vissza a főoldalra

 

 

 2011.06.17. 

Ajánljuk: A sajtóapostol

 Molnár Antal–Szabó Ferenc SJ: Bangha Béla SJ emlékezete

Ez a kötet a százesztendős magyar jezsuita rendtartomány egyik kiemelkedő apostola, Bangha Béla (1880-1940) jezsuita egyéniségét mutatja be. A szerzők, Szabó Ferenc (1931) jezsuita teológus, író és Molnár Antal (1969) történész, rendi levéltáros tanulmányai a régi Bangha-kép megújítását tűzik ki célul. A "világhódító" stratéga, a briliáns szónok, a sajtószervező és a harcos hitvédő alakját eddig alig ismert vonásokkal kívánják kiegészíteni, árnyalni: a jezsuita szerzetes lelkiségét és az "engedelmes lázadó" elöljáróival való bonyolult kapcsolatát mutatják be. Az írások elsődleges forrásait a római elöljárókkal való levelezés és a nemrégiben felfedezett naplójegyzetek jelentik, amelyek a kötetben teljes terjedelmükkel napvilágot látnak.

Részlet Molnár Antal tanulmányából: „A Nyisztor által kezdeményezett Bangha-kultusz a páter halála után néhány évvel bekövetkező politikai változásoknak köszönhetően legfeljebb a katolikus emigráció szűk köreiben élt tovább. A magyarországi történetírásban a jezsuita rend és Bangha Béla neve évtizedekre a legsötétebb reakció szinonimájává, igazi szitokszóvá vált. Bangha megítélése az 1970-es évek enyhülő politikai légkörében egyre árnyaltabbá és szakmaiabbá váló történetírói diskurzusban sem javult igazán. Míg a vele mindig együtt emlegetett Prohászka társadalom-és egyházkritikája már a marxista történetírásban is kapott elismerő szavakat, addig Bangha megmaradt a szélsőjobboldali, agrárius, antiszemita klerikális reakció uszító hangú szócsövének vagy inkább bunkósbotjának, a tömegek retrogárd tudatformálójának, lelki különítményvezérének…Még inkább tanulságosnak érzem Szegedy-Maszák Mihály gondolatait, aki Kosztolányi Dezső 1919-1920-ban keletkezett írásai és az általa szerkesztett Vérző Magyarország című antológia megítélésével kapcsolatban int nagyfokú körültekintésre és óvatosságra. Kosztolányi ebben az időszakban a Bangha lapbirodalmához tartozó Új Nemzedék munkatársa volt, így Szegedy-Maszák figyelme szükségszerűen Bangha állásfoglalásaira is kiterjedt. Mindenekelőtt számos érzékletes példával hangsúlyozza a politikailag és ideológiailag is zűrzavaros esztendők hatását a később igen különböző szellemi pályát bejárt értelmiségiek akkori állásfoglalásaira és későbbi útkeresésére. Ennek illusztrálására ma már egészen meglepő idézeteket olvashatunk Márai Sándortól vagy Jászi Oszkártól éppúgy, mint Tormay Cécile-től vagy Ignotus Páltól. Ezek a példák figyelmeztetnek arra, hogy mennyire veszélyes a kor szereplőit az 1945 vagy 1989 utáni tudásunk magaslatáról utólagos kategóriákba gyömöszölni és vélt erkölcsi magaslatról elítélni vagy éppen felmagasztalni.”

 

JTMR-Távlatok, Budapest, 2010

400 oldal

 

Sz.