszolgálatát
veszem alapul, mert azt ismerem, de lényegében mindegyik szolgáltatónál
ez a helyzet. A legegyszerűbb ügyintézés is hosszadalmas papírtöltögetésbe
torkollik. Esetemben a számlázási cím megváltoztatása
megoldhatatlan feladat elé állította rendszert. Háromszor
futottunk neki, de egyszer sem sikerült. Természetesen, a szolgáltató
hibájáért soha senki sem vonható felelősségre, az ügyfélszolgálaton
elüldögélt, elvitatkozott órákért nem kérhetünk kárpótlást.
Ellenben, ha késedelmesen fizetünk, akkor bizonyosan számíthatunk
a retorzióra, akkor is, ha a szolgáltató fél év alatt sem képes
a megfelelő címre küldeni a számlát. Hosszú oldalakon
keresztül írhatnám a t-mobile ügyfélszolgálatán szerzett
tapasztalataimat, de nem az én siránkozásom az érdekes.
Drágán kapunk
silány szolgáltatást, egy olyan hálózaton, melyet lényegében
a mi pénzünkből építettek ki. Arról nem is beszélve, hogy
az államigazgatás, az önkormányzatok, az állami intézmények
és testületek internet- és telefonszámlái micsoda pénzeket
jelentenek.
A legborzasztóbb,
hogy ezért még csak nem is feltétlenül a szolgáltatót
terheli a legnagyobb felelősség. Egy multicég a profitot
hajtja. Annyit tesz, amennyire rászorítják.
Ha a hatalom
emberei ezt az alakuláskor leboltolták, ha a közvetítői jutalékok
ki lettek fizetve, a hatóság pedig csak az egyszerű polgárra,
a kis-és középvállalkozásokra van ráállítva, akkor bizony
a multi onnan húzza a pénzt, ahonnét tudja. Jelen esetben tőlünk.
Csorja
Gergely
|