2011.07.15.
Magyar Örökség az unitárius kollégium
A Magyar Tudományos
Akadémia patinás díszterme adott otthont 2011. június 18-án a
Magyar Örökség díjátadó ünnepségének. A hét díjazott között
szerepelt a kolozsvári János Zsigmond Unitárius Kollégium.
A laudátor Dr. Rezi Elek lelkész, a Protestáns Teológiai Intézet
rektora volt. A laudációt a bírálóbizottság így értékelte:
„a Kolozsvári János Zsigmond Unitárius Kollégium, a tudás
és élő hit iskolájának munkássága Magyar örökség, amelyről
ezen oklevél bizonyságot tesz. A kolozsvári János Zsigmond
Unitárius Kollégium nevét az aranykönyv őrzi.” A rangos
kitüntetést igazoló oklevelet és aranypecsétet Dr. Benkő
Samu művelődés és irodalomtörténész kézbesítette az intézmény
vezetőjének. A díjjal kapcsolatban, János Zsigmond Unitárius
Kollégium hivatásáról, értékeiről Popa Márta igazgatónőt
kérdeztem.
–Kedves Igazgatónő! Gratulálunk a díjhoz! Úgy gondolom, hogy beszélgetésünk
elején illő megemlékezni dr. Szabó Árpád püspök úrról,
hiszen – ahogy
olvastam – ő tizenkét
éven keresztül az önök iskolájának volt a patrónusa és már
négy évvel ezelőtt ajánlotta a Kollégiumot Magyar Örökség-díjra.
Ezért kérem, hogy a magyarországi olvasóknak szóljon arról,
mit tett a püspök úr az erdélyi fiatalságért, annak oktatásáért.
– Dr. Szabó Árpád püspök úrnak szívügye volt az iskola, azt
vallotta, hogy egyik legfontosabb célja iskolát, keresztény értékrendszeren
alapuló nevelést, bentlakást, étkezdét, kedvező minőségi
oktatást biztosítni a magyar ajkú diákoknak, a vidéki tehetséges
gyerekeknek, felekezettől és nemtől függetlenül.
A tanügyi törvény leszűkítette a felekezeti iskolák jogait, a püspök
úr volt az, aki évekig
tudatosan és folyamatosan harcolt, egyeztetett az érdekvédelmi
szervezetekkel, kormánnyal, a többi felekezettel, és sikerült
olyan kormányrendeleteket kiharcolnia, amelyek kiskapukat
jelentettek a felekezeti iskolák fejlődése szempontjából.
Tizenkét évig nap mint nap valamiért meg kellett harcolnia az
iskolának, hisz minduntalan megkérdőjelezték létjogosultságát,
és működését szigorúan a papi képzésben akarták
megengedni és anyagilag támogatni. Ebben a harcban kaptunk állandó
segítséget és támogatást a főtisztelendő úrtól.
– Honlapjukról idézek: „A János Zsigmond Unitárius Kollégium
Erdély egyik legrégibb és megújulásra mindig kész tanintézete”.
Esetünkben mit is jelent a megújulás? Gondolom nem az elvek
feladását.
– A honlapon feltüntetett mottó tudatos. A megújulás
korántsem az elvek feladását jelenti, hanem a régire való
szemléletépítést. Az unitárius világszemlélet racionalitása
lévén mindig is odafigyelt a korszellemre, és igyekezett ebből
beépíteni mindazt, ami hasznos és segítség tud lenni a ma
embere számára is. A megújulás elsősorban azt jelenti, hogy
tanításainkat, üzenetünket a mához intézzük, a ma emberéhez
szól. Kézzelfogható példaként talán azt hoznám fel, hogy a
vallásórákon Jézus nagyszerű példázatait gyakorlatiasan, a
ma eseményeiben és létformájában is értelmezzük, a diákok
ezáltal is be tudnak kapcsolódni a történetbe, így ez nem válik
történelmi anyaggá, annál inkább személyesen hasznosítható
példává és magatartásformává. Ha más gyakorlati példát
is kiemelnék, akkor ez feltétlenül a Kossuth-díjas
Földes László, művésznevén Hobo a kollégiumban tett gyakori
látogatása lenne, aki előadóestjei által József Attila,
Viszockij, Faludy György és más művészek világlátását
hozta közénk. Nagy élmény volt, amikor a kollégium zenekara
együtt adhatta elő az előadóművésszel a Viharban
születtem című dalt, amely egyértelműen a XX. század
egyik erős zenei ars poticája. Hasonló sikernek örvend Háy János
kortárs drámaíró Gézagyerek
című istendrámájának színreállítása az iskola színjátszó
műhelyével, élményalkalmak, amelyek mind-mind korunk lényeges
kérdéseivel foglalkoznak, ezáltal is elmondható, hogy az értéket
megőrző megújulásra mindig nyitott volt iskolánk.
– Ha helyesek az információim, jelenleg 454 éves az intézményük.
Ki alapította ezt a kollégiumot? S az alapítók mire „kötelezik”
a jelenkor tanárait?
– A kolozsvári iskola több évszázados hagyománnyal
rendelkezik. A legrégibb erdélyi oktatási intézmények egyike.
1557-ben Óvári Főiskola néven indult. A későbbi nagy tekintélyű
intézmény első rektora DÁVID FERENC lett, az egyetlen magyar
és erdélyi gyökerű protestáns felekezet és az unitárius
egyház megalapítója. Az iskolát János Zsigmond erdélyi unitárius
fejedelem két dézsmanegyedből tartotta fenn. A kollégium az
ország főiskolájának számított és helyettesítette az
egyetemet. Az iskola vezetősége is híres volt, a tanári kar
egy része külföldről érkezett. János Zsigmond nagy
szellemi képességekkel megáldott uralkodó lévén, a
tudomány, művészet és erkölcs világában egyaránt
otthonosan mozgott..Ugyanakkor a tolerancia képviselőjeként
tartjuk számon. Szabadelvűsége, nyitottsága az új vallási
tanok iránt egyik alapjellemvonása. Uralkodásának legfontosabb
és legmeghatározóbb eseménye a vallásszabadság kihirdetése
volt. Amikor a világon vallásháborúk dúltak, Erdélyben
1568-ban János Zsigmond uralkodása alatt kimondták a vallásszabadságot
a tordai országgyűlésen, lehetővé téve a négy bevett vallásrendszernek
a megjelenését, mely évszázadokon keresztül meghatározta Erdély
vallási arculatát.
A Kollégium a
tolerancia, a nyitottság, a tudás és az élő hit jegyében
oktatott és nevelt több évszázadon keresztül. Jelentős
szerepe volt a magyar nyelv művelésében és ápolásában.
Brassai Sámuel a Kollégium tanáraként készítette el azt a
tervezetet, amelyet – miután 1841-ben a korondi zsinat
elfogadott – oktatási nyelvként a magyart vezette be. Ezzel és
a magyar nyelvű tankönyvekkel a Kollégium a magyar nyelvű
oktatás egyik bástyájává vált Erdélyben.
Kolozsvári
iskolaként – mint igazi alma
mater – évszázadokon át ide vonzotta és hozta be távoli
kis székely települések tehetséges gyermekeit. Itt tanult (némelyikük
később itt is tanított) a magyar irodalom, a magyar művelődéstörténet
és tudománytörténet sok jelentős személyisége, többek között
Brassai Sámuel, Kriza János, Berde Mózes, Bölöni Farkas Sándor,
Mikó Imre, Kővári László, Pákey Lajos, Balázs Ferenc, Szabédi
László, Sánta Ferenc és mások. A neves személyiségeken kívül
nemzedékek hosszú sora kapta meg azt az erkölcsi alapot és tudást,
amelyet saját életében és közössége javára
kamatoztathatott.
Az iskola
homlokzatára vésett „MUSIS
ET VIRTUTIBUS” szellemében most is olyan pedagógusok
oktatnak és nevelnek, olyan diákok tanulnak a Múzsák
és Erények otthonának falai között, akik hisznek abban,
hogy az életben nemcsak a felhalmozott tudás jelent felbecsülhetetlen
értéket, hanem a lelki-szellemi épség és az erkölcsös
magatartás is. A keresztény értékrenden alapuló nevelés, a több
évszázados múlt, az egymásra figyelés, a szeretet sajátos
szellemiséggel gazdagít mindenkit, aki része ennek a közösségnek.
Erre köteleznek nagyjaink, erre figyelmeztet és biztat iskolánk
minden pedagógusa és diákja.
– A kommunista éra alatt működhetett a Kollégium?
– Az 1948. augusztusi államosítási törvény életbe
lépése után a tanügyi hatóságok megtiltották a vallásoktatást,
leváltották az iskolaigazgatókat és tanárokat. Az államosítási
törvény után megszüntették az iskolák eddigi elnevezését,
és megszámozták őket. 1962-től már román tagozatot is létesítettek
az intézményben. Továbbá az 1977-es Ceausescu-korszak
iskolareformjának áldozatai lettünk, amikor műszaki jellegű
ipari líceummá alakították az ősi iskolát, és ez sok tehetséges
diák távozását vonta maga után.
– Az újraindulás mennyire volt zökkenőmentes?
– Az út, amelyen jártunk, nem volt könnyű, minden nap
kihívást és harcot jelentett. Egyrészt a nekünk egyáltalán
nem kedvező tanügyi törvény, az egyéni érdekek és nem utolsó
sorban a kommunista rendszer egyházellenes politikája miatt sok
ember világnézete megváltozott, ami ezen a területen is mély
nyomokat hagyott. Minden nehézség ellenére egyházunk, érdekvédelmi
szervezeteink és kitűnő tanárainknak köszönhetően, iskolánk
mára már visszakapta a jól megérdemelt helyét és elismerését
az erdélyi magyar közoktatásban. Gazdagítja a magyar iskolahálózatot
és alternatívát jelent a magyar oktatási palettán.
– Ma, ha azt a szót kimondjuk: kollégium, sokan diákszállásra
gondolhatnak. A protestáns felekezetek esetében azonban ez a szó,
ez a fogalom mást jelent. Milyen típusú képzésben tanulnak önöknél
a diákok?
–A kollégium Erdélyben, olyan nagy múltú
felekezeti iskola, amely bentlakással is rendelkezik. A jelenlegi
iskolahálózatban több román tanintézmény használja a ’’colegiul’’
elnevezést, de ez teljesen más tartalommal bír. Néhány
felekezeti iskolánk ragaszkodik egykori megnevezéséhez.
Például a kolozsvári református kollégium, és a kolozsvári
János Zsigmond unitárius kollégium.
– Mi az a plusz, amit az önök intézménye nyújt egy világihoz összemérten?
A keresztény értékrendre építik az életformát?
–A felekezeti iskolákat az állami iskoláktól
kétségtelenül a lelki nevelés különbözteti meg. Lényegében
annak a többletnek a kényszerítés nélküli felkínálásáról,
szorgalmazásáról és vállalásáról van szó, amelyet mind az
oktató, mind a tanuló magáévá tesz. Ez az oktatási forma az
egész egyénre szeretne tekinteni. Nemcsak ismeretközlő és számonkérő
szempontokat tart szem előtt, hanem a keresztényi értékrendre
épülő életforma kialakítására is törkeszik. Tudatában
vagyunk annak, hogy bármilyen nagy tudás önmagában erkölcsileg
közömbös, csak a helyes cél és eszköz, valamint a Jézus
szorgalmazta hit és szeretet
teszi-teheti áldásossá az egyéni és közösségi élet
számára. A lelki nevelésünknek alkalmai és lehetőségei az
unitárius iskoláinkban a hiit és a lelkiismereti szabadság
szellemében történnek. Úgy véljük, hogy "A
„hit isten ajándéka”, s azt tiszteletben kell tartani, bármilyen
felekezethez is tartozzon a diák vagy az oktató.
Ha visszagondolok
a korábbi iskolai tanévekre, akkor úgy látom, hogy ennek a
keretes szerkezetét elsőként az adja, hogy a tanévnyitót a
belvárosi unitárius templomban kezdjük ünnepi hangulatban. Az
iskolai év végeztével pedig a ballagás is ugyanitt zajlik, a
megfelelő méltósággal és egymásrafigyeléssel. A közel ezer
résztvevő valóban ünnepel, nem mobiltelefonon beszélget, vagy
társaival cseveg, fittyet hányva a tulajdonképpeni célra. Ez már
eleve olyan töltetet ad az intézmény működésének, amelyhez
már szervesen hozzá tud épülni a heti egy reggeli áhítat, az
egyenruha viselete, a tisztelettudó, hagyományos "Isten áldja" köszöntés, a pezsgés, amely a közösségi erőnek
köszönhetően meghatározza az iskola egész indentitását.
Mindezeknek a megnyilvánulási formáit, illetve a tudatosan megélt
viszonyulást mind a gyerekek, mind a tanárok és a szülők részéről
a mai keresztény értékrend természetes megnyilvánulásának
tartjuk.
– A tehetséggondozás is oktatási célkitűzéseik között
szerepel?
–A kommunista időszak után újraindított kollégiumban
sokrétű tehetséggondozó munka kezdődött, elkötelezett és
magas szakmai tudással rendelkező szakembereknek, pedagógusainknak
és mentorainknak köszönhetően. Elsődleges célunk volt
megkeresni és felkarolni a tehetséges vidéki diákokat is,
megfelelő körülményeket biztosítva tehetségük kibontakoztatásához
és személyiségük fejlesztéséhez. Diákjaink továbbtanulási
aránya országoosan is kiemelkedő, öt éve meghaladja a 94%-ot.
A 200–2010-es tanévben megyei szinten a legjobb érettségi
eredményt tudhattunk magunkénak, de a megye országos és
nemzetközi versenyeken díjazott diákjaink is igazolják az itt
befektetett munka eredményességét.
2010-től a Magyar
Géniusz Program regisztrált tehetségpontként tart számon
minket, s számtalan tehetségnapra, konferenciára, továbbképzésre
való résztvételre biztosított lehetőséget. Külön öröm és
óriási lehetőség, hogy mi, erdélyi tehetségpontok is pályázhatunk
a munkánkat elősegítő anyaországi anyagi forrásokra.
– Történelmi ismereteim szerint az unitárius vallás először Erdélyben
lett nem csak meg tűrt, de „bevett”, elismert is. Aztán
innen indult Anglia és az USA irányába. Mondhatjuk, az erdélyi,
magyar földön született. Mennyire tartják lényegesnek a nevelésben
a keresztény értékrend átadásán túl a honismeretet?
–Valóban így van, és ezt gyakran igyekszünk hangsúlyozni
is, hiszen az unitárius egyház iskolapolitikájának köszönhetően
létezünk és maradtunk fenn közel öt évszázadon keresztül.
Ehhez pedig alapvetően hozzátartozott a magyar identitástudatunk
kinyilvánítása és mindenkori felvállalása.
A kollégiumban
elképzelhetetlen lenne, hogy március 15., október 6., 23 és más
jeles napok alkalmával ne ünneplőben és az egész iskolát
bevonó programmal emlékezzünk.
Kolozsváron
a kilencvenes években átélt nacionalista városvezetés retorikája
miatt különös súlya van a március 15-i zászlós felvonulásnak,
melyen rendszeresen és testületileg átvonulunk a belvároson
nemzeti lobogó és 48-as dalok kíséretében.
A külsőségek mellett sokkal nagyobb örömet jelent látni,
hogy végzett diákjaink különböző, az erdélyi magyarságot
érintő események alkalmával hallatják hangjukat, részt vállalnak
a képviseletben és a közösségszervezésben.
– A Balázs Ferenc Oktatási Tanácsadó Központ a Kollégium részeként
működik?
–A Balázs Ferenc Oktatási Központ az iskola keretén
belül működik, többnyire nyugdíjas, elismert pedagógusok segítségével,
akik szívesen osztják meg tapasztalataikat a fiatalabb pedagógusokkal,
segítik az oktatói-nevelői munkát, tehetséggondozó
és felzárkóztató műhelyeket működtetnek,
játszóház-programokat, versenyeket, szabadidő-programokat
szerveznek.
– Nem tudom, hogy Erdélyben hány unitárius él, s ennek függvényében
közülük hányan választják a Kollégiumot. Csak unitáriusokat
vesznek föl, vagy a többi protestáns egyház tagját is?
–A közel hatvanezer erdélyi unitárius jól ismeri mindkét
unitárius intézmény szinvonalas oktatási kínálatát, viszont
a kollégium megalakulásától fogva a kollégium sosem volt kizárólagosan
unitárius felekezeti jellegű.
Itt mindig helyet
és lehetőséget kapott a továbbtanulásra bármilyen
felekezethez tartozó diák, ha elfogadta és otthonának tartotta
ezt a helyet. Ez a mai napig is így működik. Mindenki a saját
felekezete szerint tanulhatja és gyakorolhatja vallását, a
nyitottság, tolerancia és a másság elfogadása és tisztelete
jegyében.
– A Család évével kapcsolatban nem csak magyarországi, hanem határon
túli nagycsaládos szervezetek vezetőivel is készítettem
interjúkat, s mindenki panaszkodott a csökkenő gyermeklétszám
miatt. Az önök iskolája így versenyezni kénytelen a gyerekekért
a többi intézménnyel?
–Abban a kiváltságos helyzetben vagyunk évek óta,
hogy iskolánkban nagy a túljelentkezés. Úgy hiszem, hogy ha a
szülők és a gyerekek elégedettek, képesek vagyunk a minőséget
és a jó hangulatot továbbra is biztosítani, akkor nem kell
tartanunk a gyereklétszám csökkenésétől. Elsősorban nem
mennyiségben gondolkodunk, hanem minőségben. A párhuzamos két
osztály első osztálytól tizenkettedikig be fog telni, ha továbbra
is tartani fogjuk az oktatás-nevelés színvonalát. Fontos
megjegyezni, hogy az egyháznak óvodája is van, és a tavalyi évtől
felvállalta az egyedüli
magyar nyelvű bölcsöde működtetését
is.
– A diákok létszámához viszonyítva mennyien jelentkeznek teológiai
főiskolára?
–Az unitárius
kollégium elsősorban erdélyi magyar értelmiséget képez, és
nem csupán a lelkészképzés utánpótlását kívánja biztosítani.
Az évek során egy-két végzős diák választja hivatásául a
lelkészi pályát, míg az akadémiai szintű továbbtanulás világi
palettája igencsak színes skálát mutat. Meggyőződésünk,
hogy olyan világi értelmiség formálódik azokból a diákjainkból,
akik elhagyják iskolánk padjait, hasonló keresztény erkölcsi
normák, valamint egyházközeliség hűségében élik meg
mindennapjaikat.
–Vannak-e külföldi „testvériskoláik”
–A kollégium az egyetemes magyar értékek kiemelkedő
erdélyi példája. Egyik iskolánk Kolozsváron, másik Székelykeresztúron
működik. Mivel unitárius iskola sem Magyarországon,
sem más országban nincs, nehezebben megy a
kapcsolatteremtés. Az iskolák szívesebben működnek
együtt az ugyanolyan felekezetű intézményekkel. A kórusunk
által mégis sikerült 2002-től a budapesti Árpád Gimnáziummal
állandó testvérkapcsolatot kiépíteni és fenntartani. Közös
kórusfellépéseket, programokat, táborokat szervezünk.
– Igazgatónő mióta látja el ezt a vezetői tisztséget, és mire a
legbüszkébb e vonatkozásban?
–1997 szeptemberétől
vagyok az iskola igazgatója. Minden kis és nagy megvalósításnak,
eredménynek tudok örvendeni. Ezek a részek alkotják az egészet.
Úgy gondolom, hogy a diákok magatartása, az iskola hangulata, a
szép tanulmányi és versenyeredmények, az érettségi vizsgák
és az egyetemre való sikeres felvételik, a jelenlegi és volt
diákok, tanárok és szülők iskolánk iránti hűsége és
kitartása, mind-mind kiegészítik egymást, és összhangot
teremtenek. Ez szerez örömöt. Erre az összhangra vagyok a legbüszkébb.
– Két lánya is a Kollégium növendéke. Nehéz lehet, hogy egy szülő,
még ha teljes mértékben arra is törekszik ilyen esetben, ne
kivételezzen gyermekével. Önnek sikerült?
–A lányaim az iskolában Isten
áldját köszönnek nekem és magáznak.
Ott tanárnőjük vagyok és az iskola igazgatója, s ezt
mindketten tiszteletben tudják tartani. Hogy sikerült ezt elérni?
Magától jött, gondolom, segít a következetesség, a
tantárgy és a munkám iránti szeretet és alázat. Az épületben ugyanolyan diákok, mint bárki más. Hatodikos koruk óta
tanítom őket, s mondhatom, hogy életem egyik legszebb élményének
éppen ezt tartom. Tanár és igazgató csak az iskolában vagyok.
Otthon a mai napig az ölembe veszem őket és kényeztetem
mindkettőt. Annak ellenére, hogy szigorúnak tartanak, szerintem
édesanyaként inkább engedékeny és megértő vagyok.
Mivel évek óta az időm nagy részét az otthonomtól távol töltöm,
sokszor reggeltől késő délutánig az iskolában vagyok, sőt,
a hétvégék nagy része is valamilyen szakmával kapcsolatos tevékenységgel
telik, a családdal jóval kevesebbet lehetek.
Hiszem, hogy a
gazdag, értékes együttlét nem az időtartamtól, hanem annak
tartalmától, minőségétől függ. Ezen kívül, a lányaim
maximálisan kivették részüket az iskola életében, a szemem
sarkából állandóan követhettem őket, és örvendtem, hogy
együtt dolgozhatunk ezárt az iskoláért, ki-ki
a saját eszközeivel és lehetősége szerint.
– Végzettsége: fizikatanár. Sokan azt mondják, hogy ez a tantárgy
és a kémia az, ahol még lényegesebb a tanár szerepe, személye,
pedagógia módszere, mint a humán területen, ahhoz, hogy a diákot
érdekelje a tananyag. Mi erről a véleménye, és sikerült–e
önnek fizikai műhelyt létrehozni az iskolában?
–Tellmann Jenő fizikatanárom azt mondta diákkoromban,
hogy a fizika a múlt, jelen és jövő tudománya. Úgy tanította
nekünk ezt a csodálatos tudományt, hogy sokunkat meggyőzött
igazáról, s ma számtalan tanítványa itthon és idegenben
egyaránt, jelentős és híres központokban, egyetemeken,
elismert kutató, akadémikus, egyetemi és középiskolai tanár.
Én is rajongok ezért a tudományért, az oktatásáért, a
tehetséges diákokkal való foglalkozásért. Úgy érzem, én is
elkaptam ezt a "járványt", s nem is akarok belőle
kigyógyulni, mert nagyon sok örömöt és elégtételt szerez.
Az iskolában igazgatóként sem mondtam le egy óráról sem.
Tehetséggondozó műhelyt vezetek, sok tehetséges
„fizikusom’’ van, országos és nemzetközi díjak
tulajdonosai, s ennek a szép tudománynak szerelmesei. Ennél
nagyobb örömöt tanár nem is kívánhat.
– Végezetül térjünk rá a csúf anyagiakra. Mert „kenyérrel”
is él az ember. Honnan az anyagi forrás az iskola működéséhez?
–Iskolánk állami keretek között működik egyelőre,
tehát a költségek nagy részét az állam fedezi. Az épület
karbantartási munkálatait, az ösztöndíjakat és infrastruktúrát
többnyire az egyház, valamint támogatók és pályázatok segítségével
tudjuk megoldani. Az új tanügyi törvény lehetőséget ad a már
nagyon régen várt felekezeti
oktatási forma működtetésére. Jelenleg teológiai líceumként
működünk, mely leszűkíti jogainkat, s csupán rendeletek szabályozzák
ezeket, de csak alapfinanszirozásban fog részesíteni, mely
komoly anyagi terhet fog jelenteni kis egyházunknak. Ennek ellenére
hisszük és reméljük, hogy nem csak fényes múltunk és biztató
jelenünk, hanem ígéretes jövőnk is lesz.
Jelenünk talaján
állva nem panaszkodunk, mert hisszük, hogy a Múzsák és Erények
iskolája, a tudás és az élő hit lelki műhelye, az ismeret és
a szeretet embert nevelő, életet szépítő otthona még számos
évben, évtizeden, − és
miért ne − évszázadokon át állni és élni fog,
hogy hivatását betölthesse.
Sok sikert kívánok Önnek, önöknek! Isten áldja!
Medveczky Attila
|