2011.06.03.
Mielőbb biztosítani a szociális szolgáltatások
finanszírozását!
A szlovákiai
szociális szolgáltatásokról szóló 448/2008 illetve az
551/2010 számú törvénymódosítás az önkormányzatokat a
szociális szolgáltatások bebiztosítása és finanszírozása
terén új hatáskörökkel ruházta fel, melyek gyakorlati
alkalmazása negatív hatással van a 2011-re jóváhagyott költségvetésünkre.
Anyagi források híján a helyi önkormányzatok rugalmasan
reagálnak az újonnan kialakult helyzetre és az eddig általuk működtetett
idősek otthonát és ápolói intézményeket átminősítik
szociális intézményekké, melyek finanszírozása már megyei
hatáskörbe tartozik.
A megyék által
eddig nyújtott szociális szolgáltatások bővítésén kívül
(specializált intézmények, integrációs központ, specializált
tanácsadás, tolmácsolás stb.) a törvénymódosítás a
szolgáltatások finanszírozása terén is lényeges változást
hozott. A normatív
finanszírozási rendszert egy új forma váltotta fel, amely külön
szabja meg a rászorultságért és az üzemeltetésért fizetendő
hozzájárulást. Igaz ugyan, hogy ez a finanszírozási rendszer
bizonyos mértékben egyenrangúsítja a megyei fenntartású, közintézményi,
illetve nonprofit szervezetek által nyújtott szolgáltatások támogatását,
de jelentős mértékben megnöveli a megyék szociális szolgáltatásokra
elkülönített költségvetési csomagját is. Pozsony megye költségvetésében
pl. 2011 végéig 1,5 millió € deficittel számolunk úgy, hogy
április végéig több száz kérvényezőt nem tudtunk igényeiknek
megfelelően elhelyezni, ami további 1,5 millió € többletet
jelentene. A 2011. március 1-jén érvénybe lépett törvénymódosítás
szerint ugyanis a rászoruló maga döntheti el, melyik szociális
intézmény szolgáltatásait veszi igénybe. A megyei önkormányzat
a szolgáltatóval köteles szerződni és a szolgáltatást
finanszírozni. A törvény filozófiájával egyetértünk, de
mindenképpen szükséges lenne az anyagi fedezet biztosítását
mielőbb tisztázni.
A kormány által
beígért 3,45 millió eurós támogatás, amely
8 megye közt oszlana meg (átlagban 430 000,- €) csak a
közintézmények és nonprofit szervezetek támogatására használható
fel, és távolról nem elég a fent említett hiány kiegyenlítésére.
A támogatást ráadásul csak az újonnan bevezetett szolgáltatásokat
nyújtó intézmények kaphatják meg.
Az MKP egy többpilléres
finanszírozási rendszer törvényi bevezetését javasolja,
melynek értelmében a rászorultsági hozzájárulást egyértelműen
az államnak kell átvállalnia. Az üzemeltetési díj összege
pedig a kliens és az önkormányzat között oszlana meg úgy,
hogy az önkormányzatok hozzájárulását százalékarányban
szabná meg az egyes önkormányzatok által működtetett intézmények
üzemeltetési kiadásainak éves átlaga szerint.
Németh Gabriella,
az MKP szociális,
családpolitikai és egészségügyi alelnöke
(Forrás:
szabadujsag.com)
|