2011.06.24.
Lejáratókampány a felvidéki önkormányzatok
ellen
Ellentmondásos a
szlovákiai önkormányzati törvény módosításának tervezete
a Magyar Koalíció Pártja (MKP) szerint. Az okokról Őry Péter,
az MKP önkormányzati alelnöke, Csallóközcsütörtök polgármestere
nyilatkozott.
– Ennek a tervezetnek a megszületését széles körű szakmai
egyeztetés előzte meg?
– Szó sincs róla! Az önkormányzati törvény módosításának
tervezete — mely tárcaközi véleményezésen van — két lényeges
pontot tartalmaz: a települések szétválásának lehetőségeit
és azt, hogy ezzel kapcsolatban a kormányrendelet milyen formában
jöjjön létre. Az egész kiindulópontja a zsihrai helyzet. Az
önkormányzati választáson a 2/3-ban romák és 1/3-ban szlovákok
által lakott településen egy roma származású lett a polgármester.
A belügyminiszter is többször látogatást tett a faluban, és
ígéretet tett, hogy elősegíti a nem roma lakosság „leszakadását”.
Tehát etnikai alapú a törvény előkészítése, annak érdekében,
hogy a település nem romák által lakott része leszakadhasson,
ami végeredményben a lakosság szegregációjához vezethet. A törvényelőkészítési
folyamatból kihagyták az önkormányzatokat, s azok ernyőszervezeteit.
Senki nem szólított meg minket, annak érdekében sem, hogy megkérdezzék:
vannak-e egyéb problémák, melyeket a módosításkor be lehetne
nyújtani a törvényhozásba?
– Olvasom, hogy a települések szétválásának lehetőségére irányul
a módosítás. Tudtommal itt látják önök az ellentmondásokat.
– A hatályos jogszabály szerint új település akkor jöhet
létre, ha az legalább 3000 lakossal rendelkezik. Ezt helyben is
hagyja a mostani módosítási tervezet, viszont kiegészítik a következő
ponttal, mely értelmében amennyiben a település szervei –
polgármester, önkormányzati képviselőtestület – nem tartják
be a költségvetési törvényt vagy a „lakosság szükségleteit
előnytelenül befolyásolja”, tehát az adott helység csőd közeli
helyzetben, vagy kényszerfelügyelet alatt van, azaz rossz gazdasági
mutatókkal rendelkezik, akkor a 3000-es számtól el lehet térni.
Tehát, ha egy település jól gazdálkodik, akkor szükséges a
megadott létszám. S tudni kell, hogy a 3000-es lakos feltétele
a szétváláshoz olyan kategória, aminek szinte lehetetlenség
megfelelni. Nagyon veszélyes dologról van szó, mert mindez azt
sugallja, hogy amennyiben egy adott község szétválását
szeretnék elérni a kis- és középtelepüléseken élők, azt a
község csődbevitelével tudnák megoldani. Annak érdekében,
hogy pl. egy, a szocializmusban erővel összetákolt városból
újra kialakuljanak önkormányzati szinten a régi települések,
előbb csődbe kell vinni magát a várost. Tehát ha egy település
korrekt, precíz, átlátható gazdálkodást végez, akkor a szétválásra
nincs sok esélye.
– Azt miért nem tartják jónak, hogy a települések szétválasztásával
kapcsolatban a belügyminiszter döntsön?
– Mi azt nem
tartjuk jónak, hogy a módosítással a belügyminiszter kezébe
újabb jogkör kerül. A döntést az esetleges szétválásról
kormányhatározat mondja ki. A jelenlegi jog-szabály szerint a
kormány a település beleegyezésével és az érintett kerületi
hivatal állásfoglalása alapján dönt ilyen kérdésekben önálló
rendelettel. A módosító tervezet értelmében a kormány döntésénél
már nem az érintett kerületi hivatal álláspontja lenne a mérvadó,
hanem a belügyminisztériumé. Tehát a belügyminiszter az, aki
eldönti: zöld utat ad-e a település leválásához. Ha igen,
akkor beviszi az ügyet a kormány elé. Ez a megoldás a belügyminisztérium
részéről egy olyan újabb központosítási kísérlet, amely
szűkíti az önkormányzatiság elvét.
– Egyszer azt nyilatkozta, hogy olyan személyek kezdeményezik az önkormányzati
törvények módosítását, akik semmilyen közigazgatási
tapasztalattal nem rendelkeznek, politikai múltjuk kizárólag a
vállalkozásuk fejlesztésében merült ki. Ezt a kérdést
hogyan látja a többi szlovákiai párt, illetve az önkormányzati
törvény módosításával kapcsolatban önök az egyedüliek,
akik ilyen mérvű kritikát megfogalmaztak?
– Tudtommal egyedül a Szlovákiai Falvak és Városok Társulásának
kongresszusán hangoztak el komoly kritikák az önkormányzatok működését
érintő jogszabályokkal és módosításaival kapcsolatban, de a
sajtóban nagyon keveset foglalkoznak az önkormányzati szférával.
Holott azt látni kell, hogy Szlovákiában tavaly mennyire durva
lejáratókampány indult el az önkormányzatok és az önkormányzati
rendszer ellen. Ezt ma már az önkormányzatokban dolgozó szakértők
is elismerik.
– Kérem, mondjon néhány példát a lejáratókampányra.
– Az egyik a szociális biztosítási törvény módosítása,
ami az önkormányzati választásokat követően komoly problémát
okozott. A jogszabály értelmében azok a személyek, akik
korkedvezményes nyugdíjasként mérettették meg magukat, a
helyhatósági választások során önkormányzati képviselők
lettek, nem jogosultak a képviselői juttatásukra, illetve
amennyiben ilyenben részesülnek, elvesztik nyugdíjukat. Azt
tudni kell, hogy egy kis településen a havi képviselői honorárium
kb. 10 euró. Ebből nem lehet megélni, s nyilvánvaló, hogy a
250-300 eurós nyugdíjról nem mondanak le. A törvény módosítása
így megváltoztatta a választási eredményeket is azzal, hogy a
képviselők kénytelenek voltak visszaadni mandátumukat. Az új
képviselők megjelenésével sok esetben felborult az addigi
településvezetési koalíció.
– Nem mondhat le senki sem a tiszteletdíjról?
– Erre nincs lehetőség, mert helyi rendeletben szabályozzák
az önkormányzatok a képviselői juttatásokat. Eszerint vagy
havonta, vagy ülésenként kapnak a képviselők tiszteletdíjat.
Erről nem lehet lemondani.
Ezen kívül problémát
jelent a képviselői létszám csökkentésének a javaslata. Van
olyan kistelepülés, ahol összesen háromtagú a képviselőtestület,
ha ezt a létszámot tovább akarjuk csökkenteni, akkor az igen
abszurd helyzethez vezethet. A képviselők létszámának csökkentése
olyan tervezet volt, mely már a hatályos jogszabályok értelmében
önkormányzati hatáskörben kivételezhető. A polgármesterek
fizetését is csökkentették, a törvény július elsejétől
hatályos, igaz ez az eredeti tervekhez képest jóval későbbi
időpont, hiszen a köztársasági elnök a törvényt
visszautalta a parlamentbe, ezért az időponttolódás.
Több önkormányzat
olyan anyagi helyzetben van, hogy a polgármester minimálbérért
dolgozik. Ezek a jogszabályi
javaslatok mind az
önkormányzatok lejáratása és ellehetetlenítése érdekében
születtek, s nem azért, hogy valós problémákat oldanának
meg. A bevételi adókról szóló törvény módosítása szintén
csak a településeket döntheti csődbe. Ez idáig az önkormányzatok
nem fizettek ingatlanadót, jövedelmi adót. Ez megszűnt. Egy példa:
ha most az önkormányzat bérbe adja egy lakodalomra a kultúrházat,
akkor a bérleti díj 20%-át köteles a központi költségvetésbe
befizetni. Még abszurdabb helyzetet idézett elő az adózás a
temetői rendtartásról szóló törvény viszonyában. Eszerint
a sírhelyekre befizetett összeg tíz évre szól. A polgár tehát
tíz évre előre befizeti a díjat az önkormányzatnál. Az önkormányzatnak
ezután egyszerre az egész összeg 20%-át adó formájában be
kell fizetnie a központi költségvetésbe. Tehát ha valaki
befizeti idén az önkormányzatnál a sírhelyekre a díjat, az
bevételnek minősül, s előre megadóztatják még a 2021-es évre
is…Az önkormányzatnak viszont a fennmaradó pénzt a temető
karbantartására kell fordítani tíz éven keresztül.
– Több önkormányzat van csődközeli állapotban?
– Az önkormányzatok az adóhivatalokon keresztül, az állami
költségvetésből, az országon belüli fizikai személyek jövedelemadójának
70,3%-át kapják meg normatív juttatásként. Az önkormányzatok
anyagi normatívája kizárólag erre az egy adónemre – pillérre
épül. 2009-ben, amikor a válság felütötte a fejét, megnőtt
a munkanélküliek száma, az iparosok visszaadták az engedélyüket,
tehát így kevesebben adóztak, az önkormányzatok pedig
folyamatosan csökkenő bevételhez jutnak. Ezt a helyzetet nem is
próbálta sem a mostani, sem az előző kormány megoldani. Ma már
ott tartunk, hogy több kistelepülésen a polgármester a zsebébe
nyúl, saját maga ad pénzt arra, hogy az alapfeladatokat ellássa
az adott önkormányzat.
Medveczky
Attila
|