2011.06.17.
A művészetnek nem a pártoskodás
a feladata
Rátóti Zoltán Jászai Mari-díjas színművész, a Kaposvári
Csiky Gergely Színház ügyvezető igazgatója 1960-ban született
Cegléden. 1979-ben jelentkezett a Színház- és Filmművészeti
Főiskolára, ahol 1983-ban végzett. 1983 és 1989 között a József
Attila Színházban játszott. 1990 és 1991 között a Kaposvári
Csiky Gergely Színház színésze volt. 1991-1996 között a
Budapesti Kamaraszínház tagja, majd 2000-ig szabadfoglalkozású
művész volt. 2000 és 2002 között a Szolnoki Szigligeti Színházban
játszott. 2004 óta a Nemzeti Színház színésze. 1998-ban
megkapta a kritikusok díját. A 2010/2011-es évadtól a Kaposvári
Csiky Gergely Színház ügyvezető igazgatója.
Több mint 90 színpadi szerepben láthattuk. Főbb
szerepei:: Csiky Gergely : Buborékok - Rábay Miklós, osztálytanácsos;
Háy János: Házasságon innen és túl – színész ; Moličre:
Tartuffe – Cléante; Michael Frayn - Hamvai Kornél: Szigliget -
Furák Tamás, kritikus; Térey János: Jeremiás avagy Isten
hidege – Porcelán László, Jeremiás volt osztálytársa;
Bulgakov: A Mester és Margarita – Hontalan; Szophoklész:
Oidipusz – Karvezető; Boto Strauss: A park – Georg; Bernard
Shaw: Warrenné mestersége - Sir George Crofts; Ibsen: Peer Gynt
- Peer Gynt; Shakespeare: A vihar - Antonio, Prospero öccse, Milánó
bitorló hercege; Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét – Civilruhás;
Karinthy Frigyes: Holnap reggel - Olson Irjő, finn orvos; Carlo
Goldoni: A hazug – Arlecchino; Oscar Wilde: Salome – Narraboth;
Sarkadi Imre–Ivánka Csaba: Kőműves Kelemen – Mihály; Móricz
Zsigmond: Úri muri – Bolha Pista; Jon Fosse: A gyermek –
Fredrik; Howard Barker: Jelenetek egy kivégzésből – Carpeta,
velencei festő; Lope de Vega: A kertész kutyája – Teodoro;
Eric-Emmanuel Schmitt: Rejtélyes viszonyok – Erik Larsen; Molnár
Ferenc: A hattyú – Albert herceg; Madách Imre: Az ember tragédiája
– Ádám; Emily Brontë–Schwajda György: Üvöltő szelek –
Heathcliff.
Kb. 30 játékfilmben (pl.: Napló szerelmeimnek, Három
testőr Afrikában, Európa expressz, A Kormos Egyetem, Hídember,
Rejtélyes viszonyok) és tévéfilmben (Fehér rozsda, Sztalin,
Komédiások, Na végre, itt a nyár, Életképek, Szabadságharc
Szebenben) szerepelt.
2006-ban és 2010-ben a Zala megyei Magyarföld polgármesterévé
választották.
A színművész a Neil Young Sétány együttes egyik alapító
tagja. Első lemezük 2006-ban jelent meg, Hommage ŕ Neil Young címmel.
Második lemezük 2009-re datálódik, melynek címe NYS 2. Ezen
az albumon helyet kapott sok, régóta várt szám, mint például
a Nincs Pardon és az Újból egy.
–
Az interjúra Az ember tragédiája próbájáról érkezett. Ezt
a darabot a Szegedi Szabadtéri Színpadon mutatják be július
1-jén. Ön alakítja Ádámot, Ónodi Eszter Évát, Trill Zsolt
pedig Lucifert. A rendező Vidnyánszky Attila. Madách Tragédiája
valóban tragédia?
– Műfaji értelemben nem beszélhetünk tragédiáról,
inkább különböző történelmi színekben előadott veretes
filozófiai elmélkedésről. Bármikor foglalkozom Az ember tragédiájával,
s újra meg újra elolvasom a szövegét, egy kamaradarabnak
gondolom.
–
Ez meglepő.
– Első hallásra igen, mert adottak a történelmi színek
és nagyon sok szereplőt vonultat föl a darab, ezért
monumentalitást feltételez, de sokszor félő, hogy a hatalmas
tablók mögött elvész a gondolat. Nem is tudom, sor kerül-e
arra, hogy valamikor megrendezzem a Tragédiát, de el tudom képzelni,
hogy egy kis térben 5-6 színész eljátssza Madách remekművét.
Kérdés, hogy ez mennyire lenne így „életképes”.
–
Úgy emlékszem, hogy régebben Shakespeare Macbeth-jét szerepösszevonásokkal
bemutatták már nálunk, szerepösszevonásokkal, kevés színész
közreműködésével.
– Nem ez volt az egyetlen ilyen jellegű kísérlet. Norvégiában
láttam egy olyan Peer Gynt-öt, amit kamaradarabként játszottak.
A címszereplő énjét több színész adta elő.
–
Térjünk vissza a Tragédiára…
– Ami egy fantasztikus gondolatfüzér. Ha viszont azt
mondom, hogy ez tragédia, akkor azt a tézist is el kell
fogadnom, hogy az egész életünk egy tragédia. Én viszont az
életet nem így élem meg.
–
Ön tavaly augusztusban lett a kaposvári teátrum igazgatója.
Amikor kinevezték, azt mondta: „olyan előadásokat szeretnék
létrehozni, amik által a nézők újra rácsodálkoznak a szó
erejére, nyelvünk gazdagságára.” Tudom, hogy csak a következő
évad lesz az „öné”, de engedje megkérdeznem: nyolc hónap
alatt mindebből mit sikerült elérni?
– Pontosítok: augusztusban neveztek ki, de szeptember 1-jétől
vagyok igazgató Kaposvárott. Ezt a mondatot akkor egy hosszú távú
terv kiindulópontjaként fogalmaztam meg. Arról nem tudok beszámolni,
hogy veretes magyar szövegű drámát mutattunk volna be, s nem
is feltétlen ez a lényege az ön által idézett mondatnak.
Ahhoz, hogy egy Vörösmarty, vagy egy Madách-darabot mutassunk
be, nélkülözhetetlen az előképzettség. Kisebb volumenű eseményeket
nézve viszont ennek az ígéretnek sikerült megfelelnem. Magam
is versszerető ember vagyok, és így arra gondoltam, hogy a Költészet
napján rendezzünk egy egész napos versfesztivált, nem csak a
színházban, hanem a városban is. Ez megvalósult; elindult
Kaposváron egy „verskommandó”, és a város különböző
pontjain, pl. a bevásárlóközpont pénztáránál, vagy a buszpályaudvar
várótermében váratlanul megjelentek színészeink és szavalni
kezdtek. Biztos vagyok benne, hogy akkor a hallgatóság rácsodálkozott
a szó és a vers erejére. Még a városi börtönbe és különböző
közhivatalokba is betértek színészeink. Megkérdezték az
illetékesektől, tudják-e, hogy ma van a Költészet napja.
Sajnos, többnyire nem volt a válasz. Ekkor megkérdezték:
elmondhatunk néhány verset? S ezután „vittük” a költészetet,
a szót. A színházban pedig egy versmaratont indítottunk el. Ez
nem eredeti ötlet; nagyon tetszett, amikor Jordán Tamás megvalósította
ezt a Nemzeti Színházban. Majd a Tabánban is megrendezte a
versnapi ünnepet. Színpadi értelemben viszont igen nehéz olyan
darabokat műsorra tűzni, melyeknél elsődleges a szó, hiszen a
közönség már a látványra vágyik. Nem baj, ha ezt a jó ízlés
keretén belül kiszolgálja a színház, de hogy a magyar nyelv
erejére rácsodálkozzanak a nézők, az egy társulat-és közönségneveléssel
egybefüggő folyamat. Következő évadban már Shakespeare IV.
Henrikét mutatjuk be, ami komoly stúdium lesz a színház tagjai
számára.
–
Ma a médiában sokan helytelenül beszélnek, hangsúlyoznak. A
színház indirekte bemutathatja, milyen is a helyes, magyar beszéd?
S továbbmenve: nevelhet-e a színház?
– Nevelhet, de nem szeretnék abba csapdába besétálni,
miszerint a színháznak nem feladata a valóság leképezése. Érdekes
módon, éppen Kaposvárott több közönségtalálkozón vettem részt,
tanárokkal is beszélgettem, s felvetődött az: lehet-e a színpadon
csúnyán beszélni. Azt nem helyeslem, amikor öncélúan, csak
azért, hogy megmutassuk, mi erre is képesek vagyunk, trágár
kifejezéseket tesznek be a szövegkönyvbe. Viszont születtek
olyan remek kortársművek, melyekben elhangzik egy-egy csúnya szó.
Ha a dráma jelenete, a szereplő jelleme, az adott szituáció
megkívánja, akkor annak helye van a színpadon. Bosszant, amikor
képmutató módon valaki azt mondja, nem bírja elviselni, amikor
a színpadról trágár kifejezés hangzik el. Megkérdezném tőle:
az ő életében nem volt még olyan drámai szituáció, mikor
szalonképtelen kifejezés hagyta el a száját?
–
Bizonyos élethelyzetben nem életszerű, ha valamikor csak ennyit
mondunk: tyűha, vagy ejnye-bejnye.
– A színpadon pedig drámaiatlan lenne, ha nem illik az
adott karakterhez. Mindenkinek szíve joga megítélni azt, hogy
mit fogad el, de én, ha drámailag helyénvaló egy-egy csúnya
szó, azt nem tartom tűzzel-vassal üldözendőnek. Nem hiszem,
hogy ez a magyar színjátszás legnagyobb problémája. Az öncélúságot
viszont semmiben sem szeretem, a végletek sehová sem vezetnek.
–
Említette, hogy pedagógusokkal is beszélt. Koncepciójában, pályázatában
mennyire tartja lényegesnek a gyerekeknek szóló előadások minéműségét,
színvonalát?
– Pályázatomban, munkatársammal együtt, hosszú
fejezetben fejtettük ki gyermekszínházi koncepciónkat. A következő
évadra műsorra tűztük A Pál utcai fiúkat és a Pán Pétert.
Az utóbbival természetesen a kicsinyeket próbáljuk megszólítani,
bár a Pán Péter címlapjára kiírtuk, hogy 3 éves kortól 99
éves korig ajánljuk. A Pál utcai fiúkat – ami ifjúsági előadás
lesz nálunk– azért választottam, mert gyermekkorom meghatározó
élménye volt ez a mű; akkor született Fábri Zoltán filmje.
Maga a történet olyan morális kérdéseket tartalmaz, melyről
éppen a kiskamaszkorban kell beszélni. Felnőttek számára ez
nem egy nosztalgikus előadás lesz, hanem a „kiindulóponthoz”
való visszatérést jelentheti. Ezzel a két konkrétummal
akartam érzékeltetni, valóban fontosnak tartjuk a gyermekeknek
szóló előadásokat. Továbbá: gyermeknapra nyílt napot
szerveztünk a legfiatalabb generáció számára, gyermekrajzpályázatot
is hirdettünk az idei gyerekelőadás témájában. Így nem csak
a gyerekelőadásokon keresztül szeretném megszólítani a
fiatal nemzedéket; lássák, hogy a színházba nap közben is be
lehet jönni, ez nem egy „zárt torony”, ahová időként
beengedik a nézőt. A nyílt napon a gyerekek felmehettek a színpadra,
látták, milyen a színházi munka, s talán ezzel elérjük azt,
hogy máskor is ellátogatnak hozzánk. Ennek a munkának természetesen
csak hosszú évek után érhet be a gyümölcse. Természetesen a
gyerekekből lesz a következő színházba járó nemzedék, de a
fiatalok többsége a szülői magatartást követi. Így, ha a szülő
színházba jár, akkor valószínűleg a gyermek színházlátogató
lesz. Mi azoknak a gyermekeknek is megadjuk a lehetőséget a színházlátogatásra,
akiknek a szülei nem tudják elvinni őket előadásokra. Ezért
vettük fel a szegény, hátrányos helyzetű gyermekekkel
foglalkozó szervezetekkel a kapcsolatot, hogy a gyermeknapi ünnepségre
kedvezményes jegyet biztosítunk a rászorulók számára.
–
Többen azért nem tudnak színházba járni, mert az utazást nem
tudják megoldani. Lesznek tájelőadásai is a kaposvári színháznak?
Van rá elegendő anyagi forrás?
– Nincs, de a másik gond, hogy azok az intézmények,
melyek eddig a tájelőadások szervezését bonyolították, vagy
befogadták a produkciókat, nagyon kevés pénzből gazdálkodnak.
Sok utazó társulat létezik az országban, őket még meg tudják
fizetni a művelődési házak. Ez tehát az anyagi korlát, de időbeliről
is beszélhetünk. A színház működésébe a tájelőadások
nagyon nehezen férnek bele.
–
Azt olvastam, hogy fiatalon nem is színész, hanem bohóc
szeretett volna lenni. Ma könnyebb egyébként megríkatni egy
tragédiában, mint megnevettetni egy vígjátékban a nézőket?
– Mindkettőhöz alapos mesterségbeli tudás és nagyon
nagy alázat szükséges a közönség felé. Nem tudok különbséget
tenni abban, melyik is a nehezebb. Ha igazul, őszintén adjuk elő
az adott művet, akkor könnyűnek tűnik. A szakmai rész felépítése
már a minőség kérdését feszegeti. Nem mindegy, hogy megröhögtetek
valakit, vagy megnevettetek. Az olcsóságot könnyű felmutatni,
de mi nem erről a szintről beszélgetünk.
–
Nádasdy Kálmán rendező haragudott is azért, ha a színész
nevet a színpadon.
– A mi belső jó érzésünk is fontos, de sokkal lényegesebb
a néző fantáziáját és érzelmét elindítani. Ha ez sikerül,
akkor már könnyű irányítani a „fonalat”. Amikor már
valaki eltölt 20-25 évet a színpadon és az igényességre törekszik,
akkor reflexszerűen feltörnek belőle az optimális színészi
eszközök.
–
A kaposvári színházat mindig is legenda övezte. Hogyan lehet
ehhez viszonyulni? Nemrég egy nemesi család sarjával olvastam
egy interjút, aki azt mondta, büszke őseire, de neki azok
cselekedetei„csupán” erőt adnak, hisz most más kort élünk,
nem lehet szablyákkal vívni. Ön is úgy érzi, hogy ez a
legenda erőt ad, aminek meg kell felelni?
– A megfelelési kényszer béklyókat jelent számomra.
Nem ön az egyedüli, aki felveti ezt a kérdést, amire a válaszom:
nagyon tisztelem a kaposvári színházi múltat, de ostobaság
lenne egy legendának megfelelni. Természetesen vannak olyan
konkrétumok a múltból, melyek példaértékűek, ilyen többek
közt a műhelymunka, a színésznevelés. Én is fontosnak tartom
a színházi fegyelmet, az alázatot, a társulati nevelést. Ezt
nem is kell erőltetnem, több színészünk a régi korszakban is
játszott, szinte a falak sugározzák mindezt befelé. Ami számomra
támaszt ad. Tehát a kaposvári jelenség egy-egy ismérvét
megtartom, de az egészet nem lehet, hiszen akkor más volt a
politikai környezet, s mi, színészek, is másként
viszonyultunk különböző társadalmi kérdésekhez. Nem
szeretem magamat senkihez sem hasonlítani, s így ezt másokkal
sem teszem.
–
Gondolom, a kritikusok ezt úgyis megteszik.
– Bizonyára, mert ez a feladatuk.
–
Igazgatóként mennyire tartja fontosnak a társulati működési
formát?
– Vidéki színházban
ez elengedhetetlen, egy pesti teátrum esetében másképp is
lehet gondolkodni. Kaposvárott fel sem vetődött bennem az, hogy
ezen a formán változtassak. Azt, hogy évadonként új bemutatókat
tartsunk a színház működése érdekében – ritka, hogy átjöjjön
a következő évadba egy előadás, bár volt már rá példa a
„nagy” kaposvári érában – , csak olyan biztonságos háttérrel
lehet megvalósítani, amit egy társulat jelent. Nálunk képtelenség
minden évben négy-öt alkalmi csapatot összehozni.
–
Azt lényegesnek tartja, hogy a színészek a tehetségükhöz, életkorukhoz
képest kapjanak szerepeket az adott színházon belül?
– Ez nagy odafigyelést igényel. Szinte minden nap felhívom
önmagam figyelmét arra, hogy erről nem szabad megfeledkeznem,
hiszen színészként egy időben nagy hiányát éreztem annak a
gondoskodásnak, amit a művészek a színház főrendezőjétől,
vagy igazgatójától várnak el. Ez egy olyan feladat, aminek önmagam
miatt szeretnék megfelelni, mert tudom, rossz hangulatot eredményez,
ha a színészek úgy érzik, nem használják, hanem kihasználják
tehetségüket. Ebben a kérdésben sem szeretnék álszentként
megmutatkozni, mert ez a feladat igen nehéz; a napi feladatok intézése
közben sok minden ez elé a kérdés elé kerül. Jó lenne, ha
csak a művészi kérdésekkel tudnék foglalkozni, de igazgatóként
sok olyan döntést is meg kell hoznom, ami a színház működésének
más szegmenseit érintik.
–
Mikor fogalmazódott meg önben az, hogy igazgató szeretne lenni?
Ha jól emlékszem, egyszer Szolnokon már beadta a pályázatát.
– Így van. Ez jó ideje megfogalmazódott bennem, de a
nyilvánosság elé jóval később álltam elő ezzel az ötlettel.
Szolnok után még máshová is pályáztunk egyik kollegámmal
együtt, s minden bizonnyal Kaposvárott értem be.
–
Voltak külső biztatók is? Akik azt mondták: Zoli, próbáld
meg, hiszen te biztos nyerhetsz.
– Hála Istennek, nem voltak ilyen hangok. S bizonyára
nem is figyeltem volna rájuk. Egy teljesen belülről jött
gondolatom volt, hogy – nagyképűnek hangozhat – egy társulat
életét meghatározhatom. Nem is ez a helyes kifejezés, inkább,
hogy koordináljam a társulaton belüli munkát és ezzel egy jó
légkört teremtsek.
–
Nemrég Molnár Piroska adott lapunknak interjút. Az általa alapított
Nagymama-díjat hogyan fogadta a társulat?
– A művésznő emberi nagyságát is mutatja, hogy lemond
a gázsijáról, amit a Nagymama címszerepéért kapna, és abból
alapít egy díjat a következő nemzedék számára. Ez azt
bizonyítja, hogy Piroska az egész életét a színháznak áldozza,
s ezzel a díjjal az alakításain túl még maradandóbbat
alkotott. Tudjuk, hogy nem csak a díjnak, hanem a vele járó összegnek
is örül egy fiatal színész. Tehát egy csodás dologról van
szó, és aki ismeri a művésznő személyiségét, szinte magától
értetődő gesztusnak érzi ötletét; ki más alapítana
Nagymama-díjat, mint az, aki számára csak a színház létezik.
–
A Kaposvári Egyetemen több éve képeznek színészeket is.
Tervez-e közös előadást a tanszék hallgatóival?
– Egyetemi hallgatók is játszanak egy-egy előadásunkban,
így pl. A Pál utcai fiúkban. Anyagi okok miatt viszont közös
produkciót nem tudunk létrehozni.
–
Egy színház sikerét nagyban befolyásolják a rendezők. A jövő
évadban jönnek-e új rendezők Kaposvárra?
– Szinte az egész rendezői gárda megújul. Beszélgetésünk
színhelyén, a Bárka Színházban dolgozott Göttinger Pál és
Szabó Máté. ők képviselik a fiatalabb generációt. Rendez nálunk
Valló Péter, Rusznyák Gábor – ő már dolgozott Kaposvárott
–, és a színház két művésze, Kelemen József és Kocsis Pál
is színre visznek egy-egy darabot. A IV. Henriket Tim Carroll, a
londoni Globe Színház hajdani főrendezője állítja színpadra,
és Funtek Frigyes, a Győri Nemzeti Színház jelenlegi prózai
vezetője is rendez nálunk. Tehát egy új csapat állt föl.
–
Nem említette Babarczy László nevét. Amikor ön az egyik
darabjáról leváltotta Babarczy Lászlót, tehát szerződést
bontottak, akkor sokan meglepődtek. Hiszen Babarczyt sokan érinthetetlennek
gondolták.
– Jól fogalmazott, hogy érinthetetlennek hitték, sokan
benne látták a kaposvári színházat. A következő évad műsortervének
összeállításakor rá nem gondoltam. Az azt követő szezonról
pedig még korai beszélni.
–
Akkor beszéljünk a jövő évadról. A IV. Henriken, A Pál
utcai fiúkon és a Pán Péteren kívül milyen bemutatók
lesznek?
– Nagyon izgalmas évadnak nézünk elébe. Egy vidéki színháznál
fontos, hogy zenés darabot is játsszon; s mi Lajtai Lajos és Békeffi
István operettjét, A régi nyárt mutatjuk be Kerekes Éva főszereplésével.
Ez lesz az első nagyszínpadi bemutató. Ezt követi a Pán Péter,
és a stúdióban Valló Péter rendez egy ősbemutatót,
Tisztogatás címmel. Sofi Oksanen finn írónő saját regényét
dramatizálta, ami hazájában nagy népszerűségnek örvend, reméljük,
hogy a magyar nyelvű ősbemutató Takács Kati vendégjátékával
sikert arat. Funtek Frigyes az Amint a mennyben c. filmadaptációt
rendezi. Hat évvel ezelőtt nálunk is bemutatták Kay Pollak svéd
rendező Hétköznapi mennyország c. Oscar-díjra jelölt filmjét,
melyből Matuz János komponált színdarabot színházunk számára.
Ez tehát színházi értelemben ősbemutató, és mindenképpen
az : Háy János – Lovasi András közös produkciója, A kéz.
Ezzel a bítzenés darabbal sikerül tán olyan réteget is megszólítani,
amely eddig nem járt színházba. A negyedik nagyszínpadi
bemutató pont a IV.Henrik lesz, majd Tasnádi István Finito c.
komédiájával zárjuk az évadot.
–
Van ebben valami célzatosság, hogy a Finito az évadzáró?
– Annyiban, hogy jelezni kívánjuk, jó lenne, ha egy év
múlva nem csak az évadnak lenne vége, hanem másnak is; és
megkezdhetnénk a színház épületének a felújítását. Ha
mindazok a tervek, melyek az asztalunkon vannak, megvalósulnak,
akkor egy kényelmes, modern, különleges színházi centruma
lenne Somogy megyének.
–
Ön nem csak a művészeti életben van jelen, hiszen 2006 óta
Magyarföld polgármestere. Ez egy kis lélekszámú, 43 fős
település. Miért döntött úgy egy, a közönség és szakma
által kedvelt színész, hogy megpályázza Magyarföld polgármesteri
székét? Tán már akkor megvolt a fatemplom álma?
– Az összes álmodozás azzal kezdődött, hogy Magyarföldre
menekültem a világ zajai elől, hogy megtaláljam a nyugalmamat.
Ehhez képest polgármesterként éppen a nyugalmam veszett
el…De nem bánom, mert olyan álmokat lehetett megvalósítani,
mint a harangláb és az egy évvel ezelőtt felszentelt
fatemplom. Ez mindent kárpótol.
–
Gondolom, csendes település volt Magyarföld addig, míg ez a
templom fel nem épült, ami szenzáció.
– Nem csak turisztikai, hanem hitéleti kérdésekről is
szó van. Már most biztató jel, hogy keresztelőket, esküvőket
tartanak ebben a templomban, ami igen megható és mindent felülír.
–
Azt olvastam, hogy gyermekkorában ateista nevelésben részesült.
Mi volt az a belső hang, ami arra sugallta, hogy egy szent helyet
építtessen?
– Erre ne várjon tőlem logikus magyarázatot. Megadatott
nekem ez az álom, ez az adomány. Hálás vagyok a Jóistennek,
hogy ez a folyamat elindulhatott a kezdeményezésemre.
–
Mennyire öregedő település Magyarföld?
– Sajnos az, de
egyre többen szeretnének beköltözni, viszont igen kevés az
eladó ház. Akik ott születtek, és igazi magyarföldiek, mind
idősek, mi csak „gyüttmentek” vagyunk ott.
–
Több alapítványt is létrehozott az őrségben.
– Az első az őriszentpéteri őri Alapítvány volt –
innen a kötődésem a tájegységhez – , amit Sülyi Péter barátommal
együtt hoztunk létre. Ez egy kulturális alapítvány, aminek
rengeteg rendezvénye volt, s mind a mai napig részt veszek a Hétrét
Fesztiválon, a Virágzás napjain és a Pünkösdi napokon. A
templom építése céljából létrehoztunk egy Magyarföld Faluért
Alapítványt is, melynek honlapján a falu életét nyomon lehet
követni.
–
Politizálásnak tartja a polgármesterséget?
– Ha nagyobb lélekszámú lenne ez a település, akkor
bizonyára politikusi feladat lenne, de így nem az.
–
Bár a mondás szerint, ahol már három magyar összejön, akkor
mind mást akarnak.
– Az Magyarföldre is igaz. Nem lehet olyat tenni, ami
mindenkinek tetszik. Az én polgármesteri feladatom azért is
speciális, mert Magyarföldön mindenki mindenkit ismer, de ennek
ellenére törődést, gondoskodást is elvárnak a település
vezetőjétől a lakosok. Amióta igazgató vagyok, kevesebb időt
tudok tölteni a faluban, ami lelkifurdalást okoz.
–
Ha már a közéletnél tartunk, ön miért nem írta alá a
Nemzeti színészeinek petícióját, amelyben kiálltak Alföldi
Róbert mellett?
– Nagyon nem szeretem a különböző petíciók aláírását.
Esetünkben ráadásul arról van szó, hogy egy társulatot arra
hergelnek, használnak föl, hogy magasabb szintű politikai kérdésekben
nyilvánítsanak véleményt. Ezt elítélem, mert a kiállásért
a hála csak rövid ideig tarthat, viszont senki ne gondolja azt,
hogy nem jegyzik meg, ki milyen dokumentumot írt alá, s ki
ellen. A művészeknek nem a pártoskodás a feladatuk. Nekem is
megvan a határozott politikai nézetem, amit vállalok, de a színházat
nem használom föl ennek szócsövének. Ha így tenném, akkor
kizárnék valakit a produkciókból. A pártpolitikába
belekapaszkodnia egy művésznek pedig csak pótcselekvés, bármelyik
politikai oldalhoz való erős kötödés még korántsem a minőség
garanciája.
–
Egyik interjúban azt nyilatkozta, nem tartja jónak, ha az állami
kulturális intézmények vezetőit pályázat útján nevezik ki.
Miért?
– Igen, mert a mindenkori kulturális kormányzatnak
tudnia kell, milyen irányban haladjanak az állami fenntartású
intézmények. A pályáztatással a felelősséget hárítják át
másra. Vállalják fel a politikusok a kinevezés felelősségét.
Amennyiben a kulturális miniszter, vagy államtitkár ismeri az
irányt, akkor ahhoz megtalálja a megfelelő vezetőt is. S ha az
nem teljesíti a kívánalmakat, akkor el lehet távolítani. Tehát
felesleges eljátszani az áldemokratikus pályáztatást.
Medveczky Attila
|