2011.07.15.
Madách Imre: Az ember tragédiája
(Szegedi Szabadtéri Játékok)
A
Szegedi Szabadtéri Játékok az idén ünnepli fennállásának
80. évfordulóját, ezért úgy döntött a vezetőség, hogy
olyan kimagasló művészi értékkel ünnepli ezt a kerek évfordulót,
ami igazán méltó az alkalomhoz. Így esett a választásuk Madách
Imre örökbecsű drámai költeményére, Az ember tragédiájára.
A Dóm téren nem most játsszák először a Tragédiát, 1933 és
39 között színházművészetünk nagyjai állították színpadra,
de még az „átkosban” is egy-egy előadás erejéig színre
vitték. Legutóbb 2000-ben láthatta a szegedi közönség. Madách
művének az idén nyáron július 1-jén volt a premierje, és még
egyszer, július 2-án, szombaton adták elő. A dermesztő hideg
ellenére mindkétszer zsúfolásig megtelt a nézőtér. A
bemutatót megtisztelte jelenlétével Schmitt Pál köztársasági
elnök és Kiss-Rigó László szeged-csanádi megyéspüspök is.
A rendezésre a friss Kossuth-díjas Vidnyánszky Attilát kérték
fel, aki a nemzeti színjátszás elkötelezett híve.
Mindig
nagy kihívás és rendezőt megmérő, próbáló feladat olyan művet
bemutatni, amit szerzője nem színpadra álmodott, hanem olvasásra,
lelki elmélyülésre, továbbgondolásra szánt. A Tragédia írásakor
Madáchnak esze ágába se jutott, hogy drámai költeményét
valamikor elő fogják adni. Nem is fűzött a szöveghez díszletezési
utasításokat, a színészeket sem látta el tanácsokkal. Ez a
hiány a Tragédia ősbemutatója, 1883. szeptember 21-e óta tág
teret biztosít a rendezőknek, hogy fantáziájukat szabadjára
engedjék. Ez nem is zavaró mindaddig, amíg mindezt a mű és az
alkotó iránti alázattal teszik, ha magát a drámát akarják
bemutatni. Akkor kezdődnek a bajok, ha kiforgatják a művet, és
olyan, az író szellemiségétől, akaratától teljesen idegen
mondanivalót erőszakolnak bele, amivel meghamisítják a szerző
gondolatait. Mensáros László nyilatkozta még a Győri Béla
vezette Vasárnapi Újságban, hogy Tragédiát csak annak szabad
rendeznie, aki hisz a Teremtőben és a Teremtésben. Ha valaki
nem az isteni Gondviselésbe vetett hittel, nem a Mindenható iránti
feltétlen bizalommal, nem az Atya döntéseit kételkedés nélkül
elfogadva közelít a műhöz, akkor nem érti meg a lényegét: a
jónak és a rossznak állandó, mindent átható küzdelmét.
Vidnyánszky Attila nem tartozik ez utóbbi rendezők közé.
Ez
a Tragédia álomképekből áll, amik nem a földi valósághoz közelítik
a nézőt, hanem éppen ellenkezőleg, eltávolítják onnan, és
valamiféle emelkedett, léten túli világba viszik fel.
Tulajdonképpen az élet és a halál, a világos és a sötét állandó,
sokszor nem egyenlő eséllyel induló küzdelmét ábrázolják.
A színi hatást nem csak a játék, hanem Olekszandr Belozub
kijevi tervező különleges díszletei is erősítik. A
30 méter
széles, hatalmas pergamenfal tetején trónol az Úr, akinek 15 méteres,
lefutó szakálla a Tejutat szimbolizálja. Ennek az óriási
falnak a közepén nagyjából 8 méteres, a forgószínpadot magába
foglaló lyuk tátong. Itt folyik a játék. Hangsúlyos szerepet
kap az az irdatlan mennyiségű – közel hatvanezer liter –
virágföld, amit egy nagyméretű vászonra öntöttek ki. A közreműködők
– időnként megerőltető fizikai munkával – hozzák létre
azokat a különböző földből gyúrt formációkat, amikkel a
színeket elválasztják egymástól.
A
díszlet mellett a rendezői koncepció másik lényeges eleme,
hogy a mai színészi középnemzedék tagjai játsszák a főbb
szerepeket. Az is ide tartozik, hogy Évát Ónodi Eszter,
Lucifert Trill Zsolt, azaz egyetlen színész, addig Ádámot nem
csak Rátóti Zoltán jeleníti meg, hanem több is.
Gáspár Sándor
az athéni színben Miltiadészt, Blaskó Péter a rómaiban Péter
apostolt, Cserhalmi György pedig mindkét prágai színben
Keplert személyesíti meg. Ezek a különböző karakterű művészek
a hinni akaró, a jóra törekvő ember sokarcúságát fejezik
ki. A kétkedő, a tagadó jellemtípus viszont mindig egyazon
alakban, magatartásformában fordul elő, ezért állítja Vidnyánszky
Attila csupán egy színésszel a nézők elé. A kisebb
szerepeket a beregszászi Illyés Gyula Színház tagjaira
osztotta ki a rendező. Rátóti Zoltán Ádámja nyitott, az eséseiből
mindig felkelő, csalódásaiból is reményt kovácsoló férfi.
Trill Zsolt nem kisstílű akadékoskodót visz fel a színre,
hanem olyan nagyformátumú ellenfelet, aki képes lenne megdönteni
az Úr hatalmát. Ónodi Eszter a kedves, hol butuska, hol okos,
évszázadok óta egyforma nőt mintázza meg.
Ez a Tragédia nem
árt Madách Imre halhatatlan remekének. Időnként a rengeteg
szereplő miatt túl sok a mozgás benne, a széksorokban ülők
csak kapkodják a fejüket, nem tudják, hová és mit nézzenek,
mert megosztja a figyelmüket a színpadon folyó számtalan
jelenet, ennek ellenére különleges és érdemdús produkció.
Dr. Petővári
Ágnes
|