2011.06.17.
Milliókat visznek haza a közmédiából
munkavégzés nélkül
Hosszú
előkészítési szakasz után és az úgynevezett hatos kategóriába
tartozó független alkotói műhelyek státusának áttekintését
követően kerül az előadó-művészeti törvény módosításának
tervezete a parlament elé. Erről és új esszékötetéről, a
Személyes történelemről L.
Simon Lászlót, az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának
elnökét – a civil életben írót, szerkesztőt – kérdeztem.
– Tisztelt elnök úr! Engedje meg, hogy egy
felütéssel kezdjek. Az egyik tévéműsorban felvetette: „miért
nem arról beszélünk, hogy az MTV volt vezetője még most is 2
millió forintot keres”. Rudi Zoltánról van szó?
– Nem az ő személye fontos. Nekem személy szerint vele
nincs semmi bajom. A következővel van bajom: vannak, akik a közmédia
rendszeréből úgy élnek, hogy tényleges munkát nem végeznek,
s emellett nagyon sok pénzt keresnek. Ez elfogadhatatlan. Egy
kicsit hazabeszélek: az országgyűlési képviselők többsége
reggeltől estig dolgozik, miközben sértegetik őket a balliberális
sajtó munkatársai; ingyenélőnek, korruptnak titulálják őket,
és nem azokra figyelnek oda, akik rendkívül sok pénzt visznek
haza tényleges teljesítés nélkül.
– Erről a 2 milliós keresetről nem nagyon
lehet hallani, de attól hangos a liberális sajtó, hogy több
mint 1000 főt rúgnak ki a közmédiumokból.
– Mivel nem az én hatáskörömbe tartozik az ügy, nincs
információm arról, hogy kiket bocsátanak el. Remélem, hogy szép
számmal lesznek köztük olyanok, akik munka nélkül keresték a
jövedelmüket.
– Akkor térjünk rá az előadó-művészeti törvényre.
A jelenlegi hat helyett három nyilvántartási-támogatási kategóriába
sorolná a törvény az előadó-művészeti szervezeteket. Miért
volt erre szükség?
– Túl sok volt a hat kategória. Volt köztük olyan,
amibe soha nem tartozott színház. Az ÁSZ a színházak működéséről
szóló jelentése kimutatta azokat a problémákat, amelyek a törvény
elfogadása után keletkeztek, és ezeket korrigálni kell. Az első
a nemzeti, a második a kiemelt, a harmadik a pályázati úton támogatott
kategória lesz. Az első két kategóriába tartozó színházak,
társulatok normatív alapon részesülhetnének költségvetési
keretből, a harmadikba kerülők pedig pályázhatnak állami
forrásra.
– Megjelenik majd, hogy meddig terjed az állam
és az önkormányzat kompetenciája és meddig a szakmáé?
– Egyértelműen. A fenntartó bírálja el az igazgatói
posztokra érkező pályázatokat, de például egy színház évadtervébe
már nem szólhat bele.
– Rögzítené a törvény, hogy a
klasszikus és a kortárs magyar művek előadását, létrejöttét
támogatják, de „a politika továbbra sem kívánja megmondani,
hogy egy színház mit játsszon”. Tehát ha egy színház
magyar művet játszik, akkor nagyobb eséllyel jut plusz anyagi
forráshoz?
– Így van. Az a szándékunk, hogy klasszikus és kortárs
magyar darabokat egyaránt játszanak a színházak. Ezt mi nem
diktátumként fogalmaztuk meg, de annak az ösztönző rendszerét
a törvénynek tartalmaznia kell, hogy a klasszikus és kortárs
magyar művek előadása pozitív anyagi elbírálás alá essen.
Azért tartottuk fontosnak, hogy külön legyen klasszikus és
kortárs magyar mű kategória, mert ha csak a magyar szerző
lenne a feltétel, akkor lennének olyan színházak, amelyek csak
kortárs, mások pedig csak klasszikus műveket mutatnának be.
Tehát egyértelművé tesszük, mi a kortárs és mi a klasszikus
darab. Azt viszont már nem szabhatjuk meg törvényileg, hogy ki
legyen az a kortárs vagy klasszikus szerző, attól függetlenül:
tudom, hogy nem jó, ha ugyannak a szerzőnek egy közepes darabját
egyszerre négy vidéki színház is játssza. Remélem, hogy a
mostani törvénymódosítás ráébreszti a színházak vezetőit
arra, hogy sokkal gazdagabb a kortárs irodalom annál, mint hogy
szinte kivétel nélkül ugyanattól a három szerzőtől játsszanak.
Nem politikusként mondom: több jó kortárs művet kellene játszaniuk
a színházaknak, mint jelenleg, mert vannak elfelejtett darabok,
s olyanok is, amelyek teljesen méltatlanul lettek az egekig dicsérve.
– Azt sem tartaná jónak, ha legalább a
Nemzeti Színházra vonatkozna egy olyan előírás, hogy a
darabok hány százaléka legyen magyar?
– Gondolkodtam azon, hogy megoldást jelentene-e, ha feltüntetnénk
egy százalékos arányt. Végül ezt elvetettem, mert nagyon sok
olyan nem magyar klasszikus szerző műveit is kéne játszani,
akikről már gimnáziumban tanulnak a diákok. Egy jó színházigazgató
tudja magától is az arányt.
– Fontosnak tartják, hogy a vidéki kultúra
érdekei is megjelenjenek a törvényben. Nagyon sok vidéki előadó-művészi
csoport létezik, de azt hallom, hogy a művelődési házak egyre
nagyobb pénzügyi gondban vannak az előző kormányzat intézkedései
miatt. Ha a művelődési házak az együtteseknek nem tudnak
teret biztosítani, akkor az további gondot okozhat.
– Így van, de ezt nem ezen törvény keretei között
kell megoldanunk. Át kell tekinteni a művelődési házak intézményrendszerét,
ezért a minisztérium és a Fidesz-frakció kulturális
munkacsoportjának közös munkaanyagaként elkészült az a
fenntartói koncepció, amely ezzel kapcsolatosan az alapvetéseket
tartalmazza. Ezt a koncepciót el is juttattuk a szakmai
szervezetekhez, s azt gondolom, ebben hitet tettünk a vidéki művelődési
intézmények fontossága és megőrzése mellett.
– Mikor kezdődik a vita az előadó-művészeti
törvény módosításáról?
– A bizottsági vitát június 6-án kezdtük el, és plenáris
ülésen a hét közepén kezdjük tárgyalni a módosító
javaslatot.
– Nem ehhez a törvényhez kapcsolódik, de
ön nemrég azt jelentette ki, hogy a levéltári rendszert újra
kell definiálni. Miért lenne ez lényeges?
– A fenntartói struktúra megváltoztatására jelent meg
e téren az igény. Az a koncepció, amire az előbb utaltam, erre
is kitér. Álláspontunk szerint a fővárosi és megyei levéltárakat,
mivel rendkívül fontos közigazgatási feladatokat látnak el,
állami fenntartásba kell sorolni. A városok továbbra is működtethetnek
levéltárakat, s azok fenntartása változatlan maradna a
koncepciónk értelmében.
– A következő téma: az idei könyvhétre
jelent meg Személyes történelem c. esszékötete. Az ön személyes
történelméről van benne szó?
– Ebben egyrészt olyan esszék olvashatók, melyek a szűkebb
pátriámhoz, Fejér megyéhez kapcsolódnak. A megye múltja,
hagyományai, történelmének néhány fejezete jelenik meg bennük.
Másrészt a családhoz, a nemzethez, a hazához, a barátokhoz, pályatársakhoz
való kapcsolataim is megjelennek ebben a kötetben.
– Tehát ez a könyv nem csak a Fejér
megyeiek számára lesz érdekes?
– Bízom benne, hogy nem, s esszéim a széles nyilvánosságot
is megszólítják. Ha többen nem is tudják, hogy ki volt például
az egyik írásban megelevenített Károlyi József egykori főispán,
akkor is átérzik a mű lényegét, mondanivalóját. Feleségem
egyik erdélyi származású barátnője azt mondta – ez talán
szerénytelenségnek tűnhet részemről –: azért könnyezte
meg az egyik írásomat, mert az a saját szülőföldje iránti vágyakozást
keltette föl benne.
– Mit gondol: a digitális könyvek megjelenésével
háttérbe szorulnak-e a nyomtatott kiadványok?
– Hosszú távon biztos, hogy így lesz. Ezt akkor tudjuk
jól megélni, ha klasszikus értékeinket át tudjuk tenni digitális
adathordozókra is. Természetesen sokunknak hiányzik majd a papír
illata, a könyv érintése, de ha kihasználjuk a lehetőségeket,
akkor a nemzeti értékeket át tudjuk menteni a digitális korba.
– Beszélgetésünk elején szóba került a
képviselői munka. Azért vannak olyan országgyűlési képviselők,
akiknek tevékenysége kimerül a sárdobálásban, a mocskolódásban,
az alpári hangvételű hozzászólásokban és a látványpolitizálásban.
Önnek is kijutott bőven a mocskolódásból. Nem gondolja, hogy
a képviselőknek meg kéne felelniük egy morális mércének?
Nem vagyok, és sosem leszek a Nemzeti igazgatójának fogadatlan
prókátora, de a parlamentben azért ilyen kijelentések mégsem
hangozhatnának el, hogy „addig jár a köcsög a kútra, amíg
el nem törik.”
– Létezik morális mérce, csak éppen nem tartják be.
Nagyon fontos, hogy egy képviselőnek mi a véleménye egy színházigazgató
működéséről, de az is lényeges, hogy azt miként adja elő a
nyilvánosság előtt. Azt gondolom, hogy akik ilyen kijelentéseket
tesznek, azoknak a vitakultúrájuk rendkívül alacsony, saját
szavaikat hiteltelenítik, és bizonyos esetben a jogos kritikának
is árt, ha az nincs jól megfogalmazva. Ez számomra is fontos
tanulság. Amit én íróként, művészként megtehetek, azt nem
tehetem meg képviselőként. Ha egy költő például erotikus
verseket ír, az miért lenne bűn, gondoljunk bele, hogy Janus
Pannonius is írt ilyeneket… De az Országgyűlésben tudomásul
kell venni, hogy itt mások a normák. Az a politikus, aki nem tud
különbséget tenni a szerepek közt, nem alkalmas a képviselői
munkára.
– Gondolom, hogy az ön által vezetett
bizottság igen leterhelt. Nem jelent féket ilyen képviselői
megnyilvánulásokkal foglalkozni? Ráadásul vannak olyan képviselők,
akik a János vitéz Iluskáját összekeverik Juliskával…
– Dehogynem! Egyes képviselők csak olyan témában szólalnak
fel és csak úgy, hogy az számukra sajtónyilvánosságot
teremtsen. Lényeges dolgokról kellene inkább szólni. Így többek
közt arról, hogy mi lesz az egri színház sorsa, hiszen a
megyei önkormányzat ellen csődeljárási folyamatot kezdeményeztek,
s a színház fenntartása nem kötelező feladat az adott megye részéről.
Kérdés: mit tudunk tenni, hogy a csődbiztos ne zárassa be a színházat?
– Sikerül mentőövet dobni az egri színháznak?
– Lenne megoldás a színház megmaradására, teszek is rá
javaslatot a kulturális kormányzatnak. Ilyen témákról kellene
beszélni egy bizottsági ülésen. Nem arról, hogy mi van a Tragédia
római színében. Madách azt írta: bujálkodás. Milyen álszent
magatartás az, ha egy rendező ezt színre viszi, akkor azt megtámadjuk.
Egy közepes amerikai filmben durvább jelenetek vannak, mint a római
színben. Ezzel nem Alföldi Róbertet akarom védeni, hanem arra
utalok: nekünk nem irodalmi kérdésekről, rendezői koncepciókról
kellene vitáznunk a parlamentben, hanem a hazai kulturális intézményrendszer
fenntarthatóságáról.
Medveczky Attila
|