2011.06.03.
Hillerék nem, míg a szlovákok támogatták
a Rákóczi-előadást
Kelemen Csaba színművész Szolnokon született 1955-ben. Szüleit
kitelepítették 1951. november 21-én. 1964-ben Budapestre költöztek.
1980-ban végezte el a Színház és Filmművészeti Főiskolát.
1980-tól ’82-ig a Debreceni Csokonai Színház, 1982-től
1989-ig a budapesti Radnóti Miklós Színház, 1989-től a mai
napig az Egri Gárdonyi Géza Színház tagja. Több mint 200
szerepet játszott eddig. Ezek közül a teljesség igénye nélkül:
George (Albee: Nem félünk a farkastól), 8. esküdt ( Rose: 12 dühös
ember), címszerep (Heltai: A néma levente), Dobó (Gárdonyi:
Egri Csillagok), Jacopo Bradi (Thuróczy Katalin: Mátyás mesék),
Szekeres, Judit apja (Csemer-Szakcsi-Lakatos: Cigánykerék), Náprágyi
Demeter, gyulafehérvári püspök (Márton László: A törött nádszál),
Dayton nyomozó (Raymond Chandler: Elkéstél, Terry), Viskonti, pápai
nuncius (Márton László: Az állhatatlan), Barrabás, B., Révész
(Horváth-Sztevenovity-Presser: A padlás), Gaston Auriol (Eisemann-Somogyi-Zágon:
Fekete Péter), Tarpataky (Zerkovitz-Szilágyi: Csókos asszony),
Mr. Lyons (Russell: Vértestvérek), Kádár Péter (Márai Sándor:
A kaland), Konrád százados (Márai: A gyertyák csonkig égnek),
Asztrik (Szörényi-Bródy: István, a király), Novák János (Moravetz:
Zrínyi 1566). 1994 óta az Agria Játékok Kft. ügyvezető
igazgatója.
–Nehezen tudtuk összehozni ezt az interjút, mert hol
Kassán, hol Egerben lép föl, s ingázik a két város között.
Ha információim helyesek, akkor Kassán már játszott Márai A
gyertyák csonkig égnek c. darabjában. Milyen érzés volt Márai-darabot
Kassán játszani?
– Nagyszerű érzés. Máraihoz való kötődésem nem új
keletű, hiszen főiskolás koromban, 1976-ban előadást
tartottam Márai Sándor műveiből, többek között a Kalandból,
aminek később az egri színházban egyik főszerepét is eljátszottam.
De Kassán játszani Márait még felemelőbb érzés, főleg úgy,
hogy a város lakosságának csak a 3,6%-a vallja magyarságát,
de ők magukénak mondják a magyar színházat. Úgy érzem, hogy
a mi kassai előadásunkkal, Márai Sándor hazatért szülővárosába.
Nagyon szeretjük „A gyertyák csonkig égnek”-című darabot
játszani, mert amellett, hogy negyvenegy év távlatából vizsgálja
egy szerelmi háromszög történéseit, s így megtanít bennünket
saját életünkben felülemelkedni a problémáinkon, pontosan
megfogalmazza azokat az alapértékeket, amelyek hiányoznak mai
világunkból! A hazánkhoz való kötödés, a barátság jelentősége,
a munkánkhoz való elhivatottság, a szerelem, a szenvedély. A közönség
megérzi a Márai által sugalmazott világot, és azt az értékrendet,
amire nem csak Kassán, de az összes magyarlakta településen
– főleg a városokban – szükség lenne. A Márai-féle értékrendre
életet nem csak lehet, de kötelező alapozni. Az a színház,
amit mi csinálunk, s amit nem preferáltak az elmúlt 20 évben,
sőt ma sem annyira, mint kellene, az rámutat a hiányosságokra,
s bizony arra, hogy „kizökkent az idő.”
–Jelenleg viszont egy más műfajban, egy könnyed operettben lép
fel, mint Tarpataky báró. Közel áll önhöz az operett is?
–Az igazi színész, minden műfajban képes megtalálni a
helyét. Nem tudnám magamban különválasztani a drámát, a színjátékot,
az operettet, vagy a musicalt. A színésznek akkor boldog az élete,
ha minden műfajban jól érzi magát. Rendkívül boldog vagyok,
hogy Tarpataky báró szerepét játszhatom Kassán, hiszen a Csókos
asszony a régi világból maradt ránk. A régi dalok, a sanzonok
alapján be lehet mutatni a hajdani korok értékeit. Ezért is
nagyon hálás nekünk a kassai közönség. Ebben a városban nem
csak most, és az elmúlt évadban játszottam csupán; már hat
éve meghívnak egy-egy főszerepre. Ez azért volt számomra
nagyon fontos, mert az egri színházban az elmúlt tíz évben
csupán két főszerepet kaptam, Márai Sándor: Kaland- című színművében,
valamint Edvard Albee: Nem félünk a farkastól –című drámájában.
Így, Kassára „menekültem”, ahol szinte családtagként
fogadtak be. Végtelen jó érzés ebben a városban szerepelni.
Egerben nem éreztem ilyen jól magam.
–Kassán szinte mindig történik valami. Nem is olyan rég, egy magát
képzőművésznek mondó szlovák ember WC-papírt akart tekerni
Esterházy János mellszobrára. S menjünk vissza négy évet az
időben: a Tóték c. darabba a rendező
önkényesen egy holokauszt-képet tett be, a mű végén
bejönnek a „bunkó magyarok” Árpád-sávos zászlókkal a
kezükben. Ön látta ezt az előadást?
–Ott voltam a bemutatón, mert régről ismertem a rendezőt,
Vas-Zoltán Ivánt. Főiskolás koromban dolgoztunk is együtt. A
bemutató után nem tudtam véka alá rejteni gondolataimat.
Elmondtam neki, hogy a csonka Magyarország területén is gyalázat
idióta, bunkó, fasisztáknak ábrázolni a magyar embereket, de
ezt Kassán megcsinálni, ahol naponta érik atrocitások honfitársainkat
a magyarságuk miatt, ez minden képzeletet felülmúl! Ostobaság,
szégyellje magát! Megszentségtelenítette a darabot, s azóta
ezzel az emberrel semmilyen szinten nem kommunikáltam.
–Azóta ez az úriember rendezett Kassán?
–Nem.
–Úgy emlékszem, akkor még Kolár Péter volt az igazgató…
–Ahogy még egy hónappal ezelőtt is.
–Tehát Kolár Péter javaslatára árnyaltabb megoldás született.
Erre beindult egy gépezet, s egy hazai rendezőnő, Lengyel Anna
az interneten aláírást gyűjtött a művészi szabadság korlátozása
ellen. Mi erről a véleménye?Hol húzódik a művészi szabadság
határa? Meddig mehet el egy rendező a darab színrevitelében,
mily fokon magyarázhat bele bármit a műbe?
–Érdemes ezekről a témákról beszélni. Arról, hogy
mi a művészet, mit jelöl, mi a célja, s hol a helye a mai világban.
Úgy látom, nekünk színészeknek, rendezőknek közvetítő, ízlésformáló,
értékrend megalapozó szerepünk van, s azok, akik a maguk
szabatosságával mások értékrendjébe gázolnak bele, szándékosan
rombolnak, bűntettet követnek el. Nekünk együtt kell élnünk
a történelmünkkel, s aki arra vetemedik, hogy egymás ellen uszítsa
a magyarokat, illetve minket a többi nemzetiséggel, annak
–szerintem– bíróság előtt kéne felelnie. Aki, művészi,
vagy politikai szinten a megosztásra törekszik- akár szándékosan,
akár csak butaságból– borzalmas hibát követ el. A nemzet
minden egyes tagjának érdeke egy és azonos: a szellemi és
gazdasági felemelkedés. A művészet határvonala odáig tart, míg
valakinek a hitét, az érzékenységét, a múltját nem sértjük.
Ez az alap. A kassai dómban nyugszik a nagyságos fejedelem– ,
ő azt mondta, „mindegy, hogy ki milyen származású, ki hogyan
vet, és vet-é keresztet, egy a sorsunk, egy az érdekünk: a császári
rabigát lerázni. Az egység képes ezt a nemzetet talpra állítani”.
Ezt mondta Rákóczi, és ehhez hasonlót Zrínyi, és Dobó István.
S ha már itt tartunk, az Egri Várban mi 17 éven keresztül
szerveztük Blaskó Balázs barátommal együtt a nyári játékokat.
Most kell rádöbbennünk, miért volt ilyen nehéz. Három éve
tagjai vagyunk a Szabadtéri Színházak Szövetségének – előtte
nem akartak bevenni minket. Az első évben 2 millió forintot
kaptunk, tavaly 1 milliót, idén újra 2 millió forintot. Négy
kurátor közül hárommal személyesen is beszéltem, mert a Rákóczi-darabra
kértem volna támogatást. 222 millió forintot osztottak szét
nyolc szabadtéri színház között, s mi kaptuk a legkevesebb összeget.
Azt érzem, hogy a kultúra területén még elég döcögve
zajlik a rendszerváltás. Már csak azért is, mert azok, akik a
pályázatokat elbírálják, a régi rendszer emberei, hiába új
a miniszter, vagy az államtitkár. Az a gondolatvilág, amit mi képviselünk
még mindig idegen sokak számára. A közönség számára
viszont nem. Minden egyes Egri csillagok után a közönség felállva
tapsol. Érzik, miről szól a darab. Az összefogásról, s arról,
milyen felemelő érzés magyarnak lenni. Ma sokan arról beszélnek:
nincs pénz. Ez így nem igaz. Az a nagy kérdés: kik és milyen
célra kapják a pénzeket. Ettől függetlenül reménykedem
abban, hogy egyéb kormányzati pénzből be tudjuk mutatni a Rákócziról
szóló előadásunkat.
–Nem emlékszem már pontosan: vagy az egri színház, vagy az Agria
egy Rákóczi-darabot már bemutatott Kassán a szabadságharc
tiszteletére.
–Nem ugyanarról a Rákóczi-előadásról beszélünk. Szégyen
és a hazai kulturális viszonyokat remekül tükrözi, hogy
Magyarországon utoljára Rákóczi-tematikájú darabot 1983-ban
mutattak be Páskándi Géza: Isten csalétkei c. művéről van
szó; volt szerencsém játszani a kőszegi előadásban. 2003-ban
volt a Rákóczi-szabadságharc kitörésének 300. évfordulója,
amit Magyarországon szinte egyáltalán nem ünnepeltek meg.
Egyetlen egy színházi bemutató, egy film sem született. 2004
nyarán a Kassai Thália Színház Szigligeti Ede: II. Rákóczi
Ferenc darabját mutatta be szabadtéren, amiben Kolonich érseket
alakítottam. A színház pályázott a magyarországi miniszteri
keretre, de egy forint támogatásban sem részesült. S vajon
honnan jött a támogatás? A szlovákok kultusztárcától
–Meglepve tapasztalom, hogy valami fura világot élünk, mert a közelmúltban
a szatmári békét ünnepelték több helyen is. Nem lenne
okosabb ehelyett legalább emléknap szinten megemlékezni minden
évben a Rákóczi-szabadságharcról?
–Én is így gondolom. Több Rákócziról szóló
dokumentumot olvastam, s ezért kijelenthetem, ő volt a magyar történelemben,
aki az 1848-as hősöknek példát mutatott. 1848 pedig úgy kötődött
1703-hoz, mint 1956 1848-hoz. A magyar nép szabadságérzete
1703-ban érte el először azt a fokot, hogy fel tudtak kelni az
elnyomók ellen. A Rákóczi-által képviselt tiszta és nemes
gondolkodás nagyon hiányzik a mai világból. Ezért is kéne a
politikának támogatni emlékének felidézését. 1989 előtt
volt az Aczél-kreálta tilt-tűr-támogat rendszer. Minket inkább
megtűrtek, támogatásban nem részesültünk. A most megkapott 2
millió forint is azt mutatja, hogy még mindig csak tűrnek…Hiszen
ez az összeg a 43 milliós költségvetésnek elenyésző része.
–1994 óta ön az Agria Játékok Kft. ügyvezető igazgatója.
– 1994-től Blaskó Balázs kollégámmal és barátommal
ketten vezettük az Agria Játékok Kft. –t, 2011 januárjától,
miután Balázs az egri színház direktora lett, egyedül képviselem
az Agria Nyári Játékokat.
–A kassaiak is bemutatkoznak idén?
–Nem is egy, hanem két színdarabbal. Tíz évre visszanyúló
hagyomány szerint, az első bemutatóra, június második hétvégéjén
Sirokban kerül sor. Idén, „ a Boldog születésnapot”-című
vígjátékot játsszuk június 18-án, a Kassai Thália Színház
művészeinek előadásában, majd augusztus 10-én kerül bemutatásra
az egri várban Zerkovitz örök érvényű operettje a Csókos
asszony. Azért ott, mert idén felnőtt előadásokat csak a várban
tudunk nyáron játszani. Korábban a Líceum belső udvara volt a
fő játszóhelyünk, ami Európa egyik legszebb barokk tere, és
közel 1200 nézőt képes befogadni. Az átalakítások miatt idén
a vár adottságainak megfelelő programot kellett kialakítanom.
–Miért döntöttek úgy, hogy az Egri csillagokat minden évben játsszák?
Biztos remek darab, bár én még nem láttam. Nem tartanak attól,
hogy a régióban élők, ha meg akarták eddig nézni, akkor már
megtették?
– Nem. 2003-ban mutattuk be először az Egri csillagokat,
s azóta folyamatosan a nyári játékok műsorán van. S az előadásszámot
sosem a nézők, hanem a rendelkezésre álló anyagi keret befolyásolta.
A darab közönsége pedig három táborba sorolható. Ennek az előadásnak
kialakult már egy törzsközönsége, ami legalább egy előadásnak
megfelelő nézőszámot produkál évente. A szervezéstől
kapott információk alapján tudjuk, hogy külföldről nagy az
érdeklődés, ők interneten vásárolják a jegyet. Tehát
idegen anyanyelvűek is megtekintik az előadást. Ezért el lehet
mondani, hogy a közönségünk 1/3 része a határon túlról érkezik.
Az itteni szálláshelyek vezetőitől tudjuk, az előadások
napjaira foglalják le a szállásokat a külföldiek. Ezért én
már januárban lekötöm a produkciókat és azokat az interneten
megjelenítem. A maradék rész pedig az ország különböző tájairól
érkezik. Rossz idő esetén szinte ég a telefonom a hívásoktól,
s az ország különböző részeiről érdeklődnek: megtartjuk-e
az előadást. Esőnapokat is tervezünk, mert az időjárás kiszámíthatatlan.
–Igaz, hogy 1994 előtt szüneteltek egy ideig az egri szabadtéri játékok?
–Igen! 1991 és 1995 között anyagi okok miatt szüneteltek
a nyári játékok Egerben. Nem volt okos döntés a színház
tagozataként működtetni a nyári játékokat. A színház
mindig forráshiányos, így az adott színház a hiányt először
azzal töltötte fel, amit a nyári játékokra utalt a fenntartó.
1991-ben volt utoljára Egerben a régi rend szerinti nyári színház,
de akkor is csak egy darab került bemutatásra. Ezután, csak a
mi vállalkozási formánk volt az, ami megmutatta, ha külön számlán
kezeljük a nyári játékokra szánt pénzt, akkor sikeresek
lehetünk.
–Az egriek mennyire érzik magukénak ezt az intézményt?
–Nagyon szeretik: maguk is eljárnak a nyári színházba.
Az előadások általában 80%-os nézettségűek, míg az Egri
csillagok kivétel nélkül teltházasak. Az egri kereskedelem,
idegenforgalom is növekedett 1995 óta, miután beindultak a nyári
játékok. A turizmus pedig jelentős pénzt hoz a városnak. Tehát
a kulturális produkciók nem csupán önmagukban léteznek, hanem
több hozadékuk is van. A Szépasszony-völgy is akkor a
legjobban látogatott, mikor a városban zajlanak a nyári játékok.
–Terveink szerint az egri nyári játékokat lapunk figyelemmel kíséri.
Beszéljünk most az idei műsorról.
–Amint említettem: a várban tartjuk a felnőtteknek szóló
előadásokat, s még létezik két játszóhelyszínünk. Az ifjúsági
előadásokat a Forrás Gyermek-és Ifjúság Ház előtti téren,
a gyermekeknek szóló előadásokat pedig az Érsek Udvarban
tartjuk. Ezek a gyermekeknek szóló produkciók kísérő előadások.
Tehát a várbeli előadásokkal tartjuk egy napon azokat. Ennek célja,
hogy az egész család számára kikapcsolódást nyújtsunk. Összesen
20 gyermekelőadást vettünk műsorba három különböző színjátszó-csoport
közreműködésével. A várban a Grúz Népi Táncegyüttes műsorával
veszi kezdetét az idei rendezvényünk. Ezt Mága Zoltán-koncert
követi, ami még eddig Egerben nem volt. Azt még nem tudjuk,
hogy A fejedelem c. történelmi musicalünket be tudjuk –e
mutatni…Lesz még két nagyszabású táncprodukció. A Tenkes
kapitánya, ami a Honvéd Táncegyüttes előadása, a Transit
–Határtalan táncok pedig a Presidance Company-é. Közös
produkciónk a Szigetvári Önkormányzattal a Zrínyi 1566. c. történelmi
musical. Az Egri csillagokat idén négy alkalommal játsszuk.
Sasvári Sándor, Gergely Róbert, valamint Détár Enikő is
koncertezik nálunk, s az egész rendezvényt az Irish Dance
premierje zárja. Azt gondolom, hogy ma Magyarországon nincs más
ilyen programajánlattal rendelkező szabadtéri színház.
Jegyeket a www.agrianyarijatekok.hu (VIGYÁZAT
HONLAPCÍM) oldalon utánvétellel lehet megvásárolni. Május
végétől pedig Egerben, a főiskola előtt, egy pavilonban áruljuk
a jegyeket. Nem árt szólni a jegyárakról sem a gazdasági válság
miatt. Mi azt szeretnék, hogy minél többen látogassák a
produkcióinkat, ezért a várbeli előadásokra – a Zrínyi-darab
kivételével – 3500-3900 ft-os egységáron áruljuk a
jegyeket. A gyermek előadásokra 650
-850 ft
a belépő. Ezek az árak a többi szabadtéri színházakhoz képest
igen alacsonyak. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a musicelek,
az operettek önfenntartóak. Ez nem igaz. Ahhoz, hogy egy történelmi
musical színpadtechnikailag professzionális legyen, elég sok
anyagi forrás szükséges.
–Ön játszik, rendez, igazgat, és előadói esteket is tart. Április
8-án egy egri közösségi házban került sor az ön Örökkön
háborog a tenger című József Attila estjére. Kedves művész
úr! Mennyien kíváncsiak ma József Attilára, s egyáltalán
vannak, akik a celeb-műsorok helyett inkább beülnek egy művházba,
és verseket hallgatnak?
–Április 8-án meleg, tavaszi nap volt, s azt hittem,
hogy ezért inkább a szabadba mennek ki az emberek, igen meglepődtem
az este, mert a 220 férőhelyes nézőtéren közel 200 ember
foglalt helyet. Ezt a közel egy órás műsort úgy figyelték végig,
hogy látszott, nyitottak a gondolataimra. Szerénytelenség nélkül
mondhatom: 14 önálló estem van. 1989 óta élek Egerben, de ez
volt a városban az első ilyen fellépésem, holott az országot,
s a világot is járom ezekkel a műsorokkal. A mi művészetünk
egyik alapja, hogy ha kell közvetlenül, egy szál gitárral a kézben
is ki tudjunk állni a publikum elé, s olyan gondolatokat adjunk
át, amikre ma, ebben az értékvesztett világban,- amikor legtöbb
helyről a silányság, a trágárság árad, - szükség van.
Boldog vagyok, hogy átadhatom az embereknek azt, amit másoktól
kaptam. Nagy élmény egy ilyen előadás után látni a nézők
szemét.
–Igaz, hogy a kassai vendégszereplések és az előadói estek is azért
jöttek létre, mert önt évekig negligálták az egri színházban?
–Ez csak Kassa vonatkozásában igaz. Mindig közel álltam
a versekhez. Versekkel felvételiztem 1975-ban a főiskolára, s már
mint hallgatót, az ottani szervezők engem kértek föl arra,
hogy osztálytársammal együtt műsort szerkesszek. 1977-ben állítottam
össze a József Attila-műsort és azzal bejártam az országot.
Természetesen, ahogy változik a művész habitusa, ahogy érik,
úgy változik a műsor szerkezete is. 1986-ban pedig az USA-ban
és Kanadában is felléphettem a Magyar vagyok c. műsorommal.
1988-ban pedig Ausztráliában szerepeltem. Ezeket a fellépéseket
mind állami támogatás nélkül valósítottam meg. Sokszor fellépek
a határon túli – erdélyi, felvidéki – magyar közösségek
előtt, s ilyenkor soha nem a pénz a motiváló erő.
–Nem lehetett önnek könnyű gyerekkorában sem, hiszen kitelepített
szülők fia volt. Ez a bélyeg sokáig megmaradt a homlokán?
–Négy évvel a kitelepítés után jöttem a világra. Szüleim
hihetetlenül szorgalmas, és nagy teherbírású emberek voltak.
Soha nem láttam őket szomorkodni. Azt mondták nekem: a
legkisebb jónak is örülni kell. Így megtanultuk felfedezni az
apró kis csodákat. Szüleim soha nem nehezteltek senkire, és
csak évtizedek múlva meséltek a kitelepítésről. Ami fontos
volt, az a szellemi és lelki gazdagodás. Szüleimet a munkahelyükről
is eltávolították, mert lefényképezték őket, hogy templomba
járnak. Ez sem tántorította el hitüktől: misére jártunk, két
testvéremmel együtt elsőáldozók is voltunk. Ebből a nevelésből
adódik, hogy képtelen vagyok elképzelni az életet hit nélkül.
Nem tudok úgy ébredni, hogy ne tudnám világosan, mi is az én
feladatom, amit az Isten rendelt számomra.
–A művészet létezhet-e hit nélkül?
– Az igazi művészet, véleményen szerint nem! A Jóistennek
köszönhetően nagyon sok kiváló művésszel találkozhattam. Tőlük
nem csak szakmát tanultam, hanem mást is: tartást, szerénységet,
alázatot, tiszteletet. Mindenki, aki nagyszerű színész volt,
valamilyen szinten mind a hithez kapcsolta a művészetét. Gyökér
nélkül elhal a virág. Az a „művész,” aki képes a
transzcendentális világ üzenetét tolmácsolni a közönség számára.
Amikor ez sikerül, akkor jöhet létre a csoda, a katarzis.
Medveczky
Attila
|