2011.07.15.
Volt NBH-s tiszt revizori szerepben
Szeged városa
sajnos a politikai belharcokról híresült el. Már beszámoltunk
arról, hogy közel félmilliárd forintot követel a Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Szegedtől, mert a 2007-ben
befejeződött csatornaberuházás során a város szabálytalanságot
követett el. Szóltunk a Szabadtér botrányos promóciós anyagáról
is. Újabb hírek: volt NBH-s tiszt ellenőrzi az önkormányzati
cégeket, és Mózes Ervin címzetes szegedi főjegyző felmentését
és új jegyzői pályázat kiírását kezdeményezi a csongrádi
megyeszékhely közgyűlésének Fidesz–KDNP-frakciója. Az
okokról Kohári Nándor képviselő, a frakció tagja
nyilatkozott.
– Ahogy olvasom, önök szerint az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az
önkormányzatnál végzett vizsgálatában súlyos hiányosságokat
állapított meg a belső ellenőrzés rendjével kapcsolatban.
Milyen hiányosságokról van szó? S ezek mikorra datálhatók?
– 2008-tól kezdődően az ÁSZ több alkalommal felszólította
a jegyző urat a szegedi önkormányzat hivatala, intézményei számára
végzendő belső ellenőrzés fokozására, személyi feltételek
biztosítására. Ezeket az ÁSZ által feltárt hiányosságokat
nem teljeskörűen pótolták, s mikor később a Számvevőszék
átfogó vizsgálatot végzett az önkormányzat működése és
gazdálkodása szempontjából, megállapította, hogy a belső
ellenőrzésben továbbra is hiányosságok tapasztalhatók, tehát
a címzetes főjegyző nem tette meg a szükségesnek mondott lépéseket.
Éppen ezért fegyelmi eljárás megindítását is kezdeményezték.
Ezentúl, az elmúlt években számos alkalommal tapasztalhattuk,
hogy a szegedi jegyző működése nem pártsemleges, több
alkalommal Botka László polgármester, az MSZP megyei elnöke
megrendelésére készített jogi köntösbe bújtatott állásfoglalásokat.
Továbbá nem helytálló jogi érvelésekkel próbálta az akkori
ellenzék érveit nevetségessé tenni.
2007-ben Botka Lászlóval
közösen megújították a hivatali iratkezelési szabályzatot,
melynek lényege, Szegeden minden önkormányzati képviselő csak
úgy tekinthet be önkormányzati iratokba, ha először azt egy
formanyomtatványon írásban kérvényezi. Kikértük az elmúlt
esztendőkre vonatkozó kérelmeket, s láttuk, hogy az elmúlt években
80%-ban az akkor kisebbségi fideszes, KDNP-s képviselők adtak
be ilyen dokumentumokat. Ez azt jelenti, hogy a szocialisták és
SZDSZ-esek vagy nem dolgoztak önkormányzati iratokból, vagy
pedig rájuk a fenti szabályzatot nem alkalmazták.
– Ezeken kívül még mit rónak föl Mózes Ervinnek?
– Az országos
sajtót is megjárta az a hír, hogy a szegedi Mars téri
piacrekonstrukció során számos kereskedő, korábban a piacon
található, árusító helyiségét elbontották. A szegedi közigazgatási
perben a Csongrád Megyei Bíróság jogerős ítéletében mondta
ki, hogy több mint száz esetben jogellenes bontásokat hozott az
első fokon, építési hatóságként is eljáró jegyző.
Emellett a jogellenes határozatok alapján kényszerbontásokat
is elrendelt, ennek a költségeit a tulajdonosokra terhelve. Összesen
a szegedi polgároknak több tízmilliós kárt okozott.
– A címzetes főjegyző hangsúlyozta, a felmentésére irányuló lépést
„a köztisztviselői életpálya elleni támadásként értékeli”.
Mi erről a véleményük?
– Mi egyetlenegy személy munkáját értékeltük.
Ismeretes, hogy ő korábban SZDSZ-es képviselőjelölt is volt,
tehát tudható, melyik oldalhoz áll közel. Hibás döntései
mellett ráadásul pártpolitikailag sem semleges a működése.
– Mondani sem kell, hogy az önök kezdeményezésével Botka László
sem ért egyet. Sőt! „Ha a Fidesz – mint az önkormányzati cégek
esetében – jegyzőnek is alkalmatlan rokont vagy pártkatonát
jelöl, a hivatal működése komoly veszélybe kerül” – írta
a szocialista politikus közleményében. Azért ezek súlyos vádak,
melyek a nepotizmusra utalnak.
– Húsz évre visszamenőleg az a követendő modell, hogy
a képviselőtestület többségének bizalmát élvező
szakemberek dolgoznak az önkormányzati cégek vezetői
posztjain. Jelen pillanatban jobboldali a közgyűlési többség
Szegeden, s a tőlünk bizalmat kapott cégvezetők nevében is
kikérjük magunknak ezeket a valótlan állításokat. Ami pedig
a jegyző személyét illeti, ki kell mondani, hogy a megyében és
a városban van elég felkészült közigazgatási szakjogász,
akik pályázhatnának a jegyzői posztra. Így nem beszélhetünk
pótolhatatlanságról.
– Már érintettük az önkormányzati cégeket. Botka László
elmondta, hogy mivel az elmúlt hónapokban azt tapasztalta, hogy
az önkormányzati cégek gazdátlanul működnek, június 1-jétől
átszervezést hajtott végre a polgármesteri hivatalban –
amibe a közgyűlésnek nincs beleszólási lehetősége –, és
egy megerősített új cégfel-ügyeleti csoportot hozott létre.
A csoport élére Kispál Lászlót, a volt Nemzetbiztonsági
Hivatal nyugalmazott rendőr alezredesét nevezte ki, aki 23 éven
keresztül volt nemzetbiztonsági vezető. Ez eléggé visszás,
ha csak arra gondolunk, hogy két volt NBH-s főigazgatót vettek
őrizetbe a múlt hétvégén.
– Az MSZP megyei elnöke, Botka László ezzel is burkolt
fenyegetést fogalmazott meg, az általa eddig is támadott cégvezetőkkel
szemben. Milyen érdekes, hogy polgármester úr az elmúlt nyolc
évben nem érezte ilyen fontosnak, hogy a belső ellenőrzésen
szigorítsanak. Éppen ezért a mostani bejelentését
hangulatkeltő kampányának részeként tudjuk értelmezni. Természetesen
minden törvényes vizsgálatot elfogadunk. A Fidesz szegedi
szervezetének tagjai pedig már megszokták azt, hogy magánnyomozók
a legkülönbözőbb adatokat gyűjtik róluk. Azt viszont még
nem tudjuk, hogy milyen jogosítványokkal akar fellépni a volt
NBH-s alezredes. Amennyiben tiltott nyomozati cselekmények megvalósításával
próbálkoznának, az egyértelműen bűncselekmény. Várjuk
Botka László konkrét válaszát ez ügyben.
Medveczky Attila
|