2011.07.08.
Gyurkovics
Tibor: Nagyvizit
(az Újpest Színház és a Magyarországi Szerb Színház közös
produkciója)
Gyurkovics
Tibornak ezt a színművét 33 évvel ezelőtt, 1978-ban mutatták
be, és bizony azóta semmit sem vesztett aktualitásából. Példa
rá ez a legutóbb, most június 29-én fölújított változat,
amelynek az Újpest Színház ad otthont. A Nagyvizit
mondanivalója nem korfüggő, sohasem veszti el érvényességét,
mert betegek és őket látogató hozzátartozók, valamint kórházi
osztályok mindig is voltak és lesznek. Az emberek karaktere
pedig a kőkorszak óta semmit sem változott, legföljebb a lakásuk
lett komfortosabb. A Nagyvizit az úgynevezett állapotdrámák közé
tartozik, jellemfejlődés nincs benne, egyik szereplő sem változik
meg a mű végére, olyan marad, mint amikor a színmű elején
megismertük. Érdekes, sőt izgalmas történetre, szerteágazó
cselekményre ne számítsanak a nézőtéren ülők, ennek ellenére
a közönség a függöny szétnyílásától a legördüléséig
odafigyel a színpadi eseményekre, felszabadultan, jót mulat
rajtuk. Az igazi, vérbő komédia nemcsak a sokszínű
bonyodalom-szövéstől lehet élményt nyújtó, hanem attól is,
hogy a darab szereplőinek jelleme csupán hangyányit tér el az
átlagemberétől, vagy a társadalmilag elfogadottól. Gyurkovics
Tibor vígjátéka is az előbb fölsorolt színművek sorába
tartozik.
A
négyágyas férfi kórterem a meg nem nevezett kórház negyedik
emeletén található. Itt fekszik négy beteg. A kétszer operált,
idegbeteg Cziegler, a mozgásképtelen, szekánt Badari, a nőbolond,
duhaj Fazekas és a szerelmét féltő, dúvad F. Tóth. A
pszichológia ismeri a hospitalizáció fogalmát, amikor a gyógyintézetbe
került egyén számára a normális, hétköznapi foglalatosságok,
tevékenységek egyszer csak elvesztik jelentőségüket,
fokozatosan háttérbe szorulnak, és átveszik szerepüket a kórházi
élet apró-cseprő gondjai-bajai. Az - itt fáj, ott fáj, itt szúr,
ott szúr - lassan minden gondolatot kitölt. Beszűkült tér ez,
és mégis kifejezi kicsiben a teljes emberi életet. Ugyanolyan
fonák szituációk
keletkeznek,
és furcsa viszonyok alakulnak ki, mint a kinti világban. Itt is
van kényelmes úriember, akik mások ugráltatásában leli örömét,
kihasználja társa segítőkészségét. Akad olyan, aki
betegebbnek hiszi magát, mint valójában, és folyton sajnáltatja
magát. A szebbik nem hódolója pedig akárhol van, azonnal prédára
les. Mindegy neki, csak szoknya legyen rajta. Akit meg a féltékenység
zöld ördöge mardos, az mindig rémeket lát, lelki szemei előtt
felesége viszonyt folytat a legjobb barátjával, vagy a postással.
Kiderül még az is, hogy aki egészségesnek látszik, még
betegebb attól, mint aki az ágyat nyomja.
A fáradt, éhbérért dolgozó személyzet pedig úgy egészíti
ki keresetét, ahogyan tudja: csip-csup szívességekért pénzt kér,
és csak akkor ad fájdalomcsillapítót vagy altatót, ha azt
vastagon megfizetik. Ezek a mindannyiunk által megélt abszurd
szituációk adják a vígjáték komikumát. A Nagyvizit
egyszerre jellem- és helyzetkomédia is. Fergeteges bohózat,
annak dacára, hogy a szereplők a mű elejétől a végéig vízszintes
állapotban vannak, csupán a nőcsábász képes mozogni.
Gyurkovics Tibor darabjában az összes párbeszéd ismerős, hétköznapi
és hozzánk közel álló. A publikum tagjai azért mosolyognak
mind a jellemeken és mind a helyzeteken, mert érzik, velünk is
bármikor megeshet az ilyesmi. Ki ne tudná beleképzelni magát
annak a halálos beteg szereplőnek a sorsába, akit tapintatosan
csak hitegetnek, hogy nemsokára egészségesen hagyhatja el a kórházat,
vagy akihez olyanok jönnek vizitbe, akiket a háta közepébe kíván,
mert hangoskodnak, jól elvannak egymással, és nincsenek
tekintettel senkire és semmire.
A
Nagyvizit parádés szerepekkel ajándékozza meg a színészeket,
és a művészek ki is használják a darabban rejlő összes
lehetőséget. A rigolyás Badarit Harsányi Gábor alakítja.
Mintha neki írta volna Gyurkovics Tibor a vígjátékot. Annyira
utálatos és kukacoskodó, hogy nem lehet rá haragudni, a közönség
a végére már meg is szereti. Nyári István a fancsali képű,
elviselhetetlen fájdalmakat hordozó, kényszerképzetektől gyötört
Czieglert játssza. A harmonikás, nagytermészetű Fazekast Rusz
Milán a szerepe szerint megkívánt nőfalóként viszi színre.
Lippai László formálja meg a féltékenységtől gyötört F. Tóthot.
A csinos nővérkét a dekoratív Dóka Annamária jeleníti meg.
A unott takarítónőt Lorán Lenke
olyan tenyeres-talpas asszonynak mintázza meg, akivel minden
kórházban bárki szembetalálhatja magát. Agárdi László
mintaszerűen állítja a nézők elé a főorvost. A két lármás
látogatót Dózsa László és Bata A. János kelti életre. F. Tóth
kikapós feleségét Rosenkranz Helga viszi színre.
A
Dózsa László rendezte Nagyvizit kitűnő produkció. Gyurkovics
Tibor színjátékának mondanivalója időtálló, nem kopik meg,
hanem mindig egyforma erővel hat. Bebizonyítja, hogy nem csak
durva szavakkal, alpári kifejezésekkel, illetlen mutogatásokkal
lehet megnevettetni a nagyérdeműt, hanem a közönség élvezi a
szellemes, ötletes dialógusokat, és vevő a különös
helyzetekből adódó, azokban megbújó humorra. A publikum élvezi
az előadást, felszabadultan kacag, semmiféle kényszeredett,
rossz érzése nem támad, hanem szívből örül a szép és
kellemes estének. (Felső képen:
Lippai László, Agárdi László, Harsányi Gábor és Dóka
Annamária; alsó képen: Rusz Milán és Dóka Annamária.)
dr. Petővári
Ágnes
|