2011.07.22.
Megtalált vonalak a csend ösvényein
Beszélgetés Árkossy István festőművésszel
–Tavaly
jelent meg a Magyar Napló Kiadó gondozásában Árkossy Zsolt és
Árkossy István közös képes-irodalmi albuma, a KÉPÍRÁS,
amelynek alcíme: A csend ösvényein. Tudom, hogy fia közgazdász,
de e mellett évek óta komolyan foglalkozik a fotóművészettel
is. Hogyan születik meg egy ilyen „apa-fia –könyv”?
–Számomra minden képpen ez egy rendhagyó kötet. De
nemcsak azért, mivel Zsolttal közösen álmodtuk meg és tártuk
az olvasó elé. Hiszen grafikusként immár fél évszázada
illusztrálok könyveket; a címlapokkal egybe véve több száz
kiadvány került ki a kezeim alól. Ám ez idáig mindenkor, az
irodalmi műhöz kellett társítanom rajzaimat. Most viszont –
és ebben áll a helyzet újszerűsége –, mivel a művészi fotók
születtek meg előbb, szöveggel illusztráltam a meglévő képeket.
Egyébként, természetesen közös elhatározásból született a
KÉPÍRÁS.
–Honnan eredeztethető a fiánál a fotózás iránti
vonzalom?
–Mondhatom: művész család vagyunk. Feleségem, Ila színésznő,
így Zsolt is természetszerűleg sajátos vonzalmat érez a művészetek
iránt. Közgazdászként immár beutazta széles e nagyvilágot
és ilyenkor mindenhova magával viszi zsebben is elférő parányi
műtermét: – mindentudó fotómasináját. Voltaképpen már évtizedek
óta a képrögzítés bűvöletében él. Így aztán érthető,
bizony nem volt könnyű kiválogatni több ezer fotó közül azt
a negyvennégyet, mely végül bekerült a szóban forgó kötetbe.
–Azt miért tartotta szükségesnek, hogy szöveget írjon
a képekhez?
–Az átlagnéző nem sokat morfondíroz azon, hogy mi
minden rejtőzködhet egy felvétel mögött; más szóval: többnyire
csupán az első látványszintig kapcsolódik az ábrához.
Pedig
a legtöbb képnek van egy titokzatosabb arca is. Ezt csak azok érzékelik,
akik képesek felfedni ezeket az első pillantásra nem mindig észlelhető
erényeket. Úgy is mondhatnám: akik érzelmileg közelítenek a
látvány feltárásához, azoknak megadatik, hogy „beléphessenek”
abba a rejtőzködő térbe, amely a fotót láthatatlanul körülhatárolja.
És, miközben a szövegbe ágyazott gondolataimmal igyekeztem
illusztrálni a gyönyörű fényképeket, folyton arra törekedtem,
hogy lehetőleg rávezessem a nézőt: vegye észre, mennyi
mindent lehet még a témához asszociálni azon túl, ami a képtérben
megjelenítve látható.
––A fotókhoz tehát ön társított gondolatokat. Jól
tudjuk, hogy egyes művek néha teljesen más képzeteket ébresztenek
még egyazon világnézetű emberekben is. Fia sosem mondta azt,
hogy ő ilyenekre nem is gondolt, amikor a fotókat készítette?
Hol húzódik a gondolat és a belemagyarázás közti határ?
–Mondhatom, sok tekintetben igencsak hasonlatos látásmód
jellemez mindkettőnket. Ez talán abból fakad, hogy az évek során
gyakorta elbeszélgettünk a művészetek sajátosságairól, közösnek
nevezhető, vagy csak részben hasonlatos törvényszerűségeiről.
Azokról, amelyek jobbára a műteremtés majd minden területén
jelen vannak. És talán ez a kötet is azért jöhetett létre
ilyen harmonikus formában, mert a világ dolgainak megítélésében
is igencsak hasonló nézeteket vallunk. Persze, a képekbe való
”belemagyarázás” képessége roppant szubjektív, személyre
szóló, ezért az alkotó vagy a néző lelki intuíciójának
mindenkori függvénye. S hogy esetünkben a fotográfus gondolt-e
munka közben arra, hogy a felvételek kisugárzása mást
jelenthet az egyik embernek, és egészen különbözőt a másiknak,
nem tudom. Ám a tartalom összetettsége és többértelműsége,
ismerjük el, csak erénye lehet az elkészült műnek. Végül
kijelenthető, hogy ezek a képek technikailag nem manipuláltak,
aminek manapság, a számítógép hőskorában épphogy az
ellenkezője a divatos. Itt a természet vagy a megörökített környezet
életszerű és valós, miközben pompázatos és sokszínű arcát
megmutatja. Indokolatlannak érezte a művész mindenáron kifordítani
a környezet képét, átgyúrni, megkurtítani vagy hozzáadni,
csak azért, mert korunkban gyakorta ez a „trendi”. Fogadjuk
el, hogy a természet önmagában is tökéletes és gyönyörű.
A kötetünkben látható képekből és szövegekből, reméljük,
pontosan az iránta való magasztos tisztelet olvasható ki. Éppen
ezért, technikai csalafintaság a képi megjelenítésben nem érhető
tetten, S ha ezt a szépséget a maga tiszta valóságában
fogadjuk el, akkor máris a természet csodálatos katedrálisa
magasodik fölöttünk.
–Kinek a szava volt a döntő a könyv szerkesztése közben
az apáé, vagy a fiúé?
–Miként említettem, a fotók alapján született meg a
kiadvány. Így ezek határozták meg mind a kötet tartalmát
mind pedig annak stílusát. Tehát nekem kellett a munka során a
képekhez alkalmazkodnom.
–Miért „A csend ösvényein” alcímet választották?
–Mert a fotók a
csend világát örökítik meg. Annak birodalmába kalauzolják
el a nézőt. Ismerős érzés, hogy harsogó, zakatoló
mindennapjainkból bizony magunk is olykor szívesen menekülnénk.
Ezt szolgálja – még ha ezúttal csupán képi segédlettel is
– a megnyugtató félrevonulás, a néhány pillanatig tartó
meditáció.
–Ahhoz, hogy ez az
album, vagy a 2009-ben megjelent Világ árnya, világ fénye című
Beszélgetőkönyv megszülethessen, a számítógépnek, az
elektronikának is volt bizonyára némi szerepe. Talán ezzel is
összefügg, hogy 2007-ben részt vett egy nemzetközi elektrográfiai
kiállításon. Manapság sokan bálványozzák a technikai újításokat,
s nem eszközként tekintenek rájuk. Ezt veszélyesnek tartja,
vagy csupán egy „bocsánatos bűnnek”?
–Inkább veszélyesnek tartom. Mert gyakorta hajlamosak
vagyunk szem elől téveszteni azt a jelenséget, hogy a technikai
fejlődés lopakodva – akárcsak gyom a fű közt –, talán túlzottan
is rátelepszik mindennapjainkra. Természetesen nem tagadjuk: az
elektronika számtalan vonatkozásban könnyebbséget jelent
mindannyiunk életében. Ámde ennek nemcsak előnyös, hanem hátrányos
oldalai is rögtön szembe tűnnek. Például ha a nyomdatechnikáról
beszélünk, akkor azt észleljük, hogy a PC-k elterjedésével
egy időben, gyakorta láttak napvilágot giccses könyvcímlapok,
és sokszor már-már a kiolvashatatlanságig agyontervezett
nyomtatványok. Ez abból a helyzetből fakad, hogy a számítógép
„mindenre képes”. Aki kiválóan kezeli a billentyűzetet, az
még nem jelenti azt, hogy ugyanakkor jó tervező grafikus is. Ez
a deviáns folyamat főként a kilencvenes évek tájékán tobzódott
igazán. Mára talán némi tisztulás is érzékelhető épp azáltal,
hogy a művészi felkészültség szükségességét egyre több
helyen ismerik fel és ennek megfelelően igyekeznek alkalmazni a
feladatra megfelelően képzett szakembereket. Az ember irányítsa
a gépet és nem fordítva.
–Lapunknak több bárzongorista, cigányprímás
nyilatkozott. Kifejtették, hogy az informatika elterjedése miatt
többen úgy „zenélnek”, hogy betáplálják egy szintetizátorba
a nótákat, s állnak a gép mellett. Ezek az ún. kamuzenészek.
Tehát beszélhetünk „kamu grafikusokról” is?
–Bizonyos értelemben igen. A képzőművészet területén
a számítógépek gyors fejlődésével egy időben megjelent a
kiállító termekbe szánt elektrográfiai képgrafikák sora is.
Vagyis az olyan eljárással készült munkák, amelyek teljes mértékben
elektronikus úton készülnek. Ámde egyáltalán nem mindegy,
hogy a gép bámulatos lehetőségeivel a nem létező művészi
elképzelést próbálja meg valaki palástolni, vagy ellenkezőleg:
a konkrét művészi mondanivaló kifejezésének veti alá annak
képességeit. Ma már nem meglepő, hogy csaknem mindent be lehet
táplálni ezekbe a gépekbe. Játsszunk el a gondolattal: talán
még eljön egyszer az idő, amikor egy regénynek is csupán a
tartalmát kell komputerbe vinni, és az, a megfelelő utasítások
figyelembe vételével megírja helyettünk a teljes művet.
–Nem kizárt. Említette már a művészeti törvényeket.
Vannak olyan alkotók, akik ezeket nem tartják szem előtt, de a
média által megvezetett nagyközönség azt hiszi, hogy valódi
művészetet látnak?
–Mindenkor születtek minőségi alkotások és kontár
munkák is a művészetek évezredes történetében. Köztudott:
a tömegízlés és a minőség nem igazán jó barátok,
rendszerint a kettő nem jár kéz a kézben.
–Mit gondol, hogy a mai erősen eklektikus, művészetileg
is zűrzavaros kort felváltja–e egy reneszánsz, egy újjászületés?
–A reneszánsz kifejezést még a 16. században Giorgo
Vasari kiváló itáliai festő, építész és író használta
először, noha akkor nem sejtette, hogy az éppen virágzó
korszak későbbiekben is használatos elnevezésének lett ilyenképpen
a keresztatyja. Idővel, egy-egy újólag felbukkanó stílusirányzat
is egyfajta reneszánsznak, magyarul: újjászületésnek remélte
önnön megjelenését. Aztán, többnyire mindez nem a várakozás
szerint alakult. Viszont a művészet mégis csak élt a számára
megnyíló lehetőségekkel akként, hogy óriási távolságokat
tett meg a realizmustól egészen a absztraktig. A realizmuson
innen és az absztrakton túl megáll művészet. Ám a kettő közt
végtelen hosszú az út. Az élő, állandóan formálódó művészet
is ennek az útnak a tapasztalásaiból születik. És hogy
mennyire áll közel a realitáshoz, vagy mennyire elvont egy kép,
csupán attól függ, hogy mekkora az adott látvány
elvonatkoztatásának mértéke.
–Sokan, miután megkapják a képzőművészeti oklevelüket,
azt szeretnék, hogy valami újat mutassanak a nézőknek. De önmagában
az új hordoz-e minőséget és értékeket?
–Mindenki eldöntheti,
hogy a főiskolán eltöltött esztendők kellő képpen elegendők
voltak-e ahhoz, hogy érett művésznek tekintse magát, vagy sem.
Ismerünk olyan alkotót, akire szokás mondani: „lassan érő”,
másokra viszont már igen korán mesterként tekintenek. Az utóbbira
kiváló példa Raffaello személye. Az ő idejében még gyerekként
kerültek a tanítványok a jelentős mesterekhez, akik feltehetőleg
igyekeztek a legfontosabbakra mihamarabb megtanítani őket. Így
korán megismerkedtek a legszükségesebb technikai módszerekkel,
magukévá tehették az idősek tapasztalatait. De az, hogy mikor
lép egy újító alkat a művészetteremtés porondjára, legfőképpen
a tehetség fokától, a napi munkában eltöltött kitartástól
és nem utolsó sorban a fátum jóindulatától függ.
–Hála az internetnek, ma szinte az összes kortárs
festő művét szerte a világon meg lehet tekinteni. Elég, ha
New Yorkban rámegyünk az ön honlapjára, nem kell múzeumba
menni, s máris megtudjuk, milyenek a képei. De vajon ezt a temérdek
információt tudjuk-e kezelni, elraktározni?
–Az internet megjelenése előtt, rendszerint saját elképzeléseink,
érdeklődésünk alapján kutattuk fel a szükséges információkat.
Ma a gép egyetlen kattintásával akkora ismerethalmaz ömlik a kíváncsiskodó
személyre, hogy kellő kontroll hiányában egyszerűen elvész a
mindentudás határtalan amfiteátrumában.
––Említettük a múzeumok világát. Kolozsvárott
született, gyermekként kinek a kiállítását látta először?
–Emlékszem, akkoriban többnyire a közös tárlatok
domináltak, kevésbé az egyéni kiállítások voltak
napirenden. Ennek alapja részben az a művészetpolitikai elképzelés
lehetett, ami nemigen akarta a személyiséget a nemkívánatos népszerűség
előtérbe helyezni. Mindennek ellenére, emlékezetes kiállítását
láttam és családi kapcsolataink révén többször találkoztam
Zsögödi Nagy Imrével, az erdélyi festőművészet és a székelyföld
egyik legjelentősebb festő-grafikus személyiségével. E kiváló
mester dinamikus művészete nekem is, mások számára is, örökké
példaértékűnek tekinthető. De a képzőművészeti albumokban
is találtam bőséggel igazán kedvemre valót. Felidézem,
azokat lapozgatva, a klasszikusokhoz vonzódtam első sorban, jóval
kisebb mértékben hatottak rám az úgynevezett modern művészek.
Ennek oka bizonyára gyermekkorom környezetében, az otthon földjének
történelem illatú aurájában, a közismert kolozsvári Farkas
utca varázsában, egyszóval a múlt jelenlétében is keresendő.
–Édesapja a református kollégium igazgatója volt,
édesanyja pedig ugyanabban az intézményben könyvtáros.
Mennyire szóltak bele pályaválasztásába?
–Nem ők terelgettek a művészet sokszínű útjaira. Édesapámnak
– aki valamikor sokat sportolt – az volt az álma, hogy vívó
legyek, mi több: olimpiai bajnok… Ám egyetlen vívólecke
elegendő volt nekem ahhoz, hogy gyorsan rájöjjek: a sport nem
az én utam. Viszont előszeretettel rajzoltam reggeltől
napestig. Komoly elhatározásom volt, hogy majdan, képzőművészeti
pályára lépek. Ehhez otthonról – természetesen –, minden
szükséges segítséget megkaptam.
–Közvetett módon – gondolom– egyéniségének,
világlátásának kialakulásában nagy szerepe lehetett szüleinek,
a Kollégiumnak és a Farkas utcának.
–Így van. Hiszen azt, aki Erdély fővárosának
”legszebb promenádján” – a legendás Farkas utcában –
valaha is lakott, elkerülhetetlenül megérintette a múlt illatának
páradús fuvallata. Ennek hatása alól nem lehet – így magam
sem akarok – szabadulni. Az ifjúkori emlékek egy életen át
tartó magunkkal cipelése talán a legszebb és egyben a
legnemesebb terhek közt említhető. Mert ha valakinek nincs vagy
nem volt olyan otthoni fészke, máig megbecsült emlékhelye,
amihez határtalanul tudott ragaszkodni, az minden bizonnyal
valamiféle hiánnyal éli mindennapjait.
–Kolozsvár, Farkas utca, szülőföld… Ez azt
jelenti, hogy a ’80-as évek végén, mikor Magyarországra költözött,
elhagyta szülőföldjét?
–E témáról igen sok szó esik manapság. De esett
szó nem ritkán a távolabbi múltban is, hisz nemzeti sorskérdésünk
fájdalmasan ismétlődő jelenségével állunk szemben. 1990 előtt
az Erdély és Magyarhon közt lustálkodó határsorompó nem
csupán az anya földet szelte ketté. Igyekezett kordában
tartani a szárnyalni vágyó szellemet is. Ezért a 80’-as
esztendőkben, nemzetközi kiállításokra igencsak körülményes
volt a képeket engedélyeztetni, majd eljuttatni. Bár igaz az
is, hogy Kisgrafikai vagy Ex libris kiállításokon több
alkalommal ennek ellenére mégis részt tudtam venni, mivel akár
borítékban, akár egy jó ismerős bőröndjének jóvoltából
időnként elküldhettem erre a célra készült munkáimat a
Biennálékra, Linzbe, Llodzba, Malborkba. Igen ám, csakhogy méretesebb
festményeknél mindezt már képtelenség lett volna megtenni.
Sajnos, személyesen egyetlen olyan tárlat megnyitóján sem
tudtam jelen lenni, amelynek magam is kiállító művésze
voltam.
–Mit gondol, festményeiből, grafikáiból érezhető,
hogy azt egy erdélyi, azt egy magyar ember alkotta?
–Én nem tudok másként, csak erdélyiként, és csak
magyarként gondolkodni. Annak viszont távolról sem vagyok a híve,
hogy az erdélyiséget valamiféle erőltetett provincializmusként
éljem meg, és ennek már-már közhely számba menő jegyei
mindegyre rávetüljenek munkáimra. Nemrég, amikor a Világ árnya,
világ fénye című kötetet Bágyoni Szabó Istvánnal, hajdani
lapom, az Utunk irodalmi-művészeti hetilap szerkesztőjével
Beszélgetőkönyv formájában megírtuk, voltaképpen arra döbbentem
rá, hogy ha nem távolodtam volna el térben és időben Kolozsvártól,
akkor ez a nosztalgiától sem mentes visszaemlékezés bizonyosan
sosem született volna meg. Hisz épp az otthon földjétől való
fizikai distancia az, ami idővel, nemcsak hogy kiváltja, hanem kötelezővé
is teszi az emlékek újbóli átélésének és felelevenítésének
kényszerét. Márpedig a szép emlékek az állhatatos idő jóvoltából
lassacskán önmaguktól letisztulnak, s ekképpen válik ábrázolhatóvá
a már-már délibábosnak tűnő hajdani látványvilág.
–1967-ben került az Utunk-hoz, ahol grafikai szerkesztőként
dolgozott. Munkája során mennyire volt megkötve a keze? Ha
valaki írt egy tanulmányt Adyról, akkor önnek egy Ady portrét
kellett rajzolnia?
–A grafikai szerkesztő első rendű feladata a lap vagy
folyóirat homogén, sajátos formájának kialakítása. Az, hogy
éppenséggel milyen illusztráció kerül egy adott szöveg mellé,
több összetevőnek is a függvénye lehet. Ezért az sem egyértelmű,
hogy egy Ady-anyaghoz kizárólag Ady portré dukál. Hiszen az írásnak
több stációja lehet, amihez más és más kép illeszthető. S
miközben visszagondolok az Utunk-nál eltöltött esztendőkre,
felidézhetem: nem is az illusztrálás és a lapformálás
jelentette a gordiuszi problémákat, hanem sokkal inkább a cenzúra
folytonos kiszámíthatatlansága, ahogyan indokolatlanul huzigálta,
vagdosta a kész írásokat, és a „veszélyesnek” ítéltek
helyére új kéziratokat kért. Így amennyiben a tartalom megváltozott,
óhatatlanul magával rántotta a formát is.
–Voltak olyan képek, melyeket nem lehetett betenni a
lapba?
–Igen. Többnyire ilyenek voltak az egyházi vagy vallási
tematikájú, és nem utolsó sorban a magyar történelmi képek.
Egy nagyobb méretű dobozban őriztük azokat a „problémamentes”
kliséket, melyeket vészhelyzetben lehetett betenni a megcsonkított
oldalba. Jóllehet nem csupán a „töltelék” szerepére
voltak hivatottak az ilyen felvételek, hanem önmagukban is hozzá
adtak valami pluszt a lapszám, az írás hangulatához.
–Készített portrékat is, például Adyról és Móriczról.
Ilyenkor mi a kiindulási alap, hiszen élőben nem találkozhatott
velük?
–Az említett rajzok még Utunk-szerkesztő koromban születtek,
Ady-, illetve Móricz-évfordulókra jelentettük meg őket. Adyt
korabeli fotók segítségével, Móriczot viszont Rippl-Rónai
egyik nagyon karakteres, érzékeny rajza után alakítottam.
Nyomdai sokszorosítással több példányt is eljutattunk ezekből
hűséges előfizetőinknek, egyes könyvtáraknak, és az
irodalmi élet jeles szervezőinek. Sajnos a sorozat a szerkesztőség
szűkös anyagi helyzete miatt nemsokára félbeszakadt.
A
képmás viszont nemrég újra megjelent vásznaimon, miután egy
évvel ezelőtt elkészítettem tizennégy reneszánsz nagymester
portréját. Köztük van Michelangelo, Leonardo, Dürer, Tiziano,
Raffaello, Bosch és még jó néhányan. Ezúttal
csaknem kizárólagosan közismert önarcképeiket vettem a festés
során figyelembe, és mindvégig igyekeztem hitelesen követni a
világ jelentős múzeumaiból felénk tekintő nagyhírű személyiségek
vonásait.
–Arról még nem beszéltünk, hogy bár festészetre
jelentkezett, mégis grafikus szakot végzett.
–Valóban, magam is festészeti szakon léptem be az
egyetemre, minthogy a legtöbb főiskolára jelentkező diák elsősorban
festő szeretne lenni. Ám egy esztendő múltán átjelentkeztem
a grafikai katedrára. Mivelhogy igen megtetszett a fekete-fehér
szűkszavú világának drámai kifejező ereje, magának a grafikának
változatos technikai lehetősége, csaknem kiapadhatatlannak
tekinthető tárháza.
–Mielőtt áttelepült volna Magyarországra, ismerték
nálunk az ön munkásságát?
–Valamelyest bizonyára igen. Erre utalva, hadd említsem
meg az alábbi kedves esetet. Egy alkalommal budapesti házaspár
keresett fel gyermekükkel kolozsvári műtermemben azzal a szándékkal,
hogy végzős leányuk kérésnek eleget téve, érettségi ajándékként
nem kerékpárt vagy báli ruhát, hanem egy festményt szeretnének
tőlem kiválasztani. De az évek során több Kriterion vagy más
erdélyi kiadó terméke is megjelent a magyar könyvüzletekben,
eljutott a szerkesztőségekbe, amelyek grafikai arculatát magam
készítettem. Így aztán megérkezésünkkor sietve felkerestem
a Móra-és az Európa-kiadót, ahol azonnal könyvillusztrációval
bíztak meg. De még át jövetelünk előtt, 1984-ben egyéni kiállításom
is nyílt Budapesten, amin sajnos, ugyancsak nem vehettem részt.
–1990 előtt a művészetet meghatározta a politika,
viszont, aki nem ágált a hatalom ellen hangosan, az valahogy meg
tudott élni. Gondolok itt az állami mecenatúrára. Mára ez
megszűnt. Jobb az ízlése egy kiállítást rendező, finanszírozó
személynek, mint egy volt pártállami kultúrkomisszárnak?
–Hogy kinek milyen az ízlése, az nagyon változó
volt, és természetesen változó ma is. Nem lehet a kérdésben
általánosítani. A különböző minőséget is eltérő módon
ítélik meg, első sorban azért, mert ez a mesterség erősen
szubjektív megítélésen alapszik. Természetes, hogy akkor is
voltak jó és rossz ízlésű emberek, és nem szenvedünk hiányt
belőlük ma sem.
–A
médiának mekkora szerepe van abban, hogy egyes alkotók mennyire
lesznek divatosak, és még azok is lelkendezzenek irántuk,
akiknek nincs sok közük a művészethez, de sodródnak az árral?
–Nem vitás, hogy a média egész életminőségünkre
jelentős befolyással bír. Folyamatosan zakatol az otthonok légterében,
szembe jön velünk az utcán, mindegyre súg vagy kiált felénk
valamit. Eközben árthat is, de használhat is a kultúrának,
mert bizony az sem lehet eme arrogáns hatás alól kivétel. Az
is számtalanszor bizonyított, hogy az emberi agy igencsak könnyedén
befogadja mindazt, amit kitartóan szajkóznak neki. Divatot bármiben
lehet tudatosan teremteni. Erre irdatlan mennyiségű pénzt fordítanak
az érdekeltek.
–Ön miként tudja értékesíteni képeit?
–Az ismertség, tudjuk, mindenkor nagy úr. Hisz ennek függvényében
érkeznek elsősorban a megkeresések, a megrendelések a galériáktól
vagy magánszemélyektől egyaránt. A kiállítások és a látogatók
visszajelzéseit sem célszerű az asztalról lesöpörni. Érdemes
meghallani a hétköznapok hangjait is, a múlandóság halkuló lüktetését.
És mindeközben a művész ne fásuljon bele egy önmaga építette
elefántcsonttoronyba. A művészet is kapcsolódjon az élethez.
Különben miért íródott meg az a vers, amit nem olvasnak, miért
komponálták azt a zenét, amit sosem hallgatnak, miért festik
meg azt a képet, amire ügyet sem vet környezete?
–Hogyan látja a mai magyar művészvilágot? Vannak-e
szekértáborok?
–Szekértáborok
mindig is voltak. Persze, a ponyvák mögé nem igazán lehet belátni.
De alatta, rendszerint meghúzódnak azért jó néhányan. No de
nem szólhatunk semmit, hisz még a reneszánsz nagymesterek közt
sem volt felhőtlen a kapcsolat. Michelangelo és Leonardo széles
ívben elkerülték egymást. Ghiberti, a firenzei keresztelő kápolna
pompás aranykapujának mestere egy kanál vízben megfojtotta
volna Filippo Brunelleschit, a dóm fölé magasodó legszebb
kupola páratlan tehetségű építőjét. Miért lenne mifelénk
más a helyzet? Ám a dolgok lényegét végtére mindenkor a
teljesítmény minősége és értéke határozza meg. Márpedig a
magyar művészet színvonala, örülhetünk ennek, világszerte
elismert és ismert.
***
Árkossy
István festőművész, grafikus 1943-ban
született Kolozsváron. 1966-ban diplomázott a helyi Képzőművészeti
Egyetem grafikai szakán, majd 1967-től húsz esztendőn keresztül
a kolozsvári Utunk című irodalmi-művészeti hetilap grafikai
szerkesztője volt. Az évek során folyamatosan jelentek meg
rajzai a hazai lapokban és folyóiratokban; a világ- és a
magyar irodalom jeles képviselői számára számos könyvborítót
készített, sok kötetet illusztrált. Erdélyi sajtókiadványok
arculatát formálta. 1982-ben, szülővárosában megrendezett gyűjteményes
kiállítása óta a festészet jelentős szerepet játszik munkásságában.
1987-ben családjával Budapestre költözött. Szabadfoglalkozású
művész.
Tagságok:
Magyar
Alkotóművészek Országos Egyesülete
Magyar
Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Magyar
Grafikusművészek Szövetsége
Magyar
Festők Társasága
Egyéni
kiállítások: 1972 –
Bukarest, Petőfi Sándor Művelődési Ház, 1972 – Kolozsvár,
Művészeti Alap Galériája, 1972 – Kolozsvár, Igazság
Szerkesztőség Galériája, 1974 – Kézdivásárhely, Városi Múzeum,
1974 – Sepsiszentgyörgy, Városi Múzeum, 1975 – Bukarest,
Petőfi Sándor Művelődési Ház, 1976 – Kolozsvár, Korunk
Galéria, 1977 – Szatmár, Művészeti Alap Galériája, 1977
– Kolozsvár, Művészeti Alap Galériája, 1982 – Kolozsvár,
Képzőművészek Szövetségének Galériája , 1982 – Szatmár,
Művészeti Alap Galériája, 1983 – Csíkszereda, Művelődési
Ház Galériája, 1983 – Székelyudvarhely, Művelődési Ház,
1984 – Budapest, Fiatal Művészek Galériája, 1988 –
Budapest, Gutenberg Galéria, 1988 – Debrecen, Medgyessy Terem,
1989 – Budapest, Dürer Terem, 1989 – Geretsried, Művelődési
Ház, 1989 – Stuttgart, Magyar Kultúra Háza, 1989 –
Frankfurt am Main, 1992 – Stuttgart Asemwald, Művelődési Ház,
1993 – Budapest, Csók Galéria, 1993 – Budapest, Hotel Rubin
Galéria, 2003 – Kolozsvár, Korunk Galéria, 2004 – Budapest,
Vármegye Galéria, 2006 – Augsburg, Ecke Galerie, 2007 –
Eger, Polgári Szalon Galériája, 2009 – Budapest, San Marco
Galéria , 2010 – Leányfalu, Faluház Galéria, 2010 –
Stuttgart, Inter Art-Galerie, 2011 – Magyar Írószövetség Székháza.
További
külföldi kiállítások: 1968
– Titograd, Jugoszlávia, 1978 – Barcelona, Spanyolország, Jóan
Miró Nemzetközi Rajzverseny, 1979 – Lodz, Lengyelország,
Kisgrafikai Biennálé, 1980 – Linz, Ausztria, Ex Libris Biennálé,
1981 – Sint Niklaas, Belgium, Kisgrafikák, 1982 – Athén, Görögország,
Zampia Galéria, 1983 – USA, Erdélyi művészek vándorkiállítása,
1983 – Ljubliana, Jugoszlávia, Ex Libris kiállítás, 1985 –
Budapest, Magyar Urbanisztikai Társaság kiállítása, 1986 –
New York Passaic, USA, Kisgrafikák, 1988 – Tampere, Finnország,
1988 – Antwepen, Belgium, Grafikai kiállítás, 1988 –
Malbork, Lengyelország, Ex Libris Biennálé, 1989 – Antwerpen,
Hessenhuis, Belgium, „Magyar grafika“ c. kiállítás, 1990
–Mönchengladbach, Németország, Ex Libris kiállítás, 1991
– Lodz, Lengyelország, Kisgrafikai Biennálé, 1992 – München,
Németország, Magyar Grafikusművészek kiállítása, 1993 –
Glinde, Németország, Grafikai kiállítás, 1997 – Stockholm,
Svédország, Magyar Ház, 2007 – Nicosia, Ciprus, Magyarországi
festők kiállítása.
Több
magyarországi és erdélyi múzeum őrzi festményeit.
Megjelent
kötetei:
Árkossy
István – Bágyoni Szabó István: Világ árnya, világ fénye.
Beszélgetőkönyv. (Kriterion Könyvkiadó, 2009, Kolozsvár)
Árkossy
Zsolt – Árkossy István: KÉPÍRÁS /A csend ösvényein/
(Magyar Napló Kiadó, 2010, Budapest)
Medveczky Attila
|