2011.07.08.
Megálló is lehetett osztályidegen
Hol volt, hol nem
volt, volt egyszer egy villamosmegálló a Margit körúton.
Hatvan éve megszüntették. Az ok gyanítható. Bosszantotta az
ateista hatalom tisztségviselőit, hogy éppen a ferences
templomnál szállnak fel és le az utasok. Gyalogoljanak inkább,
csak ne legyen olyan egyszerű a templom megközelítése – ez
volt a cél.
Egyik napról a másikra, valamikor az ötvenes évek elején
kiiktatták. Így jött létre a 4-es, 6-os útvonalán a
leghosszabb megálló nélküli szakasz, a Mechwart tér és a
Margit-híd budai hídfője között.
Ha ma az ember végig sétál a Margit körútnak ezen a
szakaszán, becsukott üzlethelyiségek tucatját látja, hiszen
megközelíthetetlenek. Egyedül a templom forgalma nem csökken.
Budapest egyik leglátogatottabb temploma volt és maradt a megálló
elvétele ellenére. Mégis. Ideje volna visszaállítani, mert az
még sincs rendjén, hogy egy büntetés elévülhetetlen legyen.
Jó lenne, ha a BKV és a főváros, illetve a II. kerület illetékesei
amnesztiában, illetve rehabilitációban részesítenék az itt
lakó, dolgozó, ide templomba járó embereket és megállójukat.
Az amnesztia az lenne, ha a megállót visszaállítanák, a
rehabilitáció pedig, ha a megálló neve „Budai ferencesek”
lenne.
S hogy valóban a vallás elleni küzdelem jegyében szüntették
meg e megállót, arra egy 1953-ban készült titkosszolgálati
jelentés is utal. Szerzője bizonyos László István, aki szóba
elegyedett a pesti ferences templom előtt egy négytagú asszonytársasággal:
Arról szörnyülködtek, hogy a budai ferences templom mellől
elvették a villamosmegállót. Az asszonyok szerint fájt a
kommunistáknak, hogy felszállás előtt és leszálláskor olyan
sokan betértek a templomba – olvasható az ügynöki jelentésben.
(Egyházügyi hangulat-jelentések 1951-1953, Osiris,
116, l
.)
A budai ferences templom az egyetlen, amely Budapest körútjára
nyíló istenháza. A dualizmus korában a jezsuiták a körútra
szerették volna építtetni Jézus Szíve-templomot, de a klerikális
elfogultsággal akkor sem vádolható főváros ezt nem engedélyezte,
így a Körúttól mintegy száz méterre, a Krúdy utca és a Mária
utca sarkára került a templom. A budai ferences templom, amely a
barokk korban épült az Óbudát és Budát összekötő országút
mentén, ma az egyetlen körúti templomunk, tehát a szép és
hosszú Combino igazán megállhatna előtte. Illetve kinyithatná
ajtaját, mert a villanyrendőr a Szél Kálmán tér felől ma is
minden esetben megállítja a templom előtt. De ez csak arra jó,
hogy rápillantsunk a szép és hívogató templomra.
Mikor e templomba járó idős hívektől és ferencesektől
hallottam az egykori megállóról, érdekelni kezdett, vajon
pontosan mikor is szüntették meg. Felhívtam az ügyben a BKV
sajtóosztályát. Türelmemet kérték. Vártam néhány napot,
majd ismét érdeklődtem. Azt a választ kaptam, hogy a templom
előtt tényleg volt megálló, és most valóban nincs. De hogy
mikor szűnt meg, azt nem tudják, mert hatezer oldal anyagot
kellene átnyálazniuk. Azonban azt is közölte az illetékes,
hogy valószínűleg az ötvenes években szűnt meg, és talán
politikai megfontolásból. Kértem, hogy ezt a felvilágosítást
írják le nekem. Mondta, hogy ahhoz neki engedélyt kell kérnie.
Néhány nappal később megírták, hogy az említett megálló
feltételezéseik szerint az 1950-es évek elején, valószínűleg
1952-ben szűnt meg. Az 1956-ban készült fényképeken már nem
is látszik a megálló, 1959-ben pedig már a vonal leírásánál
sem említik, ugyanakkor biztosan létezett a második világháború
idején.
(Forrás: ofm.hu)
|