2011.06.17.
A pálosságot, a magyar
nemzet egyik kincsét akarják tönkretenni
A
2011 tavaszán DVD-n megjelent Pálosok – az ősi magyar rend című
film tartalmától és jellegétől a Magyar Pálos Rend teljes mértékben
elhatárolja magát. A film súlyosan elferdíti az egyetlen
magyar alapítású férfi szerzetesrend történetét és küldetését,
mely szorosan összekapcsolódik a kereszténységgel és azon belül
a Katolikus Egyházzal. Az üggyel kapcsolatban Bátor Botond atyát, a Magyar Pálos Rend tartományfőnökét kérdeztem.
– „Nem akarom a helyzetet dramatizálni,
de húsz évvel a rendszerváltozás után újfajta üldözésnek
vagyunk kitéve, ami rafináltabb a korábbiaknál” – mondta
ön néhány hónappal ezelőtt. Ennek a DVD-nek a megjelentetése
is az üldöztetés része?
– Legalábbis hasonlít az üldöztetéshez, mert
akaratunk és hozzájárulásunk nélkül jelentették meg ezt a
DVD-t. Hogy mindezt üldöztetésnek, igazságtalanságnak, vagy
jogtalanságnak nevezzük, azt nagyon nehéz korrektül
megfogalmazni, és éppen ez a legrosszabb benne.
– Azt mondja tartományfőnök atya, hogy az
önök hozzájárulása nélkül jelentették meg az ominózus
filmet. Mit mondtak a film készítői, hogy mi a céljuk az alkotással?
– Azzal kerestek föl minket, hogy tényfeltáró filmet
szeretnének készíteni a pálosokról. Megmondtam nekik, hogy
csak akkor járulok hozzá a forgalmazáshoz, ha megtekintettem a
filmet és semmi kivetnivalót nem találtam benne.
– Az eredeti elképzelés szerint ön is
nyilatkozott volna a filmben?
– Készítettek is velem egy interjút, ahogy több pálos
szerzetessel is. Mivel mi tiltakoztunk a film ellen, így a most
kiadott DVD-ből kihagyták nyilatkozatainkat. Ettől függetlenül
le kell szögeznünk azt, hogy ami a filmben pálos név alatt
elhangzik, annak semmi köze nincs a valósághoz.
– Mi az önök kritikája?
–
Az, hogy a film történietlen, és szellemisége nem egyezik meg
rendünk történelmével, lelkületével és küzdelmeivel.
– Ennek a filmnek a vetítése decemberben
lett volna az Urániában, s állítólag az önök kérésére
maradt el.
– Az a film, amit az Urániában akartak levetíteni, a
jelenlegi anyagból és a mi nyilatkozatainkból készült el.
Mintha mi egyetértettünk volna azokkal a magukat pálos kutatóknak
nevezett személyekkel, akik a filmben szerepeltek. Ezért nem járultunk
hozzá a vetítéshez.
– Egy rádióműsorban az üggyel
kapcsolatban ön megnevezés nélkül egy politikai pártról beszélt.
A riporter megkérdezte öntől: arról a pártról van szó, mely
karácsonykor kereszteket állít. A válasz: igen. Ők állnak
tehát a háttérben?
– Erre biztos választ nem adhatok, de a film producere
kapcsolatban áll ezzel a párttal.
– A film szerint Boldog Özséb tán az ősmagyar
vallás folytatója volt?
– Erre most direkt nem szeretnék kitérni. Így is elég
nagy reklámot adtunk a DVD-nek.
– Ön azt is fájlalja, hogy a pálos név
nincs levédve. Ezek után megteszik ezt a lépést?
– A pálos név több aspektusból le van védve, de éppen
a filmmel kapcsolatban ezt a lépést nem tettük meg. Akik ártani
szeretnének nekünk, könnyen találhatnak olyan kiskaput, hogy
használhatják a nevünket. Ha le is lenne védve a név, rendünknek
nincs lehetősége arra, hogy állandóan pereskedjünk. Az is kétséges,
hogy történelmi múltra vonatkozva döntene-e a bíróság.
– Érdekes összefüggések vannak. Többen
Szent Columbát a pikt pogány rítus továbbvivőjének gondolják,
s erről külföldön könyvek is születtek. Mintha egy világtendencia
magyar elágazásáról lenne szó. Arról, hogy mindegy milyen
oldalról, de támadni kell az egyházat. Jól látom?
– Ehhez semmit sem fűzök hozzá, mert tökéletesen
igaza van.
– Elég fájó folyamatok vannak. Többek közt
Józsefvárosban működik egy Boldog Teréz Anya Kápolna,
melynek a lelkésze magát plébánosnak mondja, de nem is
felszentelt pap, s kiderült, ennek a közösségnek semmi köze a
katolikus egyházhoz. Botond atyában még sosem vetődött föl a
kérdés, hogy a különböző szektákat, újsütettű gyülekezeteket,
táltoscsoportokat kik pénzelik?
– Léteznek elgondolásaim, de mivel nincsenek rá bizonyítékaim,
így erről nem szeretnék szólni. Gondolom, hogy az a kör áll
a háttérben, amelynek tagjai a történelem folyamán többször
próbálták meggyengíteni az egyházat annak történetének és
küldetésének hamis magyarázatával.
– Az egyetlen magyar alapítású férfi
szerzetesrendnek a központja még mindig Lengyelországban van?
Legutóbb, mikor önnel beszélgettem, azt mondta, szeretné, ha a
központ újra Magyarországon lenne.
– Még mindig ezt szeretném, de ha ilyen kemény küzdelmeket
kell nap mint nap folytatnunk, akkor ennek időpontja kitolódik.
Nem lenne ilyen nehéz a helyzetünk, ha a valódi pálos lelkülettel
ismerkednének meg azok, akik alapvéve jó szándékúak, de könnyen
megtéveszthetők, s most hamis képben látják rendünk történetét.
Sok embert egyesek szándékosan elszakítanak attól a lehetőségtől,
hogy megismerjék az igaz pálos gondolatkört. Ha visszatekintünk
a történelemben, látjuk, ez nem előzmény nélküli: említhetjük
II. József intézkedéseit és az 1950-es évek hazai egyházellenes
kampányát. Magának a pálosságnak, a magyar nemzet egyik kincsének
a tönkretételén fáradoznak most is, megtévesztve több jószándákú
embert. Amíg összesen huszonkét magyar pálos szolgál hazánkban,
nevetséges lenne most a központot áthozni Magyarországba. Azt
viszont ki kell jelenteni, hogy a világban élő összes pálos a
magyar provinciát tartja anyatartománynak és a generális atya
is többször hangoztatja: a pálosok országa, szülőföldje
Magyarország. Erre nagyon büszkék vagyunk. Amíg létszámunk
nem gyarapszik megfelelően, s amíg egy szinkretista vallás
szellemi bázisa rendünket ilyen rafináltan támadja, addig
nehezebb a dolgunk. A támadásból arra is lehet következtetni,
rendünk küldetését nagyon jól képviseljük, a Jóisten eszközei
vagyunk.
– Mennyi jelölt érkezik önökhöz?
– Két-három személy kéri a jelöltséget évente, de
mint minden rendnél, nálunk is vannak, akik úgy érzik, nem
nekik való ez az életforma.
– Mennyi a magyarországi rendtartomány
tagjainak átlagéletkora?
–
Hozzávetőlegesen 40 év, tehát fiatalodott a rendtartomány.
Amikor 1989-ben újraindult a rend, tizenhárman voltunk összesen,
és akkor az idősebbek voltak többségben…Akik 1950 előtt
kolostorban éltek, már meghaltak, az idős generáció tagjai közül
azok élnek, akiket titokban szenteltek föl a ’60-as években.
– Lengyelországban is a fiatalok adják a
rend gerincét?
–
Így van. Lengyelországban először a két világháború között
erősödött meg a rend. Majd a ’60-as, ’70-es években szép
számmal jelentkeztek közösségünkbe. A rendszerváltás éveiben
is 60-70 kispap tanult a lengyel pálos szemináriumban.
– Azt tudjuk, hogy a budai Sziklatemplomban
szolgálnak. Ezen kívül hol találkozhatnak a hívek pálosokkal?
– A fővárosban, a Sziklatemplomon kívül csak időközönként
szolgálunk olyan helyeken, ahol valaha pálosok éltek, laktak.
Így Budaszentlőrincen évente szervezünk ünnepet. Az Egyetemi
Templom hajdan a pálosoké volt; ott is tartunk néha szentmiséket.
Ezen kívül több pesti plébánián helyettesítő szolgálatot
végzünk. Budapesten kívül Márianosztrán, Pécsett és Petőfiszállás-Pálosszentkúton
élnek Boldog Özséb követői.
Medveczky Attila
|