2011.07.22.
Lejárt a bizniszegyházak kora
Az Országgyűlés
a nyári szünet előtti utolsó ülésnapján, július 11-én
szavazott a lelkiismeret és vallásszabadság jogáról, valamint
az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról
szóló törvényről. A jogszabály az 1990. évi IV. törvény
helyett 2012. január 1-jén lép majd hatályba. Az új egyházi
törvény előkészítésében résztvevő Varga László
nyugalmazott református lelkipásztort, országgyűlési képviselőt,
az előterjesztők egyikét a jogszabállyal kapcsolatos
gondolatairól kérdeztük.
Miért van szükség új egyházi törvényre?
Azért, hogy kiszűrjük azokat a szervezeteket, amelyeket
valójában nem vallási tevékenység, hanem az egyházaknak járó
kedvezmények megszerzése céljából hoztak létre. Az 1990. évi
IV. törvény liberális szabályozásának köszönhetően –
Európában példa nélküli módon – hazánkban több mint háromszáz
egyházat alapítottak az elmúlt húsz évben, miközben Csehországban
tizenhét, de még Franciaországban is csak hetven bejegyzett
felekezetet tartanak számon. Nálunk is lejárt a bizniszegyházak
kora.
Milyen garanciát ad az új törvény arra, hogy a jövőben ne lehessen
visszaélni az egyházaknak járó kedvezményekkel?
A törvény hatályba lépése után csak olyan szervezet
lesz bejegyezhető egyházként, amelyik elsősorban hitéleti tevékenységet
végez, és hitelveit mellékeli a beadványához. A jogszabály
továbbá védelmébe veszi a már bejegyzett egyházak elnevezését,
jelképrendszerét és szertartásrendjét annak érdekében, hogy
azt ne használhassák illetéktelenek.
Sokakat bánt, hogy a „történelmi egyház” kifejezés végül
kimarad a törvényből.
Jogi szempontból ez a kategória eddig sem létezett. A
kifejezés csak a köznyelvben használatos. A preambulum utolsó
mondata ugyanakkor rögzíti, hogy az Országgyűlés elismeri a
„Magyarország történelmében és kultúrájában folyamatosan
meghatározó jelentőséggel bíró egyházak kiemelkedő szerepét”.
Az „egyház” terminust ugyanakkor nem keresztyén közösségekre is
alkalmazza a jogszabály.
Sokan megkerestek emiatt, és én sem örülök ennek feltétlenül,
de a jogászok végül is meggyőztek, hogy a törvényben nem
teológiai, hanem jogi fogalomról van szó. A köztudatban az
„egyház” kifejezés már régóta nem csak a keresztyéneket
jelöli, hanem minden olyan közösséget, amely vallási tevékenységet
végez.
Azt mondják, tökéletes szabályozás nincs. Ennek a törvénynek is
van gyenge pontja?
Sajnálom, hogy az önkormányzati fenntartású iskolákban
a hitoktatás ezután is csak a kötelező órák után lehetséges,
és csak a hatodik-nyolcadik órában lehet megtartani azt, amikor
a gyerekek már mennének haza, vagy inkább fociznának. Bár az
oktatási törvényben kell majd szabályozni, de az egyházi törvénybe
is bekerülhetett volna a kötelező hit- vagy erkölcstanoktatás
bevezetése az állami iskolákban. Azt szoktam mondani: tudom,
mit és hogyan kellene csinálni, de tudomásul veszem a mai
magyar valóságot, és csinálom azt, ami módomban áll. És
persze bízom abban, hogy később talán többre is lesz lehetőségem.
Kiss Sándor
(Forrás: reformatus.hu)
|